A 16. században a Netflixet színháznak hívták: naponta 2-3000 ember járt színházba, nem vált még szét a tömeg- és a magaskultúra, a társulatok küzdöttek a figyelemért, hogy minél több embert minél hosszabb ideig le tudjanak kötni. William Shakespeare jó színházat akart csinálni, ezért figyelte a színészeket és a nézőket is, hogy mindig minden működjön.
Pikli Natália megírta a Shakespeare minden időre című könyvét (olvass bele!), ami egy monográfia, de felesleges bárkit elijeszteni, mert az irodalomtörténész színesen, informatívan és érzékletesen mesél a 16-17. századi viszonyokról. Tömegszínház, kulturális hatások, évszázadok alatt a kulturális génjeinkbe íródott történetek: ez a Shakespeare-jelenség.
A Könyves Magazin podcastjában az egyetemes kultúra legfontosabb szerzőjéről beszélgetek Pikli Natáliával, az ELTE Anglisztika docensével.
A beszélgetés témái:
1. Biblia vs. Shakespeare: hogyan alakítják a kultúrát?
2. Shakespeare a kortárs szerző: a történeti kontextus
3. A színház, a könyvnyomtatás és a kapitalizmus
4. A közönség miatt folyamatosan alakuló drámák
5. A Shakespeare-hatás: egész életében azt kereste, mitől működik a színház
6. Pikli Natália kedvenc konteója!
7. Hogy válik intézménnyé Shakespeare?
8. Petőfi, Arany, Kosztolányi, Babits és Shakespeare: hogyan épült be a magyar kultúrába?
9. Sokszor felháborodnak az újrafordítások miatt, de nem ezt csinálná Shakespeare is?
10. Shakespeare mint műfaj: a 90-es években berobbant a populáris kultúrába
11. Sztereotípiák, előítéletek és a nemi kérdések