Varga és Tuli 2019 februárjában indították útjára a képregény Indiegogo kampányát, és a közösségileg finanszírozott képregények történetét ismerve ez meglehetősen bátor vállalkozás volt. Előző közös munkájuk, A Hegy is hasonlóképpen indult (akkor még Pintér Márk rajzolóval), de a kampány sikertelenül zárult, így a monumentálisra tervezett mű végül nem jelenhetett meg az eredeti elképzelések szerint. Szintén közösségi finanszírozást vett igénybe Csepella Olivér is a Nyugat + zombik elkészítéséhez, viszont a nem megfelelően koordinált kampány, a rosszul kommunikált munkafolyamat, a hatalmas csúszások sokaknak vették el a kedvét a végül nagyobb terjedelemben megjelent kötettől. A körülményeket ismerve tehát nem kis fába vágták fejszéjüket az alkotók, de a koncepció életképessége végül igazolta döntésüket: a kampány során a kitűzött cél több mint ötszörösét sikerült teljesíteniük. Ez pedig az elkészült produktumnak is jót tett, hiszen így nem csak plusz oldalak kerültek a füzetbe, de elérhetővé vált az extra tartalmakkal még vaskosabbra duzzasztott rendezői változat, az ismert képregényesek által készített (többek között Németh Gyula, Lakatos István, László Márk, vagy a már említett Csepella Olivér) alternatív borítók és plakátok, vagy éppen a főszereplőt ábrázoló 3D nyomtatott figura és a forgatókönyv verzió beszerzése is.
Az utolsó előtti huszár első számának alcíme (Hamm, bekaplak!) nem csupán a történet központjába helyezkedő népmesére utal, de egyben remekül képes érzékeltetni a képregény koncepciójának valódi vonzerejét. A kisgömböc történetét átértelmező műben a Nagy Háború ideje alatt működő speciális huszáralakulattal találkozunk, akiknek feladata a folklórból ismert természetfeletti lények megregulázása. A magyar történelem valós eseményei itt csak távoli kulisszaként jelennek meg, míg a falu és a huszárok kinézete egészen hiteles, de már keveredik azokkal a zsánerjellemzőkkel, amik később könyörtelenül veszik át a sztori feletti irányítást. A szereplők és tárgyak enyhe steampunk hangulatot mutató külcsínje mellett leginkább a cronenbergi testhorror és John Carpenter A dolog című filmjének hatása érhető tetten a fekete mentés huszárok történetén. Na, meg persze Mike Mignola munkássága. A Hellboy alkotójának szögletes, rajzfilmszerű vizuális stílusa meghatározó jellemzője Tuli rajzainak is, de Jankovics Marcell világa is tagadhatatlanul rajtahagyta nyomát a képregényen. Ezek a hatások bár észrevehetők és egyértelműek, mégsem tolakodóan másolás jellegűek – ez pedig nagyban köszönhető az alkotók frappáns ötleteinek, a játékosan könnyed humornak, és a sajátosan magyaros látványelemeknek. A szöveg nyelvezete is alkalmazkodik a megjelenített korszakhoz, és külön mókás, ahogy a magyarosított hangutánzó szavak hallhatóvá teszik a jelenetsorokat. Varga és Tuli tehát képesek voltak egy olyan stilisztikai amalgámot létrehozni, aminek minden eleme ismerős valahonnan, de ebben a kombinációban mégis egyedi színezetet kap.
Az első számoktól eltérően viszont nem eredettörténet a Hamm, bekaplak!. Varga egyből a zavarosba dobja az olvasókat. Ez egyfelől nyitva hagyja a terepet a folytatásokban jobban kibomló rejtélyek és eredettörténetek előtt, másfelől viszont kevés dolgot magyaráz meg az alakulattal és a fontosabb szereplőkkel kapcsolatban. Megcsillan ugyan valami a karakterek jellemeiből, tragikus sorsaiból, de az őket összekötő kapocs egyelőre ingatagabb lábakon áll, ami az olvasói kötődésre is hatással lehet. Ugyanakkor ezt a kötődést mégis eredményesen alapozza meg a kialakuló balladai homály, így aki kíváncsi a részletekre, nagyobb eséllyel marad olvasója a folytatásoknak is.
A képregény szeptemberi bemutatóján az alkotók mindenkit megnyugtattak a hat részesre tervezett sorozat folytatását illetően, ám a következő számok érkezése közti viszonylag hosszú időt is kisebb lélegzetvételű, kiegészítő történetekkel töltik ki más képregényalkotók segítségével. Addig is, aki szeretne elmerülni egy valóban egyedi, impozáns látvánnyal rendelkező, a magyar hagyományokban gyökerező akció-horror képregényben, az nyugodtan keresse Az utolsó előtti huszárt.
Írta: Varga Bálint Bánk. Illusztrálta: Tuli Krisztián. Színező: Tuli-Berke Adrienn Tihana
Magánkiadás (Holló Hegy Kiadó), 2020. 56 oldal (rendezői változat: 144 oldal, forgatókönyv: 84 oldal)