Olvass bele A sátáni versekbe, ami miatt leszúrták Rushdie-t!
Salman Rushdie
A sátáni versek
Ford.: Greskovits Endre, Helikon, 2017
-

Egy hete egy amerikai irodalmi rendezvényen késsel sebesítette meg egy férfi Salman Rushdie-t. Az író korábban tíz évig bujkálni kényszerült, miután A sátáni versek című regénye miatt fatvát adtak ki ellene, és vérdíjat tűztek ki a fejére. Rushdie élete az elmúlt években ugyanakkor saját bevallása szerint is normalizálódott. A merényletkísérlet ugyanakkor ismét ráirányította a figyelmet a regényre, amelyből támadója - a kihallgatásán ezt mondta - mindössze két oldalt olvasott el. A regény maga szól életről és hitről, szabadság- és istenkeresésről, Keletről és Nyugatról, valamint arról is, hogy az ember, bárhogy kapálódzik ellene, élete végéig ott hordozza magában a szülőföldjét. Magyar fordítója, Greskovits Endre azt mondta róla, hogy a kötet szerves része az életműnek és kihagyhatatlan könyv.

Rushdie amúgy A sátáni versek megjelenése után sem visszakozott, hanem amellett érvelt, hogy a vallási szövegeket lehet a vallási hagyományon kívül is értelmezni. „Miért ne vitatkozhatnánk az iszlám vallásról?” – vetette fel egy 2015-ös interjúban. Aki azonban a szent szövegeket szabadon értelmezi, elkerülhetetlenül szembetalálja magát azokkal, akik az adott szöveget Isten szó szerinti kinyilatkoztatásának és szavának tekintik, ez a feszültség az, ami a leginkább feloldhatatlannak tűnik - írtuk korábbi cikkünkben.

Mutatunk egy részt a könyvből!

Salman Rushdie: A sátáni versek (részlet)

A londoni járat felszállt, hála annak a varázstrükknek, hogy az apró termetű, negyvenes férfi mindkét kezén keresztbe tette két ujját, és körözött a hüvelykujjával, miközben nemdohányzó, ablak melletti üléséből nézte, ahogy szülővárosa lehull róla, mint a kígyóbőr, majd megkönnyebbült kifejezés suhant át az arcán. Ez az arc jóvágású volt a maga savanyú, előkelő módján, ajka széles, vaskos, lefelé görbülő, utálkozó rombuszhaléra hasonlított, szemöldöke pedig vékony, s éles ívet írt le a világot valamiféle éber megvetéssel figyelő szem fölött. Szaládín Csamcsá úr gondosan felépítette az arcát – több évig tartott, mire rendbe hozta –, és most már sok éve egyszerűen úgy gondolt rá, mint a sajátjára, hiszen el is felejtette már, hogy miképp festett azelőtt. Kialakított továbbá egy arcához illő hangot magának, amelynek bágyadt, szinte lusta magánhangzói zavarba ejtő ellentétben álltak a mássalhangzók rövidre vágott hirtelenségével. Az arc és a hang együttese hatásos volt; ám szülővárosának meglátogatása során, melyre tizenöt éve először kerített sort (meg kell jegyeznem, pontosan ennyi ideig tartott Dzsibríl Faristá filmsztári pályafutása is), furcsa és aggasztó dolgok történtek. Sajnálatosan úgy állt a helyzet, hogy a hangja (először), majd ezt követően

maga az arca kezdte cserbenhagyni.

Akkor kezdődött – Csamcsá, miközben hagyta, hogy ujjai pihenjenek, és némiképp feszengve azt remélte, hogy utastársai nem vették észre utolsó megmaradt babonáját, lehunyta a szemét, és kicsit megremegett a borzadálytól –, amikor néhány héttel ezelőtt keletre repült. Tompa álomba zuhant magasan a Perzsa-öböl vidékének homoksivatagai fölött, és álmában meglátogatta egy furcsa idegen, egy üvegbőrű ember, aki gyászosan kopogott ujjaival az egész testét beborító vékony, törékeny hártyán, és könyörgött Szaládínnak, hogy segítsen rajta, hogy szabadítsa ki bőrének börtönéből. Csamcsá fogott egy követ, és törni kezdte az üveget. A vér azonnal csipkemintásan szivárogni kezdett az idegen testének repedt felszíne alól, és amikor Csamcsá megpróbálta kiszedni a szilánkokat, a másik felüvöltött, mert húsa darabokban jött ki az üveggel együtt. Ekkor egy légikisasszony hajolt az alvó Csamcsá fölé, és törzsének könyörtelen vendégszeretetével megkérdezte: kér valami inni, uram? egy italt?, mire az álomból felbukkanó Szaládín azon kapta magát, hogy beszéde megmagyarázhatatlanul átvált a bombayi ütemre, amelyet oly szorgosan (és oly régen!) levetkőzött.

Accshá, hogy mit? – motyogta. – Valami alkoholos italt? – És amikor a légikisasszony biztosította, hogy amit csak kér, uram, minden ital ingyenes, Szaládín megint hallotta a saját áruló hangját: – Rendben, bíbí, adjon egy whiskyt szódával.

Micsoda undorító meglepetés! Összerándulva magához tért, és mereven ült a székében, tudomást sem véve az alkoholról meg a mogyoróról. Hogyan bugyborékolt fel a múltja az átalakult magánhangzókban és szókincsben? Mi jön ezután? Kókuszolajat ken majd a hajára? Hüvelyk- és mutatóujja közé szorítja az orrát, aztán hangosan kifújja, és nyúlós, ezüstös mocsokívet húz elő belőle? Rajongani fog a profi birkózásért?

Miféle ördögi megaláztatások várnak még rá?

Tudnia kellett volna, hogy hiba, ha ennyi idő után hazautazik, hogyan lehetne ez más, mint visszaesés; természetellenes út ez; az idő tagadása; lázadás a történelem ellen; az egész dolog elkerülhetetlen katasztrófa.

Nem vagyok önmagam, gondolta, miközben enyhén remegő érzés tört rá a szíve közelében. Egyébként meg mit jelent ez, tette hozzá keserűen. Végül is „les acteurs ne sont pas des gens”, ahogy a nagy ripacs, Frederick magyarázta a Les enfants du paradis című filmben. Maszk maszk hátán, míg hirtelen csak a csupasz, vértelen koponya látszik.

Felgyulladt az övek bekapcsolására felszólító lámpa, a kapitány hangja légörvényekre figyelmeztetett, légtölcsérek közt lavíroztak. A sivatag imbolygott alattuk, és a vendégmunkás, aki Katarban szállt be, csak szorongatta óriási tranzisztoros rádióját, és öklendezni kezdett. Csamcsá észrevette, hogy a férfi nem kapcsolta be az övét, ezért összeszedte magát, és visszatért legrátartibb angol hangsúlyához:

– Figyeljen, kapcsolja… – mutatta, de az émelygő ember, miközben öklendezett a papírzacskóba, amelyet Szaládín épp időben adott oda neki, a fejét rázta, vállat vont, és így felelt:

– Minek, száhab? Ha Allah azt akarja, hogy meghaljak, meghalok. Ha nem, akkor nem. Akkor mi haszna az övnek?

A fene beléd, India, szitkozódott csendben Szaládín Csamcsá, és hátradőlt az ülésben. A pokolba veled, már rég elmenekültem a szorításodból, nem kapom be még egyszer a horgodat,

nem tudsz visszarángatni.

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

Rushdie műveiből olvasnak fel szolidaritásból az írók

Több száz író fog összegyűlni ezen a héten New Yorkban, hogy Salman Rushdie műveiből olvassanak fel, szolidaritást vállalva ezzel a múlt pénteken megkéselt szerzővel.

...

Atwood a Rushdie-t ért merényletről: Ha nem állunk ki a szólásszabadság mellett, zsarnokság lesz

Margaret Atwood a Guardian oldalán adott hangot véleményének a Salman Rushdiet ért pénteki támadás apropóján. Szerinte Rushdie nem akart hős lenni, kiállni mellette és a szólásszabadság mellett azonban mindannyiunk kötelessége. 

...

A Rushdie elleni támadás messze túlmutat Rushdie-n

Salman Rushdie-t pénteken támadták meg a New York állambeli Chautauqua Intézetben. Már a színpadon volt, és épp a szólásszabadságról beszélt volna egy száműzetésben élő művészeknek szervezett rendezvényen. A Booker-díjas író elleni támadás az egész irodalmi életet sokkolta.

MARGÓ
...

Egy állat, ami az ember hibájából pusztult ki – Sibylle Grimbert francia író elképzelte az utolsó egyed történetét

Az utolsó egyed című regényről, háziállatokról és klímaszorongásról beszélgettünk. Interjú. 

...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

...

Moa Herngren svéd író: Nem mi választjuk az anyósunkat

Mozaikcsaládok, hétköznapi drámák, párhuzamos igazságok és szembenézés a legnagyobb félelmekkel. Interjú a világhírű szerzővel.

...

Londoni zenész unokája írta meg a budapesti zongorista filmbe illő történetét

Egy mágikus erejű zongora és egy hihetetlen, de igaz történet: Roxanne de Bastion az Őszi Margón.

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program

Támogatók
...

iamyank: A dühöm jelen van, de nem vágyom rá, hogy eltűnjön

...

Visky András: A szelídeket általában meg kell ölni

...

Szentesi Éva: Ha nem lenne ez a férfi mellettem, akkor nem lennék ennyire boldog és teljes

A hét könyve
Kritika
A világ végére is magadban cipelni a hazát: a rossz közérzet kultúrájáról Barnás Ferenc új regényében
Tóth Réka Ágnes és Simon Márton: Megtanultuk, hogyan legyünk igazi csapat [Ezt senki nem mondta!]

Tóth Réka Ágnes és Simon Márton: Megtanultuk, hogyan legyünk igazi csapat [Ezt senki nem mondta!]

Rendhagyó podcastadás. 

Hírek
...

Meghalt György Péter esztéta

...

Sally Rooney és még 300 aláíró bojkottálja a New York Times-t

...

Kitiltották Amerikából a Nobel-díjas szerzőt

...

Miért olyan nehéz érzésekről beszélni? Finy Petra a szeretet nyomába ered

...

Ki lesz az Év Erdélyi Magyar Szerzője?

...

Dua Lipát és vőlegényét egy Pulitzer-díjas regény hozta össze