Orlando 400 évig tartó identitáskeresése külső és belső utazásra hív minket is

Orlando 400 évig tartó identitáskeresése külső és belső utazásra hív minket is

Az ESZME és a FREESZFE kooprodukciójában létrejött Orlando azt a benyomást kelti bennünk, hogy az előadás készítői nagyon pontosan tudják, hogy kell életre szóló színházi élményt varázsolni elénk. Kell hozzá egy felfedezésre váró izgalmas helyszín, pár tehetséges, elhivatott alkotó és egy minden korban modern klasszikus, amiről mondanivalójuk van. Az eSzínház Fesztivál programjaiból válogattunk. 

Rezek Bori | 2021. szeptember 17. |

Idén télen virágokkal és mécsesekkel búcsúztunk el az Ódry Színpadtól, ahol 1959 óta találkozhatott a színházba járó közönség a város legprogresszívabb, legmerészebb és legsodróbb lendületű előadásaival és színházi kísérleteivel, ahol a szárnyaikat bontogató fiatal színházcsinálók munkáit tekinthettük meg. 

Amikor februárban letettem a fehér tulipánt a Vas utcai épület elé, belém hasított a gondolat, hogy ez a hely nincs többé és nem láthatjuk már a most odajáró és a következő színházi és filmes generációk munkáit már itt. Fodor Orsolyáék viszont az egyetemi színpad elvesztése után új játszóhelyet kerestek maguknak egy vizsgaelőadáshoz, a helyszín pedig legalább annyira valószínűtlenül kalandos, patinás és meseszerű, mint Virginia Woolf Orlandója.

A Reáltanoda utcában található Kincsem Palota olyan megbúvó kincse a városnak, amiről valószínűleg több külföldi filmes tud, mint ahány tősgyökeres budapesti, pedig egyszer mindenkinek kötelezővé kéne tenni, hogy bejárja a Blaskovich Ernő (őt alakította Nagy Ervin a Herendi Gábor által rendezett Kincsemben) által építtetett neoreneszánsz palotát. 

-

(Fotó: Cseke Tamás)

Az Orlandót eddig csak pár alkalommal játszották és csak zártkörű előadásként volt látható. A bemutató előtt két nappal Farkas Áron és Sipos Bence operatőrök segítségével felvétel készült az összpróbáról, aminek különleges kísérleti jellege, hogy a közel kétórás produkciót egyetlen snittben rögzítették, ami a lehetőségekhez mérten remekül visszaadja azt az élményt, amit az előadás alatti együtt mászkálás és felfedezés adott, miközben jobban kijelöli a figyelem fókuszát is. 

-

(Fotó: Todoroff Lázár)

Az Orlando 400 éves felnövéstörténete egy időtlen identitáskeresés is egyben, amiben különböző korok és évszázadok folynak egymásba, de a hangsúly mindig az egyén megélt tapasztalatain, múltján, szerelmein, magányos periódusain és fájdalmain van, akár nőként, akár férfiként éli meg ezeket. Ahogy Virginia Woolf regénye, úgy az előadás sem akar egyértelmű konzekvenciákat levonni a főszereplő önreflexív kutatómunkája során, helyette megválaszolásra váró kérdéseket tesz fel és fon egymásba. Megismerhetem-e magamat a művészet által? Találhatok-e pontosabb válaszokat, ha elhagyom az otthonomat, vagy, ha hazatérek onnan? Mi következik abból, hogy milyen nemhez tartozom és hogy kit szeretek? Talán az egyetlen állítás, amit hazavihetünk magunkkal, az az, hogy bármennyi időnk is van itt a földön, bármilyen testbe, vagy társadalmi osztályba születünk, mindannyiunknak törekednünk kell arra, hogy kellő önelemzéssel és önkritikával minél közelebb kerüljünk saját magunkhoz. 

-

(Fotó: Todoroff Lázár)

A klasszikus színházi eszközökön kívül megjelennek fizikai színházi elemek is, a sokszor táncszerű, stilizált mozgássorokban, amit a Horváth Csaba osztályában végzett Barna Lilla kecses koreográfiáinak köszönhetünk. Az előadást látva folyamatosan az az érzésünk támadhat, hogy legalább annyira nézünk színházi előadást, mint képzőművészeti alkotást. A romos házba beszűrődő fények és Csiszér Csilla Viola jelmezei festményszerű látványvilágot kölcsönöznek, az újabb és újabb terekbe való belépés pedig olyan érzetet ad, mintha egy interaktív kiállítás képein haladnánk végig. 

-

(Fotó: Todoroff Lázár)

Sokáig meg fog maradni az emlékezetünkben, ahogy Gyabronka József egyetlen felhúzott szemöldökével és pirosra festett szájával megidézi Erzsébet királynőt, vagy az, ahogyan Dénes Emőke szinte álomba ringató hangjával vezet minket végig és narrálja az évszázadok történéseit. Major Erik kiábrándult költőként, Tóth Zsófi kéjenc fűzőbe öltöztetett hölgye teás csészével a fején és Nagyabonyi Emese, aki mintha a Doktor Tulp anatómiája című képről érkezett volna meg ide, mind felejthetetlen pillanatokat okoznak. De ami egész biztos, hogy Bartos Ági megragadó, finom letisztultságára, kíváncsi tekintetére, különös androgünségére még sokszor fel fogjuk kapni a fejünket.

Ha minden jól megy, talán még élőben is átélhetjük majd ezt a külső és belső utazást a Kincsem Palota falai között, addig viszont érdemes megnézni a felvételt és bekövetni az Orlando Projekt Facebook oldalát, ahol még többet megtudhatunk az alkotókról.

Mikor? szeptember 17 és 26 között

Ár? 2990 Ft

Játsszák: Bartos Ágnes, Barna Lilla, Dénes Emőke, Nagyabonyi Emese, Tóth Zsófia, Gyabronka József, Király Dániel, Major Erik, Szacsvai István

Jelmez: Csiszér Csilla Viola

Díszlet: Vermes Nóra

Adaptáció: Hirsch Máté

Dramaturg: Bódi Zsófia

Koreográfus: Barna Lilla

Zeneszerzők: Csernovszky Márk, Frank Tamás

Hárfa: Ferge Elizabet

Koboz: Töreky Borbála

Zongora és dob: Csernovszky Márk

Harmonika: Frank Tamás

Fodrász: Zsupkó László

Fény: Major Mátyás

Hangmesterek: Keresztény Bonaventura, Horváth Ábel

Operatőr: Farkas Áron, Sipos Bence

Focus puller: Nemes Sándor

Produkciós menedzser: Brixel-Szabó Flóra Bernadett

Rendezőasszisztens: Aradi Fanni

Rendező: Fodor Orsolya

-

Kapcsolódó cikkek
...
Szórakozás

Csehov, Virginia Woolf és rengeteg kortárs szerző darabja az eSzínház Fesztiválon

Az elmúlt két évadban többet ültünk otthon a képernyők előtt, mint valódi színházakban, ha új bemutatókat vagy régebbi sikerdarabokat akartunk látni. Bár most ősszel újranyitottak a színházak, az eSzínház úgy döntött, hogy egy stream fesztivállal nyitja meg a 2020/2021-es évadot, mi pedig elhoztuk a 10 legjobban várt előadást, amiket szeptember 17-26 között nézhetünk meg bármikor, bárhonnan.

...
Szórakozás

Szeptemberben érkezik az ország első online színházi szemléje

Szeptember 17-26. között először rendeznek Magyarországon online színházi seregszemlét. Az eSzínház Fesztivál idején 25 prózai, valamint gyermek-és ifjúsági előadást tekinthetnek meg a nézők.

...
Szórakozás

Végre itt a színházi évad, jönnek a régóta várt új bemutatók

Ősszel rengeteg izgalmas új bemutatóra számíthatunk, amiknek egy részét már többször el kellett halasztani a járvány miatt. Most elhoztunk párat, amiket már szeptemberben láthatunk, ha időben lecsapunk a jegyekre.

...
Hírek

25 előadással érkezik Magyarország első online színházi szemléje, az eSzínház Fesztivál

Szeptember 17-26. között rendezik meg az ország első online színházi szemléjét, az eSzínház Fesztivált. A virtuális rendezvényen 25 prózai, valamint gyermek-és ifjúsági előadást láthat a közönség.

...
Hírek

Irodalmi fesztivált rendez a Szkéné Színház

Szeptember 4. és 6. között rendezi meg először a Szkéné Színház az I. Szkénézőpont Irodalmi Fesztivált. 

Hírek
...
Gyerekirodalom

Kiss Judit Ágnes meséjében egy mentett kutya és egy kóbor cica emelkedik felül az ellentéteken

...
Zöld

Alig mozognak a magyarok, pedig tovább szeretnének élni

...
Hírek

Benedek Elek születésnapjára Király kis Miklós is emlékérmére kerül

...
Beleolvasó

Az Arizona mulató bemutatására még Örkény sem találta a szavakat

...
Hírek

Ezeréves keresztény kéziratot kapott vissza Görögország Amerikától

...
Hírek

Hét csapás sújtja jelenleg a könyvszakmát

...
Hírek

Négynapos munkahetet vezet be a Libri-Bookline

...
Hírek

A könyvtárak adnak menedéket Angliában a megélhetési válsággal küszködőknek

...
Hírek

Sally Rooney idén is felkerült a TIME legbefolyásosabb embereit összegyűjtő listájára

...
Hírek

Judith Schalansky új könyvét csak száz év múlva lehet elolvasni

...
Beleolvasó

Pető Andrea az utókorral ellentétben nem a férjek fontosságában méri a nők életét - Rajk Júliáét sem

...
Hírek

Hogyan látja egy brit történész a Habsburgokat?

...
Nagy

Szvetlana Alekszijevics: Miért nem tudunk szembeszállni a diktatúrával?

Felfoghatatlan volt számomra, amikor Oroszország megtámadta Ukrajnát – mondta interjúnkban a Nobel-díjas Szvetlana Alekszijevics, akivel a háborúról, a női narratíva fontosságáról, és egy felfüggesztett filmprojektről is beszélgettünk.

Szerzőink

...
Sándor Anna

Pető Andrea: Ha a háborús nemi erőszak áldozatait mártíroknak nevezzük, azzal nem nagyon segítünk

...
Simon Eszter

Szvetlana Alekszijevics: Az emberek akkor tudnak igazán élesen fogalmazni, amikor érzik az elmúlás közeledtét

...
Sándor Anna

Malcolm Gladwell: Nem tudsz változást hozni egy társadalomban, ha a tanárt fizeted a legrosszabbul

...
Alkotótárs

André Ferenc: Az utolsó levél [Mastercard® – Alkotótárs]

Czakó Zsófia és André Ferenc nyerte az első alkalommal átadott Mastercard® - Alkotótárs ösztöndíjat. A két szerző a Könyves Magazin oldalán írói levelezésbe kezd - ennek az első darabját olvashatjátok most, mégpedig Czakó Zsófiától.

...

BORDA RÉKA: Minden második ismerősöm abúzus túlélője

...

Númenor az emberi civilizáció csúcsa Tolkiennél, és ezt a sorozat jól elkapja (A hatalom gyűrűi - kibeszélő 3.)

...

Galgóczi Erzsébet nyíltan leszbikusként lett a Kádár-korszak népszerű szerzője [N/ők is írtak]

...

Sandman: jót tett a sorozatnak, hogy Gaiman sokszor nem kötött kompromisszumot