Mitől lesz sikeres a regény? Schein Gábor szerint minden a jól megválasztott elbeszélőn múlik

Mitől lesz sikeres a regény? Schein Gábor szerint minden a jól megválasztott elbeszélőn múlik

Schein Gábor író, költő, irodalomtörténész Nádas Péter Párhuzamos történetek és Kertész Imre Sorstalanság című regényén keresztül mutatta be, mekkora jelentősége van a jól megválasztott elbeszélőnek. Miért dolgozott Kertész bő tíz évig a Sorstalanságon, Nádas pedig közel húsz évig a Párhuzamos történeteken? Erre kísérelt meg választ adni Schein Gábor a Müpa 2021/22-es Literárium-sorozatában.

Simon Eszter | 2022. december 17. |

Ahány regény, annyi nézőpont, szereplő, világnézet, Schein szerint azonban minden műben találunk legalább egy közös nevezőt. Az elbeszélő csakis a saját szemüvegén keresztül látja a világot, és

az igazán nagy művekben az elbeszélő tudata és nézőpontja ellentétes az olvasó tudásával és nézőpontjával.

Ezáltal kérdéseket vet fel és elgondolkodtat.

Schein Kertész és Nádas regényein keresztül magyarázta el, min és hogyan gondolkodik az író, mielőtt nekilát a munkának. Hangsúlyozta, hogy mindenekelőtt különbséget kell tennünk az elbeszélő tudata és nézőpontja között. Honnan tudja az író, hogy mi a legjobb elbeszélői szempont? A Sorstalanságban összemosódik a kettő, Köves Gyuri tudatát egy gyermeki nézőponton keresztül ismerjük meg. A főszereplő felnőtt fejjel meséli el, hogy min ment keresztül tizenöt évesen. A regény 1975-ös megjelenésének idején, a társadalomban már többféle és markáns véleménny élt a holokausztról. Az olvasó tisztában van vele, hogy mi történt a haláltáborokban, és mivel sokan érintettek, erős érzelmi kötődés fűzi őket a szöveghez.

Köves Gyuri nézőpontjához azért nehéz kapcsolódni, hiszen a tizenöt éves fiú nem tudja, hova érkezett és milyen borzalmak várnak rá.

“Legelőször még csak amúgy, mondhatnám, vendégként éreztem magam a rabságban” - áll a regényben, Kertész a barakkról pedig így ír: “Szemlátomást ez lesz az otthonunk.” Vendégség, otthon, a holokausztot sok szóval illethetjük, ám ez a kettő egész biztosan nem lenne köztük. Ezek egy olyan kamaszfiú szavai, akinek fogalma sincs róla, hova érkezett. Az olvasóval ellentétben nincs előzetes tudása.

Mindannyian fel tudunk idézni olyan emléket, amikor az iskolában arra kérte az osztályt a tanár, hogy maradjon síri csendben. Természetesen valaki mindig megszólalt, aki miatt végül az osztály nem mehetett ki az udvarra játszani. Ő a bűnbak. Schein szerint ezzel arra készítik fel a gyerekeket, hogy elfogadják a hatalom által rájuk erőltetett helyzeteket, ezért fogadja el Köves Gyuri is azt, ami a táborban történik vele. “Ha Kertész olyan szempontot választott volna, aki fentről néz le az egészre, nem lenne ennyire sikeres a regény” - mondta Schein, majd azzal folytatta, hogy Nádas a Párhuzamos történetekben abból indul ki, hogy nem létezik egyféle igazság. A regényben több szempont és tudat bontakozik ki, amelyek végül nem keresztezik egymást, és a szereplők nem találnak közös nevezőt. Ágost és Gyöngyvér tudata egymás szöges ellentéte. Köves Gyurihoz hasonlóan, Ágost is olyan emléket próbál megértetni Gyöngyvérrel, amit gyerekként élt át. Tízévesen nem értette, hogy a szülei miért küldték egy normandiai intézetbe, a felnőtt énje pedig csak a gyerekkori én élményeit mesélheti el, amit Gyöngyvér az ő felnőtt tudatával nem ért meg.

Schein végül feltette a kérdést, amire talán nincs egyetlen egyetemes válasz: hogyan lehet regényt írni? Az írók évszázadokon keresztül abból indultak ki, hogy minden regény alapvető és legfontosabb tulajdonsága az, hogy van eleje és vége. Nádas a Párhuzamos történetekben lerombolta ezt az elgondolást, Schein szerint ugyanis a szerző újragondolta a könyv fogalmát.

Nádas nem ad teljes tudást, csak alternatívákat mutat, amivel Kertészhez hasonlóan elbizonytalanítja az olvasót.

Schein Gábor Ó, rinocérosz című kötete tavaly a hét könyve volt nálunk, Kávészünet című videósorozatunkban pedig Ott Anna beszélgetett a szerzővel.

Borítóképünkön: Nádas Péter (Fotó: Valuska Gábor)

Olvass minket e-mailben is!

  • Személyes ajánló a legérdekesebb tartalmainkról!
  • Extra tartalom csak feliratkozóknak!
  • Így biztosan nem maradsz le a legfrissebb könyves hírekről!
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...
Nagy

Kassák Lajos a magyar avantgárd pápája, Szép Ernő pedig bonyolultabb, mint hisszük

Kassák Lajos sokoldalúsága azt is jelzi, hogy a szokásos megkésettséggel ellentétben ő szinkronban akart maradni Európa művészetével, a kortárs avantgárddal; Szép Ernő pedig jóval bonyolultabb szerző annál, mint amennyit megmutatnak a vele kapcsolatos felszínes klisék. Beszámolónk a MÜPA Vers-estjéről.

...
Nagy

Kertész és a pszichoanalízis: a szerző azt a stresszt életi át olvasójával, amit a poszttraumás káosz okoz

Hogyan olvasható Kertész Imre a traumakutatás és a pszichoanalízis szempontjából? Hogyan látja egy brazil pszichoterapeuta és egy magyar pszichoanalitikus Kertész életművét? Ezekre a kérdésekre keresték a választ a Kertész Imre Intézet rendezvényén, ahol Jose Alberto Cotta brazil pszichoanalitikus Kertészről szóló Számkivetett című filmjét is bemutatták.

...
Nagy

Nádas Péter: Az ember fejében van a saját horrorja

Az interjúban Nádas bűnről, erőszakról, a közélet vulgáris nyelvezetéről, a kutyák hűségéről is beszél, valamint arról, hogy két káromkodás között lehet-e részvétet nyilvánítani. 

Kiemeltek
...
Podcast

2024 legjobb könyvei! Kibeszélő!

Megjelent a Könyves Magazin 50-es listája, alaposan átbeszéljük, hallgassátok! 

...
Könyves Advent

Könyves társasjátékok ovisoknak

Kufliktól Babarókáig társasok a kedvenc könyveitek alapján!

...
Beleolvasó

„Kieszem bánatból az egész alpesi vidéket” - Olvass bele Jaroslav Hašek humoros útinaplójába!

A hét könyve
Kritika
Grecsó Krisztián családtörténetében háborúk dúlnak a szabadságért
...
Nagy

A Mozgókép 2024 legjobb könyve: a film akkor is forog, ha nácik diktálnak és táborokból hozzák a statisztákat

Daniel Kehlmann regénye megmutatja, hogy egy totalitárius rendszerben mit jelent művésznek lenni akkor is, ha arra kényszerítik az embert, amit nem akar.

...
Nagy

Jón Kalman Stefánsson: A költészetre nincsenek hatással az idő törvényei

Költészet, halál, édesanyja korai elvesztése – és kutyák. Interjú Jón Kalman Stefánssonnal.

Szerzőink

...
Borbély Zsuzsa

A bolti sorozatgyilkosságoktól a Fenyő-gyilkosságig Doszpot Péterrel

...
Tasi Annabella

A Száz év magány sorozatot akár Márquez is készíthette volna 

...
Könyves Magazin

Visky András: A gyermekeink tartottak életben bennünket (Podcast)

2024 LEGJOBB KÖNYVEI
...
Nagy

A Mozgókép 2024 legjobb könyve: a film akkor is forog, ha nácik diktálnak és táborokból hozzák a statisztákat

...
Nagy

2024 legjobb könyvei 10-1.

...
Nagy

2024 legjobb könyvei 20–11.

...
Nagy

2024 legjobb könyvei 30-21.

...
Nagy

2024 legjobb könyvei 40-31.

...
Nagy

2024 legjobb könyvei 50-41.

Hírek
...
Hírek

Simon Márton: Ez a város egy elhagyott pornóforgatókönyv (videó!)

...
Hírek

Láng Zsolt Mészöly Miklós-díjat kap

...
Promóció

Könyvek, melyek segíthetnek kellő motivációt adni a testmozgáshoz

...
Hírek

„Rémes diák voltam" – árulta el Murakami a díszdoktorrá avatásán

...
Promóció

Hogyan válasszunk tökéletes mesekönyvet?

...
Hírek

Öngyilkos merénylők akarták megölni Ferenc pápát három éve