Mitől lesz sikeres a regény? Schein Gábor szerint minden a jól megválasztott elbeszélőn múlik

Mitől lesz sikeres a regény? Schein Gábor szerint minden a jól megválasztott elbeszélőn múlik

Schein Gábor író, költő, irodalomtörténész Nádas Péter Párhuzamos történetek és Kertész Imre Sorstalanság című regényén keresztül mutatta be, mekkora jelentősége van a jól megválasztott elbeszélőnek. Miért dolgozott Kertész bő tíz évig a Sorstalanságon, Nádas pedig közel húsz évig a Párhuzamos történeteken? Erre kísérelt meg választ adni Schein Gábor a Müpa 2021/22-es Literárium-sorozatában.

Simon Eszter | 2022. december 17. |

Ahány regény, annyi nézőpont, szereplő, világnézet, Schein szerint azonban minden műben találunk legalább egy közös nevezőt. Az elbeszélő csakis a saját szemüvegén keresztül látja a világot, és

az igazán nagy művekben az elbeszélő tudata és nézőpontja ellentétes az olvasó tudásával és nézőpontjával.

Ezáltal kérdéseket vet fel és elgondolkodtat.

Schein Kertész és Nádas regényein keresztül magyarázta el, min és hogyan gondolkodik az író, mielőtt nekilát a munkának. Hangsúlyozta, hogy mindenekelőtt különbséget kell tennünk az elbeszélő tudata és nézőpontja között. Honnan tudja az író, hogy mi a legjobb elbeszélői szempont? A Sorstalanságban összemosódik a kettő, Köves Gyuri tudatát egy gyermeki nézőponton keresztül ismerjük meg. A főszereplő felnőtt fejjel meséli el, hogy min ment keresztül tizenöt évesen. A regény 1975-ös megjelenésének idején, a társadalomban már többféle és markáns véleménny élt a holokausztról. Az olvasó tisztában van vele, hogy mi történt a haláltáborokban, és mivel sokan érintettek, erős érzelmi kötődés fűzi őket a szöveghez.

Köves Gyuri nézőpontjához azért nehéz kapcsolódni, hiszen a tizenöt éves fiú nem tudja, hova érkezett és milyen borzalmak várnak rá.

“Legelőször még csak amúgy, mondhatnám, vendégként éreztem magam a rabságban” - áll a regényben, Kertész a barakkról pedig így ír: “Szemlátomást ez lesz az otthonunk.” Vendégség, otthon, a holokausztot sok szóval illethetjük, ám ez a kettő egész biztosan nem lenne köztük. Ezek egy olyan kamaszfiú szavai, akinek fogalma sincs róla, hova érkezett. Az olvasóval ellentétben nincs előzetes tudása.

Mindannyian fel tudunk idézni olyan emléket, amikor az iskolában arra kérte az osztályt a tanár, hogy maradjon síri csendben. Természetesen valaki mindig megszólalt, aki miatt végül az osztály nem mehetett ki az udvarra játszani. Ő a bűnbak. Schein szerint ezzel arra készítik fel a gyerekeket, hogy elfogadják a hatalom által rájuk erőltetett helyzeteket, ezért fogadja el Köves Gyuri is azt, ami a táborban történik vele. “Ha Kertész olyan szempontot választott volna, aki fentről néz le az egészre, nem lenne ennyire sikeres a regény” - mondta Schein, majd azzal folytatta, hogy Nádas a Párhuzamos történetekben abból indul ki, hogy nem létezik egyféle igazság. A regényben több szempont és tudat bontakozik ki, amelyek végül nem keresztezik egymást, és a szereplők nem találnak közös nevezőt. Ágost és Gyöngyvér tudata egymás szöges ellentéte. Köves Gyurihoz hasonlóan, Ágost is olyan emléket próbál megértetni Gyöngyvérrel, amit gyerekként élt át. Tízévesen nem értette, hogy a szülei miért küldték egy normandiai intézetbe, a felnőtt énje pedig csak a gyerekkori én élményeit mesélheti el, amit Gyöngyvér az ő felnőtt tudatával nem ért meg.

Schein végül feltette a kérdést, amire talán nincs egyetlen egyetemes válasz: hogyan lehet regényt írni? Az írók évszázadokon keresztül abból indultak ki, hogy minden regény alapvető és legfontosabb tulajdonsága az, hogy van eleje és vége. Nádas a Párhuzamos történetekben lerombolta ezt az elgondolást, Schein szerint ugyanis a szerző újragondolta a könyv fogalmát.

Nádas nem ad teljes tudást, csak alternatívákat mutat, amivel Kertészhez hasonlóan elbizonytalanítja az olvasót.

Schein Gábor Ó, rinocérosz című kötete tavaly a hét könyve volt nálunk, Kávészünet című videósorozatunkban pedig Ott Anna beszélgetett a szerzővel.

Borítóképünkön: Nádas Péter (Fotó: Valuska Gábor)

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

Kassák Lajos a magyar avantgárd pápája, Szép Ernő pedig bonyolultabb, mint hisszük

Kassák Lajos sokoldalúsága azt is jelzi, hogy a szokásos megkésettséggel ellentétben ő szinkronban akart maradni Európa művészetével, a kortárs avantgárddal; Szép Ernő pedig jóval bonyolultabb szerző annál, mint amennyit megmutatnak a vele kapcsolatos felszínes klisék. Beszámolónk a MÜPA Vers-estjéről.

...

Kertész és a pszichoanalízis: a szerző azt a stresszt életi át olvasójával, amit a poszttraumás káosz okoz

Hogyan olvasható Kertész Imre a traumakutatás és a pszichoanalízis szempontjából? Hogyan látja egy brazil pszichoterapeuta és egy magyar pszichoanalitikus Kertész életművét? Ezekre a kérdésekre keresték a választ a Kertész Imre Intézet rendezvényén, ahol Jose Alberto Cotta brazil pszichoanalitikus Kertészről szóló Számkivetett című filmjét is bemutatták.

...

Nádas Péter: Az ember fejében van a saját horrorja

Az interjúban Nádas bűnről, erőszakról, a közélet vulgáris nyelvezetéről, a kutyák hűségéről is beszél, valamint arról, hogy két káromkodás között lehet-e részvétet nyilvánítani. 

Kiemeltek
...

Miért gondolja bárki, hogy gyereknek lenni jó?

A gyerekkorról nemcsak nosztalgikusan, hanem őszintén is lehet beszélni. Lana Bastašić Tejfogak című novelláskötete a hét könyve. 

...

„A halál nem fájhat ennyire” – Totth Benedek írása egy még el nem készült regényből

Olvasd el a részletet, ami a Könyves magazin nyomtatott különszámában jelent meg először.

...

Petőfi és Szendrey Júlia szerelme: miért választja egy finom úri kisasszony a szegény költőt?

Bizonyára sokan azt gondolják, hogy már mindent megírtak Petőfi Sándorról és Szendrey Júliáról, pedig Gyimesi Emese kötete teljesen más fényben mutatja meg ezt a kapcsolatot.

A hét könyve
Kritika
Miért gondolja bárki, hogy gyereknek lenni jó?
...

Jókai Mór 200: 6 érdekesség az íróról

Jókai Mór regényeit iskoláskorunk óta olvassuk, könyvei ott vannak minden családi könyvespolcon. Bár 200 éve született, írói hagyatékával ma is foglalkozunk.

...

A feminista író, akit a fasiszták el akartak törölni, Elena Ferrante pedig újra felfedezte

Alba de Céspedes a 20. századi olasz irodalom egyik kiemelkedő alakja: küzdött a fasizmus ellen, baloldali és feminista nézeteit írásaiban sem titkolta. Börtönbe zárták, bestseller könyvét betiltották, ma pedig talán népszerűbb, mint valaha – ez pedig részben Elena Ferrante érdeme.

Szerzőink

...
Szabolcsi Alexander

A 18. századi „olvasási járvány”, ami öngyilkosságokhoz vezetett

...
bs

A spiritualitás fogja megoldani az ökológiai válságot? – Zöld könyv podcast Litkai Gergellyel

...
Borbély Zsuzsa

Egy Jókai-regényben független nő nem lehet boldog

Hírek
...

Most már az Amazonon múlik, mikor várható az új James Bond

...

Stephen King visszatért a X-re, csak hogy beszóljon Trumpnak

...

Jókai 200: Olvasd el az író eddig kiadatlan verseit

...

Ez a kutatás nagyban megváltoztatja, amit a halakról gondoltunk + 3 könyv

...

Szex a könyvekben: Sally Rooney felfedi a titkait

...

Kevin Spacey A brutalista sztárját is zaklatta?