„Az élet abszurditása az idő” – Bemutatták Kertész Imre Lét és írás című művét

Bemutatták Kertész Imre Lét és írás. Feljegyzések 1959-1973 című művét a Kertész Imre Intézetben. A bemutatón Hidas Zoltán, a kötet lektora, Horváth Péter, az életmű kutatója és Soltész Márton, az Intézet tudományos igazgatója beszélgettek. A kötetből Szabó Sebestyén László olvasott fel részleteket.

kertész imre
Lét és írás. Feljegyzések 1959-1973
Közép- és Kelet-európai Történelem, 2024, 440 oldal

A megtett út

„A Lét és írás egy titokzatos alkotás – olvasható a kötet utószavában. – Csak következtetni tudunk arra, mikor születhetett, ahogyan eredeti kéziratának hollétét is homály fedi. Két dolog azonban bizonyos: remekmű, amelyet az első Nobel-díjas magyar író szerkesztett szövegfüzérré. Szerzője pedig legalább annyira filozófus, mint író.”

A kötet a Kertész Imre Intézet gondozásában, a Közép- és Kelet-európai Történelem és Társadalom Kutatásáért Alapítvány kiadásában jelent meg. Mint azt Soltész Márton a bemutató elején elmondta, az intézet célja, hogy az életmű egészét a nyilvánosság elé tárja.

2020-ban adták ki Kertész Világvég-történetek című elbeszéléskötetét,

2023-ban pedig a Vázlatok. Feljegyzések, tématervek 1958-1963 című műhelynaplót, amelyet az író a Sorstalanság megírásával párhuzamosan vezetett.

Ezt követi most a Lét és írás, a visszautasítás holtpontjából született önálló, teljes kézirat, melyben Kertész értelmezi a Sorstalanságot, és beszámolt az általa megtett útról.. A szövegből semmit nem vettek el, viszont ellátták fogalomtárral, névmutatóval, valamint több száz jegyzettel; a kötet utószavában pedig Soltész ismerteti a mű keletkezéstörténetét.

-  

Az írás mint egzisztencialista munka

Soltész bevezetője után a házigazda, Őri-Kovács Anna Horváth Pétert kérdezte a Kertész műveiben tetten érhető irodalmi és filozófiai hatásokról. Lehetséges, hogy a kötet címe utalás Heidegger Lét és időjére?

Erre nincs semmilyen bizonyíték – szögezte le Horváth. Kertészre elsősorban a francia egzisztencialisták, például Camus és Sartre voltak hatással, és bár tudjuk, hogy olvasta Heidegger egyes szövegeit – elsősorban az 1965-ben megjelent Az Egzisztencializmus című kötetben –, nem bizonyítható, hogy a Lét és idő ezek közé tartozik.

Érdekes kérdés az is, hogy Kertészt egzisztencialista szerzőként határozzuk-e meg

– folytatta Horváth. Műveiben egyrészt központi szerepet játszik a 19-20. századi életfilozófiák élményfogalma – „kell egy alapvető, fogantató létélmény”, írja például a Lét és írás lapjain. Ugyanakkor az írásra mint egzisztencialista munkára tekintett, ezzel pedig az élményesztétika ellenirányzataként létrejött egzisztencializmus hagyományába ágyazta műveit.

A visszatekintés problémája

A bemutatón több részletet is lejátszottak Kertész első interjújából, melyet a Nobel-díj után adott. Az interjúban a szerző kifejtette, hogy mi választja el a Sorstalanságot a legtöbb holokausztról szóló könyvtől: ellenáll a kísértésnek, hogy a haláltáborok világáról az utólagos értelmezésen keresztül számoljon be.

Kertész ezzel az időt és nem az emlékeket állította a történet központjába – mutatott rá Hidas Zoltán. – Számára a lét az, ami történik, és amit így utólag összefoglalni és értelmezni hibás hozzáállás. Éppen ez volt olyan radikális a Sorstalanságban; a gondolat, hogy egy koncentrációs táborban – a koncentrációs tábor idejében – lehet unatkozni.

Erről szól a Lét és írás következő részlete is, melyet Szabó Sebestyén László olvasott fel:

„Az élet abszurditása az idő. A konformitások nem a jellem hibái, hanem – bizonyos körülmények közt legalábbis – az időéi.

Ha az életet mint egységes gondolatot, a tettek sorozatát mint egynemű cselekvéssort fogjuk fel – és általában ezt teszik az irodalomban –, akkor hamis képet kapunk a létről, melynek valódi gyötrelme csakis az idő ábrázolásán keresztül jelenik meg. Egy elviselhetetlen életet az idő tesz elviselhetővé, egyszerűen, mivel szétaprózza; a szokások az időben, az idő miatt jönnek létre, és elfedik a létet.” 

-

Kertész és a szabadság

A bemutató vége felé Őri-Kovács a Lét és írás keletkezésének társadalmi körülményeiről kérdezte a résztvevőket. Soltész rámutatott, hogy nem véletlen, hogy a Sorstalanság, amelynek egyik központi kérdése a szabadság – illetve annak hiánya – veszélyes műnek számított a kádári elit számára. Az emberi felelősség hangsúlyozásával Kertész szembement a diktatúrák infantilizáló logikájával.

Kertész igyekezett kívül maradni a Kádár-rendszer irodalmi közegén – értett egyet Hidas. – Ugyanakkor valószínűleg nem létezik olyan rendszer, amiben nem jellemezte volna ez a távolságtartás. Bár a Sorstalanság egy határhelyzeten, a koncentrációs táborok totális világában játszódik,

a modell, amit Kertész kritizál, az egész modern világ modellje.

Az a világ, amelyben az ember funkcióvá redukálódik – és ahol a szabadsághoz vezető egyetlen út az önmagunktól való eltávolodás.

A Lét és írást egy könyvheti beszélgetés keretében is megismerhetik az érdeklődők 2024. június 15-én 10.30-tól a Vörösmarty téri színpadon.

Képek: Kertész Imre Intézet



Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

„Képzeletünk még a rabságban is szabad marad” – Öt idézet az öt éve elhunyt Kertész Imrétől

Öt évvel ezelőtt, 2016. március 31-én halt meg Kertész Imre, Magyarország első, és eddig egyetlen irodalmi Nobel-díjasa. Halálának évfordulóján leghíresebb művéből, a Sorstalanságból válogattunk idézeteket.

...

Kertész Imre egész életét áthatotta az abszurd irónia

...

"Megváltozott tőle az irodalom is, a nyelv is és a világ is" - Magyar írók Kertész Imréről

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program

Támogatók
Kiemeltek
...

Bognár Edmond a BookTok-sikerről: Nem hittük el, hogy ennyien azt nézik, hogy eszünk és olvasunk

Mitől függ, hogy melyik könyvek lesznek sikeresek a BookTok világában? A TBR podcast új részéből kiderül.

...

Krasznahorkai és Tarr Béla elveszettnek hitt filmjében mindenki elhagyja Magyarországot

A melankólikus, líraian megkomponált film teljes formában került elő 35 évvel a bemutató után. 

...

Minden, amit az irodalomterápiáról tudni szeretnél, egyetlen könyvben: Béres Judit Nicholas Mazza kötetéről

Mitől lesz terápiás az írás? Nicholas Mazza Irodalomterápia című kötetéről Béres Judittal beszélgettünk.

Olvass!
...

„A szülés során történt valami, amit nehéz elfogadni, felfogni pedig lehetetlen” – olvass bele Dora Čechova novelláskötetébe!

Részlet a Nők, akiknek férfi kell című kötetből.

...

„A kínzások alatt misztikus élményekben volt része” – olvass bele Visky András új regényébe!

Hogyan küzd meg a védtelen ember a történelem viharával? 

...

Ősmagyarok, ősbolgárok és némi politika: olvass bele Alek Popov regényébe!

Mi köze a magyaroknak a bolgárokhoz, és hogyan függ össze az ősök felkutatása a politikával?

A hét könyve
Kritika
Elif Shafak új regénye szerteágazó tanmese vagy torokszorító látlelet a jelenről?
Szoboszlai Dominik beletette a 10 ezer órát, önjáróvá vált – a Gombócleső utcától Liverpoolig

Szoboszlai Dominik beletette a 10 ezer órát, önjáróvá vált – a Gombócleső utcától Liverpoolig

Elolvastuk a Szoboszlai-sztorit.