Így kiemelt helyre kerülnek a lányok, ami jót tesz a megítélésüknek és az önbecsülésüknek is, emellett nagyon jó történeteket és mély gondolatokat kapunk ezektől képregényektől. A hercegnők kora lejárt, jöjjenek a vagány lányok!
A megjelenésük sorrendjében mutatjuk be az egyes képregényeket és a bennük szereplő lányokat.
Az első a sorban Nimona, Noelle Stevenson képregénye, amely jó példa arra, hogy a lányok egyáltalán nem törékeny lények, hanem rejtélyesek és hihetetlen képességek birtokában lehetnek.
Súlyos titkokkal teli múlt áll a címszereplő fiatal alakváltó lány mögött, aki a gonosz (vagy nem is annyira gonosz?) Lord Bitangfőnél jelentkezik csatlósnak, és világuralomra törő terveiket megosztják egymással. Sőt, Nimona szinte egy pillanat alatt átveszi az irányítást, felfordulást okoz, hirtelen tetteket visz végbe, hogy megdöntse a jelenlegi rendszert… vagy esetleg még annál is többet akar elérni.
Nimonát szemtelennek, türelmetlennek, belevalónak, közben sokszor gyerekesnek, elesettnek is látjuk, aki egyrészről igazi kamasz, közben talpraesett és igazán jó harcos. A megjelenése sem mindennapi: karcsú, hagyományos szépségideálnak megfelelő lány helyett egy hajszínét sokszor változtató, alacsony és duci fruska, aki teljesen jól érzi így magát a bőrében. A „gonosz” tervek véghezvitele közben látjuk, hogy képes megváltoztatni Lord Bitangfőt: összetartanak, figyelnek és törődnek egymással. Bármennyire is rossz cél vezérli őket, ebben a világban mégis az ő értékeik számítanak jónak. Valójában a főgonosz és csatlósa képviselik az értékeket, bosszúnak tűnő tevékenységük békéhez és egy kiegyensúlyozott világhoz vezethet. Így a képregény olvasása közben átértékelődik bennünk minden, és bár csak a történet legvégén tudjuk meg, hogy valójában ki ez a fiatal lány, egy biztos: meg fogunk lepődni.
Az Egérőrség 1152. ősz és tél története, amelyet David Petersen álmodott meg, egy középkorhoz hasonló, városállamokból álló világban zajlik, ahol eleve egy matriarchális társadalomban élnek a védegerek. Városaik többségét, mint például Óvrejteket is, egy nőstény harcos, a megfontolt Gwendolyn irányítja. A párhuzamosan futó, évszakokon átívelő történetek főszereplői közül az egyik lány, és nem is akármilyen, hiszen Sadie hihetetlenül bátor és talpraesett, hiába nagyon fiatal. Apró egér létére óriási rákokkal vagy éppen bagollyal száll szembe, és mindig a köz érdeke lebeg a szeme előtt.
Nemcsak a jó oldalon, hanem az ellenségek között is akadnak nőstények, akik kis tettekkel hatalmas pusztítást lennének képesek okozni, így a nőknek ezekben a kötetekben valóban fontos szerep jut. A párbeszédekből vagy épp Gwendolyn naplójából a kételyeiket, gondolataikat és indítékaikat is megismerjük, azokkal azonosulni tudunk, és ahogy fentebb is írtuk, igazi példaképekké válnak.
Hétköznapi történetnek indul Vera Brosgol képregénye, az Ánya kísértete. Egy amerikai kisvárosban játszódik, ahol az orosz bevándorló családból származó kamasz lány, Ánya a tinik hétköznapjait éli. Ő is azzal foglalkozik, mint minden korabeli, hogy ne lógjon ki a származásával a sorból, jó értelemben véve feltűnő legyen, észrevegyék és menőnek tartsák, nagyon fontos számára a külseje, szeretne vékony lenni, bulizós társaságba kerülni, és célja, hogy jól érezze a magát a bőrében. Majd a véletlen folytán beleesik a kútba, ahol egy csontváz mellett az ahhoz tartozó szellemmel találkozik. Igazi, egymást segítő jó barátok lesznek; talán a kísértet többet is tesz ezért a kapcsolatért, viszont cserébe egyre többet és többet akar. Kiderül, hogy múltja miatt tartani kell tőle, és idővel félelmetessé válik. Ezért Ányának nemcsak a kísértetet, hanem átvitt értelemben önmagát, kissé önző énjét is le kell győznie, fel kell nőnie, és más szempontokat kell előtérbe helyeznie az életében.
Ez a képregény arra is jó, hogy lássuk a barátságok és más kapcsolatok dinamikáját, erőviszonyait, pozitívumait vagy éppen romboló hatásukat, valamint elgondolkodjunk saját és a világ elvárásain, és bár mindehhez persze nem feltétlenül szükséges egy szellem, de kedvet hoz, hogy kezünkbe vegyük a kötetet.
Raina Telgemeier attól lett világszerte ismert és elismert, hogy teljesen hétköznapi történeteket, eseményeket mesél el lebilincselő közvetlenséggel. A saját gyerekkorából hoz példákat, de nem fantasztikus vagy hősies történésekről, hanem olyan élethelyzetekről, amelyek a mi életünkben is bármikor előfordulhatnak. Ilyenek a veszekedős lánytestvérek, hiszen láttunk már sok ilyet. A Nővérek című képregényekben azt követhetjük nyomon hogyan kerül Raina és húga, Amara közelebb egymáshoz. 2021 első félévében fog megjelenni a következő képregény Görcs címmel, melynek témája az iskolai események miatti szorongás, valamint annak látványos tünete, a hasfájás. Rainát egyre jobban aggasztja a félelem a betegségektől, a barátnők közötti civakodás, az iskolai elvárások, saját külseje és mások által történő megítélése. A kamaszkor igazi borzalmai.
Egy képregény által ezeket a problémákat kívülről szemléljük, mégis ugyanúgy hatnak ránk, mintha magunk tapasztalnánk meg őket, és ez segítséget nyújt a saját életünkben is. Telgeimeier karakterei olyanok, mint mi magunk, és ezért állnak közel hozzánk, ettől annyira szerethetőek és így adják a legtöbb erőt: egyszer tükröt tartanak elénk, máskor példát mutatnak, így válnak a részeinkké.
Ebben az évben még további képregények érkeznek női főszereplőkkel és női mintákkal a Ciceró Könyvstúdió gondozásában, az előbb bemutatottakhoz képest több lesz a misztikum. Ilyen lesz a Cserkeszterek (Lumberjanes), amely a cserkész lányok hétköznapjait egészíti ki egy mágikus küldetéssel, illetve sok természetfeletti lénnyel, valamint a Paper Girls misztikus sci-fi képregény-sorozat első kötete, a nyolcvanas években indul, egy csapat biciklis újságkihordó lányról szól, akik különös, időutazással kapcsolatos bonyodalmakba keverednek. Bár természetfeletti szálak szövik majd át a történeteket, de az alapok azonosak: a lányok egyediek, fontosak, erősek, határozottak és példaértékűek.
Mindez nem jelenti azt, hogy ezeket a képregényeket csak lányok olvasnák és csak lányoknak ajánljuk. Ugyanolyan szívesen forgatják a fiúk, vagy a kalandok vagy pont a hétköznapiságuk miatt, miközben kicsit megismerik a női lelkeket is.
És ez így van jól…