A bántalmazottaknak az én-erejük nincs meg, a segítségnek kívülről kell jönnie

A bántalmazottaknak az én-erejük nincs meg, a segítségnek kívülről kell jönnie

Kiss Judit Ágnes új regényének hőse egy kislány, akit a nevelőapja bántalmazott. A kötetről Mészáros Sándor szerkesztő beszélgetett a szerzővel szombaton a Margón. Szóba került az áldozatok körül lévők felelőssége, a kívülállók részéről érkező segítség, és a szerző arról is beszélt, mennyi veszélyt rejthetnek a hitközösségen belüli viszonyok.

Fotó: Valuska Gábor

Rátkai Zsófi | 2023. május 14. |
Kiss Judit Ágnes
Egy nőalak szürke kontúrja
Kalligram, 2023, 277 oldal
-

Azzal indult a beszélgetés, hogy az Egy nőalak szürke kontúrja című regény egy abúzustörténet, amelyben egy tizennégy éves kislányt megerőszakol a nevelőapja. Miért vállalkozott arra az író, hogy ezt megírja, érkezett az első kérdés. A válaszból megtudtuk, hogy harminc éve hordozta magában a történetet, és nem bírt tovább csöndben maradni, mert nem tartja jónak, hogy hallgat az áldozat, és évekig nem derül ki, mi történt. 

Az áldozatról azt gondolhatjuk, hogy gyávaságból nem mondja el, mi történt, de kiderül, hogy ez sokkal összetettebb. Kiss Judit Ágnes hozzátette,

felelősségének érezte, hogy ebből kiutat mutasson.

A könyvvel arra mutatott rá, hogy a szem- és fültanúknak milyen felelőssége van.

Rögtön egy felolvasás következett ekkor, ami éppen egy zaklatási aktust írt le. Ahogy Mészáros fogalmazott, a történet elején egy éles kezdéssel tudhatjuk meg, mi történik, ez a feszültség nyilván 300 oldalon át nem tartható, és a szerző mindig újabb és újabb szereplőket hoz be. Ennek okáról kérdezte Kiss Judit Ágnest, aki elmondta, hogy fullasztó lenne, ha három szereplő lenne csak benne, és úgy gondolja, hogy az áldozatnak a menekülési útvonalakat kívül kell keresnie, ám ehhez csak más nyújthat neki segítő kezet, mert ő általában egyedül képtelen erre. 

-

A kérdésre, hogy miért a többes szám az útvonalaknál, kiutaknál, az író hangsúlyozza, akivel egy abúzus egyszer megtörténik, az explicit hordozza magában azt, és újra és újra generálja a hasonló helyzeteket. Aztán a vallás és hitközösség fontosságáról kérdezték az írót. Kiss Judit Ágnes szerint a megtérés élménye nyújthat a szereplő számára szó szerinti megváltást, de aztán kiderül, hogy ezekben a közösségekben ez is rejthet magában veszélyeket. Amikor a fundamentalista keresztény közösség azt tanítja, hogy a férfi alapvetően magasabb rendű lény, és az asszony fő dolga, hogy engedelmeskedjen a férjének, akkor ez egy olyan kapcsolata felé taszítja a lányt, ahol szintén kiszolgáltatott lesz. Tesztolvasók azt mondták a szerzőnek, hogy ha van ijesztőbb az első résznél, akkor az a második. 

Mészáros Sándor rávilágított, hogy Kiss Judit Ágnes költészetében nagyobb mértékben van jelen a Biblia, a hit, ami a prózáját is áthatja, ez pedig ritka a kortárs irodalomban. Hithű vagyok, egy nagyon nyitott református közösségben nőttem fel, aztán később szembesültem vele, hogy a református hitközösség milyen vaskalapos. Minden olyan árt Jézus ügyének, ami a személyességről a rendszer felé tereli az embert, és az Istennel való kapcsolatot a megfelelési kényszer váltja fel. Az egész mögött olyan rettenetes hazugság húzódik, hogy csak egy dolog ne történjen meg, mégpedig, hogy önmagad vagy.”  Őt is bele akarták kényszeríteni a keresztény nő szerepébe, és évek kemény munkája van abban, hogy az Istenképéről levegye ezt az egyházi arcot, amivel összemosódott. Hozzátette, most nem tartozik egy gyülekezethez sem, és nem is akar. 

-

Ezután a regény kapcsán a bátorságról esett szó, mégpedig arról a bátorságról, amivel szembenézünk a dolgokkal. A regény második része erről szól, és a Terápia címet kapta. Hihetünk-e a terápiában, kérdezte Mészáros Sándor. Az író elmondta, az áldozat, Gina nagyon szeretne filmet forgatni és meg kell írnia a saját forgatókönyvét, kicsit kívülről látva önmagát és újra átélve a történteket. Az első rész ezért kapta a Forgatókönyv címet. A második részt viszont már azzal kezdte a szerző, hogy a főhős el tudott szökni a bántalmazó kapcsolatából, így az olvasó kicsit fellélegezhet. A terápia egy visszatekintés, mely felfejti, hogyan jutottunk ide, és kiderül, hogy hiába tört ki az adott helyzetből, az még nem jelent megoldást.

A harmadik rész a Megszólítások címet kapta, ez levelekből áll, amiket Ginának írtak. Mindenki máshogy szólítja meg, és a levelekből derül ki, hogyan tud mégis magára találni. A szerző úgy gondolja, hogy nem egyetlen üdvözítő megoldás van erre a helyzetre, és azt sugallja a könyv, hogy

ebből a rendszerből egy rendszeren kívülivel lehet csak kilépni. 

„Az áldozatoknak az én-erejük nincs meg, nem hiszik, hogy ez lehet máshogy, de ha valaki ezt felfesti nekik, akkor mernek hinni benne”, tette hozzá Kiss Judit Ágnes

Az egy nőalak szürke kontúrja kifejezés többször megismétlődik a történetben, mindig másfajta magyarázatot ad rá Gina, a főhős. Ez az egy lírai elem található a regényben, jegyezte meg Mészáros, majd megkérdezte, hogy a prózaíráshoz miért olyan későn kezdett Kiss Judit Ágnes. „A vers az irodalmi anyanyelvem. Ha valami megmozdít, az valószínű, hogy versként fog megszületni” - hallottuk a választ. Hozzátette, a versben spirálisan és formailag sokkal több fogódzó van. A vers impulzív, a regényhez türelem kell. De muszáj volt benne hagynia a lírai részt, hogy egy kicsit elemelkedjen a történet. Ez az első regénye, mondta, amelyben nincs csoda, a többi regényében mind van valami szürreális. Ami leginkább hatott rá, az Kafka mágikus realizmusa. 

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

A függőségek leírásán túl tényleges társadalmi látlelet Szendi Nóra regénye

Szendi Nóra legújabb,  Van ilyen. című regényét pénteken mutatták be a Margó Irodalmi Fesztiválon. 

...

Kerékgyártó István: Fecske Milánnal újra végigjártam hatvan országot, mint fiatalkoromban

Kerékgyártó István Fecske Milán élete, jó sorsa és viszontagságai című kötetét a Margó Irodalmi Fesztivál pénteki napján mutatták be Mészáros Sándor szerkesztő és Zoltán Gábor író-rendező közreműködésével. 

...

Lugosi Viktória regényéből kiderül, hogyan hatott a zsidóüldözés az áldozatok gyerekeire és unokáira

Lugosi Viktória arra keresi a választ, hogyan lehet megbocsátani egy egoista, nárcisztikus apának, a sorsnak és a politikai rendszernek. A Margó Fesztivál második napján Veiszer Alinda beszélgetett a szerzővel, a kötetből Borbély Alexandra olvasott fel.

Tavaszi Margó Irodalmi Fesztivál
...

Vajon mire gondolt a költő? A Margón az AI-t is megkérdezték

Az utca embere vagy az AI érti jobban a verseket?

...

Nádas Péter: A Párhuzamos történetek nem tud véget érni

Nádas Péter a Tavaszi Margón sok kételyt eloszlatott a regénnyel kapcsolatban: megtudtuk, milyen volt megírni Kristóf és Gyöngyvér maratoni szexjelenetét, milyen volt a szerkesztés, sőt azt is, miért gondolta az egykori gépírója, hogy az író megőrült.

...

Milyen ma magyarnak lenni külföldön? – Nádasdy Ádám a Margón

Anglia szemmagasságból és Magyarország a szigetországból nézve Nádasdy Ádám új kötetében, a Londoni levelekben.

...

Szaniszló Judit: Annyira jelentéktelenek vagyunk, mégis mindannyiunk története roppant izgalmas

A másik ember egy bérház lakóinak életét mutatja be a covid alatt, miközben árnyaltan beszél magányról, egyedüllétről és társadalmi kérdésekről. Kötetbemutató a Margón. 

...

Spiró György: A Fogság megírása maratonfutás volt, nem ajánlanám mindenkinek

Az idén 20 éves Fogságról Valuska László kérdezte Spiró Györgyöt a Tavaszi Margó Fesztiválon.

...

Marék Veronika, aki miatt a japán gyerekek magyar oroszlánnal alszanak

Hatvan éve megjelenő kötetei közül az elsők épp olyan olvasottak, mint a legfrissebbek. Ő Marék Veronika, Boribon, a kockásfülű nyúl és Kippkopp megteremtője. 

Olvass!
...

A balatoni gyilkos mögött ott rejtőzik az igaz gonosz: a kapuzárási pánik - Olvass bele Dorosz Dávid krimijébe!

Egy baráti társaság kibérel egy balatoni villát, hogy megbeszéljék, hogy haladt az életünk az egyetem óta, másnap a rendőrség egy hulla után nyomoz a villa alatti partszakaszon. Mi történt?

...

A cancel culture olyan, mint egy nyilvános kivégzés – Olvass bele Szécsi Noémi feminista esszékötetébe!

Milyen világban is élünk manapság? Gondolkodjunk erről Szécsi Noémivel! 

...

„Apa akar lenni, nem pedig entertainer vagy játszópajtás” – Olvass bele Juli Zeh regényébe!

Egy családi téli vakáció Lanzarote szigetén lelki horrorutazássá válik, amiben súlyos titkok derülnek ki a múltból.

Nádas Péter: A Párhuzamos történetek nem tud véget érni

Nádas Péter: A Párhuzamos történetek nem tud véget érni

Nádas Péter a Tavaszi Margón sok kételyt eloszlatott a regénnyel kapcsolatban: megtudtuk, milyen volt megírni Kristóf és Gyöngyvér maratoni szexjelenetét, milyen volt a szerkesztés, sőt azt is, miért gondolta az egykori gépírója, hogy az író megőrült.

Szerzőink

Bakó Sára
Bakó Sára

Spiró György: A Fogság megírása maratonfutás volt, nem ajánlanám mindenkinek

Borbély Zsuzsa
Borbély Zsuzsa

Milyen ma magyarnak lenni külföldön? – Nádasdy Ádám a Margón

Hírek
...

Fotók az indiánnak és bűvésznek öltözött Márai Sándorról a PIM-ben

...

Maradjon az ember kezében az irányítás – mit gondol az AI-ról a képzőművész?

...

Will Smith augusztusban a Budapest Parkban ad koncertet

...

Egyre nagyobb a felháborodás az „árnyékkönyvtár” miatt, amivel a Meta fejlesztheti az AI-rendszerét