1991 karácsonyán a sandringhami birtokon játszódik a Spencer: Károly és Diana házassága mélyponton, a megcsalt hercegnő fuldoklik a hazugságok és a családi képmutatás hálójában, az egyedüli boldog momentumot pedig az jelenti számára, amikor együtt lehet a fiaival. A Pablo Larraín rendezte film klausztrofób keretbe foglalja Diana történetét, amely helyenként szájba rágósan, mégis emlékezetes képekben és jelenetekben, szuggesztíven mutatja be a fiatal nő boldogtalanságát. Nagy meglepetés lenne, ha Kristen Stewart ezzel az alakítással nem váltaná meg belépőjét az Oscar-futamra, az ő Dianájával pedig dinamikus párost alkot a hercegnőt folyamatosan nyomasztó egykori katona szerepében Timothy Spall, vagy az öltöztetőnőjét, egyben bizalmasát alakító Sally Hawkins.
Ha tetszett a film, akkor most mutatunk három könyvet, amelyek lazán kapcsolódnak hozzá.
A filmbeli történések után nem sokkal, egészen pontosan 1992-ben jelent meg Andrew Morton életrajzi könyve a walesi hercegnéről, Diana igaz története címmel. Azt már csak a hercegnő 1997-ben bekövetkezett tragikus halála után árulta el, hogy Dianával titokban együttműködtek. Ez a kollaboráció lehetővé tette, hogy a hercegnő nyíltan meséljen sérelmeiről, boldogtalan házasságáról, kapcsolatáról a királynővel és a család többi tagjával, reményeiről, félelmeiről és álmairól. A technika fejlődése később lehetővé tette a hercegnővel titokban készített magnófelvételek korábban érthetetlen részeinek rekonstruálását is, ezekkel a részekkel pedig Morton kiegészítette az újabb kiadást.
A walesi hercegnő már életében legendává vált, tragikus halála viszont legalább ennyire foglalkoztatja még mindig a közvéleményt. 1997. augusztus 31-én Diana a barátjával, Dodi al-Fayeddel utazott, amikor baleset érte őket Párizsban. Kórházba szállították őket, de hamarosan mindketten életüket vesztették. Míg egyes vélekedések szerint az agresszív paparazzók idézték elő a baleset, mások szerint szándékos emberölés történt. Erre rá is játszik a Spencer, amikor a film elején az eltévedt és a sandringhami kastélyt elsőre nem találó Diana azt kérdezi az egyik szereplőtől: "Mit gondol, megölnek?" Mindenesetre Noel Botham a nyomozás fehér foltjaira koncentrál: "Az a vérminta, amit Henri Paul véreként vizsgáltak, valóban az övé volt-e? Miért volt az alagút kivilágítva azelőtt, hogy a törvényszéki szakértők megérkeztek? Miért balzsamozták be Diana testét már a hivatalos halottszemle előtt? Milyen kapcsolatban állt a brit elhárítással annak a Fiat Unónak a vezetője, amely a baleset előtt feltűnt a Mercedes mellett? Diana taposóaknák elleni kampányát jó szemmel nézte-e az amerikai CIA?" Noel Botham könyvében azokat a kérdéseket feszegeti, amelyekre a hivatalos nyomozás nem adott választ.
A Spencerben az idegösszeomlás szélére került Diana időnként a tragikus véget ért Boleyn Anna kísértetét látja megjelenni. A didaktikus szál a leginkább megkérdőjelezhető az egész filmben, Boleyn Anna alakja ettől függetlenül mindenképp izgalmas. Az egyik legjobb irodalmi felbukkanása Hilary Mantelnek köszönhető: történelmi sorozatának kulcsszereplője, Thomas Cromwell eget-földet megmozgat, hogy királya, VIII. Henrik minden kívánságát teljesítse. A Holtaknak menetében Henrik csak két dolgot akar: először is mindenáron meg akarja szerezni magának Annát - majd pedig mindenáron meg akar szabadulni tőle. Az Annával kötött frigy mindenesetre egész Nagy-Britannia sorsára és jövőjére hatással volt, hiszen Henrik végleg szakított Rómával, és ezzel országát és egyházát kivonta a pápai fennhatóság alól. Az íróról szóló portrésorozatunk első részét ITT olvashatod, a második részt ITT, a harmadikat pedig ITT.