A szolgálólány Gileádból soha nem szabadulhat

A szolgálólány Gileádból soha nem szabadulhat

Erős cliffhangerrel ért véget A Szolgálólány meséjének harmadik évada: June kiszabadított Gileádból egy repülőnyi gyereket, majd sebesülten összeesett az erdőben. A folytatásban, amelyre oly régóta vártunk, nemcsak gyógyulnia kell, hanem azt is ki kell találnia, hogyan tudja folytatni az ellenállást úgy, hogy mindenki rá és a többi lázadó szolgálólányra vadászik. (Vigyázat, spoileresek leszünk!)

Forgách Kinga | 2021. május 21. |

Feszültségteli, megkönnyezős és sokszor fullasztó A Szolgálólány meséjének negyedik évada, legalábbis az a része, amely Magyarországon jelenleg elérhető. Az HBO GO-n eddig hat epizódot tettek közzé, az új részeket pedig minden héten csütörtökön osztják meg a felületen. A sorozat már jó ideje külön életet él Margaret Atwood regényétől, de a disztópikus patriarchális társadalom szabályai következetesen élnek tovább, a gileádi világ ugyanolyan könyörtelen maradt, mint ahogy azt az író elképzelte. (Atwood egyébként éppen a napokban nyilatkozott arról, hogyan élte meg, hogy el kellett engednie a saját vízióját és utat kellett adnia a tévések elképzeléseinek.)

A sorozat harmadik évada úgy ért véget, hogy a sokadszorra is lázadni próbáló és mindent kockáztató June (Elisabeth Moss) elképesztő tettet hajtott végre. A márták segítségével mozgalmat indított, hogy az éj leple alatt kiszabadítsanak annyi gyereket Gileádból, amennyit csak bírnak. Az akció sikeresnek bizonyult, a repülő felszállt, a sok rémült kisgyerek pedig biztonságosan landolt Kanadában, ahol aztán, akit tudtak, hazavittek a vér szerinti rokonaihoz.

June-ból igazi hős lett, csak éppen magát szokás szerint beáldozta.

-

Az új évad fő kérdése talán nem is az, hogy meg lehet-e menekülni Gileádból, hanem hogy helyrehozhatók-e még egyáltalán a károk, amelyeket a rendszer az emberekben okozott. Az ilyen jellegű, könyörületet nem ismerő hatalmi struktúrákban ugyanis soha nem lehet jó döntést hozni. Mindig minden bizonytalan, és a helyes döntéseknek is súlyos ára van, valaki mindig sérül, valaki mindig veszít. Az egyik döbbenetes jelenség az új epizódokban az, hogy kiderül: az ellopott gyerekek már nem érzik a saját családjuknak a valódi rokonaikat, az ő otthonuk már Gileád. June-nak egy ponton saját magának is szembesülnie kell azzal, hogy 

hiába küzd minden erejével azért, hogy visszaszerezze a lányát, Hannah-t, bizonyos értelemben már elveszítette őt, egyszerűen azért, mert túl sok idő telt el.

Ahogy az már a korábbi évadokból is kiderült, June nem az a típus, aki könnyen feladja. Fordulatok azonban most is vannak bőven, a gyerekek és a szolgálólányok eltűnéséért felelősségre vont Lydia (Ann Dowd) pedig alig várja, hogy újra a keze ügyébe kerüljön June, és testileg, lelkileg megkínozhassa mindazért, amit tett. A sorozat készítői most is hullámokban zúdítják ránk a folytatást, a feszült, a meghitt, a borzalmas és az örömteli jelenetek váltakoznak. Időnként úgy érezzük, mindjárt megfulladunk, ezt nem lehet tovább kibírni, utána mégis fellélegzünk, felcsillan a remény, hogy ezt az egészet mégiscsak túl lehet élni valahogy. Persze veszteségek most is vannak bőven, és 

June-nak minden egyes döntéséért meg kell fizetnie, hiszen egyfajta vezetőként sokkal több felelősséget és kockázatot vállal, mint társai.

-

Az új évadban most is több szálon futnak az események, a tét pedig már nemcsak az, hogy a belső ellenállásnak milyen lehetőségei vannak, hanem az is, hogy a háborúnak mi lesz a vége. Mert June akciója természetesen nemcsak a gyerekek életére van hatással, komoly diplomáciai következményei is vannak, a feszültség pedig egyre jobban kiéleződik a nagyhatalmak közt, miközben Chicago próbál küzdeni az önállóságáért. A Kanadában játszódó szálon közben ott harcolnak azok, akiknek sikerült kimenekülniük Gileádból, és akik mindent megtennének, hogy megmentsék az ott ragadt szeretteiket, köztük June-t. Moirának (Samira Wiley) és Luke-nak (O-T Fagbenle) azonban a traumájuk mellett sok-sok szorongással és lelkifurdalással is meg kell küzdeniük. A kanadai szálon szintén izgalmas még, hogy mi lesz Fred (Joseph Fiennes) és Serena (Yvonne Strahovski) sorsa, ők ugyanis már börtönben senyvednek. Az ő szerepük azonban ebben az évadban nem annyira izgalmas, hiszen gyakorlatilag kiiktatták őket, azt pedig nem látjuk, hogy igazán megbűnhődnének a tetteikért, vagy szembenéznének mindazzal, amit elkövettek.

-

A hangsúly tehát ezúttal is azon van, hogy June-nak sikerül-e megmenekülnie. A fő társa a harcokban Janine (Madeline Brewer), aki a tűzön-vízen át küzdő, olykor mégis megkérdőjelezhető döntéseket hozó lázadó szolgálólány legfőbb lelki és harcostársa lesz. A Szolgálólány meséjének negyedik évadában tehát nemcsak egyszerűen folytatódik, hanem a végletekig kiéleződik a küzdelem. Egyszer fent vagyunk, egyszer lent, sodródunk az eseményekkel és a már többszörösen sérült és traumatizált főhősünk erkölcsi és érzelmi ingadozásával. Az évadban két központi probléma körvonalazódik. Az egyik, hogy June-nak rá kell ébrednie, hogy nincs Mayday, nincsen szervezett ellenállás, felmentősereg, nincsen „jó” oldal, csak ő maga van és a többi megalázott, bántalmazott nő társa. A másik pedig, hogy Gileádból valószínűleg sosem lehet kiszabadulni, még akkor sem, ha sikerül elhagyni a területét, és talán még akkor sem, ha az egész úgy ahogy van, megsemmisül.

Hírlevél feliratkozás
Kapcsolódó cikkek
...
Hírek

Áprilisban indul A Szolgálólány meséjének negyedik évada

Ismét összefeszül June és Lydia néni - új lázadás van készülőben. Április 28-án startol A Szolgálólány meséje negyedik évada, előzetese pedig nem ígér mást, mint vért, verítéket és jó sok feszültséget.

...
Hírek

Kövér László bejelentkezett A Szolgálólány meséje szereplőjének

Kövér László szerint a világ azoké, akik teleszülik. A házelnök mondatait a gyerekvállalásról nehéz úgy olvasni, hogy közben nem jut eszünkbe A Szolgálólány meséje

...
Kritika

A Szolgálólány már nem mese

Bármilyen egyértelműnek tűnik, annyira kockázatos is volt, amikor Margaret Atwood úgy döntött, hogy könyvben is folytatja A Szolgálólány meséjét. Vajon mit tett hozzá az eredeti történethez a folytatás?

Film / Színház / Muzsika
...
Kritika

A valódi utazás ott kezdődik, ahol a föld alatti vasút véget ér

...
Hírek

Quentin Tarantino Hollywood-regényében a titokzatos kaszkadőr múltja is feltárul

...
Nagy

Vajon a falusi szuperhősök megmenthetik Erdélyt?

A hét könyve
Kritika
A regénybeli Kafka mögött felsejlik Borbély Szilárd alakja is
...
Kritika

Az utolsó indiánkönyv érzékeny pillanatfelvétel arról, hol tartunk ma az indiánozásban

Az utolsó indiánkönyv című antológiához a PIM 79 kortárs magyar szerzőt kért fel, hogy prózában vagy versben reflektáljanak arra, mit jelentett nekik az indián egykor, és mit jelent ma, felnőttként.

Polc

A katalán hegyekben teljesen hétköznapi a varázslat

...

Stephen King megmutatja, hogy a szakadozó internet jobban érdekel minket, mint a széthulló világ

...

Cinikusak vagyunk mind, ez köt össze - Gyurcsány és Orbán hatása a kortárs fiatal lírára

...

A banalitások és az apokalipszis közé sodort minket a koronavírus-járvány

...
Még több olvasnivaló
...
Kritika

A Páternoszter megmutatja a Rákosi-rendszer legabszurdabb oldalait

Orosz István grafikusművész első regénye, a Páternoszter több nézőponton, többszörös elbeszélésen keresztül világítja meg, milyen volt az élet az 50-es évek Magyarországán, és milyen abszurd, groteszk vagy tragikomikus eseményeket idézett elő a Rákosi-korszak személyi kultusza.

...
Nagy

Perintfalvi Rita: Az elkövetők mindig hangsúlyozták, hogy “mondd nekem azt, hogy atya”

Perintfalvi Rita könyvében a Magyar Katolikus Egyházon belüli szexuális bántalmazási ügyeket vizsgálja. Nemcsak áldozatokat szólaltat meg, hanem kutatási eredmények és szakértők bevonásával feltárja a visszaélések mögött húzódó pszichológiai és rendszerszintű okokat is. Interjú.

...
Nagy

Finy Petra: A 80-as évekről mindenkinek van egy története

Finy Petra Kerti szonáta című regénye három női generáció történetén keresztül mesél a világháború traumáiról, az ötvenes évek félelemmel vegyes légköréről, és a rendszerváltást megelőző ellenzéki megmozdulások konspirációval teli hónapjairól. Az íróval a regény egyik kulcshelyszíne közelében beszélgettünk, közben szóba kerültek traumák és rendszerellenes csúcsteljesítmények, elfeledett és máig élő városi történetek is.

...
Kritika

Az utolsó indiánkönyv érzékeny pillanatfelvétel arról, hol tartunk ma az indiánozásban

Az utolsó indiánkönyv című antológiához a PIM 79 kortárs magyar szerzőt kért fel, hogy prózában vagy versben reflektáljanak arra, mit jelentett nekik az indián egykor, és mit jelent ma, felnőttként.

...
Nagy

Bojár Gábor: Mindenki az erő jelének veszi, ha az ember szembenéz a saját hibáival

Bojár Gábor a Graphisoft alapítójaként ikonikus név és hivatkozási pont a hazai vállalkozói világban. De mit tud adni második könyvével annak, aki nem üzletember. A válasz: meglepően sokat. Interjú.

...
Kritika

Mit árul el egy ezeréves levél egy keresztény nőről, aki zsidó férfit szeretett?

Egy meneküléssel töltött élet krónikája és e krónika megalkotásának története A hét könyve, A fordult szív.

...

Miért húz be minket még mindig A Szolgálólány meséje? [podcast]

...

AZ ELSŐ: DRAGOMÁN GYÖRGY

...

A mesélés egy szertartás [Mesék Minden Mennyiségben podcast]

...

Nácik, fűzők és self branding - Coco Chanel 20. százada [podcast]