A Kiváló dolgozók szembesít minket a gondoskodás valódi arcával 

A Kiváló dolgozók szembesít minket a gondoskodás valódi arcával 

A gondoskodás szó hallatán csupa kellemes, szeretetteljes, melegséget árasztó érzés juthat eszünkbe és ennek talán így is kellene lennie, ha minden rendben volna. Boross Martin, az Örkény Színház színészei és tíz szociális szférában dolgozó szakember viszont nem hagyja, hogy homokba dugjuk a fejünket, hisz távolról sincs minden rendben. Kőkeményen az arcunkba tolják a gondoskodási válság kis magyar valóságát. Az előadás megnézhető az eSzínház Fesztiválon szeptember 17-26 között.

Rezek Bori |

Boross Martin neve és az általa vezetett Stereo Akt elnevezésű kortárs színházi műhely biztosan ismerős mindenkinek, akik gyakran látogatják a Jurányi, a Trafó, vagy a MU Színház előadásait. A rendező minden munkájában törekszik tartalmában és formájában mások által addig fel nem fedezett területekre merészkedni, a valóságból meríteni és bátran megy bele fontos társadalmi ügyek boncolásába. Tavaly ősszel viszont a független színházi intim terekhez képest jóval nagyobb platformot kapott a rendező arra, hogy mindezt megtehesse, ugyanis Mácsai Pál meghívására az Örkény Színház nagyszínpadán mutatkozhatott be szélesebb nyilvánosság előtt. Boross Martin viszont nem szeretett volna “biztosra menni” és a megszokott kőszínházi keretekhez idomulni, ehelyett megragadta a lehetőséget, hogy azokról beszéljen az Örkény közel 500 fős nézőtere előtt, akikről még a társadalom empatikusabb fele is hajlamos megfeledkezni a mindennapokban. 

Az előadás egy mesével indul, ahol a fiktív kung törzs tagjait  ismerhetjük meg és nagyjából öt perc alatt meggyőznek minket, hogy jóval funkcionálisabb közösséget képeznek, mint az a társadalom, amiben mi élünk. A kungok világában a női egyenjogúság alap, hiszen az élelem nagyrészét nem a vadászok, hanem a gyűjtögetők  szerzik be, nem lopnak egymástól, nem ismerik a fölényességet, tisztelik az időseket és az egészséges munka- és szabadidő felosztásáról is jóval élhetőbb képük van, mint nekünk. 

-

(Fotó: Horváth Judit)

A rövid jelmezes-parókás szórakoztató színház után viszont hamar megkapjuk a valóságot. Tíz civil ember érkezik a forgószínpadon, akik röviden bemutatkoznak és elhozzák egy-egy személyes tárgyukat, ami mint a görög istenek attribútumai, érzékletesen összefoglalják ezeknek a láthatatlan hősöknek a személyiségét és a mindennapi tevékenységét. Van köztük szenvedélybetegekkel foglalkozó pszichológus, telefonos lelkisegély-szolgálatos, hajléktalanokkal foglalkozó krízisautós, idősgondozó, bába, sérült gyermekét otthonápoló aktivista, intenzíves ápoló, demens időseket gondozó szociális munkás, hospice nővér és egy, az az egy férfi is feltűnik köztük (hihetetlen rossz arány, ahhoz képest, hogy ezeknek az embereknek mind komoly fizikai munkát is kell végezniük), ő pedig a fóti gyermekvárosban dolgozik gyermekfelügyelőként. Színházi slusszpoén, hogy a sor végén kilép a függöny mögül a súgó is. (Hát igen, a színházi háttérmunkások nélkül sem maradna életben egyetlen színház sem, ahogy az orvosok sem elegek önmagukban egy kórház működtetéséhez.)

-

(Fotó: Horváth Judit)

Az előadás különlegessége, hogy a legtöbb esetben a civilek válnak főszereplőkké, a színészek pedig a szemléltetés eszközeivé, azáltal, hogy az elhangzó emlékeket és történeteket megjelenítik a színpadon. Valódi közös munka és valódi egymásra figyelés ez, ahol a gondoskodás különböző szakmái találkoznak, reflektálnak egymásra, továbbfűzik egymás történeteit. Nem csak az ápolók és szociális munkások találják meg könnyedén a magánéleti és szakmai kapcsolódási pontokat, többször kiderül, hogy a színészi munka sok mindenben hasonlítható az övékhez, amennyiben csak szívből lehet csinálni, sok lemondás árán, viszont hasznos társadalmi munkát végezhetnek, aminek során rengeteg izgalmas élettörténetet ismerhetnek meg. Viszont mindkét oldalon ott van a korai kiégés lehetősége.


-

(Fotó: Horváth Judit)

Az előadás több elemében is megidézi a brechti színházat, hiszen különböző blokkokból áll, amiket dalok, azaz “song”-ok választanak el egymástól, a teljes érzelmi bevonódás helyébe a racionális önvizsgálat lép és egyértelműen cselekvésre buzdít. Mélységében ismerhetjük meg a szociális rendszereink működésképtelenségének részleteit és pontos képet kapunk arról, hogy az az elhivatottság, amivel ezek az emberek életben tartanak minket a születésünktől a halálunkig, milyen fizikális és lelki terhekkel jár együtt, viszont megoldási javaslatokat is kapunk, amiket jó lenne, ha fent is meghallanának végre... 


-

(Fotó: Horváth Judit)

Nem drámai hősöket ismerünk meg, hanem tántoríthatatlan hús-vér embereket, akik annyit, kérnek, hogy hadd lássanak el minket és szeretteinket a lehető legméltóságteljesebben, mert ha nem érkezik segítség, egyszer csak azon kapjuk majd magunkat, hogy itthon elfogytak ezek a pótolhatatlan szakemberek és már rég egy londoni büfében mosogatnak ők is. Nagyon fontos találkozások születtek ebben az előadásban, ahol egy kőszínház mer felelősséget és kockázatot vállalni, a színészek képesek egyet hátralépni a közös ügy érdekében, a színpadhoz és a szerepléshez nem szokott szociális szféra szakemberei pedig végre mélységében tudnak szólni ahhoz a jóléti buborékhoz, amiben egy budapesti művészszínház nézői élnek nagyrészt. 

Az előadás trailere itt nézhető meg: 

Hol? szeptember 17-26 között

Mikor? eSzínház oldalán

Ár? 2990 Ft

Játsszák: Borsi-Balogh Máté, Józsa Bettina, Kerekes Éva, Kókai Tünde, Máthé Zsolt, Novkov Máté, Patkós Márton, Takács Nóra Diána, Znamenák István

Közreműködők: Csengei Andrea, Csordás Anett, Farkas Tamás, Görbicz Adria, Jeges Anna, Kovács Adél, Magyar Ilona, Mezei Csongor Andrea, Nuszer Mirjam, Valcz Edit, Kanizsay Zita

Szakmai konzultáció: Kováts Eszter, Milánkovics Kinga, Sidó Zoltán

Rendező: Boross Martin

Alkotó munkatárs: Neudold Júlia

Dramaturg: Szabó-Székely Ármin

Díszlet: Fekete Anna

Jelmez: Nagy Fruzsina

A jelmeztervező munkatársa: Bartos Letícia

Zene: Tarr Bernadett, Kákonyi Árpád

Dalszöveg: Máthé Zsolt

Hang-design: Bartha Márk

Média-design: Bredán Máté

Grafika, animáció: Ásmány Zoltán

Operatőr: Bálint Dániel

Fénytervező: Baumgartner Sándor

A rendező munkatársa: Érdi Ariadne

Súgó: Kanizsay Zita

Ügyelő: Sós Eszter

Rendezőasszisztens-gyakornok: Égető Fanni e.h.

Drámainstruktor-gyakornok: Milovits Hanna

Kapcsolódó cikkek
...
Szórakozás

Gimesi Dóra hőse legszívesebben egy kis tengeri uborka lenne az akvárium fenekén

Greta Thunberg svéd aktivista élete ihlette Gimesi Dóra darabját, az Emma csöndjét, amely fantasztikus elemekkel, csodálatos bábokkal egyszerre mesél a társas magányról, a környezetvédelemről, az ember és természet közötti harmóniáról. 

...
Szórakozás

Három nő és a 90-es évek legbrutálisabb maffiája

Három nő, három megrázó monológ, amik egymás váltva mesélnek arról a dunaszerdahelyi időszakról a kilencvenes években, amikor a maffia uralta a várost és a környéket. 

...
Szórakozás

Csehov, Virginia Woolf és rengeteg kortárs szerző darabja az eSzínház Fesztiválon

Az elmúlt két évadban többet ültünk otthon a képernyők előtt, mint valódi színházakban, ha új bemutatókat vagy régebbi sikerdarabokat akartunk látni. Bár most ősszel újranyitottak a színházak, az eSzínház úgy döntött, hogy egy stream fesztivállal nyitja meg a 2020/2021-es évadot, mi pedig elhoztuk a 10 legjobban várt előadást, amiket szeptember 17-26 között nézhetünk meg bármikor, bárhonnan.

...
Szórakozás

Szeptemberben érkezik az ország első online színházi szemléje

Szeptember 17-26. között először rendeznek Magyarországon online színházi seregszemlét. Az eSzínház Fesztivál idején 25 prózai, valamint gyermek-és ifjúsági előadást tekinthetnek meg a nézők.

...
Hírek

25 előadással érkezik Magyarország első online színházi szemléje, az eSzínház Fesztivál

Szeptember 17-26. között rendezik meg az ország első online színházi szemléjét, az eSzínház Fesztivált. A virtuális rendezvényen 25 prózai, valamint gyermek-és ifjúsági előadást láthat a közönség.

...
Szórakozás

Tatabányán dolgozták fel Pintér Bélát: a népiességet simán leváltja a focihimnusz

Pintér Béla darabjaihoz hozzányúlni egyrészről tuti siker, másrészről viszont kifejezetten vékony jég. A tatabányai Szutyok viszont egy jó példa arra, hogyan kell elkerülni az utánzást.

...
Szórakozás

Orlando 400 évig tartó identitáskeresése külső és belső utazásra hív minket is

Az ESZME és a FREESZFE kooprodukciójában létrejött Orlando azt a benyomást kelti bennünk, hogy az előadás készítői nagyon pontosan tudják, hogy kell életre szóló színházi élményt varázsolni elénk.

Hírek
...
Hírek

Margó: Idén is keressük a legjobb első prózakötetest!

...
Hírek

Orbán Viktor a mindennapos olvasásra buzdít

...
Hírek

Libri-díj, Nick Cave-doksi, Irodalmi Diszkó [Programajánló]

...
Hírek

Betilthatták Orwell 1984-ét Fehéroroszországban

...
Hírek

Amanda Gorman írt előszót Martin Luther King kötetéhez

...
Hírek

Krúdy és Radnóti dedikált köteteire is licitálhatnak a gyűjtők

...
Szórakozás

Love, Death & Robots: A Netflix megosztott egy epizódot premier előtt

...
Hírek

Szenzációs kiadvánnyal ünnepli a Marvel Pókember 60. születésnapját

...
Szórakozás

A Disney új feldolgozást készít a Különleges Úriemberek Szövetségéből

...
Hírek

Versterápia: „Estére megölöd a verset”

...
Hírek

Élőben követheted a Libri-díj átadóját

...
Szórakozás

Sok feszültséget ígér az Ahol a folyami rákok énekelnek új előzetese!

Még több olvasnivaló
...
Kritika

Burjánzó csalánként gyűrűzik be a felnőtt életbe a gyerekkori abúzus emléke

A gyerekkori szexuális abúzusról és annak későbbi hatásairól szól Borda Réka első regénye, amelynek elbeszélője kisgyerekként válik nagybátyja áldozatává, de már fiatal felnőtt, mire előtörnek belőle az emlékek, és megkezdődik számára a feldolgozás folyamata. Az Égig érő csalán a hét könyve.

...
Gyerekirodalom

Szabó Tibor Benjámin: Megváltozott a világ és erőszakosabbak lettek a történeteink

Nyolc évvel az első EPIC megjelenése után Szabó Tibor Benjámin megírta a folytatást, amelynek rögtön a legelején elrabolnak valakit. A barátok versenyt futnak az idővel, miközben egy titokzatos szekta nyomait kutatják. Szabó Tibor Benjáminnal kötetek közti műfajváltásról, ökológiai zsákutcáról, irodalmi tetoválásokról és a hazai gengszterrap hatásáról is beszélgettünk.

...
Nagy

Katonatisztnek szánták, humanista író lett belőle - Ottlik Géza 110

Száztíz éve, 1912. május 9-én született Budapesten Ottlik Géza Kossuth- és József Attila-díjas író, műfordító, az Iskola a határon alkotója, többszörös magyar bridzsbajnok.

SZÓRAKOZÁS
...
Szórakozás

Ternovszky Béla: A Macskafogó minden szempontból kegyelmi állapotban íródott

Ternovszky Béla animációs filmkészítőként is megmaradt nézőnek, és saját bevallása szerint világéletében olyan filmeket akart rendezni, amelyekre máskülönben ő is beült volna. Interjúnkban a Macskafogóról, festészetről, színészi próbálkozásokról és Rejtőről beszélgettünk vele.

...
Szórakozás

Ezeket az irodalmi adaptációkat nézzük májusban!

Mutatunk öt adaptációt, amit nem érdemes kihagyni májusban. 

...
Nagy

A Tokyo Vice felfedi Japán másik arcát a szexipartól a szervezett bűnözésig

Egy amerikai oknyomozó újságíró, Jake Adelstein bennfentesként írt memoárt Japán éjszakai életéről és alvilágáról. A történetből, amely kendőzetlenül mesél az ezredfordulós japán valóságról, az HBO készített tévésorozatot .

...
Hírek

Krasznahorkai László és Bödőcs Tibor nyerte a Libri-díjat!

Idén hetedik alkalommal osztották ki a Libri irodalmi díjat és a Libri irodalmi közönségdíjat. 2022-ben a zsűri egy hosszú elbeszélést, míg a közönség egy politikai szatírát emelt ki a tíz döntős mű közül.

Szerzőink

...
Sándor Anna

Az Északi az a Hamlet, aki nem áll meg tépelődni, hanem lesújt a kardjával

...
Bányász Attila

Hitler túszdrámája még a nagy szökést is elhomályosítja

...
Kolozsi Orsolya

A Fényes Köztársaságban a dzsungelből érkező gyerekek az ártatlanság képzetét számolják fel