A versenyről Totth elmondta, hogy a DETECt (Detecting Transcultural Identity in European Popular Crime Narratives) egy európai uniós kutatási projekt, ami azt vizsgálja, hogy a társadalmi, kulturális és politikai identitások és feszültségek hogyan jelennek meg a kortárs krimiben. Ennek keretében hirdették meg a sorozatpályázatot, amire krimiötletekkel lehetett jelentkezni. A jelentkezési feltétel az volt, hogy a pályázó valamelyik európai uniós tagállam állampolgára legyen.
A sorozatterv sztorijáról jelenleg azt lehet tudni, hogy egy ápolónő bosszút áll az egykori Jugoszláviában meggyilkolt családtagjaiért, amivel nemcsak magát sodorja veszélybe, de kénytelen szembenézni a múlt traumáival is. Ennek kapcsán Totth elárulta, hogy az ötlet nem új, eredetileg regénynek indult:
“Régóta pihent a fiókban, de amikor olvastam a kiírást, úgy éreztem, érdemes lenne leporolni, végiggondolni. Ilyen szempontból nagyon inspiráló volt a dolog. Ha végül nem lesz belőle sorozat, regény még simán lehet.”
Kérdés, mi történik, ha Totth pályázata lesz a győztes. Totth azt mondta, hogy ha “a zsűri a Sun City-t választja, és valaki sorozatot szeretne fejleszteni az ötletből, nem fogom kéretni magam, de ez azért még messze van.”
A forgatókönyvírói inspirációiról Totth elmondta, hogy elég sok sorozatot néz. “Legutóbb pont egy ütős krimit, a Mare of Easttown-t láttam, de sokáig tudnám sorolni a kedvenceimet. A Sun City-t a pályázatban amolyan kelet-közép-európai Nem vénnek való vidék-nek írtam le, de a különbségek talán fontosabbak, mint a hasonlóságok. Szeretem az olyan krimiket, amikor nem azért - vagy nem csak azért - rágom le a körmömet, hogy kiderüljön, ki a gyilkos, de persze ennél a műfajnál nem árt némi feszültség.
Alapvetően bírom azt a magányos bozótharcot, amivel a regényírás jár, de egyszer szívesen kipróbálnám magam csapatban is.
Mert a sorozatírást, ideális esetben, csapatmunkának képzelem el, ahol olyan alkotótársakkal lehet dolgozni, akik inspirálnak, akiktől tanulhatok. Az már a hab a tortán, ha egy ilyen projektnek a saját ötleted az alapja.”
Totth Benedek legutóbb a tízéves Margón is fellépett, ahol arról elmélkedett, hogy tíz év sok-e vagy kevés, mire alkalmas egy alagsori lakás, de szóba került az imposztor szindróma, az írás, a cápák és a szleng megpimpősödése is. Beszédét ITT olvashatod el.
(Fotó: Posztós János / Margó Irodalmi Fesztivál)