Pető Péter: Az újkori moralizálás végtelenül élet- és szabadságellenes

Pető Péter: Az újkori moralizálás végtelenül élet- és szabadságellenes

Csütörtökön, a Margón mutatták be Pető Péter harmadik regényét. Az Olyan gyönyörű ez a szöveg, hogy csak pucéran olvasom egy válóbuliba kalauzol, amiben a szereplők sztorijain keresztül Pető a társadalmi megosztottságainkat vizsgálja. A beszélgetésen szóba került a bűn fogalma, a képzelet és valóság aránya a jó fikcióban és az újkori érzékenységeink káros hatása is. A szerzőt Kadarkai Endre kérdezte.

Fotó: Posztós János

sa | 2023. október 13. |
Pető Péter
Olyan gyönyörű ez a szöveg, hogy csak pucéran olvasom
Pesti Kalligram, 2023, 304 oldal
-

Provokatív-e a könyv, aminek ilyen címe van? - szegezte a kérdést Kadarkai a beszélgetés elején Petőnek, a téma pedig közvetve vagy közvetlenül, de végigkísérte a könyvbemutatót. Pető szándéka szerint ugyanis mindannyiunkról akart írni egy olyan világban, amiben éppen „elhülyülünk” a TikToktól és türelmetlenek vagyunk a szövegekkel, mert villámingereket várunk. Utalva arra, hogy ez a meglátás nála visszatérő téma, Pető elmondta, hogy meggyőződése, hogy egyetlen mondatban vagy egyetlen képben csak hazudni lehet. A fikcióban viszont tettenérhető egy olyan érdekes ellentmondás, hogy a jó fikció mindig visszavesz, lecsavar valamennyit a valóságból. Ha egy az egyben azt írnánk a regényekbe, amit reggel a napilapban hírként találunk, az emberek eldobnák a könyvet, mert túl sok lenne nekik, nem éreznék valóságosnak.

A valóság persze így is bőven tartogat muníciót, Pető például rendszeresen jegyzetel „kalandos éjszakákon”, ha lát egy olyan karaktert, pillanatot, ha elcsíp egy olyan mondatot, sztorit. Kicsit más szavakkal, de a mostani regény címét is egy házibuliban hallotta. Az anekdotikus történetek persze sokat alakultak, mire a kötetbe kerültek - sőt, gyakran már maguk a barátok formálták őket. Pető szerint ezeknek a sztoriknak valójában közösségmegtartó funkciójuk van, és

a közös történetek ismételgetésében nem is az a lényeg, hogy pontosan hogyan estek meg, hanem az újramesélés aktusa mint egyfajta rituálé.

Itt említette Jo Nesbø publicisztikáját, aki az ukrán-orosz háború kapcsán azt írta, hogy a végén mindig a legigazabb történetek nyernek. És hiába a kommunikációs törekvések mindkét oldalon, az oroszok azért nem nyerhetik meg ezt az összecsapást, mert az ukránok története az igazabb (itt elolvashatod a teljes szöveget). 

A kötet megírásakor aztán Pető azzal szembesült, hogy az általa elképzelt narratív keret nem működik, erre Fehér Renátó ébresztette rá a kérdéseivel, majd később Király Kinga Júlia, Gyurkovics Tamás és Kácsor Zsolt meglátásainak köszönhetett sokat.

-

A szetting sem válóbuliként indult, hanem lagziként, amikért Pető kifejezetten rajong („a szuperképességem, hogy mindig az utolsó társasággal távozom”) és izgalmas szociokulturális tapasztalatnak tartja, hogy hányféle életkorú, világnézetű félidegen ember kerül ilyenkor egy térbe. Viszont mivel Krusovszky Dénesnek „van egy ilyen csodálatos jelenete”, el kellett vetnie a lagzi ötletét, és válóbuli lett belőle. Ebben érdekesnek tartotta azt is, hogy azok az emberek, akik barátként kísérték a házasság alatt a párt, szertartásosan elbúcsúztatják azt az életszakaszt az életükből. 

A helyszín tehát egy válóbuli, aminek egy pontján mindegyik szereplő elmondja, hogy mi az életének vélelmezett vagy valós főbűne (a kötetben egyébként egy Pető Péter nevű szereplő is feltűnik, a szerző elmondta, hogy nagyon szereti az ilyen identitásjátékokat a könyveiben). Ezekben a beszélgetésekben voltaképp a társadalmunk polarizáltsága mutatkozik meg: 

az, hogy mit tartunk Rossznak és Jónak, vagy hogy erről vannak-e konszenzusaink, kirajzolja a magánéletünk és a közügyeink töréseit is.

Mivel a legtöbb szereplő magánéleti bűnről mesél, Pető elmondta, mennyire idegesíti őt az az újkori moralizálás és érzékenység, ami nem engedi az egyént hibázni és akár a múltból is előás problémákat, hogy aztán cunamiként töröljön el személyeket, karriereket. Pető szerint „a titok is része az életnek”, és ő maga nem hisz a bűntelenségben. Amikor a saját hitet és egyéni jóakaratot tesszük meg alapvetésnek és így tartjuk a másik cselekedeteit helytelennek, a folyamatos számonkérések ellehetetlenítik a párbeszédet az egyének között és később a társadalomban is.  (Arról, hogy szerinte mi a bűn, úgy fogalmazott, fontos lenne úgy élnünk, hogy később együtt tudjunk élni a saját tetteinkkel.)

„Valakinek az érzékenységét minden sérteni fogja” - mondta a szerző arra a felvetésre, hogy tapasztalt-e bármilyen belső gátat alkotóként. Pető szerint írás során már csak azért sem lehet tekintettel lenni mások érzékenységeire, mert a valóság maga sérti az érzékenységünket. 

„Ha elvesszük a világ eseményeinek elbeszélhetőségét, akkor megszűnik a kommunikáció, abból pedig például háborúk lesznek, mint azt most látjuk is.”

Olvass minket e-mailben is!

  • Személyes ajánló a legérdekesebb tartalmainkról!
  • Extra tartalom csak feliratkozóknak!
  • Így biztosan nem maradsz le a legfrissebb könyves hírekről!
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...
Nagy

Andrei Dósa pornócastingot leíró fejezetéhez egy magyar film jelentett inspirációt

A brassói születésű szerző a Füveskert című kötetének megírása mögött meghúzódó személyes tapasztalatairól, kutatásairól, utazásairól, valamint a könyvben előbukkanó művészalakokról is beszélt a Margó fesztivál Könyves Színpadán. 

Nyitókép: Kováts Zsófia

...
Nagy

Szilasi László ki akarta írni magát az életéből

Saját és családja életében merül alá, kutat, emlékezik Szilasi László új regényében, amelynek margós bemutatóján szóba került Bach, Knausgård, valamint a Rakéta Regényújság is.

...
Nagy

Vonnák Diána birkózik azzal, hogyan lehet írni az erőszakról

A Margó-díjas szerző estjén szóba került az antropológuspróza, hogy hogyan mesélnek a különböző testek, de a felelősség kérdése is azzal kapcsolatban, hogy Ukrajnáról hogyan ír.

A hét könyve
Kritika
Grecsó Krisztián családtörténetében háborúk dúlnak a szabadságért
...
Nagy

A Mozgókép 2024 legjobb könyve: a film akkor is forog, ha nácik diktálnak és táborokból hozzák a statisztákat

Daniel Kehlmann regénye megmutatja, hogy egy totalitárius rendszerben mit jelent művésznek lenni akkor is, ha arra kényszerítik az embert, amit nem akar.

Kiemeltek
...
Beleolvasó

A Keleti-blokk titkai a demencia homályába vesznek - Olvass bele Pasi Ilmari Jääskeläinen regényébe!

Milyen titkokat rejtegetett a nemzetközi karriert befutó pszichoterapeuta édesanya?

...
Podcast

Visky András: A gyermekeink tartottak életben bennünket (Podcast)

Elérkeztünk Ott Anna szülőségről szóló podcastjának utolsó részéhez: ezúttal Visky András írót kérdeztük.

...
Könyves Advent

Könyves társasjátékok ovisoknak

Kufliktól Babarókáig társasok a kedvenc könyveitek alapján!

Természetesen olvasok
...
Zöld

A barátságaid is lehetnek mélyebbek és bensőségesebbek – olvasd el, hogyan

...
Zöld

A zöld tea szuperegészséges, de nem csodaszer – 5 könyv a teázásról

...
Zöld

A gyereknevelésnek nem szükségszerű velejárója a kiabálás – így előzd meg

...
Zöld

Az AI-nak már most gazdagabb a szókincse a magasan képzett emberekénél

...
Zöld

Ez a könyv bebizonyítja, hogy a szívből jövő nevetéstől leszünk igazán boldogok

...
Zöld

Vajon megváltoztatja-e az embert, ha napi kapcsolatban van a halállal?

...
Zöld

3 könyv szülőknek, amit érdemes előjegyezni szeptemberben

...
Zöld

Most éppen naponta ennyi lépést kell tenned a tudósok szerint az egészségedért + 3 könyv

...
Zöld

A fantáziád segít a legtöbbet az ökológiai válság ellen - Olvass bele a Világelejébe!