Salman Rushdie szerint az irodalom jövője nem az autofikció, hanem a fantasztikum

Salman Rushdie szerint az irodalom jövője nem az autofikció, hanem a fantasztikum

„Az innovációért, az újért (…) az irrealizmushoz kell fordulnunk és az igazság megközelítésének új módját kell megtalálnunk a hazugságok révén” – fogalmazza meg esszékötetében Salman Rushdie, aki írásaiban amellett érvel, hogy bár jelenleg a tényirodalom korát éljük, érdemesebb lenne visszatérnünk a képzelet világához. Bár kötetének szövegei 2003 és 2020 között íródtak, az író ellen augusztusban elkövetett merénylet új fénytörésben láttatja az írásokat, és felerősíti Rushdie hangját, aki már évek óta próbál korunk legsürgetőbb problémáira – a fanatizálódásra, az igazság eltörlésére, a megosztottságra – figyelmeztetni. Az igazság nyelvei a hét könyve, amelyből az is kiderül, mit gondol Salman Rushdie az irodalomról, a történetek erejéről és a regény helyzetéről.

Forgách Kinga | 2022. december 19. |
SALMAN RUSHDIE
Az igazság nyelvei

Fordította: Bartók Imre, Greskovits Endre,

M. Nagy Miklós, Turi Márton, Helikon, 2022, 462 oldal

Salman Rushdie: Az igazság nyelvei könyv

Salman Rushdie az ellene idén elkövetett merénylet miatt szimbólummá vált, az írók veszélyeztettségének jelképe lett (ahogy erről Tóth Krisztina is beszélt a könyvfesztivál megnyitóján). A nyáron megkéselték a New York állambeli Chautauqua Intézetben, ahol épp a szólásszabadságról beszélt volna. Életveszélyesen megsérült, 10-15 késszúrás érte, sérült többek közt az egyik szeme, a karja és a mája is. Az íróra hosszú felépülés vár és több maradandó sérülést is szenvedett. Azóta nyilvánosan nem szólalt meg, azt sem lehet tudni, hol tartózkodik, és az sem biztos, hogy készülőben lévő könyvét be fogja tudni befejezni. Mindezek miatt még nagyobb a súlya Az igazság nyelvei című, magyarul idén megjelent esszékötetének, amelyben egyfajta esszenciáját kapjuk Rushdie irodalomról és társadalomról való gondolkodásának, és amelyben sok szó esik arról is, hogyan sérül manapság egyre inkább a szólásszabadság, és miért vannak egyre nagyobb veszélynek kitéve az írók, művészek, tudósok és újságírók.  

Olvass bele A sátáni versekbe, ami miatt leszúrták Rushdie-t!
Olvass bele A sátáni versekbe, ami miatt leszúrták Rushdie-t!

A Salman Rushdie elleni támadás ismét ráirányította a figyelmet A sátáni versek című regényre, amely miatt 1989-ben fatvát adtak ki az író ellen. Olvass bele!

Tovább olvasok

A közel negyven szöveget tartalmazó könyv, amelyben az író 2003 és 2020 között írt értekező prózái olvashatók, lehetne széttartó kötet is, hiszen elég nagy időintervallumot ölel fel és rengetegféle kulturális és politikai kérdést boncolgat, valójában mégis összeáll egy nagy egésszé, amelyben ott rejlik minden, amit Salman Rushdie gondol az irodalomról, a saját pályájáról, a történetek erejéről, az igazságról, a nyelvről vagy éppen korunk aktuális társadalmi és politikai problémáiról. Bizonyos értelemben a kötet Rushdie hitvallása 450 oldalban elbeszélve, mert mindegy, hogy Shakespeare-ről, Hérakleitoszról, Beckettről vagy épp az adaptációkról van szó, a lényeg mindig valamiféleképpen e köré a gondolat köré szerveződik: „Én hiszek abban, hogy azoktól a könyvektől és történetektől vagyunk azok, akik vagyunk, amelyekbe beleszeretünk, vagy kevésbé eltúlozva: ha beleszeretünk egy könyvbe vagy történetbe, az valamiképpen megváltoztat bennünket, és a szeretett mese világképünk részévé válik, részévé annak, ahogy megértjük a dolgokat, ahogy döntünk és választunk a mindennapi életünkben. Felnőttként, mivel nehezebben leszünk szerelmesek, végül talán csak egy maroknyi könyvről mondhatjuk el őszintén, hogy szeretjük. Talán ezért hozunk annyi rossz döntést."

Az igazság nyelvei tulajdonképpen olyan, mintha beülnénk egy Rushdie-szemináriumra:

 ott rejlik benne az író elképesztő műveltsége és tudása, miközben rengeteg elgondolkodtató kérdés kerül elő. Rushdie pedig úgy mesél az irodalomról, hogy közben folyamatosan beleszövi a személyes élményeit és tapasztalatait is. A kötet négy nagy fejezetből áll, az első főleg a gyökerekkel, a mesékkel és mítoszokkal foglalkozik. Ebből a részből kiderül, hogy Rushdie milyen történetekkel találkozott gyerekkorában, milyen könyvek érdekelték később, és honnan ered pontosan a fantasztikum és a mágikus realizmus iránti elköteleződése. A kötet egyik központi, visszatérő gondolata már az első szövegekből kirajzolódik, ez pedig az, hogy bár a közvélekedés szerint jelenleg a tényirodalom korában élünk, és mintha még maga a szépirodalom is elfordulna a szépirodalomtól (lásd: Knausgard), az irrealizmus, a fantasztikum, a fikció mégiscsak alkalmasabb arra, hogy alapvető igazságokat fogalmazzon meg az ember lényegéről. Rushdie ezt úgy nevezi, hogy ez az irodalom „próteuszi megközelítése”, amelynek központi gondolata az, hogy a mindennapi életünk valahol maga is fikció, az élet valójában nagyon sokféle, végtelenül változékony és képlékeny, éppen ezért a fikciós irodalom sokkal inkább le tudja képezni annak valószerűtlenségét és kiszámíthatatlanságát, mint a tényirodalom, az autofikció vagy az önéletrajz.

M. Nagy Miklós: Rushdie kiismerhetetlenül sokszínű
M. Nagy Miklós: Rushdie kiismerhetetlenül sokszínű

A Salman Rushdie elleni merényletkísérlet ismét a figyelem középpontjába helyezte az író 1988-as regényét, A sátáni verseket. Magyar kiadója, M. Nagy Miklós a Nyugati tér blogon ugyanakkor nem egyetlen könyvre vagy eseményre, sokkal inkább a komplett életműre hívja fel a figyelmet.

Tovább olvasok

A kötetben Rushdie nagyon sokféle témát boncolgat, szó esik írókról (pl.: Philip Roth, Vonnegut, Beckett, Cervantes, Shakespeare, Márquez, Andersen), mitológiai alakokról, esztétikai és filozófiai kérdésekről, a saját pályaívéről és más művészekéről is. A könyvbe bekerültek esszék és beszédek, különböző alkalmakra írt szövegek is, de mivel a szerző szinte mindig kitágítja az adott témát, és alaposan körüljárja a kontextust is, ezért végül kirajzolódik a szövegekből egy elég komplex és határozott világkép. Nagyon erősen kitűnik például, hogy Rushdie-t rendkívül érdekli, hogy korunknak mik a sajátosságai és a meghatározó jellemzői. A jelent nevezi többek közt a migráció korának, a vallási téboly korának, a tényirodalom korának, a rossz társadalmi adaptáció korának és hiszékeny kornak is. Rushdie szerint jelenleg olyan korszakban élünk, amelyben nincs tere az emberi természet sokféleségének és ellentmondásosságának, ehelyett kénytelenek vagyunk egyre szűkebben meghatározni magunkat, hogy alkalmazkodjunk a csoportdinamikákhoz. Azt is írja, hogy most olyan korban vagyunk, ahol a valóság szüntelen támadásnak van kitéve, és ahol a politikai vezetők önigazoló hazugságokat állítanak be ténynek. Emellett pedig 

olyan korban élünk, amely nem riad vissza attól, hogy eltörölje a múltat, és ahol a fanatikusság szekularizációja vette át az irányítást.

Salman Rushdie: Olyan korban élünk, amelyben az igazság támadás alatt áll
Salman Rushdie: Olyan korban élünk, amelyben az igazság támadás alatt áll

Salman Rushdie-val a világvégéről, a bevándorlás pozitív hatásairól és a történelem váratlan fordulatairól beszélgettünk Skype-on, de azt is elárulta, milyen, amikor egy könyv bizonyos elemei valósággá válnak. Interjú.

Tovább olvasok

Az igazság nyelveiből kirajzolódik, hogy Rushdie számára nincs fontosabb a személyes szabadságnál, szerinte el kell utasítanunk a közhelyeket és szembe kell szállnunk korunk ortodoxiájával. Az őt ért támadás tükrében megrázó olvasni, hogy az elmúlt két évtizedben mennyire rendszeresen és következetesen állt ki azon írók és alkotók mellett, akiknek a szabadsága vagy élete az általuk képviselt igazságok miatt került veszélybe – az esszékben előkerül többek közt Ai Weiwei (Aj Vej-Vej) , Roberto Saviano, a Pussy Riot és több más sorstárs is. „Nincs mit tenni, mint hogy továbbra is hitet teszünk amellett, hogy ez a fajta bátorság érvényes, és küzdjünk azért, hogy ezeket az elnyomás alatt élő személyeket – Aj Vej-Vejt, a Pussy Riotot, Roberto Savianót, Hamza Kásgarit és még számos továbbiakat – azoknak lássák, akik valójában, vagyis olyan férfiaknak és nőknek, akik a szabadság frontvonalában küzdenek” – írja. Ugyanígy megindító a kötet utolsó oldalait is olvasni, amelyekben az író arról számol be, hogyan vészelte át a pandémia időszakát és magát a covidot, amely számára akár életveszélyes is lehetett volna. Ráadásul a könyv a Vanity Fair Proust-kérdőívével zárul, amelyben arra a kérdésre, hogy mi a legbecsesebb kincse, Rushdie anno még ezt válaszolta: „A viszonylag jó egészség”.

Kapcsolódó cikkek
...
Hírek

Salman Rushdie elvesztette a látását az egyik szemére, és az egyik kezét sem tudja többé használni

Hosszú idő után nyilatkozott ügynöke Salman Rushdie állapotáról. Az írót egy irodalmi rendezvényen késelték meg augusztusban, súlyos sérüléseket szenvedett és most már biztos, hogy maradandó károsodásokat szenvedett.

...
Hírek

M. Nagy Miklós: Rushdie kiismerhetetlenül sokszínű

A Salman Rushdie elleni merényletkísérlet ismét a figyelem középpontjába helyezte az író 1988-as regényét, A sátáni verseket. Magyar kiadója, M. Nagy Miklós a Nyugati tér blogon ugyanakkor nem egyetlen könyvre vagy eseményre, sokkal inkább a komplett életműre hívja fel a figyelmet.

...
Hírek

Salman Rushdie: „A félelem olyan, mint egy diktátor”

Friderikusz Sándor közzétette a Youtube-csatornáján azt a 2007-es stúdióbeszélgetést, amelyet az akkor Budapestre látogató Salman Rushdie-val készített. Abban az évben jelent meg az író Sálimár bohóc című regénye magyarul, az interjúban pedig a fatváról, Indiáról és a kulturális tisztaságról, illetve tisztátalanságról is beszélgettek.

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!

Hírek
...
Így döntöttek ők

Nyáry Krisztián: Eszeveszett szerelem változtatta meg az életét

...
Hírek

Salman Rushdie ezt az álmot látta két nappal a merénylete előtt

...
Szórakozás

Így énekel Timothée Chalamet az új Dylan-életrajzi filmben (videó)

...
Zöld

5 könyv, amit olvass el, ha mindig ugyanúgy végződnek a párkapcsolataid

...
Hírek

Sophie Kinsella a rák egyik legagresszívabb formájával küzd

...
Gyerekirodalom

Tarolt az apa a TikTokon, aki telefon helyett könyvet adott a gyereke kezébe

...
Gyerekirodalom

Hogyan lehet elmagyarázni egy gyereknek, hogy mi a háború?

...
Nagy

5 dolog, amit nem tudtál a Száz év magányról

...
Szórakozás

Neil Gaiman: Vége a sorozatok aranykorának