A bántalmazottaknak az én-erejük nincs meg, a segítségnek kívülről kell jönnie

A bántalmazottaknak az én-erejük nincs meg, a segítségnek kívülről kell jönnie

Kiss Judit Ágnes új regényének hőse egy kislány, akit a nevelőapja bántalmazott. A kötetről Mészáros Sándor szerkesztő beszélgetett a szerzővel szombaton a Margón. Szóba került az áldozatok körül lévők felelőssége, a kívülállók részéről érkező segítség, és a szerző arról is beszélt, mennyi veszélyt rejthetnek a hitközösségen belüli viszonyok.

Fotó: Valuska Gábor

Rátkai Zsófi | 2023. május 14. |
Kiss Judit Ágnes
Egy nőalak szürke kontúrja
Kalligram, 2023, 277 oldal
-

Azzal indult a beszélgetés, hogy az Egy nőalak szürke kontúrja című regény egy abúzustörténet, amelyben egy tizennégy éves kislányt megerőszakol a nevelőapja. Miért vállalkozott arra az író, hogy ezt megírja, érkezett az első kérdés. A válaszból megtudtuk, hogy harminc éve hordozta magában a történetet, és nem bírt tovább csöndben maradni, mert nem tartja jónak, hogy hallgat az áldozat, és évekig nem derül ki, mi történt. 

Az áldozatról azt gondolhatjuk, hogy gyávaságból nem mondja el, mi történt, de kiderül, hogy ez sokkal összetettebb. Kiss Judit Ágnes hozzátette,

felelősségének érezte, hogy ebből kiutat mutasson.

A könyvvel arra mutatott rá, hogy a szem- és fültanúknak milyen felelőssége van.

Rögtön egy felolvasás következett ekkor, ami éppen egy zaklatási aktust írt le. Ahogy Mészáros fogalmazott, a történet elején egy éles kezdéssel tudhatjuk meg, mi történik, ez a feszültség nyilván 300 oldalon át nem tartható, és a szerző mindig újabb és újabb szereplőket hoz be. Ennek okáról kérdezte Kiss Judit Ágnest, aki elmondta, hogy fullasztó lenne, ha három szereplő lenne csak benne, és úgy gondolja, hogy az áldozatnak a menekülési útvonalakat kívül kell keresnie, ám ehhez csak más nyújthat neki segítő kezet, mert ő általában egyedül képtelen erre. 

-

A kérdésre, hogy miért a többes szám az útvonalaknál, kiutaknál, az író hangsúlyozza, akivel egy abúzus egyszer megtörténik, az explicit hordozza magában azt, és újra és újra generálja a hasonló helyzeteket. Aztán a vallás és hitközösség fontosságáról kérdezték az írót. Kiss Judit Ágnes szerint a megtérés élménye nyújthat a szereplő számára szó szerinti megváltást, de aztán kiderül, hogy ezekben a közösségekben ez is rejthet magában veszélyeket. Amikor a fundamentalista keresztény közösség azt tanítja, hogy a férfi alapvetően magasabb rendű lény, és az asszony fő dolga, hogy engedelmeskedjen a férjének, akkor ez egy olyan kapcsolata felé taszítja a lányt, ahol szintén kiszolgáltatott lesz. Tesztolvasók azt mondták a szerzőnek, hogy ha van ijesztőbb az első résznél, akkor az a második. 

Mészáros Sándor rávilágított, hogy Kiss Judit Ágnes költészetében nagyobb mértékben van jelen a Biblia, a hit, ami a prózáját is áthatja, ez pedig ritka a kortárs irodalomban. Hithű vagyok, egy nagyon nyitott református közösségben nőttem fel, aztán később szembesültem vele, hogy a református hitközösség milyen vaskalapos. Minden olyan árt Jézus ügyének, ami a személyességről a rendszer felé tereli az embert, és az Istennel való kapcsolatot a megfelelési kényszer váltja fel. Az egész mögött olyan rettenetes hazugság húzódik, hogy csak egy dolog ne történjen meg, mégpedig, hogy önmagad vagy.”  Őt is bele akarták kényszeríteni a keresztény nő szerepébe, és évek kemény munkája van abban, hogy az Istenképéről levegye ezt az egyházi arcot, amivel összemosódott. Hozzátette, most nem tartozik egy gyülekezethez sem, és nem is akar. 

-

Ezután a regény kapcsán a bátorságról esett szó, mégpedig arról a bátorságról, amivel szembenézünk a dolgokkal. A regény második része erről szól, és a Terápia címet kapta. Hihetünk-e a terápiában, kérdezte Mészáros Sándor. Az író elmondta, az áldozat, Gina nagyon szeretne filmet forgatni és meg kell írnia a saját forgatókönyvét, kicsit kívülről látva önmagát és újra átélve a történteket. Az első rész ezért kapta a Forgatókönyv címet. A második részt viszont már azzal kezdte a szerző, hogy a főhős el tudott szökni a bántalmazó kapcsolatából, így az olvasó kicsit fellélegezhet. A terápia egy visszatekintés, mely felfejti, hogyan jutottunk ide, és kiderül, hogy hiába tört ki az adott helyzetből, az még nem jelent megoldást.

A harmadik rész a Megszólítások címet kapta, ez levelekből áll, amiket Ginának írtak. Mindenki máshogy szólítja meg, és a levelekből derül ki, hogyan tud mégis magára találni. A szerző úgy gondolja, hogy nem egyetlen üdvözítő megoldás van erre a helyzetre, és azt sugallja a könyv, hogy

ebből a rendszerből egy rendszeren kívülivel lehet csak kilépni. 

„Az áldozatoknak az én-erejük nincs meg, nem hiszik, hogy ez lehet máshogy, de ha valaki ezt felfesti nekik, akkor mernek hinni benne”, tette hozzá Kiss Judit Ágnes

Az egy nőalak szürke kontúrja kifejezés többször megismétlődik a történetben, mindig másfajta magyarázatot ad rá Gina, a főhős. Ez az egy lírai elem található a regényben, jegyezte meg Mészáros, majd megkérdezte, hogy a prózaíráshoz miért olyan későn kezdett Kiss Judit Ágnes. „A vers az irodalmi anyanyelvem. Ha valami megmozdít, az valószínű, hogy versként fog megszületni” - hallottuk a választ. Hozzátette, a versben spirálisan és formailag sokkal több fogódzó van. A vers impulzív, a regényhez türelem kell. De muszáj volt benne hagynia a lírai részt, hogy egy kicsit elemelkedjen a történet. Ez az első regénye, mondta, amelyben nincs csoda, a többi regényében mind van valami szürreális. Ami leginkább hatott rá, az Kafka mágikus realizmusa. 

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

A függőségek leírásán túl tényleges társadalmi látlelet Szendi Nóra regénye

Szendi Nóra legújabb,  Van ilyen. című regényét pénteken mutatták be a Margó Irodalmi Fesztiválon. 

...

Kerékgyártó István: Fecske Milánnal újra végigjártam hatvan országot, mint fiatalkoromban

Kerékgyártó István Fecske Milán élete, jó sorsa és viszontagságai című kötetét a Margó Irodalmi Fesztivál pénteki napján mutatták be Mészáros Sándor szerkesztő és Zoltán Gábor író-rendező közreműködésével. 

...

Lugosi Viktória regényéből kiderül, hogyan hatott a zsidóüldözés az áldozatok gyerekeire és unokáira

Lugosi Viktória arra keresi a választ, hogyan lehet megbocsátani egy egoista, nárcisztikus apának, a sorsnak és a politikai rendszernek. A Margó Fesztivál második napján Veiszer Alinda beszélgetett a szerzővel, a kötetből Borbély Alexandra olvasott fel.

MARGÓ
...

Egy állat, ami az ember hibájából pusztult ki – Sibylle Grimbert francia író elképzelte az utolsó egyed történetét

Az utolsó egyed című regényről, háziállatokról és klímaszorongásról beszélgettünk. Interjú. 

...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

...

Moa Herngren svéd író: Nem mi választjuk az anyósunkat

Mozaikcsaládok, hétköznapi drámák, párhuzamos igazságok és szembenézés a legnagyobb félelmekkel. Interjú a világhírű szerzővel.

...

Londoni zenész unokája írta meg a budapesti zongorista filmbe illő történetét

Egy mágikus erejű zongora és egy hihetetlen, de igaz történet: Roxanne de Bastion az Őszi Margón.

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program

Támogatók
Olvass!
...

A gyötrő emlékek elől egy gondtalan szigetvilág sem nyújthat menedéket – Olvass bele Barnás Ferenc regényébe!

Te képes lennél magad mögött tudni a múltat, ha elutaznál Magyarországról? Olvass bele Barnás Ferenc kötetébe.

...

Ezt a cozy fantasy-t imádja a BookTok-közösség: Olvass bele Sarah Beth Durst regényébe!

Mutatunk egy részletet egy BookTok-kedvencből.

...

Amikor az országgyűlésben szörnyetegeknek nevezték azokat a nőket, akik nem az anyaságot választották

Olvass bele Koniorczyk Borbála Női szörnyetegek című kötetébe!

Annie Ernaux szembenéz a szégyennel, ami a Nobel-díjig juttatta

Annie Ernaux szembenéz a szégyennel, ami a Nobel-díjig juttatta

1952-ben gyökeresen megváltozott Annie Ernaux élete, amikor az apja rátámadott az anyjára. A szégyen ennek állít emléket.

Szerzőink

Simon Eszter
Simon Eszter

Tóth Réka Ágnes és Simon Márton: Megtanultuk, hogyan legyünk igazi csapat [Ezt senki nem mondta!]

Tasi Annabella
Tasi Annabella

Egy állat, ami az ember hibájából pusztult ki – Sibylle Grimbert francia író elképzelte az utolsó egyed történetét

Hírek
...

Meghalt György Péter esztéta

...

Sally Rooney és még 300 aláíró bojkottálja a New York Times-t

...

Kitiltották Amerikából a Nobel-díjas szerzőt

...

Miért olyan nehéz érzésekről beszélni? Finy Petra a szeretet nyomába ered

...

Ki lesz az Év Erdélyi Magyar Szerzője?

...

Dua Lipát és vőlegényét egy Pulitzer-díjas regény hozta össze