Az első olvasás érzéki élményét nem lehet reprodukálni #olvassnádast 15. rész

Az első olvasás érzéki élményét nem lehet reprodukálni #olvassnádast 15. rész

Hetek óta tart az #olvassnádast közös olvasás Ott Anna és a Jelenkor Kiadó Instagram-csatornáján. Tizenöt héten át százoldalas egységekben dolgozzák fel a tizenöt éve megjelent Párhuzamos történeteket. Az online olvasókör vendége Bán Zsófia író, irodalomtörténész. Az alábbi fejezetről beszélgettek: Egy bőven termő barackfa. (Korábbi vendégek: Sárközy BenceValuska László,  Szolláth Dávid, Babarczy EszterBazsányi Sándor, Bagi ZsoltKárolyi CsabaLáng Zsolt, Darabos EnikőForgách András, Melhardt Gergő, Christina Viragh, Csordás Gábor, Selyem Zsuzsa)

Ott Anna | 2020. október 05. |
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

„Nádas Pétert olvasni mindig élmény, de nem tagadom, az olvasás során gyakran kihívásokkal szembesültem, épp ezért nekem fontos volt, hogy legyen segítségem, akivel meg lehet beszélni az olvasottakat, akinek fel lehet tenni a kérdéseimet. Ebből az élményből indultam ki akkor, amikor elhatároztam, hogy az idén 15 éves Párhuzamos történeteket szeretném másokkal együtt olvasni, egy olvasókört indítani júniusban. 100 oldalanként haladunk majd hetente, minden héten online beszéljük meg, mi történt az elolvasott 100 oldalban, kinek mit adott, kiben milyen kérdés merült fel, kinek melyik volt a kedvenc mondata, ki milyen nehézségbe ütközött.” - Ott Anna

jelenkor (@jelenkor) által megosztott bejegyzés,


  • Bán Zsófia egyszer olvasta végig a regényt. Ez egy olyan elementáris, érzéki élmény volt, amit úgy érez, nem tudna és nem is szeretne reprodukálni, mert olyan lenne, mintha újra el kellene játszania a szüzesség elvesztését.
  • A regény egyik legnagyobb teljesítménye, hogy még a legapróbb dolgokat, tárgyakat, testrészeket, de még a levegő rezdülését is érzéki szinten tudja megjeleníteni. Olyan képi ábrázolás van ebben az elbeszélésben, aminek nincs párja.
  • Nádas szóképeket zúdít ránk hatalmas mennyiségben.
  • A Foucault által meghatározott intézmények, amiken a társadalmi berendezkedés alapul, szinte mind jelen vannak ebben a fejezetben. Van börtön, bolondokháza és templom.
  • Ez az elsőként megírt fejezet. Ebből arra lehet következtetni, hogy Nádas visszafelé kezdte el írni a regényt.
  • Ebben a fejezetben megteremt egy olyan világot, ami úgy működik, mint egy moralitásdráma: van a jó és a gonosz, a bűn, vannak a társadalom szimbolikus intézményei, és jelen van egy mitologikus szimbólum, a paradicsomi kert.
  • Balter, a volt börtönőr egy Ádám-figura, aki nem kiűzetik a Paradicsomból, hanem ő maga vonul ki a társadalomból és helyezi bele magát saját elhatározásból a paradicsomi létbe, ami egyre fenyegetőbb és sötétebb és ahonnan menekülnie kell.
  • Ez egy krimi fejezet, ami szemben az összes többi fejezettel egy zárt történet, van eleje, közepe és vége.
  • Bán Zsófiát az érdekelte, hogy egy ilyen zárt első fejezetből hogyan lesz utána egy végtelenül elágazó, széttartó hatalmas regény. Ezt meg is kérdezte Nádas Pétertől e-mailben. “Volt egy elég határozott vázlat a fejemben és az volt a merész elképzelésem, hogy ennek a tudatában hátulról előre fogom megírni a könyvet. Mintegy az oksági kapcsolatok ellenében írtam volna hátulról előre.” Az egész választ meg tudjátok hallgatni a videóban.
  • Nádas felhívja a figyelmünket arra, hogy a Párhuzamos történetek utolsó két fejezete milyen szoros kapcsolatban áll az Emlékiratok könyvének utolsó két fejezetével.

Olvass minket e-mailben is!

  • Személyes ajánló a legérdekesebb tartalmainkról!
  • Extra tartalom csak feliratkozóknak!
  • Így biztosan nem maradsz le a legfrissebb könyves hírekről!
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...
Hírek

Az emberi psziché szakadékait mutatja meg a Párhuzamos történetek #olvassnádast 14. rész

Hetek óta tart az #olvassnádast közös olvasás Ott Anna és a Jelenkor Kiadó Instagram-csatornáján - ezúttal Selyem Zsuzsával.

...
Nagy

Arra kényszerít minket, hogy éljen tovább bennünk a szöveg #olvassnádast

Csordás Gábor, Nádas Péter köteteinek szerkesztője volt Ott Anna vendége az #olvassnádast 13. részében. 

...
Nagy

Ebben a regényben az időről van szó #olvassnádast

Ebben a regényben az időről van szó, hogy miként múlik az idő, mégis hogy van egyidejűség közben. Hiszen ha visszaemlékezünk valamire, elmesélünk egy történetet az mind egy időben történik és megszűnik a historikus idő értelmezése - véli Christina Viragh, a Párhuzamos történetek fordítója. Folytatódik az #olvassnádast Ott Annával. 

...
Nagy

Jón Kalman Stefánsson: A költészetre nincsenek hatással az idő törvényei

Költészet, halál, édesanyja korai elvesztése – és kutyák. Interjú Jón Kalman Stefánssonnal.

Szerzőink

...
Borbély Zsuzsa

A bolti sorozatgyilkosságoktól a Fenyő-gyilkosságig Doszpot Péterrel

...
Tasi Annabella

A Száz év magány sorozatot akár Márquez is készíthette volna 

...
Könyves Magazin

Visky András: A gyermekeink tartottak életben bennünket (Podcast)

Hírek
...
Hírek

Simon Márton: Ez a város egy elhagyott pornóforgatókönyv (videó!)

...
Hírek

Láng Zsolt Mészöly Miklós-díjat kap

...
Promóció

Könyvek, melyek segíthetnek kellő motivációt adni a testmozgáshoz

...
Hírek

„Rémes diák voltam" – árulta el Murakami a díszdoktorrá avatásán

...
Promóció

Hogyan válasszunk tökéletes mesekönyvet?

...
Hírek

Öngyilkos merénylők akarták megölni Ferenc pápát három éve 

Gyerekirodalom
...
Nagy

Zágoni Balázs: A világháború, a vészkorszak története gyakrabban akad meg a felnőttek torkán, mint a fiatalokén

Szólhat ifjúsági regény a világháború egyik legsötétebb évéről, 1944 történéseiről, a zsidóüldözésről és a nyilasok kegyetlenkedéseiről? A csillag és a százados kötet szerzőjével, Zágoni Balázzsal beszélgettünk.  

...
Hírek

Ezért olvas egyre kevesebb gyerek – ciki szeretni a könyveket?

Egy angol gyerekkönyv-szerző szerint azért olvas egyre kevesebb gyerek a szabadidejében, mert félnek a csúfolástól.

...
Gyerekirodalom

Kincsek a szocializmusból: Vuk, Garfield és más mesehősök korabeli plakátokon

Vuktól az Óz, a nagy varázslóig – kiállítás nyílik a szocializmusban készült gyermek- és ifjúsági plakátokból.