Mi lett a neandervölgyiekkel Magyaroszágon?

Mi lett a neandervölgyiekkel Magyaroszágon?

Őrültség belekezdeni a 20. század elbeszélésébe? Minden bizonnyal, de nekünk szerencsére olvasnunk kell. Darvasi László hosszú-hosszú éveken át írta a Neandervölgyiek című nagyregényét, ami generációkon átívelően meséli ötvennél is több szereplő bevonásával, hogyan alakult 1908-1957 között Magyarország története. A hét könyve óriási munka és élmény egyszerre. 

Valuska László | 2024. szeptember 23. |
Darvasi László
Neandervölgyiek
Magvető Kiadó, 2024, 1712 oldal
-

A világ darabokra hullik körülöttünk, ahogy a figyelmünk is szétesik, az igazságon túli világban élünk, ahol információk és vélemények azért versenyeznek egymással, hogy uralják a Nagy Elbeszélést. Amikor kupleráj van otthon, rendet rakunk, és így tesz Darvasi László is -  Magyarországon. Ha szétesik a világ, ő elkezdi összerakni: rendet, és így világot teremt. 

Nem a gyönyörök kertje

Egy kertet építtet a vidéki (törökszentmiklósi) kastély grófja, miután meghalt a felesége. A bibliai értelemben vett kertet lehetetlenség megvalósítani. A helyet, ami mindent túlél, ami örömöt, nyugalmat és biztonságot ad. Mégis ez lesz az egyik fontos, folyamatosan változó, alakuló helyszíne a regénynek, olyan középpont, ahonnan elindulva feltárul a világ. Szolnoktól 20 kilométerre éljük át a politikai vagy ideológiai változásokat. Például ebbe az elég zárt és 19. századot idéző világba érkezik vissza a gróf lánya, a Marx-rajongó Karolina Bécsből a szocializmus gondolatával, felforgató frissességgel.

A három generáción átívelő elbeszélés megmutatja a szegényeket és gazdagokat, a vidékit és a városit, a zsidót és magyart, vagyis különböző világokat, amelyek között lehet átjárás, de mindenki hordozza a családja sorsát, lehetőségeit. 

A Neandervölgyiek fantasztikus tabló (olvass bele!), amihez minél közelebb hajolunk, annál több részletet fedezhetünk fel a közösségek és kultúrák együttéléséről, a hithez való viszonyról, egy-egy korszak tárgyi emlékeiről, világok megszűnéséről. 

Négy százalék neandervölgyi

Eredetileg Halhatatlanok címen kezdte el írni Darvasi László a regényét, majd rátalált a Neandervölgyiek címre (ami nem nagy kedvencem, viszont megmozgatott. 

Interjúkban a szerző elmondta, hogy az emberben állítólag 4 százaléknyi neandervölgyi maradt, de a Neandervölgyiek cím ebben az esetben egy civilizációs váltást igyekszik láthatóvá tenni. A nacionalizmus kialakulása, a nemzetállamok létrejötte, az ipari forradalom felpörgése, majd később ezekből következő kapitalizmus, a túlnépesedés, a háborúk, a versenyek, a technológiai forradalom és az egyre jobban összekapcsolt világ. 

Ez nem fejlődés, hanem folyamatos változás az ember számára, amivel nehéz tartani a tempót. Ezt a sebességet is érzékelteti a regény, ami nem kis dolog.

A nagyregény idejének ötven éve alatt, illetve az ezekbe beágyazott visszaemlékezések következtében rengeteg szereplő bukkan fel hosszabb vagy rövidebb időre. Darvasi annyira demokratikus, hogy a gróf, a munkavezető vagy a zsidó kereskedő is hasonlóan fontos szereplők, nincsenek különbségek.

Az özvegy grófon keresztül az eltűnőben lévő arisztokrata világot ismerjük meg, illetve a nála dolgozókon keresztül  pedig a vidéki munkásvilágot, vagy a városi értelmiséget. A grófi kastély a hálózat csomópontja, sokféle közösség válik láthatóvá.

Az egyik nagy kedvencem az indulatkezelési problémákkal küzdő, szinte tarantinói figura, Lackó, aki a kertépítés művezetője: erőszakos, kis hatalmát bátran gyakorló, a férfiasság intézményében őszintén hívő alak, aki megjárja az első világháborút és megtörik. Leegyszerűsítve a megtörés a 20. század története. 

Az ő felesége lesz a kastélyban dolgozó Erna, aki ebben az előbb vázolt nagy szereplői egyenlőségben valahogy önálló erőre kap, és talán a szerzői szándék ellenére válik főszereplővé. 

Ezt nevezzük mi történelemnek?

A Neandervölgyiek nem történelmi regény – számomra egyértelműen nem az. 

A mi 2024-es olvasói nézőpontunkból, amikor már tudjuk, mi történt a Monarchiával, hogy robbant ki az első világháború, hogyan vagonírozták be a második világháborúban az emberi civilizációt, mit művelt Horthy Miklós vagy Rákosi Mátyás, talán történelmi regénynek is tűnhet, de a regény idejében ez a jelen, a hétköznap, az aktualitás, a Facebook-fal, a politika. 

Darvasi nagyregényében természetesen a politika és az egyén viszonya nehéz és bonyolult, de máshogy működött a nyilvánosság, mint ma. A hatása viszonyt ugyanaz: az egyén, akár Budapesten, akár Törökszentmiklóson, nem alakítója a politikának, hanem elszenvedője. A Neandervölgyiek elsősorban fantasztikus, érző, dühös, csalódott, meghurcolt, szerető, szórakozó karakterekre koncentrál, nem a Történelmet akarja megfejteni. 

Azt a hétköznapokban nem megfejteni kell, hanem túlélni.

A történelem elbeszélői konstrukció, ami eltávolítja az olvasót a hétköznapoktól, vagyis az emberitől. Más a tétje. 

A Neandervölgyiekben a 20. század első fele egy civilizációs krízis, ami sokkoló katasztrófában végződik, és az utána következő világ se ígér sok jót. 

Darvasi a regényben kerül mindenféle okoskodást és értelmezést a történelem változásairól, úgy tartja a háttérben, hogy eligazodjunk - az író bízik az olvasó alaptudásában.

A könyvben minden szereplő kizárólag a saját sorsáért felelős, és már ez se konfliktusmentes.

Léptékváltás: egyetemes történet

Az elbeszélés nagy trükkje az egyszerűsége: elindulunk 1908-ban, megállunk 1957-ben, lineárisan folynak az események, ugrálunk egyik szálról a másikra, nem is fejezetek építik a történetet, hanem jelenetek és vágások, gyorsan és izgalmasan, végig fenntartva a figyelmet. 

Darvasi a kicsiből, a kertből, a családból indul, de amennyiben Magyarországot önálló univerzumnak tekintjük, és miért ne tennénk, mégis univerzális figyelemmel. 

Az időkezelés szempontjából az tűnik fontosnak, hogy érezhetően mindig az elbeszélés jelen ideje a lényeg, a történelmi léptékkel szemben a hétköznapi, hogy összeálljon az 1712 oldal alatt Magyarország 20. századának első fele. A léptékváltás nagy erénye a könyvnek. 

Ezt a nagy léptéket három másik olvasmányélménnyel tudom érzékeltetni: Jón Kalman Stefánsson Menny és pokol-trilógiája, Cixin Liu A háromtest-problémája és Karl Ove Knausgard Hajnalcsillag-sorozata (az első és második kötetről is írtunk) is hasonló élményeket adott, hiszen minden esetben a személyes történetekből valami ezeken túlmutató, egyetemes állt össze. 

Nem a méret

A Neandervölgyiek 2024 egyik legizgalmasabb és legnagyszerűbb olvasmánya, azzal együtt, hogy mindig, mindenhol szóba kerül a vastagsága. Ne a méretről beszéljünk, annak a kornak vége, mivel semmi sokkoló nincs benne: a Breaking Badet 60, a Trónok harcát 74 óra alatt lehet megnézni. Egyik sem kevés, mégis nagyszerű történetek.

Látszólag értelmetlennek tűnik a Neandervölgyieket nagy formátumú tévésorozatok hosszával hasonlítgatni, csak azt akarom érzékeltetni, hogy nem kell félni, ha valaminek adunk időt és figyelmet, mert a jó elbeszélésekkel írásban és képernyőn is könnyű menni, ha a történetnek megvan a saját hangja és teremtett világa, amiben minden hitelesnek tűnik, és a dramaturgiával teljesen leköti a figyelmünket. 

Mi van a mesén túl?

Darvasi életművét tekintve a regény egyik legszebb része, hogy mi történik a mesével. A válaszokat egy (eddig) háromkötetes nagy történet elbeszélésén keresztül vizsgálja az író, aki az első publikált könyve megjelenése óta mesél. A kezdetek kezdetén a korszak nagy hatású irodalomkritikusa, Balassa Péter azt írta, hogy „Te Laci, itt valaki nagyon jól mesél. Vigyázz, Laci, mondom szeretettel és becsüléssel”. 

Ez a mondat a nyolcvanas években a magyar irodalomban dominánssá váló, a történetmeséléssel szemben a nyelvet a középpontba helyező prózafordulat után, a kilencvenes években született. Darvasi ebben az irodalmi közegben is a mesét kereste, azt az elbeszélési formát, ami lehetőséget adott a hétköznapok örömeinek és tragédiáinak, ami a prózában is élt a költészet eszközeivel és ami megmutatta a csodákat. 

A könnymutatványosok legendája vagy a Virágzabálók is a Darvasi-életmű csúcsteljesítményei, de vállalását tekintve a Neandervölgyiek sokkal izmosabb, még akkor is, ha a korábbi regények elemeit meghívja az új világába is.  

Szóval, mi történik a mesével? 

Erre a kérdésre nincs egyértelmű válasz, de Darvasi ezt a nem könnyen ábrázolható változást a nyelv szintjén is megragadja: máshogy beszélnek a szereplők a Monarchia szétesésekor, mint a holokauszt irtózatos tragédiájában, vagy utána. Más a sztorizás, más a vicc. A elbeszélői nyelv nem lehet 1700 oldalon keresztül ugyanolyan, hiszen természetszerűleg folyamatosan változik. Még pontosabban mi, emberek változtatunk rajta használat közben, folyamatosan reflektálva a körülöttünk zajló politikai, társadalmi, ideológiai vagy gazdasági hatások mentén.

Három kötet, megálló

A Neandervölgyieknek nincs vége. Nemcsak abban az értelemben, hogy egy történetet sem lehet lezárni, mert bármilyen eseménynek a hatásai továbbélnek, hanem a szó legszorosabb értelmében: 1957-ig jutottunk el ebben a három kötetben, de Darvasi írja tovább és tovább, jön a Kádár-korszak, a rendszerváltás, majd a 2000-es évek. 

Ne is legyen soha vége a regénynek.

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

Darvasi László hősének fejéből kicsap a bolond villám – Olvass bele a Neandervölgyiekbe!

Közel 50 év magyar történelme vonul végig Darvasi László új regényén. Most beleolvashatsz az új kötetbe.

...

Darvasi László alázatos szörnyetegként írta meg monumentális regényét

A 20. század első felét elbeszélő, nagyformában megírt Neandervölgyiek azt bizonyítja, hogy Darvasi László nagy formában van. És a kötetbemutatón úgy fogalmazott, a közel kézezer oldalas trilógia folytatásából is elkészített már néhány részletet.

...

Darvasi László kapta idén az Artisjus Irodalmi Nagydíjat

Az év légiutas-kísérője című novelláskötetéért, valamint teljes írói életművéért Darvasi László kapja idén az Artisjus Irodalmi Nagydíjat.

MARGÓ
...

Milanovich Domi: Arra kell figyelnem, hogy a nehéz érzésekben is önmagamat megtartva legyek jelen

Milyen út vezet a nemi identitás elfogadásához? Milanovich Domi a Margó Könyvek podcast legújabb vendége.

...

Kirsten Thorup dán író: El kell dönteni, hogy a hatalom vagy az ellenállás oldalára állunk

Egy rendszer kegyetlensége mindig a kis lépésekkel kezdődik – figyelmeztet interjúnkban a dán író. 

...

Egy állat, ami az ember hibájából pusztult ki – Sibylle Grimbert francia író elképzelte az utolsó egyed történetét

Az utolsó egyed című regényről, háziállatokról és klímaszorongásról beszélgettünk. Interjú. 

...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program

Támogatók
Kiemeltek
...

Akinek Frédi és Béni rímeit is köszönhetjük: Romhányi Józsefről portrékönyv jelent meg

A kötet nem a szakmának szól, hanem annak a sok-sok gyereknek, akiket meghódított Romhányi József.

...

„Nem mögötte, hanem mellette vagyok” – Bach Kata és Wunderlich József szövetsége a szülőségben [Ezt senki nem mondta!]

Hogyan döntöttek a családalapítás mellett, és miért kulcsszó az életükben a jelenlét? Podcast.

...

Annie Ernaux szembenéz a szégyennel, ami a Nobel-díjig juttatta

1952-ben gyökeresen megváltozott Annie Ernaux élete, amikor az apja rátámadott az anyjára. A szégyen ennek állít emléket.

Hírek
...

A Péterfy házaspárt nem ereszti a lüktető Nápoly

...

Zadie Smith szembenéz az öregedéssel és a szorongással

...

Jim Morrison sikeresen lesíelt az Everest legnehezebb útvonalán

...

Kiszámolták, mi a leggyakoribb halálnem a Shakespeare-drámákban

...

Miért nem tud felnőni a harmincas generáció?

...

Ismeretlen tengeri krokodilfajt találtak Egyiptomban

Olvass!
...

A rasszizmus még a szellemek között is utoléri a gyerekeket – Olvass bele A javítóintézet című díjazott regénybe!

Az 1950-es években egyetlen rossz mozdulatba került, hogy egy színesbőrű gyerek a javítóintézetbe kerüljön. Olvass bele!

...

A gyötrő emlékek elől egy gondtalan szigetvilág sem nyújthat menedéket – Olvass bele Barnás Ferenc regényébe!

Te képes lennél magad mögött tudni a múltat, ha elutaznál Magyarországról? Olvass bele Barnás Ferenc kötetébe.

...

Ezt a cozy fantasy-t imádja a BookTok-közösség: Olvass bele Sarah Beth Durst regényébe!

Mutatunk egy részletet egy BookTok-kedvencből.

Listák&könyvek
...

5 félelmetes könyv halloweenre kezdő horrorfogyasztóknak

...

10 friss nonfiction könyv az őszre: civilizációs zsákutcák, kezelhető migrén és formabontó gyereknevelés

...

6 dolog, amit tudnod kell az új Stephen King-sorozat előtt