Parti Nagy Lajos: Hűlt hely
Parti Nagy Lajos

Hűlt hely

(paplancédulák)

Képtelenül hamar sötét van,
a cvíder kivilágosodásra
azonnal rányomul a szmoghomály.
Félretúrt paplan paplanon, alatta járda,
mögötte masszív üvegtábla,
nem tudni, honnan, ki felől nézve akvárium,
hogy ki tátog kinek,
pontypárbeszéd üvegen át.
*
A paploma tűzdelt, bélelt takaró, piros-fehér,
10. századi átvétel a bizánci görögből,
Árpád-kori hálózsák, se tépőzár, se cipzár,
ha kigyullad, ha futni kell, elég felhajtani,
a véghangzó kiesett, az m képzéshely szerinti
elhasonulással n-né változott.
*
Egy szabadtéri paplan,
amint magától értetődik
célja, múltja, jobb napjai,
odabent mellmagasságú fűtőtest,
s bár nyilván termó az üveg,
éjszaka radiátort látni
jelent egy-két fokot, és ebből áll,
egy-két fokokból élet és halál
a tél és a Covid kupolája alatt.

A másik tanulság az volt, hogy a szegénység és a betegség mindig kéz a kézben jár. Elszigetelt problémák nem léteznek.
Melinda Gates: A nő helye



*

Egyre gyűlnek a hűlt helyek,
a hűlt hely mint drapéria,
a hűlt hely mint redőtárgy,
életnagyságú botlatókő,
emlékműpaplan, paplanemlékmű,
fekvő paplanszobor a puszta járdán,
vörös és fehér márvány.
*
Van, aki összehajtja,
hogy este visszajönne,
hogy volna ilyen szándék,
aztán vagy jön, vagy nem jön,
hazának ritkán mondja,
jön-megy, oson, lefekszik,
reggelre már ki tudja,
álmában volt-e szállón?
Álmomban paplanernyő,
paplamborghini, mondja.

*
Kis híján harminc éve
Budapesten, a Vág utcában
ágyában dohányzott egy bizonytalan
identitású és előéletű paplan.
Sokáig csak a csípős szőrszagot érezte,
volt benne gyapjú, sőt némi libapehely,
miáltal nem kapott lángra rögtön,
parázslott, eltántorgott az ablakig, jobban mondva
elaraszolt, nehéz teher létére nevetett,
mondta az egyik szemtanú,
s akkor kezdett el sikítozni, mikor bevágott a huzat
a párkányon, negyedik emelet, ahol aztán
minden ízében belobbant,
amiben sok a műanyag, nagy és gyors lángja van,
két szárnyát szétcsapva szállt alá,
elaludt, mire földet ért,
reggelre eltűnt nyomtalan.



Gyerekek, akik leszakadnak a digitális távoktatásban

A távoktatásba ötből egy tanuló nem tudott bekapcsolódni, mivel nem jutott megfelelő eszközhöz vagy interneteléréshez, több esetben egyikhez sem. (Forrás: Freedom House)

Gyerekek, akik leszakadnak a digitális távoktatásban


*
A magyar libapehely világszínvonalú,
pehely- vagy félpehelypaplan relációjában,
töltőereje jobb a kacsánál, más állatokról
és/vagy az emberről nem is beszélve,
utóbbinak, ha nem lakik se jól, se rosszul,
töltősúlya, avagy töltőereje ritkul,
a haj, a fog, aztán a bőrszövet,
ami hatással van a hőtartásra,
másként fogalmazva, kimegy a meleg.




*

Szemtanúm és élettársa lobogósárga
libatokért járt anno a vágóhídra,
van bajlódás a tollal,de nem olyan veszélyes,
meg szénné is ég libatoktöpörtyű-sütés közben.
Ma a Google csak a libatopot adja ki,
avagy libaparéjt, tisztes labodát,
a disznóparajfélék nemzetségéből,
igaz, anno Google sem volt,
hogy adta volna ki, hogy libatok,
noha létezett, csináltak belőle viccet:
ablaktok, ajtótok, szabadságotok,
nehezebb volt mindenestül az utcára kerülni,
vagy még fűtötte az utcát valami.

*
Valamikor a Magyar Nemzeti Múzeumban
különtermet kap egy installáció,
„Hajléktalanpaplan a 21. század tízes-húszas éveiből”,
paplanon feltúrt paplan,
körben a falakon sárga, lángvörös
hőkamerák felvételei horzsolódnak,
szakadatlan életaláfutás,
visszamenőleg megörökített hatósági
testmelegadatok, a plafonon egy láthatósági
mellény, pirkad, bealkonyul.

szöveg
Parti Nagy Lajos

Csupa klasszikus mű szerzője: Esti kréta, Sárbogárdi Jolán, A hullámzó Balaton, Hősöm tere, Grafitnesz, Szódalovaglás, sorolhatnánk. Legutóbbi kötetei: Létbüfé - Őszológiai gyakorlatok, Félszép című versválogatás. Fotó: Valuska Gábor

Parti Nagy Lajos
fotó
Erdős Dénes

A város és a környezet viszonyát vizsgáltam. Pontosabban azt, hogyan csempésszük vissza a természetet a városba, ebbe a mesterséges környezetbe. Ezenkívül a hajléktalanok lakhelyeiről készítettem sorozatot: egy kartonpapír a járdán, egy pokróc esővédett helyen, a pályaudvarok mellett. Tehát a hiányt és a jelenlétet. 

Erdős Dénes




MasterCard

2020 minden pillanata a megszokotthoz képest teljesen más volt.
A járványhelyzet miatt, és mivel felfordult az életünk, fontos pillanatképeket készítenünk arról, milyen problémákkal és kihívásokkal nézünk szembe.

A Mastercard® 20/20 projektjében a digitalizáció, a környezetvédelem és a szegénység témáját mutatja be: a Budapest Street Photography Collective fotózott, húsz költő és író pedig történeteket írt hozzájuk.
December 3-án tíz szöveget mutatunk be, azt követően tíz napon át egyet-egyet.



A 20/20 SZERZŐI
Deres Kornélia, Grecsó Krisztián, Harag Anita, Izsó Zita, Karafiáth Orsolya, Kemény Zsófi, Krusovszky Dénes, Lackfi János, Moskát Anita, Nemes Z. Márió, Parti Nagy Lajos, Peer Krisztián, Seres Lili Hanna, Simon Márton, Sirokai Mátyás, Szabó T. Anna, Szálinger Balázs, Terék Anna, Tóth Krisztina, Závada Péter