A francia matematikus-nyelvész-író, Hervé Le Tellier első, magyar nyelven megjelenő regénye az Anomália: tévés adaptációján már dolgozik a szerző, akit 63 éves korában, harminc eddig publikált regény után ért el a globális irodalmi siker. Az eleve anomáliának tekinthető, hogy egy amerikai bestsellereket imitáló regény nyerje el a legrangosabb francia szépirodalmi díjat, a Goncourt-t. Hasonló anomália, hogy egy húrelméletről csevegő matematikusokról szóló regény világhírre tegyen szert 1,1 millió eladott példánnyal. Ezzel az Anomália minden idők második legsikeresebb Goncourt-díjas regénye Marguerite Duras A szeretője után. Hervé Le Tellier
a bestsellerek eszköztárával, mesterien építette fel összetett regényuniverzumát,
amelyben minden szereplőt más-más műfaji keretek között írt meg. A bérgyilkos egy noirból lép elő, míg a szerelmesek egy romantikus vígjáték kereteiben elevenednek meg, az amerikai tévéműsorban dalra fakadnak a szereplők, míg a francia tévé filozófusokkal indít vitaműsort a megmagyarázhatatlan jelenséggel kapcsolatban. Ezeket a populáris irodalmi eszközöket nagyfokú iróniával kezeli Le Tellier, viszont olyan szakmai tudással és arányérzékkel ír, hogy mindezek ellenére sem fordul át paródiába a bizonyos epizódokban roppant szórakoztató, fekete humorral is átitatott, máskor valódi tragikummal dolgozó története.
Hervé Le Tellier matematikus-író, a legendás Oulipo műhely elnöke Anomália című regényével elnyerte a legfontosabb francia irodalmi díjat, a Goncourt-t, az eladási adatok alapján pedig ez lett minden idők második legsikeresebb Goncourt-díjas regénye. Az új francia sztárszerzővel beszélgettünk.
Tovább olvasokTizenegy, teljesen eltérő profilú utas életét követhetjük duplán nyomon az Anomáliában, amelynek fő kérdése, hogy mit tud kezdeni az egyén azzal, hogy nem egyedülálló, egyszeri és megismételhetetlen, hanem osztoznia kell életének minden részén, de még a legszemélyesebb emlékein is valakivel, aki 106 napot leszámítva ugyanazzal a tudással rendelkezik a világról, mint ő. Erre a kérdésre mindenkinek más a válasza attól függően, ki ő és milyen élethelyzetben van, illetve mi történt vele abban a 106 napban, amely megkülönbözteti a másától. Van, aki konkurenciát lát a másikban, van, aki cinkost vagy legfőbb titkainak egyetlen igazi tudóját és megértőjét. A repülőgép-katasztrófa és a folyamatosan felbukkanó, megmagyarázhatatlan rejtélyek, valamint a cliffhangerekkel záruló fejezetek miatt könnyen asszociálhatunk a Lostra is a regény olvasása kezdetén, de Le Tellier irodalmi játéka sokkal logikusabban, következetesebben és virtuóz módon felépített mű, mint amilyen az amerikai sorozat volt.
Játéknak pedig játék:
a legendás Oulipo műhely regnáló elnökeként Le Tellier nagy elődjeihez méltón képviseli a kísérleti irodalmi társaságot, kreativitása és a különböző irodalmi műfajok hiteles megszólaltatása alapján regénye Raymond Queneau Stílusgyakorlatok című kötetét idézi, Le Telliernél viszont a szöveg koherenciájának megőrzése és az olvashatóság a fő cél, ezért az irodalmi kísérlete nem totális és egyáltalán nem öncélú, nem idegeníti el magától az olvasót. A sötét hangulatú vagy tudományos hangvételű, a regény központi problematikáját, Niklas Boström a szimulációs elméletét tárgyaló (ez egy nagyon jó összefoglaló) fejezetek után a szerző könnyű kézzel rajzol romantikus vígjátékot vagy skicceli fel a semmit sem értő Trump vagy a műdrámázó Macron portréját elképesztő humorral. A játék része a klasszikus mise an abyme is, a regény a regényben, vagyis az olvasó kezében lévő kötettel azonos című regényt ír az Anomália egyik főhőse is. Szintén játék az olvasóval az, hogy a regény 2021-ben, tehát az idei évben játszódik, mégsem teljesen a mi jelenünkben, mert a koronavírus például csak említések szintjén kerül elő.
A pörgős, rendkívül jól felépített történet legnagyobb bravúrja, hogy végig képes érthetően és szórakoztatóan beszélni egy olyan, jelenünk tudományos szakembereit erősen foglalkoztató kérdésről, hogy mi van, ha az egész világ, amelyben élünk, csak egy számítógépes szimuláció, és minden egyes döntésünkkel a civilizációnk történetének alakulását modellezzük éppen. Futó programlétünkben pedig a legfontosabb ugyanúgy a szerelem, a család és a barátságok kérdése, ezen mit sem változtat, hogy nullákból és egyesekből állunk-e.