Bipoláriában az ember két életet él, de egyik sem az igazi

Bipoláriában az ember két életet él, de egyik sem az igazi

A Pokoljárás Bipoláriában, ahogy a cím is jelzi, a bipoláris depressziót mint helyet mutatja be: mert Bipolária egy hely saját szabályokkal, félelmekkel, szorongásokkal, harcokkal és olyan, a hétköznapokat meghatározó, mindent átíró törvényszerűségekkel, amik simán kicsinálhatják az embert vagy kapcsolatait. Ez a hely zárt abban az értelemben, hogy csak egyesek léphetnek be. Viszont ez a hely nem teljesen ismeretlen, főleg nem azok után, hogy elolvastuk ezt a regényt, mert minden idegen helytől addig félünk, amíg meg nem ismerjük. Kácsor járt, sőt rendszeresen jár Bipoláriában, tanúként beszámol arról, mit tapasztal. Az ő definíciója szerint a bipoláris depresszió lényege, hogy “az ember két életet él egyetlen testben, és mind a két élete valódi - de egyik sem az igazi”.

Valuska László | 2023. június 26. |
Kácsor Zsolt
Pokoljárás Bipoláriában
Kalligram, 2023, 197 oldal
-

Kácsor Zsolt könyve műfaját tekintve regény, vagyis elsősorban irodalmi ambíciói vannak, viszont nem lehet úgy tenni, mintha az igazi tétjét a történetnek nem az adná, hogy van egy szerző, aki saját mániás depresszióját megírja. Erre fel is hívja a figyelmet: “A regényben valós önéletrajzi eseményeket dolgoztam föl. Néhány valóságos alakot nem a saját nevén szerepeltetek”. A könyvben felbukkan egy csomó író monogramja, amiket könnyedén lehet azonosítani, de megjelenik Kácsor előző regénye, a Cigány Mózes is többször, sőt még Bezerédi Zoltán is, aki a Katonában készített monodrámát a Cigány Mózesből. Ez lehet az íróval közös valóságunk, csupa olyan jelölő, ami segít belehelyezkedni a regényvilágba, viszont ez csak egy Kácsor univerzumai közül, a másik az átlagolvasónak teljesen ismeretlen lesz.

“Odakinn most alkonyul, de bennem az éjszaka már egy hete tart: idebenn még mindig nem jött föl a Nap, talán soha nem is bukkan már elő, ezért az éjjeliszekrényemre, amely valójában éjjel-nappali szekrény, gondosan kikészítettem a gyógyszereket, a kötelet meg a kést” - ez az első mondata a regénynek, amely keretes szerkezetben igyekszik úgy az elbeszélőt, mint az olvasót végigvezetni ezen a brutális úton, ami néha egotripre, olykor road movie-ra emlékeztet, sokszor pedig olyan, mint az Amerikai psycho, ami karakteresen játszik el a valóságtapasztalásokkal.

Például elbeszélőnk egy időben hajlamos azt gondolni, hogy a vele kapcsolatba lépő nőket a CIA vagy a Moszad küldte. És ez nem vicces, sőt nem is kitaláció vagy fikció, mert ez a valósága az elbeszélőnek, ugyanis erről is szól a betegsége.

Bipoláriában tehát minden megtörténhet, szélsőségesen szakadnak fel az én-határok, vesznek el akár morális, akár racionális nézőpontok, hiszen nemcsak arról van szó, hogy az elbeszélő nem ura saját életének, hanem, ahogy Kácsor fogalmaz, a benne élő halott ember is vadul dolgozik. “Egy idegen ember, aki bennem lakik és a vesztemre tör. A halott ikertestvérem ez az idegen ember, ez a halott. Halott, ezért tapad ahhoz, aki él”.

1996 óta kezelik bipoláris depresszióval Kácsort, aki akkor olvasott a regény szerint utoljára a betegséggel kapcsolatban szakirodalmat, mert attól tart, hogy a halott ember, az ikertestvére, a maga hasznára fordítaná ellene. 24 éves volt ekkor, és egy nap arra ébredt, hogy lebénult a bal fele. 

Két évvel a bipoláris depresszió diagnosztizálása előtt késve érkezett az első angolórájára, rögtön belszeretett a tanárnőbe, akit a könyvben Lucy Corazónnak nevez. Végletes, mániás szerelem ez, túl érzelmeken, testiségen és valóságon, és pont ettől tűnik ismerősen hétköznapinak: van egy nő, aki felborítja a teljes biokémiai működését az elbeszélőnek, aki szó szerint felad mindent, hogy ezzel a nővel lehessen. Például a családot is, ami ennek a regénynek nagyon fontos, letaglózóan súlyos szála.

Ha két életet is él az ember a betegsége miatt, akkor is csak egy családja van, szülők, testvér, feleség, gyerek.

Nekik is meg kell küzdeniük mindezzel. A sokat olvasó, kiskorától írónak készülő elbeszélő testvére szellemileg sérült, aki nagyon szereti őt, visszafelé viszont sokkal bonyolultabb ez a viszony.

A Bipolária hangulatában mégis olyan, mintha egyszerre több tévécsatorna menne párhuzamosan egy szobában: néha sötét, villódzó, raszteres, óriási tempót diktáló, a Quimbyt és a Tórát idéző, és nemcsak saját fejében és történetében utazik az elbeszélő, hanem Franciaországba, sőt Amerikába is. 

A regény az elbeszélő és a halott ember folyamatos belső harcáról szól, és bár ez a szuperhősfilmek alapkonfliktusa, itt nem arról van szó, hogy csak egy maradhat, hanem meg kell tanulnia a kettőnek valahogy együtt élni. Kácsor azt írja, “Ha magamra gondolok, nem látok senkit, mert nincs arcom. Üres papírlap van a helyén. Nyugtalanító érzés, hogy bárki ráfirkálhat.” Az üres lap sok mindent jelenthet, de Kácsor teleírta ezt az üres lapot, hiszen ami üres, az alapvetően feltételezi annak lehetőségét, hogy feltölthető tartalommal, ami maga a teremtés.

És ez a könyv ebből a szempontból a teremtés könyve: az évtizedek óta újságíróként és íróként is ismert Kácsor ebben a minden eddiginél személyesebb regényében nemcsak önmagát, hanem a benne élő Másikat is megteremti mármint az olvasó számára.

Két részből áll a könyv, az első kiadja a könyv nagyobbik részét, a második meg értelemszerűen a kisebbiket. Az első ott ér véget, hogy Kácsor álnéven küld verseket a Holmiba, amiket le is hoznának, de amikor megkéri V. Sz. szerkesztő, hogy küldjön magáról pár sort, akkor felfedi kilétét és nem hozzák le a verseit. Egy harmadik én is kellett, hogy rálásson Kácsor az irodalmi közegben betöltött helyzetére, és csak innen érthető meg, milyen szorongásokat és feszültségeket okozott a szerzőnek, hogy megfeleljen az ún. irodalmi életnek, sőt innen érthető meg az is, hogy a Pokoljárás Bipoláriában azt is megmutatja, hogyan születik ez a szöveg, milyen nehézségei vannak az elbeszélésnek, az írásnak, mert ahogy az elején is idéztem, ha valakinek az arca helyén egy üres lap van, amit újra és újra tele kell írni, az nyomasztó is tud lenni. Ebben a regényben sok olyan tényező van, ami végletesen megnehezíti az írást: őszintének kell lennie magához, miközben a szöveget a legközelebbi hozzátartozók és barátok is olvassák, akiknek egyáltalán nincs meg az a távolságuk a történtekhez, mint mondjuk nekem, átlagolvasónak. Mit lehet elmondani? Mit kell feltétlenül elmondani? Ezek alapvetően állandó témái az irodalomnak, de ahogy a Kácsorral készített podcastunkból is kiderül, az események jórészét még a saját édesanyja sem ismeri. 

A fejezetcímek minden esetben mássalhangzókból állnak, utalva a héberre, amelyben ugyanaz a betűalakzat, például a magyar VLSG jelentheti a valóságot és a válságot is. Kácsor nemcsak kapaszkodik ezekbe a szavakba, hanem ezeken keresztül ugyanazt a kettősséget tárja fel, ami a betegsége miatt a depressziójával is jelen van: az ember két életet él, de egyik sem valódi. Ezek a betűalakzatok egymástól eltérő dolgokat is jelenthetnek, egyáltalán nem lényegtelen, honnan tekintünk rájuk, én a játékba belépve szintén tippelgettem, és bár igen jó százalékkal találtam el, mire utal a szerző, a szövegből mégis az derült ki, hogy mindennek létezik másik olvasata, és ugyanazokból a betűsorokból más-más olvasható ki.  

A Pokoljárás Bipoláriában című regény sötét útinapló egy világról, ahova senki nem szeretne ellátogatni, a személyes tétjét az elbeszélésnek az első pillanattól kezdve érezheti az olvasó, és lehet, hogy Kácsor számára terápiás írásként működött, mégis olyan alkotás a végeredmény, ami irodalmi megoldásokat talált. A kettősség nemcsak az én és a halott ember megmutatásában vagy a fejezetcímekben játszik szerepet, hanem abban is, hogyan olvassuk: irodalomként vagy terápiás szövegként. Nekem elsősorban regényként működött, ezért is lett a hét könyve, viszont ha valaki a bipoláris depressziót szeretné jobban megérteni, annak is hasznos és izgalmas lesz. Kácsor Zsolt a 24.hu-nak adott interjújában, majd nekünk is azt mondta, hogy nem tudja, hogyan lehetséges folytatni az írást ezután, mert elment a falig. Ennek a kérdésnek a megválaszolására nem tennék kísérletet, de a könyv olyan erősen viszi színre a szembenézést a saját betegségével, elszúrt döntéseivel és családi problémáival, hogy innen tényleg nincs visszaút: ez lehet a szabadság.

Olvass minket e-mailben is!

  • Személyes ajánló a legérdekesebb tartalmainkról!
  • Extra tartalom csak feliratkozóknak!
  • Így biztosan nem maradsz le a legfrissebb könyves hírekről!
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...
Podcast

Kácsor Zsolt: Még a saját szüleimnek se beszéltem ezekről

Kácsor Zsolt regényt írt bipoláris depressziójáról Pokoljárás Bipoláriában címmel. A betegségről, a családi szembenézésről, az írás nehézségeiről is beszélt az író, aki elment a falig és mindent kiírt magából.

...
Beleolvasó

Kácsor Zsolt: Barbarus - Magyar história

...
Panodyssey

Kiss Tibor Noé: A mindentudó regényvázlattól a hangos felolvasásig (A regényíró hasznos aprómunkáiról)

"Az aprómunka utolsó fázisa számomra az, amikor a teljes regényt hangosan felolvasom magamnak. Ez a fárasztó folyamat eltart néhány napig, de én esküszöm a hatékonyságára. Hangos olvasás közben számtalan apró hiba jobban érzékelhető, mintha amikor magunkban zsolozsmázzuk át újra és újra az egyre ismerősebb szöveget. Mássalhangzótorlódás, önkéntelenül kihagyott-félreolvasott szavak, ritmustalanság – ha egy szöveget nem lehet gördülékenyen felolvasni, ha hangos olvasás közben elunom magam, akkor ott problémák vannak." Kiss Tibor Noé esszésorozatának harmadik részében részletesen elmeséli, hogyan jut el az ötletgyűjtéstől a vázlatkészítésen keresztül a regényírásig, majd a kész mű véglegesítéséig.

Olvass!
...
Beleolvasó

Ezen az évfolyamtalálkozón minden titokra fény derül – Olvass bele Karen Swan bekuckózós karácsonyi regényébe!

Részlet a Karácsony gyertyafénynél című regényből.

...
Beleolvasó

Aranka legyen egy szerethető, megszánható Jutka néni – Gerőcs Péter esszéje a történetírásról

Hogyan legyen együttérző a szereplőivel, és maradjon következetes az olvasóval? Részlet Gerőcs Péter esszékötetéből.

...
Beleolvasó

„Nincs párkapcsolatom, és nem is akarok addig, amíg anyu él” – Olvass bele Bibók Bea Ellopott felnőttkor című kötetébe!

Bibók Bea újabb gondolatébresztő könyvvel jelentkezett.

Hírek
...
Hírek

Simon Márton: Ez a város egy elhagyott pornóforgatókönyv (videó!)

...
Hírek

Láng Zsolt Mészöly Miklós-díjat kap

...
Promóció

Könyvek, melyek segíthetnek kellő motivációt adni a testmozgáshoz

...
Hírek

„Rémes diák voltam" – árulta el Murakami a díszdoktorrá avatásán

...
Promóció

Hogyan válasszunk tökéletes mesekönyvet?

...
Hírek

Öngyilkos merénylők akarták megölni Ferenc pápát három éve 

Jó szívvel ajánljuk
Zöld
A Mitágó-erdő sűrűjébe a hősök és az olvasók is belevesznek – 40 éves a modern fantasy mesterműve
...
Zöld

A Microsoft-vezér szerint bármi szabad préda, ami a netre felkerül

A Microsoft AI csoportjának vezetője sommás véleményt fogalmazott meg az internetes szerzői jogokról. Egy interjúban azt mondta, szerinte bármi, amit a felhasználók közzétesznek a weben, az bárki számára szabadon másolható és továbbgondolható.

SZÓRAKOZÁS
...
Szórakozás

A Száz év magány sorozatot akár Márquez is készíthette volna 

Megfontolt, alapos és csodálatosan furcsa adaptáció készült a Netflixre.

...
Szórakozás

Nincs magyar film az Oscar-jelöltek között

Nem izgulhatunk a Semmelweisért a márciusi gálán, de a fontosabb kategóriák bejelentése még hátravan. 

...
Szórakozás

Az Outlander gyártója készít tévésorozatot a Vér és hamu könyvekből

Sorozatfeldolgozást kap a „Trónok harca vámpírokkal".