„Mimóza kisgyerekként a focipályán mindent megtapasztaltam” – 70 éves Kukorelly Endre

„Mimóza kisgyerekként a focipályán mindent megtapasztaltam” – 70 éves Kukorelly Endre

Azért nem akárkit hívott fel Nemes Nagy Ágnes azzal, hogy szerkesztőnek hívja. Pedig Kukorelly Endrével éppen ez történt, és ez még csak a kezdet volt. Lett belőle író, költő, újságíró, kritikus, tanár, politikus, folyóirat-szerkesztő és persze focirajongó, aki csapatba szervezte a magyar szerzőket. A 70. születésnapja alkalmából a vele készült interjúkból szemezgettünk. 

Sándor Anna | 2021. április 26. |

„Leginkább igyekszem jól érezni magam a létezésben, minden, amit teszek, erre irányul. (...) Elsősorban íróként definiálom magam, a többi járulékos, ezt egészíti ki, járja körül” – válaszolta Kukorelly Endre az Apokrif Online kérdésére, hogy sokféle minősége közül hova sorolja magát.

Budapesten született, majd a Varga Katalin Gimnáziumban érettségizett 1968-ban. Irodalom iránti érdeklődése korán kialakult, amiben legalább annyira meghatározó volt számára a kor, amiben felnőtt, mint egy bizonyos erőteljes olvasmányélmény: „Akkoriban gyakorlatilag nem volt semmi alternatíva. (...) Az én korosztályom olvasott, én nagyon sokat, belesüllyedtem a könyvekbe. Nem feltétlenül tudatosan, tehát nem irodalmat olvastam, hanem csak olvastam. És egyszer volt egy erős, inkább különleges élményem (...) a Bűn és bűnhődés. Olyan típusú bonyolultságot és szervezettséget tapasztaltam a regényben, ami hirtelen arra döbbentett rá, hogy az olvasás nem egyszerűen annyi, hogy na jó, akkor én most gyorsan elolvasok egy könyvet, (...). Nem egyszerű, sima, felsöpört járda, ahonnan innen oda jutsz, és kész, hanem egyfajta mélyút – magáért a rajta való járásért van.”

Az érettségit követően viszont csak hat évvel később tanulhatott tovább, addig teljesítette a sorkatonai szolgálatát, különböző fizikai munkákat végzett, majd 1974-ben a Petőfi Irodalmi Múzeum kézirattárosa lett. „...eleve az volt az elgondolásom, hogy írással, irodalommal akarok foglalkozni. Csakhogy politikai, származási okok miatt nem vettek föl az egyetemre –, meg két tiszta év sorkatonaság. 

A háború után szinte egész családom kitelepítették, elvettek mindent, irtó szegények voltunk. Apám, aki katonatiszt volt az antivilágban, megmondta a húgomnak, nekem is, hogy úgysem vesznek föl minket az egyetemre, ne próbálkozzunk”

– mesélte az Apokrifnak. 1975-ben aztán csak felvették az ELTE Bölcsészettudományi Karára, de a nappali helyett levelezőre és nem magyarra – végül történelem-könyvtár szakon végzett. Itt az egyetemi irodalmi lapot, a Jelenlétet szerkesztette, majd az Új Könyvek és a Négy Évszak munkatársa is lett. Egyszer aztán megcsörrent a telefonja, Nemes Nagy Ágnes kérte fel, hogy legyen az újraindított Újhold fiatal magyar szerzők blokkjának a szerkesztője:

„Fogalmam sincs, hogy Nemes Nagy miért döntött így. 

Csörög a telefonod a kies Szondy 40-ben, harmadik emelet, huszonkettő, és egy rekedtes hang beleszól, Nemes Nagy Ágnes vagyok. Mellbevágott.

Hogy nekik, úgymond, fogalmuk sincs a fiatal irodalomról, intézzük mi, a Györével. (...) alul fogalmazva is a legerősebb élmény volt hetente Nemes Nagy Ágnes lakásán irodalomról beszélgetni. Mindenféléről, magánügyekről is. Plusz kávé és tejszínhabos málna” – mesélte Kukorelly Endre a Literának. És nem volt megállás. Kukorelly Endre alapítója volt a Rainer Maria Társaságnak és az Örley István Körnek, lektorként dolgozott a Pallas Könyvkiadónál, A ’84-es kijárat antológián, munkatársa, közreműködője volt olyan lapoknak, folyóiratoknak, mint a Magyar Napló, a Magyar Narancs, a Lettre Internationale, az Új Dunatáj, az Irodalmi Jelen, a Kalligram, Parnasszus. 1999-2003 között a Szépírók Társaságának elnöke volt. 

Aki ír

Kukorelly Endre írásainak visszatérő témái jócskán önéletrajzi ihletésűek: a sorkatonaság, a fociedzések, egyetem, munkahelyek, nők, a pesti ember élményei és a kelet-európai ember identitása... Stílusa az élőbeszédet idézi: tömör, dísztelen, gyakran töredezett, de spontán, humoros és néha kiábrándult is. Az írásról így fogalmazott az Apokrifnek: 

„Az írás egyfajta lélektükrözés, ha kiírsz magadból valamit, minél közvetlenebbül, stílustól és szabályoktól eltekintve, akkor van esélyed rá, hogy benne hirtelen magadra ismersz. Jobb esetben. Az irodalom az, ha ezt eléred.”

A módszeréről pedig a Contextusnak mesélte: „Ha a komputerhez ülök, nem az előre elgondoltakat gépelem be, épphogy igyekszem „kiüríteni”, ami épp a fejemben van. (...) Olvasom, amit leírtam, hangosan is, magamban is, és hallom, amikor hamisan zeng. Ehhez aztán félre kell tennem, minél tovább aszaljam. (...) Hogy mi lesz a műfaj, előre csak ritkán döntöm el – és akkor se mindig úgy lesz. Egy-egy mű jó esetben szerzője mentális struktúrájának lenyomatai, úgy érzem, az esszéim, színdarabom, gyerekverseim kvázi belőlem vannak.”

Híres arról, hogy utólag is sokat javítgat a szövegein, mivel, ahogy az Apokrifnek mondta, gyakorlatilag semmivel sem elégedett: „Nem túl praktikus tulajdonság, hagyni kéne, nem rágódni rajta. Ha sokat rágod, a végén se lenyelni, se kiköpni… Az írással is ez van, viszonylag sok könyvem jelent meg, túl sok, kevesebb elég lett volna, csomó közepes vagy modoros szöveg, ezekkel szoktam pepecselni. Javítom, rontom. Nem kell mennyiséget írni, de amit csinálsz, alaposan csináld. Ez nyilván alkati dolog, van, aki ha megírta, úgy hagyja, nem néz vissza haraggal.” Fontosabb művei között találod: A Memória-part; TündérVölgy avagy az emberi szív rejtelmeiről; Rom. A komonizmus története; Samunadrág (gyerekversek); Élnek még ezek? (dráma); Mind, átjavított, újabb régiek (összes versek); Reggel az egyik istennő (rövidpróza); Ezer és 3 avagy a nőkben rejlő szív (ebbe ITT tudsz beleolvasni), Országházi divatok, Porcelánbolt. A CéCéCéPé avagy lassúdad haladás a kommunizmus felé a hét könyve is volt nálunk.

Kukorelly Endre
Cé Cé Cé Pé avagy lassúdad haladás a kommunizmus felé
PESTI KALLIGRAM, 2019, 304 oldal
-

A szépírás mellett nagyon fontos Kukorelly Endre számára a naplóírás is, amit még sorkatonaként kezdett el, és azóta is majdnem minden nap folytatja. Ahogy a Könyv7-nek fogalmazott, ez „királyi útja” az önmegismerésnek, emellett szerinte „hátborzongatóan mutatja azt is, hogyan működik az emberi elme”. Mindezek miatt többször hangsúlyozta már, hogy a naplóírást kötelezővé tenné. 

Aki tanít

Kreatív írást 1992-től tanít is, részben, mert tudja, mekkora lökést adhat. „Nekem annak idején nem volt szerencsém megbeszélni senkivel a megbeszélendőket (...) Szalay Nándi barátommal mutattuk egymásnak a verseinket katonaság alatt, az jó volt. Szép. De mégiscsak amolyan vak vezet világtalant” – mesélt erről a Literának. Nála a tanítás „nem frontális okítás, inkább, úgy gondolom, tanulunk egymástól. Szövegek szoros olvasata folyik, olykor katarzis kerekedik belőle” – mondta Librariusnak, és rendszeresen viccel azzal, hogy Kosztolányit is tudná „abriktolni”.

Kukorelly Endre egyébként határozottan kritizálja a jelenlegi iskolai irodalomtanítást is, mivel az szerinte elijeszti a gyerekeket az olvasástól. Ahogy a Literának elmondta, szerinte leginkább a kortárs szövegekkel lehetne ösztökélni:  

„Persze, hogy kortársakat kellene a kezükbe adni! Olyan szövegekkel bombázni, melyek témája és nyelve közel van hozzájuk. Szíven trafálni őket, nem pedig régi bácsik lúzer kisfiú-szereplőivel ijesztgetni. Nemecsek és Nyilas – ugyebár. Kincskereső kisködmönnel rémisztgetni alsó tagozatosokat emberiség elleni bűn. (...) Amíg egész népem úgy tudja – és az iskolától úgy tudja –, hogy rendes költő minimum százötven éve halott, mi több, elesett, sőt franc tudja, hol nyugszik, addig nem fog olvasni a metrón.”

Aki politizál

Kukorelly Endre a közéletben talán az egyik legaktívabb kortárs írónk. 2010-től az LMP országgyűlési képviselője volt, majd 2012-ben lemondott mandátumáról. Amikor az Elektor megkérdezte, milyennek élte meg ezt az időszakot, így válaszolt. “Egyetlen jelzővel nem lehet leírni, hogy milyen volt.

Irgalmatlanul fárasztó volt,
irgalmatlanul unalmas volt,
irgalmatlanul érdekes volt,
vicces volt,
undorító és visszataszító volt sokszor,
hiábavalóság érzetét keltő volt,

de voltak nagyon felemelő és megható pillanatok is. Minden volt. Egyáltalán nem bántam meg, hogy beleszagoltam.”

A 24.hu még 2011-ben készített vele egy interjút, aminek utolsó kérdése ma már szinte profetikusnak hat: „Miről mondana le a legkönnyebben, a 2006-os Magyar Köztársaság Érdemrend Lovagkeresztjéről, az 1993-as József Attila-díjról, vagy a parlamenti képviselőségről?” 2016-ban ugyanis – az addigra lemondott képviselő – Kukorelly Endre is visszaadta állami kitüntetését, másokkal együtt tiltakozásul, amiért Bayer Zsoltot kitüntették.

Kukorelly Endre emellett többször kiállt a hajléktalanokért, és létrehozta a Nyugodt Szív a Lakhatásért csoportot a Facebookon, ami azóta is közvetíti az adományokat a lakhatási gondokkal küzdőknek. Hasonló közösségi adakozásra építve, 2019-ben az ő  kezdeményezésére élesztette újjá a Gyümölcsöskert Irodalmi Egyesület az egykori Baumgarten-díjat. (A Baumgarten-emlékdíj 2021-es díjazottjairól ITT írtunk.)

Aki focizik

Alapítóként neki köszönhetjük a Magyar Íróválogatottat, ami a kortárs magyar focikedvelő/rajongó szerzőket szervezte csapatba – nekünk is írt erről, ezt ITT olvashatod. A csapat tévéreklámban is szerepelt. A foci iránti rajongása – szenvedélye? – pedig mélyről fakad.

„Érdekel a szakma is, főleg a futball, de, ellentétben a többi magyarral, nem értek hozzá; csupán négy-öt éves korom óta focizom, játszottam a Fradi kölyökben, azóta is nyomom, huszonkét évvel ezelőtt megszerveztem a futball íróválogatottat, láttam ezt-azt. (...) Foglalkoztat, bár meglepően keveset nézem, főleg – ahogy mondják – a filozófiája nyűgöz le” – mesélte az ÉS interjújában a fociról. „Túlérzékeny, visszahúzódó és mimóza kisgyerekként a focipályán mindent megtapasztaltam. Minden, az persze nagy szó, mégis, most nem jut eszembe semmi, amit nem. A kétévi sorkatonaságot kőkemény külvárosi arcok és vidéki surmók közt segített túlélni, hogy Szentistvántelepen nyaranta, kora esténként együtt fociztam a helyi vagány csávókkal.

Három öngyilkosság volt a szakaszban amúgy, és ezt a kiképzést persze nettó negatívan éltem meg, hogyan máshogy, a legszebb két évet elveszik tőled, de hát ki hiheti, hogy az élet őt majd nem forgatja bele ilyen helyzetekbe?”


(Címlapi kép: Wikipedia)




Kapcsolódó cikkek
...
Nagy

Kukorelly Endre: Írás, foci, Dosztojevszkij

...
Beleolvasó

Kukorelly Endre: Országházi divatok (RÉSZLET)

...
Általános cikkek

Kukorelly Endre: Emberek, futballoznak - Foci VB a Literán

Olvass!
...
Könyvtavasz

Miri olyan óvodás kislány, akinek hétköznapjaiban mindig ott a varázslat

Fenyvesi Orsolya legújabb, Miri című mesekönyvének főhőse egy ovis kislány, kinek kalandjait Miklya Emese illusztrációi keltik életre. Olvass bele!

...
Könyvtavasz

A Fő utcában Sinclair Lewis szatirikus tükröt mutat a kisvárosi Amerikának

Az 1910-es években játszódó történet középpontjában Carol Milford, a fiatal, tanult, haladó szellemű nő áll, aki nagy terveket dédelgetve, világjobbító szándékkal vág bele az életbe. Olvass bele!

...
Könyvtavasz

A családi pokolból Petőfi verse mutatja meg a kiutat

A Petőfi bicentenáriumi évhez kapcsolódva jelent meg a Költővel nem járnék, melynek novellái nem a megszokott módon beszélnek Petőfi Sándorról, a minket körülvevő világról és rólunk, emberekről.

Még több olvasnivaló
...
Nagy

Picasso átka nem fogott: Francoise Gilot a kortárs festészet nagyasszonyaként halt meg

Százegy évesen elhunyt Francoise Gilot francia művész, akit egy magyartól tanult festeni, túlélte Picassót és a saját jogán emelkedett a 20. századi festők legnagyobbjai közé.

...
Nagy

Tóth Krisztina: A mesterséges intelligencia soha nem helyettesítheti az emberi alkotást

Bemutatták Tóth Krisztina új, Ahonnan látni az eget című kötetét. A novellák az elmúlt öt év lenyomatai, olyan aktualitásokra reflektálnak, mint hogy milyen helyzetben vannak a melegek, hogyan írnak majd az írók a jövőben, vagy elveheti-e a művészek munkáját a mesterséges intelligencia. 

...
Nagy

Kafkánál a valóság az igazi rémálom, az élet pedig maga a reménytelenség

Franz Kafka az idegenség írója, aki a létezésben nem talál semmiféle otthonosságot – az ember létét a világban kiúttalan, elidegenedett, szorongással és félelemmel teli állapotként jeleníti meg, elsősorban a groteszk és az irónia segítségével, egy szürreális, mégis ismerős világ megteremtésével. Újraolvasó rovatunk májusi könyve Kafka talán leghíresebb műve, A per

...
Nagy

Az izlandi Dan Brownt keresték, ezért megírta első krimijét Lilja Sigurðardóttir

Lilja Sigurðardóttir az izlandi krimi fontos szerzője, Csapda című regényét most fordították magyarra. Az éppen Budapesten tartózkodó szerzőt a regény kapcsán kérdeztük többek között a skandináv krimiről, írói rutinjáról, az izlandi társadalomról, kokaincsempészetről és homoszexualitásról. 

...
Panodyssey

Borda Réka: Hová lettek a tárgyak az irodalomból? [Tárgydilemmák]

"A szépirodalom persze az ember, nem a környezet nagy kérdéseit taglalja – mindazonáltal környezetünk nemcsak hogy nem elhanyagolható, hanem sok esetben minket meghatározó dolgok összessége, amelyek funkcióval való megtöltése képes színesíteni, mélységgel megtölteni az irodalmi alkotásokat. Elvégre tárgyaink és tereink mi magunk vagyunk: nincs civilizáció, ha mi, emberek nem alakítjuk környezetünket." Borda Réka Tárgydilemmák című esszésorozatának következő részében azt vizsgálja, hogyan és miért hiányzik a materialitás irodalmunkból.

...
Nagy

A Dreherek sikertörténetét csak az államosítás tudta megakasztani

A Dreher bejáratott márkanév Magyarországon, a mögötte meghúzódó család- és cégtörténet pedig legalább annyira színes, szerteágazó és fordulatokkal teli, mint az elmúlt durván kétszáz év magyar történelme. Iglódi Csaba első regénye, a Dreher-szimfónia négy tételben meséli el az egymást követő generációk felemelkedését.

Hírek
...
Hírek

Margócsy: Petőfi nem különleges, hanem normál jelenség a nagy magyar költők sorában

...
Hírek

Rangos elismerésben részesült Tolnai Ottó

...
Hírek

Amerikai költészeti díjat kapott Pál Dániel Levente

...
Szórakozás

Könyvhét, Wes Anderson, Hamlet és Édes Anna [PROGRAMAJÁNLÓ]

...
Hírek

Spanyolul is megjelenik Gurubi Ágnes Szív utcája

...
Gyerekirodalom

Különös alakok jönnek-mennek Dániel András meg persze az olvasók fejében

...
Hírek

Melyik lesz 2023 legjobb első könyve? Már lehet nevezni a Margó-díjra

...
Hírek

Napi 20 perc olvasásért indít 30 napos programot a Libri

...
Könyvtavasz

Miri olyan óvodás kislány, akinek hétköznapjaiban mindig ott a varázslat

A hét könyve
Kritika
A háború bennünk lakik, és túl fog élni mindannyiunkat
...
Nagy

Milbacher Róbert jobb sorsot ír nagymamájának az új regénye lapjain

Milbacher Róbert negyedik prózakötetének, a Keserű víznek az emlékezés a mestermotívuma, és a Magvető Caféban megtudhattuk, kit neveztek cseláknak a nagybajomiak, de az is kiderült, hogyan tárult fel a szerző számára a felmenői mindennapjainak Atlantisza.

...
Nagy

Krusovszky új regénye egy látomásszerű jelenetből bomlott ki

Öt évvel az Akik már nem leszünk sosem megjelenése után új regénnyel jelentkezett Krusovszky Dénes. A szerda esti bemutatón szó esett krimiszerű olvasatról, domináns regényötletről meg persze a regényt leuraló kisvárosi, szelíd katasztrófáról.

Szerzőink

...
Sándor Anna

A Felemelkedés rejtélyes hegyén a haragot valaki más plántálja belénk

...
Kolozsi Orsolya

Petri György rögeszmésen különbözni akart, radikálisan autonóm személyiség volt

...
Vass Norbert

A háború bennünk lakik, és túl fog élni mindannyiunkat

Gyerekirodalom
...
Gyerekirodalom

Különös alakok jönnek-mennek Dániel András meg persze az olvasók fejében

Dániel András azt mondja, a fejében időnként elég nagy a jövés-menés, és ezt most már egy könyv is bizonyítja. A Mindenki mászkál akár böngészőként is működik, a kép ugyanis egyértelműen vonzza a szemet.

...
Gyerekirodalom

A Szoba kilátással hősnője egy olyan lázadó, aki nem privilégiumot, hanem egyenlőséget kíván

E. M. Forster 1908-as regénye egy igazi angolszász klasszikus, ami a popkultúrában is megtalálta a maga helyét, és bár a Szoba kilátással első ránézésre hamisítatlan romantikus regény, a társadalomkritikai szálat nem lehet figyelmen kívül hagyni.

...
Gyerekirodalom

Minden idők száz legjobb gyerekkönyve a BBC listáján

A BBC Kultúra rovata 56 ország 177 könyvszakértőjét kérdezte, hogy megtalálja minden idők legjobb gyerekkönyveit. A szakértők között magyarok is voltak: Szekeres Nikoletta és Cseri Anna Flóra.