- A Világló részletek fontos mankó lehet a regény olvasása során. Ebben a fejezetben is több olyan helyszínről olvasunk, amelyekről tudjuk a memoárból, hogy Nádas életének, gyermekkorának is fontos helyszínei.
- Nádas gyerekkorában sok szót nem értett, de nem kérdezte meg a felnőtteket, hogy mit jelentenek, hanem hangzásuk alapján összekapcsolta a szavakat egy eszmével, egy képpel. Kristóf ezekben a fejezetekben ugyanígy jár. Amit Kristóf agyába ír Nádas, azt a Világló részletekben is olvashattuk már.
- A Világló részletek legjobban megírt karakterei a nagymamák, nagynénik Melhardt szerint, és számára a Párhuzamos történetekben is a bridzsező hölgyek a legizgalmasabbak.
- Több nagy autós jelenet van a regényben, az egyik, amikor Erna asszony Gyöngyvérrel a Kútvölgyi kórházba megy, az Ez a riadt kielégülés a másik. Nádas nagyon jó atmoszférát tud teremteni azzal, hogy leírja a tereket, hogy a terekben hogyan helyezkednek el az emberek, ki hova néz, ki milyen illatot érez, stb. Az autó olyan szűk intim tér, ahol hatványozottabban jönnek elő ezek az érzetek, ráadásul egy furcsa perspektívából. Olyan a fejezet hangulata, mintha egy örkényi groteszkben lennénk.
- Nádasról sokszor mondják, hogy sótlan, nincs humora, pedig ezek a fejezetek kifejezetten viccesek.
- Egy kettőspont is millióféle dolgot tud jelenteni Nádasnál.
- Nádas a nácikról, a holokausztról olyan perspektívából beszél, ahonnan ritkán láttuk a kísérletezéseket: kiskamasz fiúk szemszögéből mesél.
- A bentlakásos fiúintézmény, az internátus mint irodalmi kép az Egy családregény végében is fontos elem, és Ottlik Iskola a határon című regénye is eszébe juthat az olvasónak. A Párhuzamos történetekben az internátus egyik professzorát Schultzénak hívják, ahogy az Iskola a határon egyik nevelőjét is.
- Kristóf útját meséli el a regény, szó szerint és metaforikusan is. Egy belső utat, amelynek során rengeteg mindenre jön rá saját magával kapcsolatban. Ő egy folyton úton lévő figura; volt kritikus, aki Kristóf regénybeli utazását keresztény üdvtörténeti útként írta le.