Új podcastunk címe Ezt senki nem mondta!, melyben írókkal beszélgetünk a szülővé válás buktatóiról, a gyereknevelés és az alkotás összefüggéseiről. A sorozat könyvajánlójába a műsorvezető, Ott Anna választott öt kötetet.
Ott Anna könyvajánlója
Mióta megtudtam, hogy anya leszek, mániákusan olvasni vágytam a témában. Hamar rájöttem, hogy a non-fiction könyvek inkább csak összezavarnak és elbizonytalanítanak, így szépirodalmat kerestem, történetek után sóvárogtam. Így már saját polcai vannak az elmúlt majdnem három évben gyűjtött, olvasott, kijegyzetelt köteteknek, amiket szeretnék veletek hétről hétre megosztani. Igyekszem majd úgy válogatni, hogy a kötetek valamennyire rímeljenek arra, amit az adott héten a meghívott művész vendégemmel az Ezt senki nem mondta! című podcastben is megbeszélünk. (Az első, Tompa Andreával folytatott beszélgetést itt hallgathatod meg, könyveket pedig itt találsz hozzá.)
Második vendégem, Tóth Krisztina az Ezt senki nem mondta! című podcast beszélgetésünkben több saját példán keresztül mesélt arról, hogy milyen kihívásokkal, akadályokkal és nehézségekkel kellett szembenéznie, miután anyává vált és alkotni is szeretett volna. A Vonalkód kötetben található Bikini című novella az egyik kedvencem tőle a témában, a többi könyvet azért választottam, mert az anyaság-alkotás kettősséget járja körbe.
Tóth Krisztina: Vonalkód
Vonalkód – ez a különleges jel díszített mindent, ami a hetvenes években Nyugatról érkezett. Ez az időszak alakította ki Tóth Krisztina generációjának értékrendjét, ízlésvilágát – és kitörölhetetlen félelmeit, megváltoztathatatlan reflexeit. A Vonalkód novelláiban egyik legnépszerűbb költőnk a legszemélyesebb történeteken keresztül idézi meg e kort: részvéttel, de nem sajnálattal ír szorongásról, kitaszítottságról, „hiszen gyereknek lenni még így is jó volt. Valamennyire.”
Kállay Eszter: Vérehulló fecskefű
Kjersti Annesdatter Skomsvold: A gyerek
Kiss Noémi: Ikeranya
Julie Phillips: The Baby on the Fire Escape
Az anyaság és a művészet kapcsolatának éleslátó, provokatív és szellemes feltárása – bárki számára, aki anya, anya akar lenni, vagy valaha is volt anya. Hogy néz ki egy nagy művész, aki egyben anya is? Mit jelent alkotni, nem „egy saját szobában”, hanem egy otthoni térben? A The Baby on the Fire Escape lapjain Julie Phillips bejárja a változó terepet, ahol az anyaság és a kreativitás találkozik. Phillips nagy empátiával idézi meg a huszadik század briliáns művészeinek és íróinak meghitt és változatos küzdelmét. Ezeknek az anyáknak egy gyermekük volt, vagy öt, vagy hét. Dolgoztak stúdióban, konyhában, autóban, ágyon, íróasztal és babahordozó mellett. Elmarasztaló ítéletekkel kellett szembenézniük kreatív munkájuk folytatása miatt – Doris Lessingről például azt mondták, hogy elhagyta gyermekeit, Alice Neel sógorai pedig hamisan azt állították, hogy egyszer, hogy befejezze a festményt, a kisbabáját New York-i lakása tűzlépcsőjén hagyta. Az anyai identitásról és a művészi nagyszerűségről szóló meditáció, a The Baby on the Fire Escape rávilágít napjaink legégetőbb konfliktusaira.
Családi ügyekben is legyünk biztosak a dolgunkban! A sorozat főtámogatója az Alfa Biztosító.
Támogatott tartalom