Orlando 400 évig tartó identitáskeresése külső és belső utazásra hív minket is

Orlando 400 évig tartó identitáskeresése külső és belső utazásra hív minket is

Az ESZME és a FREESZFE kooprodukciójában létrejött Orlando azt a benyomást kelti bennünk, hogy az előadás készítői nagyon pontosan tudják, hogy kell életre szóló színházi élményt varázsolni elénk. Kell hozzá egy felfedezésre váró izgalmas helyszín, pár tehetséges, elhivatott alkotó és egy minden korban modern klasszikus, amiről mondanivalójuk van. Az eSzínház Fesztivál programjaiból válogattunk. 

Rezek Bori | 2021. szeptember 17. |

Idén télen virágokkal és mécsesekkel búcsúztunk el az Ódry Színpadtól, ahol 1959 óta találkozhatott a színházba járó közönség a város legprogresszívabb, legmerészebb és legsodróbb lendületű előadásaival és színházi kísérleteivel, ahol a szárnyaikat bontogató fiatal színházcsinálók munkáit tekinthettük meg. 

Amikor februárban letettem a fehér tulipánt a Vas utcai épület elé, belém hasított a gondolat, hogy ez a hely nincs többé és nem láthatjuk már a most odajáró és a következő színházi és filmes generációk munkáit már itt. Fodor Orsolyáék viszont az egyetemi színpad elvesztése után új játszóhelyet kerestek maguknak egy vizsgaelőadáshoz, a helyszín pedig legalább annyira valószínűtlenül kalandos, patinás és meseszerű, mint Virginia Woolf Orlandója.

A Reáltanoda utcában található Kincsem Palota olyan megbúvó kincse a városnak, amiről valószínűleg több külföldi filmes tud, mint ahány tősgyökeres budapesti, pedig egyszer mindenkinek kötelezővé kéne tenni, hogy bejárja a Blaskovich Ernő (őt alakította Nagy Ervin a Herendi Gábor által rendezett Kincsemben) által építtetett neoreneszánsz palotát. 

-

(Fotó: Cseke Tamás)

Az Orlandót eddig csak pár alkalommal játszották és csak zártkörű előadásként volt látható. A bemutató előtt két nappal Farkas Áron és Sipos Bence operatőrök segítségével felvétel készült az összpróbáról, aminek különleges kísérleti jellege, hogy a közel kétórás produkciót egyetlen snittben rögzítették, ami a lehetőségekhez mérten remekül visszaadja azt az élményt, amit az előadás alatti együtt mászkálás és felfedezés adott, miközben jobban kijelöli a figyelem fókuszát is. 

-

(Fotó: Todoroff Lázár)

Az Orlando 400 éves felnövéstörténete egy időtlen identitáskeresés is egyben, amiben különböző korok és évszázadok folynak egymásba, de a hangsúly mindig az egyén megélt tapasztalatain, múltján, szerelmein, magányos periódusain és fájdalmain van, akár nőként, akár férfiként éli meg ezeket. Ahogy Virginia Woolf regénye, úgy az előadás sem akar egyértelmű konzekvenciákat levonni a főszereplő önreflexív kutatómunkája során, helyette megválaszolásra váró kérdéseket tesz fel és fon egymásba. Megismerhetem-e magamat a művészet által? Találhatok-e pontosabb válaszokat, ha elhagyom az otthonomat, vagy, ha hazatérek onnan? Mi következik abból, hogy milyen nemhez tartozom és hogy kit szeretek? Talán az egyetlen állítás, amit hazavihetünk magunkkal, az az, hogy bármennyi időnk is van itt a földön, bármilyen testbe, vagy társadalmi osztályba születünk, mindannyiunknak törekednünk kell arra, hogy kellő önelemzéssel és önkritikával minél közelebb kerüljünk saját magunkhoz. 

-

(Fotó: Todoroff Lázár)

A klasszikus színházi eszközökön kívül megjelennek fizikai színházi elemek is, a sokszor táncszerű, stilizált mozgássorokban, amit a Horváth Csaba osztályában végzett Barna Lilla kecses koreográfiáinak köszönhetünk. Az előadást látva folyamatosan az az érzésünk támadhat, hogy legalább annyira nézünk színházi előadást, mint képzőművészeti alkotást. A romos házba beszűrődő fények és Csiszér Csilla Viola jelmezei festményszerű látványvilágot kölcsönöznek, az újabb és újabb terekbe való belépés pedig olyan érzetet ad, mintha egy interaktív kiállítás képein haladnánk végig. 

-

(Fotó: Todoroff Lázár)

Sokáig meg fog maradni az emlékezetünkben, ahogy Gyabronka József egyetlen felhúzott szemöldökével és pirosra festett szájával megidézi Erzsébet királynőt, vagy az, ahogyan Dénes Emőke szinte álomba ringató hangjával vezet minket végig és narrálja az évszázadok történéseit. Major Erik kiábrándult költőként, Tóth Zsófi kéjenc fűzőbe öltöztetett hölgye teás csészével a fején és Nagyabonyi Emese, aki mintha a Doktor Tulp anatómiája című képről érkezett volna meg ide, mind felejthetetlen pillanatokat okoznak. De ami egész biztos, hogy Bartos Ági megragadó, finom letisztultságára, kíváncsi tekintetére, különös androgünségére még sokszor fel fogjuk kapni a fejünket.

Ha minden jól megy, talán még élőben is átélhetjük majd ezt a külső és belső utazást a Kincsem Palota falai között, addig viszont érdemes megnézni a felvételt és bekövetni az Orlando Projekt Facebook oldalát, ahol még többet megtudhatunk az alkotókról.

Mikor? szeptember 17 és 26 között

Ár? 2990 Ft

Játsszák: Bartos Ágnes, Barna Lilla, Dénes Emőke, Nagyabonyi Emese, Tóth Zsófia, Gyabronka József, Király Dániel, Major Erik, Szacsvai István

Jelmez: Csiszér Csilla Viola

Díszlet: Vermes Nóra

Adaptáció: Hirsch Máté

Dramaturg: Bódi Zsófia

Koreográfus: Barna Lilla

Zeneszerzők: Csernovszky Márk, Frank Tamás

Hárfa: Ferge Elizabet

Koboz: Töreky Borbála

Zongora és dob: Csernovszky Márk

Harmonika: Frank Tamás

Fodrász: Zsupkó László

Fény: Major Mátyás

Hangmesterek: Keresztény Bonaventura, Horváth Ábel

Operatőr: Farkas Áron, Sipos Bence

Focus puller: Nemes Sándor

Produkciós menedzser: Brixel-Szabó Flóra Bernadett

Rendezőasszisztens: Aradi Fanni

Rendező: Fodor Orsolya

-

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

Csehov, Virginia Woolf és rengeteg kortárs szerző darabja az eSzínház Fesztiválon

Az elmúlt két évadban többet ültünk otthon a képernyők előtt, mint valódi színházakban, ha új bemutatókat vagy régebbi sikerdarabokat akartunk látni. Bár most ősszel újranyitottak a színházak, az eSzínház úgy döntött, hogy egy stream fesztivállal nyitja meg a 2020/2021-es évadot, mi pedig elhoztuk a 10 legjobban várt előadást, amiket szeptember 17-26 között nézhetünk meg bármikor, bárhonnan.

...

Szeptemberben érkezik az ország első online színházi szemléje

Szeptember 17-26. között először rendeznek Magyarországon online színházi seregszemlét. Az eSzínház Fesztivál idején 25 prózai, valamint gyermek-és ifjúsági előadást tekinthetnek meg a nézők.

...

Végre itt a színházi évad, jönnek a régóta várt új bemutatók

Ősszel rengeteg izgalmas új bemutatóra számíthatunk, amiknek egy részét már többször el kellett halasztani a járvány miatt. Most elhoztunk párat, amiket már szeptemberben láthatunk, ha időben lecsapunk a jegyekre.

...

25 előadással érkezik Magyarország első online színházi szemléje, az eSzínház Fesztivál

Szeptember 17-26. között rendezik meg az ország első online színházi szemléjét, az eSzínház Fesztivált. A virtuális rendezvényen 25 prózai, valamint gyermek-és ifjúsági előadást láthat a közönség.

...

Irodalmi fesztivált rendez a Szkéné Színház

Szeptember 4. és 6. között rendezi meg először a Szkéné Színház az I. Szkénézőpont Irodalmi Fesztivált. 

MARGÓ
...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

...

Moa Herngren svéd író: Nem mi választjuk az anyósunkat

Mozaikcsaládok, hétköznapi drámák, párhuzamos igazságok és szembenézés a legnagyobb félelmekkel. Interjú a világhírű szerzővel.

...

Londoni zenész unokája írta meg a budapesti zongorista filmbe illő történetét

Egy mágikus erejű zongora és egy hihetetlen, de igaz történet: Roxanne de Bastion az Őszi Margón.

...

Pajor Tamás: Pályatársaim erős virtuális pofonokkal józanítottak ki

Milyen egy későn jött dackorszak? Miért nincs a művészetnek feladata? Pajor Tamás Veiszer Alindával beszélgetett a Margón.

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program

Hírek
...

Nobel-díjas magyar fizikusról szóló film nyerte a legjobb dokumentumfilm díját Krakkóban

...

Betiltaná Krasznahorkai könyveit egy orosz szervezet

...

Geszti Péter kezet fogna Molnár Ferenccel: megvolt A Pál utcai fiúk 500. előadása

...

Meghalt Björn Andrésen, a Halál Velencében sztárja

...

Dokumentumfilm készül a megható történetnek induló botránykönyvről

...

Dr. Zacher Gábor memoárral búcsúzik a mentőorvosi hivatástól

Egy állat, ami az ember hibájából pusztult ki – Sibylle Grimbert francia író elképzelte az utolsó egyed történetét

Egy állat, ami az ember hibájából pusztult ki – Sibylle Grimbert francia író elképzelte az utolsó egyed történetét

Az utolsó egyed című regényről, háziállatokról és klímaszorongásról beszélgettünk. Interjú. 

Szerzőink

Szabolcsi Alexander
Szabolcsi Alexander

„Komoly egyetem nincs komoly könyvtár nélkül” – a MOME felújított könyvtárában jártunk

Valuska László
Valuska László

A világ végére is magadban cipelni a hazát: a rossz közérzet kultúrájáról Barnás Ferenc új regényében

André Ferenc: Az utolsó levél [Mastercard® – Alkotótárs]

André Ferenc: Az utolsó levél [Mastercard® – Alkotótárs]

Czakó Zsófia és André Ferenc nyerte az első alkalommal átadott Mastercard® - Alkotótárs ösztöndíjat. A két szerző a Könyves Magazin oldalán írói levelezésbe kezd - ennek az első darabját olvashatjátok most, mégpedig Czakó Zsófiától.

...

Visky András: A szelídeket általában meg kell ölni

...

Szentesi Éva: Ha nem lenne ez a férfi mellettem, akkor nem lennék ennyire boldog és teljes

...

Clare Leslie Hall bestsellere csavar egyet a romantikus regény műfaján