Az első olvasás érzéki élményét nem lehet reprodukálni #olvassnádast 15. rész

Az első olvasás érzéki élményét nem lehet reprodukálni #olvassnádast 15. rész

Hetek óta tart az #olvassnádast közös olvasás Ott Anna és a Jelenkor Kiadó Instagram-csatornáján. Tizenöt héten át százoldalas egységekben dolgozzák fel a tizenöt éve megjelent Párhuzamos történeteket. Az online olvasókör vendége Bán Zsófia író, irodalomtörténész. Az alábbi fejezetről beszélgettek: Egy bőven termő barackfa. (Korábbi vendégek: Sárközy BenceValuska László,  Szolláth Dávid, Babarczy EszterBazsányi Sándor, Bagi ZsoltKárolyi CsabaLáng Zsolt, Darabos EnikőForgách András, Melhardt Gergő, Christina Viragh, Csordás Gábor, Selyem Zsuzsa)

Ott Anna | 2020. október 05. |
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

„Nádas Pétert olvasni mindig élmény, de nem tagadom, az olvasás során gyakran kihívásokkal szembesültem, épp ezért nekem fontos volt, hogy legyen segítségem, akivel meg lehet beszélni az olvasottakat, akinek fel lehet tenni a kérdéseimet. Ebből az élményből indultam ki akkor, amikor elhatároztam, hogy az idén 15 éves Párhuzamos történeteket szeretném másokkal együtt olvasni, egy olvasókört indítani júniusban. 100 oldalanként haladunk majd hetente, minden héten online beszéljük meg, mi történt az elolvasott 100 oldalban, kinek mit adott, kiben milyen kérdés merült fel, kinek melyik volt a kedvenc mondata, ki milyen nehézségbe ütközött.” - Ott Anna

jelenkor (@jelenkor) által megosztott bejegyzés,


  • Bán Zsófia egyszer olvasta végig a regényt. Ez egy olyan elementáris, érzéki élmény volt, amit úgy érez, nem tudna és nem is szeretne reprodukálni, mert olyan lenne, mintha újra el kellene játszania a szüzesség elvesztését.
  • A regény egyik legnagyobb teljesítménye, hogy még a legapróbb dolgokat, tárgyakat, testrészeket, de még a levegő rezdülését is érzéki szinten tudja megjeleníteni. Olyan képi ábrázolás van ebben az elbeszélésben, aminek nincs párja.
  • Nádas szóképeket zúdít ránk hatalmas mennyiségben.
  • A Foucault által meghatározott intézmények, amiken a társadalmi berendezkedés alapul, szinte mind jelen vannak ebben a fejezetben. Van börtön, bolondokháza és templom.
  • Ez az elsőként megírt fejezet. Ebből arra lehet következtetni, hogy Nádas visszafelé kezdte el írni a regényt.
  • Ebben a fejezetben megteremt egy olyan világot, ami úgy működik, mint egy moralitásdráma: van a jó és a gonosz, a bűn, vannak a társadalom szimbolikus intézményei, és jelen van egy mitologikus szimbólum, a paradicsomi kert.
  • Balter, a volt börtönőr egy Ádám-figura, aki nem kiűzetik a Paradicsomból, hanem ő maga vonul ki a társadalomból és helyezi bele magát saját elhatározásból a paradicsomi létbe, ami egyre fenyegetőbb és sötétebb és ahonnan menekülnie kell.
  • Ez egy krimi fejezet, ami szemben az összes többi fejezettel egy zárt történet, van eleje, közepe és vége.
  • Bán Zsófiát az érdekelte, hogy egy ilyen zárt első fejezetből hogyan lesz utána egy végtelenül elágazó, széttartó hatalmas regény. Ezt meg is kérdezte Nádas Pétertől e-mailben. “Volt egy elég határozott vázlat a fejemben és az volt a merész elképzelésem, hogy ennek a tudatában hátulról előre fogom megírni a könyvet. Mintegy az oksági kapcsolatok ellenében írtam volna hátulról előre.” Az egész választ meg tudjátok hallgatni a videóban.
  • Nádas felhívja a figyelmünket arra, hogy a Párhuzamos történetek utolsó két fejezete milyen szoros kapcsolatban áll az Emlékiratok könyvének utolsó két fejezetével.

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

Az emberi psziché szakadékait mutatja meg a Párhuzamos történetek #olvassnádast 14. rész

Hetek óta tart az #olvassnádast közös olvasás Ott Anna és a Jelenkor Kiadó Instagram-csatornáján - ezúttal Selyem Zsuzsával.

...

Arra kényszerít minket, hogy éljen tovább bennünk a szöveg #olvassnádast

Csordás Gábor, Nádas Péter köteteinek szerkesztője volt Ott Anna vendége az #olvassnádast 13. részében. 

...

Ebben a regényben az időről van szó #olvassnádast

Ebben a regényben az időről van szó, hogy miként múlik az idő, mégis hogy van egyidejűség közben. Hiszen ha visszaemlékezünk valamire, elmesélünk egy történetet az mind egy időben történik és megszűnik a historikus idő értelmezése - véli Christina Viragh, a Párhuzamos történetek fordítója. Folytatódik az #olvassnádast Ott Annával. 

Karin Smirnoff: Be tudja valaki bizonyítani, hogy nem lehet beszélni a holtakkal?

Karin Smirnoff: Be tudja valaki bizonyítani, hogy nem lehet beszélni a holtakkal?

Karin Smirnoff svéd szerzővel többek között erőszakról, művészetről és nyelvről beszélgettünk.

Szerzőink

Szabolcsi Alexander
Szabolcsi Alexander

Horror történetek a világ minden tájáról: a politikai megtévesztéstől az emberi csontból készített hangszerekig

Bakó Sára
Bakó Sára

15 új könyv magyar íróktól, amivel várjuk a nyarat

Hírek
...

„Ez az a pont” – megszűnik a Fehérvári Irodalmi Napok

...

Krimiben nyomoz a Vadnyugat leghíresebb szülésznője

...

Ha még tudod követni: a Max ismét nevet váltott

...

Rég olvastál ilyen dühös könyvet a nők elnyomásáról

...

Ki lesz a Hunyadi folytatásának főszereplője? – itt a producer válasza

...

Most már biztos: készül A sógun második évada

Gyerekirodalom
...

„Nem jöhetnek rá, hogy nem ember vagyok” – folytatódnak az alakváltó gyerekek kalandjai, olvass bele!

Olvass bele a Woodwalkers második részébe!

...

Amikor Hitler ellopta a rózsaszín nyuszimat: olvass bele a valaha írt egyik legfontosabb gyerekkönyvbe!

 Judith Kerr német származású brit szerző a saját és családja történetét írta meg gyerekkönyvében.

...

A gyerekek új barátai a született újrahasznosítók, a Kacatkák

Sally Gardner kétrészes könyvsorozatából sok mindent megtudunk a tengerek élővilágáról is, és arról, miért használjuk tévesen a „szemét” kifejezést.