A háborúból nincs visszatérés, ez az élet

A háborúból nincs visszatérés, ez az élet

A háború nem esemény, hanem a létezés egyfajta állapota. A haditudósítás nem munka, hanem szembenézés a Gonosszal. Jászberényi Sándor a kegyetlenségben a sebezhetőséget, a kiszolgáltatottságban az ellenállást ábrázolja. Pár hete jelent meg a Budapest - Kairó - Egy haditudósító naplója,  Az ördög egy fekete kutya, A lélek legszebb éjszakája és a Libri irodalmi díjas Varjúkirály szerzőjének új könyve, a Mindenki másképp gyászol. A hét könyve. 

Valuska László | 2023. október 02. |
Jászberényi sándor
Mindenki másképp gyászol
Kalligram, 2023, 255 oldal
-

A Mindenki másképp gyászol kurzivált, egyes szám első személyű elbeszéléssel kezdődik, Maros Dániel pszichiátriára vonul PTSD-je miatt. Amikor Kijivet ostrom alá vették az oroszok, Maros a városban maradt (ahogy egyébként Jászberényi is). “A szégyen Magyarországon jelentkezett. Eleinte azt hittem, hogy csak fáradt vagyok. Hetekig tartott, és nem akart elmúlni az idegesség. Aztán jöttek a rohamok. Az irracionális pánik. (…) A félelemmel kezdődik. A fejedből indul, és egyre mélyebbre mászik a szöveteidbe. Átitatja a szívedet, a májadat. Minden sejted üvölteni kezd, hogy »menekülj!«. Rettegsz, és semmit sem tehetsz ellene. A tested nem kíváncsi a racionális magyarázataidra, te pedig kétségbeesetten próbálsz ellentartani neki a boltban, a kocsmában, hazafelé menet.” 

A kötetnyitó szöveg végén elhangzik a kulcsmondat: “Nincs visszatérés. Ukrajnában éppen egy egész nemzedék nyomorodik meg. Azoknak sem lesz részük normális életben, akik egyébként életben maradnak”. 

A regény a háborút mint életet ábrázolja: hogyan éli meg Maros a hétköznapokat a konfliktuszónákban, megmutatja, hogy a katonák vagy a civil lakosság mihez kezd az eseményekkel, vagyis azt, hogy mindenki kénytelen alkalmazkodni a helyzethez.

És ebben a nézőpontban a magánéleti kérdések is megváltoznak: a szomszéd kutyája és a fia viszonya, vagy a volt felesége és a gyerektartás problémája.

“Mindig felébredt, amikor túl közel csapódtak be a rakéták. 
Teljesen mindegy volt, ivott-e lélekmelegítőt, bevette-e az altató. Amikor meghallotta a dörrenéseket, kinyílt a szeme.
Várta, mikor kell felugrani az ágyból a golyóálló mellényben, felkapni a sisakot és a bakancsot, mezítláb kirohanni a házból.
Ha közvetlen találat éri a házat, halott lesz, mire bárhová kirohanhatna, ha pedig nem találják el, akkor felesleges kimenni az éjszakába. Mégsem bírta megállni, hogy ne álljon ugrásra készen.”

Ennek a regénynek Maros a központi szereplője, de mégsem arról szól, ő milyen utat jár be. Ha nincs visszatérés a háborúból, akkor fel kell térképezni azt a világot, és annak szereplőit. Hogyan lesz a halsütödésből őrmester? Miért fontos azonosítani egy harctéren elesett halottat? Milyen hozzátartozónak lenni? Jászberényi kizárólag az egyénre koncentrál, de segít az értelmezési keretet is megmutatni. Például azt, hogy “Oroszország, mint mindig a történelem során, a kisebbségeit küldte háborúba. Éhező nyomorultakat a birodalom széleiről, burjátokat, csecseneket, dagesztániakat”. 

Maros Dániel végigvezeti az olvasókat a pszichiátrián töltött idején, miközben egyes szám harmadik személyben olvashatunk róla és másokról emlékbetöréseket, amiket házi feladatként mesélhet el. Bár a könyvben szerepel a regény mint műfaji megnevezés, de a keretes szerkezet miatt inkább egy iszonyú erős novellafüzérnek tűnik, mégsem ez a lényeg, hiszen a sorozatos háborúélményt nem is lehet egyetlen narratívaként elmesélni.  

“Marosnak esze ágában sem volt előadást tartani arról, hogy inkább van egy honvédő háborúban, erős ágyúzásban, mint hogy sajnálja magát a kézműves kocsmák teraszán, egy mandulás rozéfröccs mellett, míg el nem múlik az élet.

Úgy gondolta, inkább ott van, ahol a történelem történik. Ez jobb megoldásnak látszott, mint hogy az erőszak ábrázolásáról fantáziáljon valamilyen vidéki katedrán.

Ukrajnában éppen egy új nemzet született, új mítoszokkal. Az ukránok egy birodalomnak álltak ellen, és a birodalom recsegni kezdett. Kibaszott hősök voltak mind, avítt regények hősei a múltból, Maros pedig úgy gondolta, hogy ott a helye velük”. Maros szembenéz, elmesél, megmutat, és soha nem lép ki a nézőpontjából, és ez tényleg regénnyé alakítja a történetet, ami valójában egy haditudósító megreccsenésének a története. Vagy annak a története, ahogy egy haditudósító szemtanúként elmeséli a pusztulást. Amit mi különböző platformokon, TikTokon, Youtube-on, Twitteren vagy internetes hírportálokon követünk. Mármint pontosan úgy fogyasztjuk ezeket a híreket, mint bármi mást. 

A háború a mi hétköznapjaink része is lett, csak már nem különösebben érdekel senkit, hogy mi történik Ukrajnában. Ahogy a Covidot követően, úgy az ukrajnai háború eseményei is már túlpörögtek a hírfolyamokban. Azt gondoljuk, hogy ez egy másik országban történik, ahogy azt is, hogy nem a mi ügyünk. Plakátra vagy Facebook-falra lehet írni a békepártiságot, a NATO nyújtotta biztonságban a háború szuper kampánytéma is, kellőképp megosztó, miközben úgy általánosságban hiányzik az együttérzés. Maros Dániel nem politizál, hanem megtapasztal és közvetít két világ között, csak Ukrajnában megszűnt a távolság: szomszédok vagyunk, ez a mi történetünkké is vált. A kötetben olvasható, Egyiptomban játszódó történet távolsága is megszűnik az új keretezés miatt: a háború mi vagyunk.  

Jászberényi korábbi könyveiben Maros Dániel ki-be lépett a konfliktuszónákból, amivel a háborút megtartotta munkájának. Amíg mi reggel felkelünk és munkába megyünk, Maros Egyiptomba, Szíriába vagy Ukrajnába megy. Bár nem olvastam most újra a korábbi köteteket, de a haditudósítóról a piálások, kábítószerezések és fizetett közösülések miatt egy tökös és magabiztos karakter képe állt össze. A Mindenki másképp gyászol mintha azzal nézne szembe, hogy a hős megtört, a hétköznapok és a háború között már nincs határvonal, összemosódnak, így Maros hiába jelentkezik a pszichiátriára, ő már soha nem fog visszatérni. 

Mert nincs honnan, és nincs hova visszatérni, a háború létállapot, és aki látta közelről a halált és a pusztítást, az látta a jövőt, még pontosabban annak a hiányát. 

Jászberényi régóta tudósít Ukrajnából, sorozata a 24.hu-n jelent meg. Újságíróként és íróként látszólag más-más szabályrendszernek kell megfelelni, hiszen az egyik tényalapú, a másik irodalmi nézőpontot képvisel, valójában egy szempontja van a szerzőnek: különbözőképp elbeszélni az embertelenséget, a kegyetlenséget. Jászberényi és Maros is szemtanúk, akik közvetítenek két világ között, amit a mindennapi politikában a béke-háború ellentétpárjaként igyekeznek keretezni. A Mindenki másképp gyászol a korábbi köteteihez képest radikálisan szakít azzal, hogy a háborúról úgy beszéljünk, mint egy focimeccsről, ami az oroszok és ukránok között zajlik, mi meg szurkolhatunk.

Maros Dániel ebben a könyvben azzal szembesül, hogy nincs visszatérés a háborúból: a háború, a gyilkosság, az erőszak, az elnyomás valójában nem Netflix-kompatibilis, szórakoztató műfaj, hanem a végső állomás. Nem algoritmusok, hanem az orosz erőszak írja. Az ukrajnai háború visszafordíthatatlan, hiszen emberek halnak meg, egy ország kultúrájának és nyelvének elpusztítása a célja. 

A Mindenki másképp gyászol a kis formátuma ellenére nagyszabású könyv, megrázó elbeszélés és olyan irodalom, ami a témából adódó minden erőszakossága, fájdalma és szorongása mellett igazi olvasmányélményt ad. Meg kell tanulnunk a háborúról beszélni, meg kell értenünk, hogy az ukrajnai háború hogyan vált a mi történetünkké, és hogy ez nemcsak politikai ügy, hanem a legmélyebben rólunk szól. Az olvasó a végére hasonlóan érzi magát Maros Dánielhez, aki egy éjszaka alsónadrágban és golyóálló mellényben riad fel, amikor lőni kezdik az épületet. “Ha belőnek, tök mindegy, mi van rajtad” - mondja neki az ukrán katona. Jászberényi Sándor továbbírja a Maros-legendáriumot, ami után ugyanígy ezt nem lehet folytatni, hiszen Ukrajnából visszatérve nem a PTSD a legnagyobb probléma, hanem annak belátása, hogy a háború nem szélsőség, egzotikum vagy bréking, hanem az átlagos hétköznap, az ún. élet. 

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

Jászberényi Sándor új kötetében a férfiaknak nincs kiútjuk az erőszakból

Mindenki másképp gyászol címen jelenik meg Jászberényi Sándor hatodik kötete a Kalligram Kiadó gondozásában augusztus 10-én.

...

Jászberényi Sándor tíz évnyi háborúja

A podcastban beszélgettünk arról, hogyan találkozott először a háborúval, milyen idegennek lenni más kultúrákban, van-e olyan téma, amit nem tud lefényképezni és arról, hogyan lehet az embertelenséget feldolgozni. 

...

Jászberényi Sándor szerint a halott íróktól érdemes tanulni

Jászberényi Sándor nem hisz abban, hogy az írás tanítható, szerinte halott íróktól tanulhatja az ember a legtöbbet. 

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program

Támogatók
Kiemeltek
...

Horváth Viktor: Mennyire kenheti össze magát egy regény a saját kora közéletével és politikájával?

"A bolgártól optimális távolságra vagyunk."

...

Besétálsz a József Attila-lakótelepre, és Portugáliában találod magad

Bruno Vieira Amaral Az első dolgok című regényében a portugál és magyar lakótelepek között elmosódik a határ. 

...

Dr. Meskó Bertalan: Mindenkinek van jövőbeli Énje, csak nem beszélget vele, el kell kezdeni! // Futurotheca 01.

Ez a Futurotheca, a Könyves Magazin nonfiction könyvekkel foglalkozó podcastje. Műsorvezető: Valuska László.

Olvass!
...

„A szülés során történt valami, amit nehéz elfogadni, felfogni pedig lehetetlen” – olvass bele Dora Čechova novelláskötetébe!

Részlet a Nők, akiknek férfi kell című kötetből.

...

„A kínzások alatt misztikus élményekben volt része” – olvass bele Visky András új regényébe!

Hogyan küzd meg a védtelen ember a történelem viharával? 

...

Ősmagyarok, ősbolgárok és némi politika: olvass bele Alek Popov regényébe!

Mi köze a magyaroknak a bolgárokhoz, és hogyan függ össze az ősök felkutatása a politikával?

...

Valuska László: A kultúrában mindig van választásunk, és mindig tehetünk fel kérdéseket

...

Gege: Most az a legfontosabb, hogy jó apa legyek [Ezt senki nem mondta!]

...

Milanovich Domi: Arra kell figyelnem, hogy a nehéz érzésekben is önmagamat megtartva legyek jelen