A borító a leglátványosabb, de a könyvtervezés ennél sokkal többről szól

A borító a leglátványosabb, de a könyvtervezés ennél sokkal többről szól

„Ne ítélj meg egy könyvet a borító alapján!” -  tartja az angol mondás, mely valójában nem a könyvekre, hanem az emberek megismerésére vonatkozik.  Könyvek esetében is igaz lehet persze, de azért ideális esetben szoros az összefüggés a kiadvány kivitelezése és a benne foglalt szöveg között. Bár sokszor nem tulajdonítunk jelentőséget neki, mégis jó, ha a könyv egy esztétikus tárgy is, melyet jó kézbe venni. A 2022-es alapítású Magyar Könyvtervezés díj azt tűzte ki célul, hogy évről-évre összegyűjtse és bemutassa a hazai könyvkiadás legmagasabb színvonalon tervezett és gyártott kiadványait. Az adott naptári évben megjelent könyvekből a szakértői zsűri két körben választja ki a legjobbakat, amelyek azután megjelennek a győztesekből rendezett kiállításon, továbbá bekerülnek a díj nyomtatott és online katalógusába. A díj alapítójával, Polgárdi Ákossal beszélgettünk arról, mi is az a könyvtervezés, és miért jár még mindig gyermekcipőben ez a szakma Magyarországon.

Fotó: Szekeres Máté

Kolozsi Orsolya | 2023. február 21. |

Nemrég zárult le a jelentkezés a pályázatra, tudsz már mondani számokat? Hányan jelentkeztek?

144 pályázat érkezett, ez több, mint amire számítottunk. Időközben lement az előzsűri is, összesen 58 nevezett könyv jutott tovább a longlistre.

Miért alapítottad ezt a díjat?

Egy régi vesszőparipám a könyvtervezés, valószínűleg köze van ennek ahhoz, hogy eredetileg bölcsész végzettségem van, és ebből az irányból jövök a tervezői szakmába. Úgy látom, hogy nagyon hiányos a feldolgozottsága a témának általánosságban is.

Abszurdnak tartom, hogy nem létezik egy olyan könyv, akár tankönyv, aminek az a címe, hogy magyar tervezőgrafika.

Ez egy nagyon nagy hiányosság. 

Ez egyébként magyar sajátosság, hogy nincs a tervezőgrafikának feldolgozottsága, szakirodalma és nem kap figyelmet? Vagy ez máshol is így van?

Nem, máshol nincs így.  Sem Nyugat-Európában, sem Kelet-Európában nem ez a helyzet. Valamiért nálunk ez az alkalmazott művészeti tradíció mindig megszakad és nincs is olyan léptékű hagyománya, mint például Csehországban, Lengyelországban vagy akár Szlovákiában.

Mi lehet ennek az oka? Az, hogy inkább mesterségnek tekintik és nem művészetnek, ezért nem tulajdonítanak neki akkora jelentőséget?

Igen, egyrészt ez lehet, másrészt pragmatikus okai is vannak. Akkor van láthatósága és becsülete egy szakmának, ha be tud ágyazódni a társadalomba. Amikor természetes az, hogy ha egy könyvet ki akarok adni, akkor keresek egy szakembert, aki megtervezi. Ez teljesen magától értetődő mondjuk lengyel kontextusban, és nem magától értetődő magyar kontextusban. Nagyon messzire kellene visszamenni, hogy lássuk ennek az okát, de ezek a szakmák sokkal jobban átvészelték a nehéz történelmi periódusokat a szomszédos országokban, nálunk meg kevésbé. Például a Kner-történetet megnézve (a gyomai Kner Izidor és fia Kner Imre a magyar nyomdászat, könyvkötészet kiemelkedő alakjai - a szerk.) Kner Imre is valamiféle kultúrharcos volt, a levelezésében is folyton erről beszél, hogy

mindig mindent újra kell kezdenie itt Magyarországon.  

A könyvtervezés mi mindent foglal magában? Mert a borítóig nagyjából mindenki érti, de mi van ezen kívül?

Igen, a borító a pop-része az egésznek, de ide tartozik még sok minden. Onnantól kezdve, hogy mi a kiterjedése, a mérete a könyvnek, a kötésterv, az anyaghasználat, a tipográfia, a borító és a belív tervek, a mutatók, a tartalomjegyzék és az oldalon belüli makrotipográfia, ezek mind tervezendő dolgok.

Tudsz olyan közismert könyvsorozatot mondani, ami szerinted nagyon nagy mellényúlás, vagy épp ellenkezőleg, pozitív példa lehet könyvtervezés szempontjából?

Legendásan ronda az Európa Kiadó 80-as, 90-es évekbeli diákkönyvtár sorozata, ezért is volt nagy öröm újratervezni 2014-ben. De emlékszem, hogy mennyire kilógott a középszerből például az Agave Philip K. Dick sorozata a 2000-es évek végén. A mostaniak közül nagyon egységesnek gondolom a Szabó Levente által tervezett Helikon Zsebkönyvek sorozatot, és - bár elfogult vagyok- nagyon szeretem a Rubik Ági tervezte Bázis Könyveket.

-

Látsz tendenciákat, divatokat a magyar könyvtervezésben?

Igen. A kommersz résznél például még mindig jellemző, hogy ha egy borító felkelti az érdeklődésemet a könyvesboltban, akkor arról rövid úton kiderül, hogy a külföldi eredeti terv adaptációja. De van előrelépés az elmúlt 10-15 évben, például az Európa Kiadónál amikor Gerhes Gábor volt a művészeti vezető, akkor nagyon sok munkát kiadott fiatal tervezőknek,amitől sokszínű és friss tudott lenni a kiadó kínálata vizuálisan is.

Laikusként úgy tűnik, hogy a gyerekkönyvkiadásban nagy megújulás ment végbe a könyvek külalakját illetően, ott nagyon szép dolgokat látni. Te mit gondolsz erről a szegmensről?

Itt különösen látható az a probléma, hogy az illusztrátor és a könyvtervező az két külön szakma, és ez nálunk sajnos sokszor összefolyik. Egyrészt látom, hogy a kilencvenes-kétezres évekhez képest óriási virágzás van a gyerekkönyveknél. Vannak jó illusztrátorok, de ők nem mindig jó grafikusok, és ez egy elég érzékeny kérdés például, amikor a tipográfiával vagy layouttal is foglalkozniuk kell.

Olvasót is elképzel a könyvtervező, számol azzal, hogy ki lesz az, aki kézbe veszi a kötetet?

Igen, bár ez elsősorban a művészeti vezető dolga, aki a közönséget is ismeri és a kiadó átfogó koncepcióját is, és ő tudni fogja, ki a célcsoport. Sokszor emiatt nehezen elválasztható a könyvtervezés a marketingtől, és van, hogy éppen ezért ütközik korlátokba a tervező kreativitása. Sokan félnek az újdonságoktól, attól, ami eltér az aktuális trendektől, pedig van, hogy piaci versenyelőnyt jelent, ha a könyv nem úgy néz ki, mint a többi. De persze a másik oldala is ott van ennek, ha nem úgy néz ki, ahogy megszoktuk, akkor meg előfordulhat, hogy nem ismerik fel, hogy milyen könyv is ez, és nem is veszik le a polcról.

A kiírásban látszik, hogy nincs pénzjutalom a díjazásban. Mivel jár ez a díj a hírverésen kívül?

A legfontosabb nem is a Magyar Könyvtervezés 2022 díj, hanem az, hogy húsz év múlva legyen egy olyan website, ami Németországban, Ausztriában, Svájcban, Hollandiában megvan.

Hogy legyen egy olyan adatbázis, amelyen keresztül azt kommunikáljuk, hogy a könyvtervezés nálunk is létezik.

Persze lesz katalógus is, az azért fontos, mert nyomtatott, és mert bár máshogy tűnik néha, a könyvek még mindig erősebb folytonosságot képviselnek, mint mondjuk egy website.  A website és a katalógus mellett nevezzük a nyerteseket egy nemzetközi versenyre is. Egyébként az egész díj onnan indul, hogy láttam ezt a kiállítást (Schönste Bücher aus aller Welt /Best Book Design from all over the World) Lipcsében, és egyből felmerült bennem, hogy hogyan lehetne ide bekerülni. Meg a Szép Magyar Könyv is foglalkoztatott, és mindig felhúztam magam rajta, hogy mennyire méltatlan az egész.

Miért méltatlan?

Mert nincs az a weblap, amiről beszélek, bár az Arcanumra felkerültek a régi katalógusok, de lassan már semmi nincs erről, holott egy ideig minden évben volt katalógus például. Most pedig beírod a keresőbe, hogy Szép Magyar Könyv és legfeljebb találsz egy hírt arról, hogy átadták. Ez a díj még létezik, és nyernek jó könyvek is, de kívülről nézve az egész teljesen zombi állapotban létezik sajnos.

-

Milyen szakemberek vannak a zsűriben?

Az oktatás, a kiadás, a terjesztés, az irodalom is képviselteti magát, mindenki más pedig tervező. Sokféle szempontot érvényesítve választjuk ki a legjobbakat, a napokban értesítjük is a longlistre bejutott könyvek tervezőit, a shortlist várhatón február 24-re áll össze, az eredményhirdetés pedig április elején lesz.

Olvass minket e-mailben is!

  • Személyes ajánló a legérdekesebb tartalmainkról!
  • Extra tartalom csak feliratkozóknak!
  • Így biztosan nem maradsz le a legfrissebb könyves hírekről!
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...
Hírek

Knausgård-nak jobban tetszik a Harcom magyar borítója, mint a többi

Magyarul is megjelent Karl Ove Knausgård egyedülálló önéletrajzi regényfolyamának utolsó kötete. A hat kötet egyedi borítót kapott, amiről most a tervezője, Pintér József árult el érdekes részleteket.

...
Nagy

A borító, a fülszöveg vagy az ajánlások alapján ítéljük meg a könyveket?

Közhely, de a könyveket sokan a borító alapján ítélik meg. Ha már viszont a kezünkbe kerül egy könyv, nagy szerepe lehet a fülszövegnek és az ajánlásoknak is abban, hogy végül megvesszük-e. 

...
Hírek

Tényleg beköszöntött a könyvborítók új aranykora

Ne a borító alapján ítéld meg a könyvet! Erről még amolyan szólás-mondásunk is van, persze főleg átvitt értelemben használjuk. A könyvpiaci trendek viszont egészen konkrétan abba az irányba terelgetnek, hogy mégis ezt tegyük.

Hírek
...
Hírek

Simon Márton: Ez a város egy elhagyott pornóforgatókönyv (videó!)

...
Hírek

Láng Zsolt Mészöly Miklós-díjat kap

...
Promóció

Könyvek, melyek segíthetnek kellő motivációt adni a testmozgáshoz

...
Hírek

„Rémes diák voltam" – árulta el Murakami a díszdoktorrá avatásán

...
Promóció

Hogyan válasszunk tökéletes mesekönyvet?

...
Hírek

Öngyilkos merénylők akarták megölni Ferenc pápát három éve 

Polc

Edith Eva Eger a testen keresztül meséli el a holokauszt borzalmait

...

Jón Kalman Stefánssonnak a Beatles segít a gyász feldolgozásában

...

Sally Rooney új regénye megindító történet a gyászról, nem csak milleniáloknak

...

Kurva nagy kert Magyarország, nem győzi a személyzet – magyarságtrip Cserna-Szabó Andrással

...
SZÓRAKOZÁS
...
Szórakozás

Nincs magyar film az Oscar-jelöltek között

Nem izgulhatunk a Semmelweisért a márciusi gálán, de a fontosabb kategóriák bejelentése még hátravan. 

...
Szórakozás

Az Outlander gyártója készít tévésorozatot a Vér és hamu könyvekből

Sorozatfeldolgozást kap a „Trónok harca vámpírokkal".

...
Szórakozás

Nézd meg A párduc sorozat előzetesét!

Garibaldiról és az olasz forradalomról szóló nagyregény feldolgozása jövőre érkezik a Netflixre.