- A Párhuzamos történetek olvasása mindenkinek egy sokk, amit nem lehet megúszni, mert szánt szándékkal provokálja a magyar közbeszédet és az irodalmi nyelvet.
- Az embernek nemcsak túltennie kell magát ezeken a témákon és nyelven, hanem túl kell dolgoznia rajta magát.
- Az Ilona rizses csirkéje című fejezet egy megkerülhetetlen origója az egész műnek, Bagi Zsolt számára a legfontosabb az Egy vadonatúj civilizáció című fejezet.
- Nádas Péter a Hazatérés című esszéjében ír arról az írói technikáról, amivel nagyon pontosan elválasztja a szereplőit a saját életétől. Nádas metódusokat használ arra, hogy eljusson valamiféle igazságig. Attól nem lesz valami igaz, ha Nádas a saját életét írja meg, akkor lesz igaz, ha valamiféle rendszerszerű változásokon írja át a saját életét.
- A szexuális aktus leírásában és a testműködés leírásában mindenki magára ismer, azonban ennek leírására nincs meg a magyar irodalmi nyelv. Nádas a férfi nemi szervet végig fasznak nevezi. Bár használjuk ezt a szót, de nem az irodalmi nyelv része. Arra kényszerít ez a regény, hogy a fasz szót elkezdjük használni egy intellektuális környezetben is, ahol eddig nem használtuk.
- Mészöly Miklós megteremtette a leíró nyelv potens formáját, de megállt a deréknál. Nádas úgy döntött, hogy ő nem áll meg a deréknál, mert azon túl is van ember.
- Madzar Alajos a nyakas, kérlelhetetlen modernizmusával egy alteregója Nádas Péternek.