20/20
20/20
2020 minden pillanata a megszokotthoz képest teljesen más volt.
A járványhelyzet miatt, és mivel felfordult az életünk, fontos pillanatképeket készítenünk arról, milyen problémákkal és kihívásokkal nézünk szembe.
A Mastercard® 20/20 projektjében a digitalizáció, a környezetvédelem és a szegénység témáját mutatja be: a Budapest Street Photography Collective fotózott, húsz költő és író pedig történeteket írt hozzájuk.
December 3-án tíz szöveget mutatunk be, azt követően tíz napon át egyet-egyet.
A 20/20 SZERZŐI
Deres Kornélia, Grecsó Krisztián, Harag Anita, Izsó Zita, Karafiáth Orsolya, Kemény Zsófi, Krusovszky Dénes, Lackfi János, Moskát Anita, Nemes Z. Márió, Parti Nagy Lajos, Peer Krisztián, Seres Lili Hanna, Simon Márton, Sirokai Mátyás, Szabó T. Anna, Szálinger Balázs, Terék Anna, Tóth Krisztina, Závada Péter
Lackfi János: Hatalmas királyok
"Nézzed, Menyus, micsoda verda, én ilyet hajtanék, pitty-patty felgyorsul százra, mire a rendőr bekapcsolja a vijjogóját, én már mint a füst, szevasztok, anyátok!"
Krusovszky Dénes: Nem történt semmi, mindent láttam
"Úgy bámultam, mintha egy bűvészmutatványt lestem volna ki. Vártam, hogy lelepleződjön a szemfényvesztés, vagy amit addig annak hittem, ha hittem egyáltalán bármit bárminek. Vagyis gondoltam-e, hogy a látvány mögött van egy másféle értelem. Bocsánat, kicsit össze vagyok zavarodva."
Moskát Anita: Gyompálma
„Valami csöpög, mondja, és hallgatózik. Mindig így kezdődik, felfedez egy apróságot, és beakad neki, mintha a cipőjéből nem bírná kirázni a talpát bökő kavicsot. Most is a csöpögést keresi.”
Grecsó Krisztián: A szegénység fonalai
„Gyakran utaztam arra, Siófók és Szárszó között, a Balaton kacér tájain. A félálomban kuporgó nyaralók mellett úgy kanyargott az öreg piros vicinális, mintha hegyeken kígyózna föl. Pedig a déli parton sima a táj, mintha Isten vonalzóval rajzolta volna meg. Biztos mert így kalandosabb, gondoltam kamaszként, biztosan azért köt annyi hurkot az a vonal, hogy emlékezzünk rá, ha már jártunk arra.”
Karafiáth Orsolya: Idegenek
„Anna szerette az elhagyott állomásépületet, biztonságban érezte magát. Mióta a telep elnéptelenedett, úgy érezte, ez az egyetlen hely, ahol nem érheti semmi veszély. Persze azt is tudta, hogy csak addig maradhat, amíg az elásott konzervek engedik. Vagy addig, amíg a kormány nem engedi el az utolsó szolgáltatását is: hogy a kiemelt kutaknál még fel lehet venni a heti vízadagot.”
Szabó T. Anna: Kő, könyv
„Felfelé szállna a lélek, ha alhatnék végre. Rohadt dolog a fagy, mindenhol érzem, fázik az orrom és a lábujjam, a hajam a csuklya alatt, a vesém a hálózsák alatt.”
Simon Márton: Anyám útja egy űrhajóval a halálon át az operába
„Létezik ennek egy olyan verziója, ahol / egyszerűen csak visszaváltoztál rókává, / mint a mesében, a tuják között állva, / a hátsó kertben, a tűzfal előtt, remegve, / sápadtan, csukott szemmel, hófehér, kilenc / farkú rókává, aztán eltűntél, én maradtam / csak itt az orgonabokor mögött, és a szellemek.”
Kemény Zsófi: Stand up!
"Stand up színháznak nevezett vulkáni kráter: kitörésre képtelen, / rég benőtte a civilizáció."
Závada Péter: Rajtakapni egy meggyfát a virágzáson
„Követni az érdi bőtermő meggy botrányos karrierjét március / közepén, ahogy az ágvégeket a kert fagyasztójából idő előtt / kiolvasztja egy tőlem független akarat. Sejteni, hogy a húsa így nem / lesz félkemény, festőlevű, enyhén édes-savas. Már önmagában is / szelíd vádaskodás.”
Nemes Z. Márió: Égi Budapest
„Idegen lények elrabolták Budapest lakóit, / hogy egy űrben lebegő mesterséges városban/ tanulmányozzák az emberi érzelmeket. / A magyaroknak sok érzelme van, de emlékeik / mind műviek. Egy Schreber nevű osztrák doktor / tervezte őket, és éjfélkor kicseréli minden / városlakó múltját, ezért a magyarok egymás életeit / élik át újra meg újra.”