A Trónok harca készítésének hivatalos, vágatlan és hihetetlen története

A Trónok harca készítésének hivatalos, vágatlan és hihetetlen története

Eddard Stark lefejezése, a Vörös Nász, a Fattyak csatája, A hosszú éjszaka… Egyetlen tévésorozatról sem beszéltünk annyit az elmúlt években, mint a Trónok harcáról. Egyetlen más sorozat sem váltott ki ekkora rajongást, okozott ilyen mértékű tömeghisztériát és vált számos fontos kulturális, társadalmi vita tárgyává. James Hibberd, az Entertainment Weekly újságírója a forgatsá kulisszái mögé kalauzol most minket. Olvass bele!

Könyves Magazin | 2020. december 12. |

A több mint 50 exkluzív interjún és a szerző forgatási élményein alapuló Valar Morghulis majdnem annyira fordulatos olvasmány, mint George R. R. Martin A tűz és jég dala sagája. Bemutatja, hogyan lett a megfilmesíthetetlennek gondolt könyvekből a világ legnagyobb tévésorozata, milyen buktatókkal és logisztikai rémálmokkal kellett megküzdeniük a készítőknek, és hogyan emelte új szintre a Trónok harca a tévésorozatok műfaját.
Hibberd a kevésbé dicsőséges részleteket sem hallgatja el: a nemegyszer végkimerüléssel küzdő stábtagok és színészek megpróbáltatásait, a sorozatot kísérő kisebb-nagyobb botrányokat és a nézőket megosztó utolsó évadot. A Valar Morghulis elolvasása után új szemmel tekintünk majd a Trónok harcára, és ne csodálkozzunk, ha újabb napokat és heteket akarunk majd eltölteni Westeros és Essos világában.

James Hibberd
Valar Morghulis
Ford.: Babits Péter, Alexandra Kiadó, 2020, 430 oldal
-

James Hibberd: Valar Morghulis (részlet)

A Vörös Nász

Rengeteg nehezen feldolgozható zsigeri borzalom sűrűsödik össze annak a harmadik évadbeli epizódnak a végén, ami az ártatlan Castamere-i esők címet viseli.
Meghal Robb Stark, a szerethető hős és Ned Stark bosszúszomjas örököse – a jóvágású hadvezér, aki minden csatáját megnyeri, mégis elkövet egy bocsánatosnak tűnő hibát (esküje ellenére nem veszi feleségül Walder Frey valamelyik leányát). Meghal Robb anyja, Catelyn, a Stark család stratégája és mátriárkája, aki még ekkor is gyászolja férjét (valamint fiait, a halottnak hitt Brant és Rickont) – neki még legidősebb fia meggyilkolását is végig kell néznie, hogy teljesen eleméssze a gyűlölet és a fájdalom, mielőtt végeznek vele. Meghal Talisa Stark, Robb gyógyító felesége, akit a létező legviszolyogtatóbb módon, a hasában hordott magzattal együtt döfködnek halálra. S mindez egy hagyományosan békés és örömteli családi esemény közepén, egy menyegzőn történik – nem szólva a vérlázító árulásról, hogy a Starkokkal nem az ellenségeik végeznek, hanem olyanok, akiket a szövetségesüknek hisznek. Elpusztul még Robb rémfarkasa, Szürke Szél is, akit ketrecbe zártan nyilaznak le. S mindennek szemtanúja lesz Arya, aki csak azért tesz meg ekkora utat a Frey-kastélyig, hogy lássa családja pusztulását.
A Vörös Nászt bármelyik momentum önmagában borzalmassá tenné, de a dramaturgia, a színészi játék és a David Nutter által megteremtett baljós légkör még tovább fokozza a hatást. Attól a pillanattól, hogy Frey zenészei belekezdenek az ominózus Lannister-himnuszba, a Castamere-i esőkbe, egészen odáig, hogy hat perccel később elvágják Catelyn torkát, minden pillanat beleég az emlékezetünkbe. „Borzalmas, rettenetes és minden, amit egy ilyen jelenettől elvárunk – írta Emily Todd VanDerWerff az A. V. Clubon az epizód adásba kerülés után. – Olyan kiugró csúcspont, ami zsinórmértékként szolgál a későbbi sorozatok számára.”

GEORGE R. R. MARTIN (szerző, társ-executive producer): Tudtam [hogy megölöm Robb Starkot], szinte az elejétől [az első könyv megírásától]. Ha nem is az első naptól, de nagyon hamar. Szeretem, ha a történetem kiszámíthatatlan. Szeretem kiélezni a feszültséget. Azért öltem meg Nedet, mert mindenki főhősnek gondolta, aki persze mindenféle bajba keveredik, de majd csak kivágja magát valahogy. A következő kiszámítható lépés, hogy a legidősebb fiú a helyére lép, és megbosszulja az apját. Mindenki erre számít, ezért ez [Robb megölése] volt a következő, amit meg kellett tennem.
A Vörös Nász a skót történelem néhány valós eseményén alapul. Az egyik ilyen a Fekete Vacsora. Skócia királya a Fekete Douglas-klánnal harcolt, amikor váratlanul előállt egy békeajánlattal, és biztonságot ígért az ifjú Douglas earlnek. Az edinburghi várba gyűltek a nagy lakomára, amelynek végén a király emberei elkezdtek verni egy nagy dobot. Ekkor behoztak egy lefedett tálat, az earl elé tették, és megmutatták neki egy fekete vadkan levágott fejét – a halál jelképét. Amint meglátta, az earl megértette, mit jelent. Az udvaron ölték le őket.
Nagyobb és még híresebb esemény a glencoe-i mészárlás. A McDonald-klán egy fedél alatt töltötte az éjszakát a Campbell-klánnal. A vendégjog mindkét félre vonatkozott, ennek ellenére a Campbellek felkeltek és nekiálltak lemészárolni minden MacDonaldot, akit csak értek.
Mindegy, mit találok ki, a történelemben is van olyan, vagy még rosszabb.
DAVID BENIOFF (showrunner): A könyvben, amikor a zenészek rákezdenek a Castamere-i esőkre, tudni lehet, hogy valami rossz fog történni. Még soha nem reagáltam ilyen hevesen semmire, amit olvastam. Nem akartam továbblapozni.
DAN WEISS (showrunner): A Vörös Nász volt az a momentum, amiről mindig azt mondtuk: ha eljutunk odáig, és jól megcsináljuk, ahogy kell, akkor sínen vagyunk [a sorozattal]. Az energiának, amit ezzel pumpálunk a show-ba, ki kell tartania egészen a végéig.
GEORGE R. R. MARTIN: Robb filmbéli felesége talán az első komoly eltérés a könyvhöz képest. David és Dan teljesen megváltoztatta a háttértörténetet. A sorozatban Talisa volantisi gyógyító, és nagyon erős akaratú. A könyvben Robb a Lannister-házhoz tartozó Jeyne Westerlinget veszi el, akivel a nyugati hadjáraton találkozik. Ez amolyan Florence Nightingale-effektus: ő megsebesül, a lány visszahozza a halálból.
Ráadásul a könyvben Jeyne életben marad. Nálam Robb így gondolkodik: „Elég veszélyes dolog elmenni erre az esküvőre, nem viszem magammal a feleségemet is, csak utálnák, amiért őt vettem el az egyik lányuk helyett. Inkább otthagyom Zúgóban a bácsikámmal, majd ő vigyáz rá.”
RICHARD MADDEN (Robb Stark): Évadról évadra olvastam [a könyveket]. Nem akartam előre látni, hová visz Robb útja, de ezren is elspoilerezték, mielőtt esélyem lett volna eljutni a harmadik könyvig. Azt a végzetes hibát is elkövettem, hogy rágugliztam. Ez is megerősítette, amire mindenki vigyorogva utalgatott: valami rettenetes fog történni.
MICHELLE FAIRLEY (Catelyn Stark): Tudtam, hogy ez lesz. Aki olvasta a könyveket, nem mulasztotta el megemlíteni, és sokan örömüket lelték abban, hogy előre tudták. Van valami hihetetlenül tragikus és brutális a Vörös Nászban, abban a döbbenetben. Találkoztam valakivel, aki egy repülőgépen olvasta, és annyira megfájdult tőle a szíve, hogy inkább a gépen hagyta a könyvet. Ha valaki színészként ilyen feladatot kap, meg akarja ragadni, és minél előbb belevágni.
OONA CHAPLIN (Talisa Stark): Tudtam, hogy el fog térni a könyvtől. Azt is tudtam, hogy nem érem meg a harmadik évad végét. Valami dögös halálért imádkoztam, de amikor olvastam [a szkriptet], felkiáltottam: „Basszus, itt mindenki meghal!” Pedig amit leírtak, még semmi ahhoz képest, milyen volt leforgatni…
MICHAEL MCELHATTON (Roose Bolton): A könyvben Roose sokkal nyilvánvalóbban rosszfiú. A sorozatban nem teríti ki a lapjait, így a néző nem lehet biztos benne. A csatákban alázatosan követi Robbot, csakhogy Robb nem követi a tanácsait, így a dolgok nem mennek túl jól a családjának vagy a Lannistereknek, ezért eldönti, hogy megszabadul tőle.
DAVID NUTTER (rendező): A meglepetés volt a legfontosabb, hogy a néző együtt éljen a történettel. Fontos volt minden beállás. Heteken át rajzolgattam a sematikus vázlatokat, próbáltam kitalálni, hová kerüljenek a kamerák. Egy szombat reggel végre úgy éreztem, hogy megvan, és felrajzoltam egy nagy mágnestáblára, mint amikor egy fociedző elmagyarázza a taktikát a csapatnak. Azt mondtam [a producereknek]: „Szerintem itt kéne lenniük az asztaloknak, és ide kéne helyeznünk a hőseinket…”
MICHAEL MCELHATTON: Amikor megláttam a termet, ledöbbentem. Olyan volt, mint egy Vermeer-festmény. Kisebb a vártnál, a mennyezet is alacsonyabb, de valami hihetetlen volt a világítás. A Vörös Násznak egészen más a hangulata, mint a teljes sorozat bármely más jelenetének.

(…)

A Lila Nász

Volt valami kéjesen és bűnösen borzongató abban, ahogy újra és újra végignéztem a szadista Joffrey Baratheon haldoklását.
2013 szeptemberében történt, egy gyönyörű napon (pláne a Trónok harca mértékével), Dubrovnik egyik árnyas ligetében, kilátással az Adriai-tenger kéklő vizére. Lannister-lobogók rebbentek meg a langyos szellőben. Aranytálakkal megrakott hosszú asztalokon ragyogott a nap simogató fénye.
Miközben a helyszínt előkészítették a forgatásra, a színészek a maguk módján hangolódtak rá a jelenetre. Charles Dance peckesen sétált: a félelmetes Lannister nagyúr még elszívott egy cigit. Sophie Turner önfeledten ugrált valami zenére. Nikolaj Coster-Waldau a kardforgatást gyakorolta bizonytalan bal kezével. Natalie Dormer elgondolkodva és mozgó ajakkal járkált fel-alá, a szövegét ismételgette. Az olyan újoncok, mint Pedro Pascal, izgatottan társalogtak, mintha csak rajongók lennének, akik nem hisznek a jó szerencsének, ami idevetette őket. Az esküvői vendégeket játszó jelmezes statiszták együtt ebédeltek a büfénél (Királyvár elitjét többnyire tehetős idősebb férfiak és az általuk patronált szemrevaló fiatal hölgyek alkották – ez is olyan kis finomság, ami a helyszínen azonnal szembeötlött, de a tévében csak ritkán tűnik fel). A Trónok harca legendás vívóoktatója, C. C. Smith (olyan munkákkal a háta mögött, mint a Csillagok háborúja vagy a Gladiátor) nagylelkűen úgy döntött, leckéket ad egy riporternek a kétkezes kard forgatásának alapjaiból. (Amikor azt kérdezik, melyik a legkedvesebb emlékem a Trónok harca helyszínein tett látogatások közül, mindig ezt mondom.)
A videósátorban (ahol a producerek a hűs árnyékból követhették nyomon a kamera élőképét) David Benioff, Dan Weiss és Carolyn Strauss halálosan komolyan meredtek maguk elé – arra használták fel a kivételes pihenőt, hogy vérre menő Candy Crush-csatát vívjanak a telefonjukon. Mindeközben az izlandi banda, a Sigur Rós lámpalázasan készült arra, hogy fellépjen Joffrey király előtt. „Ha idegesnek tűnnek egy totál szociopata előtt, azért az nem olyan rossz” – jegyezte meg Dan Weiss, Ne szórakozz Joffal! feliratú pólójában.
A hírhedten nehéz forgatás ez egyszer gördülékenynek és könnyűnek tűnt, dacára az elképesztően komplex jelenetsornak.
Mindenki készen állt kinyírni a királyt.

Kapcsolódó cikkek
...
Beleolvasó

A tömegek tébolya

Új könyvében Douglas Murray a tömeghisztéria okait kutatja; hogyan uralt le mindent a nemi és faji megszállottság, hogyan vált aknamezővé a közösségi média, és hogyan vált a kultúra és a tudomány a félelem terepévé az abszurditásig fokozott politikai korrektség nevében. Olvass bele!

...
Hírek

George R.R. Martin jövőre befejezheti az új Trónok harca-könyvet

George R.R. Martin már jó pár éve dolgozik A tűz és jég dala regényciklus hatodik részén, amit a Trónok harca-rajongók már tényleg türelmetlenül várnak. Miközben a sorozat már rég elhúzott a könyvek mellett, idén tavasszal az író megígérte, hogy a karantén alatt végig dolgozni fog a The Winds of Winteren, és most azt mondja, jól is haladt.

...
Hírek

George R. R. Martin elárulta, melyik Trónok-harca jelenetet szereti a legkevésbé

Van egy jelenet a Trónok harca-sorozatban, amelyet George R. R. Martin a legkevésbé szeret, de nem az, amire a legtöbben gondolnának.

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!

Hírek
...
Így döntöttek ők

Nyáry Krisztián: Eszeveszett szerelem változtatta meg az életét

...
Hírek

Salman Rushdie ezt az álmot látta két nappal a merénylete előtt

...
Szórakozás

Így énekel Timothée Chalamet az új Dylan-életrajzi filmben (videó)

...
Zöld

5 könyv, amit olvass el, ha mindig ugyanúgy végződnek a párkapcsolataid

...
Hírek

Sophie Kinsella a rák egyik legagresszívabb formájával küzd

...
Gyerekirodalom

Tarolt az apa a TikTokon, aki telefon helyett könyvet adott a gyereke kezébe

...
Gyerekirodalom

Hogyan lehet elmagyarázni egy gyereknek, hogy mi a háború?

...
Nagy

5 dolog, amit nem tudtál a Száz év magányról

...
Szórakozás

Neil Gaiman: Vége a sorozatok aranykorának

...
Nagy

Vérfertőző, wannabe-sátán és kölyökmedve-tulajdonos – 10 érdekesség a 200 éve elhunyt Byronról

George Byron mindent megvalósított, amit egy romantikus költő ismérvének gondolunk. Halálának 200. évfordulóján tíz érdekességet gyűjtöttünk össze a lírájáról és a botrányairól.

Szerzőink

...
Kolozsi Orsolya

Mivel pörgeti fel egy mentalista Camilla Läckberg új szektás krimijét?

...
Vass Norbert

Mit szeretnek az emberek a kihalt Balatonban? Ebből az albumból megtudod

...
Vass Norbert

Milyen apa volt Hemingway?

Polc

A Kovács ikrek fergeteges családregénye sokkal többről szól, mint beszűkült parasztokról

...

Kemény Lili harcai: az önéletírás mint felszámolás és teremtés

...

Ujgur költőnek lenni önmagában politikai tett Kínában, és akkor még nem írtál memoárt

...

Jon Fosse a banalitáson át talál utat a természetfelettihez

...
A hét könyve
Kritika
A Kovács ikrek fergeteges családregénye sokkal többről szól, mint beszűkült parasztokról
...
Nagy

Mivel pörgeti fel egy mentalista Camilla Läckberg új szektás krimijét?

A pszichológiát és a sötét rejtélyt kiválóan ötvöző krimi, A doboz után a héten került a boltokba A szekta, Läckberg és Fexeus közös regénytrilógiájának második része. Ez alkalomból beszélgettünk a szerzőpárossal.

...

Ezt senki nem mondta – Szabó T. Anna és Dragomán György: Azt terveztük, hogy szabad gyerekeket fogunk nevelni

...

Kemény Lili: Az életemet nem különösebben tartom érdekesnek

...

Ezt senki nem mondta – Dr. Benkovics Júlia: Mi történik a nőgyógyásszal, amikor terhes lesz?