- “Valószínűleg hosszú évekbe telik, mire az irodalmi élet megemészti ezt a háromkötetes munkát, de az számomra bizonyos: nagyszabású, korszakos mű született, nagy levegőt kell vennünk hozzá, ha érdemben foglalkozni szeretnénk vele.”- írta Károlyi Csaba a Párhuzamos történetekről megjelenésekor. Szerinte már elkezdődött a munka, de még több időre van szüksége az irodalmi közegnek, hogy megeméssze a regényt. A Világló részletek megjelenése után egészen más fénytörésben látszik a Párhuzamos történetek és az egész Nádas életmű. Ráadásul egy-egy fordítást övező külföldi kritikai visszhang folyamatosan visszahat a magyar fogadtatásra.
- A Világló részleteket olvasva az önéletrajziság kérdése merül fel a Párhuzamos történetek kapcsán. Nyílván Nádas is, mint minden író a maga életéből dolgozik, de ezeket az élményeit átdolgozza, fikcionálja.
- Annak a testábrázolásnak, amit Nádas ebben a műben alkalmaz, nincs meg a magyar tradíciója. A magyar közönség prűd, nem szereti és nincs hozzászokva, ha nyíltan megnevezik a dolgokat.
- Egy életrajzi megjegyzés: múlt heti részben beszéltünk róla, hogy Madzar Alajos nevét Madzar József, orvos és kommunista politikustól kapta, de Károlyi szerint inkább a feleségétől, Madzar, született Jászi Alicetól, aki mozgásművész volt, és ő volt az első, aki Magyarországon gyógytornával foglalkozott. Nádas Péter édesanyja valóban hozzá járt mozgásművészetet tanulni. Madzarék baloldali házaspár voltak, ezáltal Madzaron keresztül a baloldaliság konnotációja jön be a történetben.
- A fejezetcímek rendkívül fontosak és beszédesek, amik szépen navigálják az olvasót és ki is vannak bontva a történetben.
- Nádas Péter zseniálisan töredezi meg a történetszálakat, az olvasó nem is tudja, hogy melyik cselekmény pontosan melyik fejezetben található, de az agya mégis egy teljesen lineáris történetet épít fel egy kortántsem linerális elbeszélésből.
- A regényben két nagy történelmi csomópont van, az egyik a második világháború, a másik az 56-os forradalom. Egyik sincs elmesélve, de mindig ott vannak egy-egy történet mögött, sokszor mint mellékszálak.