A Trónok harca készítésének hivatalos, vágatlan és hihetetlen története

A Trónok harca készítésének hivatalos, vágatlan és hihetetlen története

Eddard Stark lefejezése, a Vörös Nász, a Fattyak csatája, A hosszú éjszaka… Egyetlen tévésorozatról sem beszéltünk annyit az elmúlt években, mint a Trónok harcáról. Egyetlen más sorozat sem váltott ki ekkora rajongást, okozott ilyen mértékű tömeghisztériát és vált számos fontos kulturális, társadalmi vita tárgyává. James Hibberd, az Entertainment Weekly újságírója a forgatsá kulisszái mögé kalauzol most minket. Olvass bele!

Könyves Magazin | 2020. december 12. |

A több mint 50 exkluzív interjún és a szerző forgatási élményein alapuló Valar Morghulis majdnem annyira fordulatos olvasmány, mint George R. R. Martin A tűz és jég dala sagája. Bemutatja, hogyan lett a megfilmesíthetetlennek gondolt könyvekből a világ legnagyobb tévésorozata, milyen buktatókkal és logisztikai rémálmokkal kellett megküzdeniük a készítőknek, és hogyan emelte új szintre a Trónok harca a tévésorozatok műfaját.
Hibberd a kevésbé dicsőséges részleteket sem hallgatja el: a nemegyszer végkimerüléssel küzdő stábtagok és színészek megpróbáltatásait, a sorozatot kísérő kisebb-nagyobb botrányokat és a nézőket megosztó utolsó évadot. A Valar Morghulis elolvasása után új szemmel tekintünk majd a Trónok harcára, és ne csodálkozzunk, ha újabb napokat és heteket akarunk majd eltölteni Westeros és Essos világában.

James Hibberd
Valar Morghulis
Ford.: Babits Péter, Alexandra Kiadó, 2020, 430 oldal
-

James Hibberd: Valar Morghulis (részlet)

A Vörös Nász

Rengeteg nehezen feldolgozható zsigeri borzalom sűrűsödik össze annak a harmadik évadbeli epizódnak a végén, ami az ártatlan Castamere-i esők címet viseli.
Meghal Robb Stark, a szerethető hős és Ned Stark bosszúszomjas örököse – a jóvágású hadvezér, aki minden csatáját megnyeri, mégis elkövet egy bocsánatosnak tűnő hibát (esküje ellenére nem veszi feleségül Walder Frey valamelyik leányát). Meghal Robb anyja, Catelyn, a Stark család stratégája és mátriárkája, aki még ekkor is gyászolja férjét (valamint fiait, a halottnak hitt Brant és Rickont) – neki még legidősebb fia meggyilkolását is végig kell néznie, hogy teljesen eleméssze a gyűlölet és a fájdalom, mielőtt végeznek vele. Meghal Talisa Stark, Robb gyógyító felesége, akit a létező legviszolyogtatóbb módon, a hasában hordott magzattal együtt döfködnek halálra. S mindez egy hagyományosan békés és örömteli családi esemény közepén, egy menyegzőn történik – nem szólva a vérlázító árulásról, hogy a Starkokkal nem az ellenségeik végeznek, hanem olyanok, akiket a szövetségesüknek hisznek. Elpusztul még Robb rémfarkasa, Szürke Szél is, akit ketrecbe zártan nyilaznak le. S mindennek szemtanúja lesz Arya, aki csak azért tesz meg ekkora utat a Frey-kastélyig, hogy lássa családja pusztulását.
A Vörös Nászt bármelyik momentum önmagában borzalmassá tenné, de a dramaturgia, a színészi játék és a David Nutter által megteremtett baljós légkör még tovább fokozza a hatást. Attól a pillanattól, hogy Frey zenészei belekezdenek az ominózus Lannister-himnuszba, a Castamere-i esőkbe, egészen odáig, hogy hat perccel később elvágják Catelyn torkát, minden pillanat beleég az emlékezetünkbe. „Borzalmas, rettenetes és minden, amit egy ilyen jelenettől elvárunk – írta Emily Todd VanDerWerff az A. V. Clubon az epizód adásba kerülés után. – Olyan kiugró csúcspont, ami zsinórmértékként szolgál a későbbi sorozatok számára.”

GEORGE R. R. MARTIN (szerző, társ-executive producer): Tudtam [hogy megölöm Robb Starkot], szinte az elejétől [az első könyv megírásától]. Ha nem is az első naptól, de nagyon hamar. Szeretem, ha a történetem kiszámíthatatlan. Szeretem kiélezni a feszültséget. Azért öltem meg Nedet, mert mindenki főhősnek gondolta, aki persze mindenféle bajba keveredik, de majd csak kivágja magát valahogy. A következő kiszámítható lépés, hogy a legidősebb fiú a helyére lép, és megbosszulja az apját. Mindenki erre számít, ezért ez [Robb megölése] volt a következő, amit meg kellett tennem.
A Vörös Nász a skót történelem néhány valós eseményén alapul. Az egyik ilyen a Fekete Vacsora. Skócia királya a Fekete Douglas-klánnal harcolt, amikor váratlanul előállt egy békeajánlattal, és biztonságot ígért az ifjú Douglas earlnek. Az edinburghi várba gyűltek a nagy lakomára, amelynek végén a király emberei elkezdtek verni egy nagy dobot. Ekkor behoztak egy lefedett tálat, az earl elé tették, és megmutatták neki egy fekete vadkan levágott fejét – a halál jelképét. Amint meglátta, az earl megértette, mit jelent. Az udvaron ölték le őket.
Nagyobb és még híresebb esemény a glencoe-i mészárlás. A McDonald-klán egy fedél alatt töltötte az éjszakát a Campbell-klánnal. A vendégjog mindkét félre vonatkozott, ennek ellenére a Campbellek felkeltek és nekiálltak lemészárolni minden MacDonaldot, akit csak értek.
Mindegy, mit találok ki, a történelemben is van olyan, vagy még rosszabb.
DAVID BENIOFF (showrunner): A könyvben, amikor a zenészek rákezdenek a Castamere-i esőkre, tudni lehet, hogy valami rossz fog történni. Még soha nem reagáltam ilyen hevesen semmire, amit olvastam. Nem akartam továbblapozni.
DAN WEISS (showrunner): A Vörös Nász volt az a momentum, amiről mindig azt mondtuk: ha eljutunk odáig, és jól megcsináljuk, ahogy kell, akkor sínen vagyunk [a sorozattal]. Az energiának, amit ezzel pumpálunk a show-ba, ki kell tartania egészen a végéig.
GEORGE R. R. MARTIN: Robb filmbéli felesége talán az első komoly eltérés a könyvhöz képest. David és Dan teljesen megváltoztatta a háttértörténetet. A sorozatban Talisa volantisi gyógyító, és nagyon erős akaratú. A könyvben Robb a Lannister-házhoz tartozó Jeyne Westerlinget veszi el, akivel a nyugati hadjáraton találkozik. Ez amolyan Florence Nightingale-effektus: ő megsebesül, a lány visszahozza a halálból.
Ráadásul a könyvben Jeyne életben marad. Nálam Robb így gondolkodik: „Elég veszélyes dolog elmenni erre az esküvőre, nem viszem magammal a feleségemet is, csak utálnák, amiért őt vettem el az egyik lányuk helyett. Inkább otthagyom Zúgóban a bácsikámmal, majd ő vigyáz rá.”
RICHARD MADDEN (Robb Stark): Évadról évadra olvastam [a könyveket]. Nem akartam előre látni, hová visz Robb útja, de ezren is elspoilerezték, mielőtt esélyem lett volna eljutni a harmadik könyvig. Azt a végzetes hibát is elkövettem, hogy rágugliztam. Ez is megerősítette, amire mindenki vigyorogva utalgatott: valami rettenetes fog történni.
MICHELLE FAIRLEY (Catelyn Stark): Tudtam, hogy ez lesz. Aki olvasta a könyveket, nem mulasztotta el megemlíteni, és sokan örömüket lelték abban, hogy előre tudták. Van valami hihetetlenül tragikus és brutális a Vörös Nászban, abban a döbbenetben. Találkoztam valakivel, aki egy repülőgépen olvasta, és annyira megfájdult tőle a szíve, hogy inkább a gépen hagyta a könyvet. Ha valaki színészként ilyen feladatot kap, meg akarja ragadni, és minél előbb belevágni.
OONA CHAPLIN (Talisa Stark): Tudtam, hogy el fog térni a könyvtől. Azt is tudtam, hogy nem érem meg a harmadik évad végét. Valami dögös halálért imádkoztam, de amikor olvastam [a szkriptet], felkiáltottam: „Basszus, itt mindenki meghal!” Pedig amit leírtak, még semmi ahhoz képest, milyen volt leforgatni…
MICHAEL MCELHATTON (Roose Bolton): A könyvben Roose sokkal nyilvánvalóbban rosszfiú. A sorozatban nem teríti ki a lapjait, így a néző nem lehet biztos benne. A csatákban alázatosan követi Robbot, csakhogy Robb nem követi a tanácsait, így a dolgok nem mennek túl jól a családjának vagy a Lannistereknek, ezért eldönti, hogy megszabadul tőle.
DAVID NUTTER (rendező): A meglepetés volt a legfontosabb, hogy a néző együtt éljen a történettel. Fontos volt minden beállás. Heteken át rajzolgattam a sematikus vázlatokat, próbáltam kitalálni, hová kerüljenek a kamerák. Egy szombat reggel végre úgy éreztem, hogy megvan, és felrajzoltam egy nagy mágnestáblára, mint amikor egy fociedző elmagyarázza a taktikát a csapatnak. Azt mondtam [a producereknek]: „Szerintem itt kéne lenniük az asztaloknak, és ide kéne helyeznünk a hőseinket…”
MICHAEL MCELHATTON: Amikor megláttam a termet, ledöbbentem. Olyan volt, mint egy Vermeer-festmény. Kisebb a vártnál, a mennyezet is alacsonyabb, de valami hihetetlen volt a világítás. A Vörös Násznak egészen más a hangulata, mint a teljes sorozat bármely más jelenetének.

(…)

A Lila Nász

Volt valami kéjesen és bűnösen borzongató abban, ahogy újra és újra végignéztem a szadista Joffrey Baratheon haldoklását.
2013 szeptemberében történt, egy gyönyörű napon (pláne a Trónok harca mértékével), Dubrovnik egyik árnyas ligetében, kilátással az Adriai-tenger kéklő vizére. Lannister-lobogók rebbentek meg a langyos szellőben. Aranytálakkal megrakott hosszú asztalokon ragyogott a nap simogató fénye.
Miközben a helyszínt előkészítették a forgatásra, a színészek a maguk módján hangolódtak rá a jelenetre. Charles Dance peckesen sétált: a félelmetes Lannister nagyúr még elszívott egy cigit. Sophie Turner önfeledten ugrált valami zenére. Nikolaj Coster-Waldau a kardforgatást gyakorolta bizonytalan bal kezével. Natalie Dormer elgondolkodva és mozgó ajakkal járkált fel-alá, a szövegét ismételgette. Az olyan újoncok, mint Pedro Pascal, izgatottan társalogtak, mintha csak rajongók lennének, akik nem hisznek a jó szerencsének, ami idevetette őket. Az esküvői vendégeket játszó jelmezes statiszták együtt ebédeltek a büfénél (Királyvár elitjét többnyire tehetős idősebb férfiak és az általuk patronált szemrevaló fiatal hölgyek alkották – ez is olyan kis finomság, ami a helyszínen azonnal szembeötlött, de a tévében csak ritkán tűnik fel). A Trónok harca legendás vívóoktatója, C. C. Smith (olyan munkákkal a háta mögött, mint a Csillagok háborúja vagy a Gladiátor) nagylelkűen úgy döntött, leckéket ad egy riporternek a kétkezes kard forgatásának alapjaiból. (Amikor azt kérdezik, melyik a legkedvesebb emlékem a Trónok harca helyszínein tett látogatások közül, mindig ezt mondom.)
A videósátorban (ahol a producerek a hűs árnyékból követhették nyomon a kamera élőképét) David Benioff, Dan Weiss és Carolyn Strauss halálosan komolyan meredtek maguk elé – arra használták fel a kivételes pihenőt, hogy vérre menő Candy Crush-csatát vívjanak a telefonjukon. Mindeközben az izlandi banda, a Sigur Rós lámpalázasan készült arra, hogy fellépjen Joffrey király előtt. „Ha idegesnek tűnnek egy totál szociopata előtt, azért az nem olyan rossz” – jegyezte meg Dan Weiss, Ne szórakozz Joffal! feliratú pólójában.
A hírhedten nehéz forgatás ez egyszer gördülékenynek és könnyűnek tűnt, dacára az elképesztően komplex jelenetsornak.
Mindenki készen állt kinyírni a királyt.

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

A tömegek tébolya

Új könyvében Douglas Murray a tömeghisztéria okait kutatja; hogyan uralt le mindent a nemi és faji megszállottság, hogyan vált aknamezővé a közösségi média, és hogyan vált a kultúra és a tudomány a félelem terepévé az abszurditásig fokozott politikai korrektség nevében. Olvass bele!

...

George R.R. Martin jövőre befejezheti az új Trónok harca-könyvet

George R.R. Martin már jó pár éve dolgozik A tűz és jég dala regényciklus hatodik részén, amit a Trónok harca-rajongók már tényleg türelmetlenül várnak. Miközben a sorozat már rég elhúzott a könyvek mellett, idén tavasszal az író megígérte, hogy a karantén alatt végig dolgozni fog a The Winds of Winteren, és most azt mondja, jól is haladt.

...

George R. R. Martin elárulta, melyik Trónok-harca jelenetet szereti a legkevésbé

Van egy jelenet a Trónok harca-sorozatban, amelyet George R. R. Martin a legkevésbé szeret, de nem az, amire a legtöbben gondolnának.

Hírek
...

Most már az Amazonon múlik, mikor várható az új James Bond

...

Stephen King visszatért a X-re, csak hogy beszóljon Trumpnak

...

Jókai 200: Olvasd el az író eddig kiadatlan verseit

...

Ez a kutatás nagyban megváltoztatja, amit a halakról gondoltunk + 3 könyv

...

Szex a könyvekben: Sally Rooney felfedi a titkait

...

Kevin Spacey A brutalista sztárját is zaklatta?

...

A feminista író, akit a fasiszták el akartak törölni, Elena Ferrante pedig újra felfedezte

Alba de Céspedes a 20. századi olasz irodalom egyik kiemelkedő alakja: küzdött a fasizmus ellen, baloldali és feminista nézeteit írásaiban sem titkolta. Börtönbe zárták, bestseller könyvét betiltották, ma pedig talán népszerűbb, mint valaha – ez pedig részben Elena Ferrante érdeme.

Szerzőink

...
Szabolcsi Alexander

A 18. századi „olvasási járvány”, ami öngyilkosságokhoz vezetett

...
bs

A spiritualitás fogja megoldani az ökológiai válságot? – Zöld könyv podcast Litkai Gergellyel

...
Borbély Zsuzsa

Egy Jókai-regényben független nő nem lehet boldog

Polc

Egy idióta zaklatóval is együtt lehet érezni – Virginie Despentes MeToo-regényéről

...

Papp-Zakor Ilka egy autista fiú történetében mutatja meg, hogyan kell összeszorított fogakkal szeretni

...

Evelio Rosero kolumbiai háborújában nincsenek oldalak, csak népirtás

...

Richard Osman új krimije: amikor egy após az egyedüli fegyver az influenszer-gyilkos ellen

...
A hét könyve
Kritika
Miért gondolja bárki, hogy gyereknek lenni jó?
...

Jókai Mór 200: 6 érdekesség az íróról

Jókai Mór regényeit iskoláskorunk óta olvassuk, könyvei ott vannak minden családi könyvespolcon. Bár 200 éve született, írói hagyatékával ma is foglalkozunk.

...

Puskás Panni: Az első novellámat remegve küldtem el az Élet és Irodalomnak

...

Ismernünk kell a Földet, hogy változtatni tudjunk – a Zöld könyv podcast könyvajánlója

...

Ezeket te is megteheted a Föld védelméért – Zöld könyv podcast Litkai Gergellyel