A függőségek leírásán túl tényleges társadalmi látlelet Szendi Nóra regénye

A függőségek leírásán túl tényleges társadalmi látlelet Szendi Nóra regénye

A Van ilyen. című regény Szendi Nóra legújabb munkája, amely karikírozott szereplőkön át mutatja be a magyar társadalom gyenge pontjait. A budapestiekről szóló történetről Tóth Júlia Éva kérdezte a szerzőt, aki elmesélte, hogyan tudott öt évvel ezelőtti élethelyzetéből regényt írni, milyen mértékű az érintettsége a szereplők problémáival, és azt is, miért volt nehéz az elmúlt időszak boldogsága közepette a regényhez kapcsolódni.  

Fotók: Posztós János

Rátkai Zsófi | 2023. április 14. |
szendi nóra
Van ilyen.
Cser, 2023, 237 oldal
Szendi Nóra: Van ilyen. könyv

Szendi Nóra harmadik könyve Van ilyen. címmel jelent meg a napokban. A kötet bemutatójára a Margó Irodalmi Fesztivál péntek esti programján került sor. Írótársa és barátja, Tóth Júlia Éva első kérdésében rögtön a kötetben szereplő izgalmas karakterek közötti kapcsolódási pontról, a difiről szeretett volna többet megtudni, amely különböző mentális problémák gyűjtőneve is lehetne, és arra volt kíváncsi, a szerző személyesen kapcsolódik-e ezekhez a problémákhoz. A válasz röviden és velősen megfogalmazva egyrészt az volt, hogy van érintettsége. Kicsit bővebben kifejtve pedig elmesélte, hogy a kényszerekről, függőségekről, mentális betegségekről azért tud ennyit, mert öt éve elég súlyos mélypont-élménye volt az életében, és elkezdett önsegítő közösségbe járni. Látta belülről ezt a világot, most már öt év elteltével látja kívülről is, bizonyos távolságból tud rátekinteni, és megismert sok szélsőséges élethelyzetet és embert is. Elmondta, "bizonyos értelemben én is az vagyok, de megtanultam kordában tartani magam,

megtanultam játszani a hangszeren, azaz saját magamon.

Hozzátette, az általa ábrázolt személyek nem egzotikus állatok, annak ellenére, hogy karikírozott karakterek, a fogyasztói társadalom kitermeli ezeket a típusokat, és a probléma nemcsak őket, de az egész társadalmat érinti. Szerinte arra vagyunk trenírozva, hogy vásároljunk dolgokat, ettől legyen bűntudatunk, és vásároljunk olyan termékeket, amikről azt hisszük, hogy megmentjük a bolygót. "Nem nagyon szoktam olyan emberekkel találkozni, akik nem kattognak valamin éppen, hogy meg kéne venni, de valójában egészségtelen vagy nincs is rá szüksége, legyen az akár egy darab csoki."

-

Tóth Júlia Éva felelevenítette, hogy a regényben különböző karakterek különböző pillanatait láthatjuk, belelátunk az életükbe, amelyet nagyon részletgazdagon dolgozott ki a szerző. Rendhagyó módon összemosódnak a belső monológok a dialógusokkal. Ez szerkezetileg is nagyon különlegesen megoldott szöveg, ehhez kapcsolódóan a munkamódszeréről érdeklődött Szendi Nórától és arról, mennyire volt ez nehéz feladat számára, hiszen vannak olyan mentális betegségek, amiket ő nem élt át. A válaszból megtudtuk, hogy igazából nem a szenvedélyen volt a hangsúly, hanem azon, hogy van egy folyamatos szorongás, hiány a szereplők életében, és annak a betöltésére való kísérleteken van a fókusz. Ezt az érzést ő is ismerte, így bele tudott helyezkedni, tudott vele azonosulni. Tóth Júlia Éva arra hívta fel a figyelmet, hogy Szendinek milyen különböző és jól megalkotott szereplői vannak, és érdekes volt számára látni azt is, mennyire eltérő szókészleteket használt az író. Ezután Szendi Nóra ismét a személyes kapcsolatait említette, és elmesélte, hogy tudatosan gyűjtötte a nyelvi csodákat, amelyek különböző emberektől jöttek. Vannak persze embertípusok is, és úgy érzi, rájuk tudott hangolódni. 

Ezen a ponton a tárgyi leírásokat is megemlítette, úgy érezte, hogy a világ része, hogy műanyag semmirevaló dolgokkal vesszük körül magunkat, ezért fontosnak tartotta elmondani, hogy a sok szemétnek, akár amit megeszünk, mind jelentősége van. Tóth Júlia Éva elmondta, hogy a regény olvasása közben olyan érzése volt, mintha egy térkép lenne, amin letapogatható korunknak az összes "hőse", aki mind küzd a maga démonával. A karakterek fejében zajló történetek és a dialógusok mindig kapcsolódnak egy-egy kardinális kérdéshez, frusztrációhoz. De vajon mennyire volt a szerzőnél tudatos, hogy a függőségek leírásán túl tényleges társadalmi látlelet is legyen a regény? 

Szendi Nóra szerint ez a regény és a benne szereplők egy szelete csak a társadalomnak, mert bár benne van az értelmiségi és a fusizó munkás is, de ez alapvetően a nagyvárosi létről szól, kifejezetten budapesti regény. Emellett koncepció volt, hogy valamiféle értelmiség-kritika is megjelenjen benne: a beszűkültség, a tehetetlenség, a szintekben beszélés az alatta állókkal, miközben főhősei egy eszköztelen vergődésben élnek. 

-

Tóth Júlia Éva úgy gondolta, hogy a regény másik vezérfonala a transzgenerációs rálátás:  három testvér, a szülők és lakókörnyezetük, belső világuk ábrázolásával az olvasó ki tudja következtetni, hová fognak jutni. Szendi elárulta, hogy azt akarta megmutatni, hogy ha egy beteg elem van a rendszerben, akkor valószínűleg az egész rendszer sérült. Ezt próbálta bemutatni a diszfunkcionális család ábrázolásával. Ezután a bántalmazás témaköre került szóba, a szerző azt akarta feltárni, hogy ez a jelenség nem fehér vagy fekete, és nemcsak az áldozat szemszögéből lehet bemutatni. Feltette a költői kérdést, hogy vajon miért félünk annak a bemutatásától, hogy

aki bántalmazó, az valószínűleg maga is bántalmazott is volt.

"Sokáig tartott az írási folyamat. Mennyire volt megterhelő írni ezt a könyvet?", tette fel a kérdést Tóth Júlia Éva, a válaszból pedig megtudtuk, hogy valóban nehéz volt, annak ellenére, hogy Szendi általában próbál úgy írni, hogy szórakozzon közben, viszont ennél a könyvnél egy idő után úgy érezte, túlírta. Ráadásul az elmúlt években nagyon sokat változott pozitív irányba az élete, ami miatt gyakran az volt a benyomása, hogy kevésbé tud a regényhez kapcsolódni. Azonban erős koncentrációval újra bele tudott merülni ebbe a világba, ahogy ő fogalmazott "újra berúgta a motort" és egy új munkarend kialakításával gyorsan befejezte a könyvet. Jelenleg már több mint egy év eltelt a befejezés óta, közben egy másik kiadóhoz került a kézirata, és a szerkesztés során érezte, hogy kissé eltávolodott a regénytől, főleg, hogy íróilag már más folyamatban van benne. 

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

Szendi Nóra: Bundás [Barátságos aknamező 4.]

Szendi Nóra Van ilyen. című kötetén dolgozik, a hatalmi játszmák, kapcsolati deficitek és függőségek regényén. Bundás című írásában egy öntudatos szőrvita kellős közepébe csöppenünk.

...

Szendi Nóra: Túlóra [Barátságos aknamező 3.]

Szendi Nóra Van ilyen. című kötetén dolgozik, a hatalmi játszmák, kapcsolati deficitek és függőségek regényén. Túlóra című írásában egy feszélyezett céges buli, majd egy titkos after-parti szemtanúi leszünk.

...

Szendi Nóra hőse a tekintet hiányába fog tönkremenni

Szendi Nóra új regényének perifériára szorul hősei a maguk módján igyekeznek alkalmazkodni kifordult hétköznapjaikhoz. Mutatunk egy részletet a készülő regényből és egy rajzot is.

MARGÓ
...

Egy állat, ami az ember hibájából pusztult ki – Sibylle Grimbert francia író elképzelte az utolsó egyed történetét

Az utolsó egyed című regényről, háziállatokról és klímaszorongásról beszélgettünk. Interjú. 

...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

...

Moa Herngren svéd író: Nem mi választjuk az anyósunkat

Mozaikcsaládok, hétköznapi drámák, párhuzamos igazságok és szembenézés a legnagyobb félelmekkel. Interjú a világhírű szerzővel.

...

Londoni zenész unokája írta meg a budapesti zongorista filmbe illő történetét

Egy mágikus erejű zongora és egy hihetetlen, de igaz történet: Roxanne de Bastion az Őszi Margón.

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program

Támogatók
Hírek
...

Meghalt György Péter esztéta

...

Sally Rooney és még 300 aláíró bojkottálja a New York Times-t

...

Kitiltották Amerikából a Nobel-díjas szerzőt

...

Miért olyan nehéz érzésekről beszélni? Finy Petra a szeretet nyomába ered

...

Ki lesz az Év Erdélyi Magyar Szerzője?

...

Dua Lipát és vőlegényét egy Pulitzer-díjas regény hozta össze

Olvass!
...

A gyötrő emlékek elől egy gondtalan szigetvilág sem nyújthat menedéket – Olvass bele Barnás Ferenc regényébe!

Te képes lennél magad mögött tudni a múltat, ha elutaznál Magyarországról? Olvass bele Barnás Ferenc kötetébe.

...

Ezt a cozy fantasy-t imádja a BookTok-közösség: Olvass bele Sarah Beth Durst regényébe!

Mutatunk egy részletet egy BookTok-kedvencből.

...

Amikor az országgyűlésben szörnyetegeknek nevezték azokat a nőket, akik nem az anyaságot választották

Olvass bele Koniorczyk Borbála Női szörnyetegek című kötetébe!