Szembenézni a halott testvérrel, akit mindig jobban szerettek

Szembenézni a halott testvérrel, akit mindig jobban szerettek

Be lehet tölteni egy halott testvér szerepét? Mit jelent úgy felnőni, hogy az ember tudja, valaki mást akartak helyette? Annie Ernaux A másik lány című kötete tömör, de annál elgondolkodtatóbb olvasmány arról, milyen szembenézni valakinek az emlékével, akit sose ismerhettünk, de mindig is éreztük a jelenlétét az életben. 

Szabolcsi Alexander | 2025. május 29. |

Hogyan lehet feldolgozni egy testvér halálát, aki már jóval születésünk előtt eltávozott? Egyáltalán milyen jelentősége van, ha az élet úgyis megy tovább? A másik lány egyike azoknak az irodalmi leveleknek, amit a szerzők általában apjuknak írnak, egy dühös, számonkérő vagy éppen bocsánatkérő számvetés az élettel, a tettekkel, a következményekkel. Akárcsak Franz Kafka Levél apámhoz című írása, úgy Annie Ernaux is egy intim levelet ad a kezünkbe, ahol az elbeszélő egykori, általa nem ismert testvérét szólítja meg (részlet itt).

Annie Ernaux
A másik lány
Ford. Gulyás Adrienn, Magvető, 2025, 64 oldal

Ernaux a kortárs francia irodalom egyik legkiemelkedőbb alkotója, 2022-ben elnyerte az irodalmi Nobel-díjat, a díjat megelőző évben pedig megjelent az Évek című regénye (kritika itt, beleolvasó itt), amit az életmű egyik csúcspontjának is nevezhetünk. A másik lány bár rövid, ott hordozza magában azokat a jegyeket, amiért Ernaux-t annyira szeretni lehet: a történelmi tudat, az őszinteség, a letisztult, dinamikus nyelvezet és a fanyar szembenézés a múlttal, ami után megtisztul az ember.

A pillanat, ami átírta a múltat és a jövőt

A másik lányban egy nagyon rövid és töredezett betekintést kapunk egy család történetébe, ahol az elbeszélő hat évvel korábban született nővére egy betegség miatt elhunyt, utána pedig az elbeszélő egykeként, a másik lány árnyékában nőtt fel. A mű lényegében egy központi esemény körül forog: az elbeszélő 10 éves korában véletlenül meghallja, ahogy a szülei a konyhában a rég elhunyt testvéréről beszélnek. Ez pedig mindent átír előzőleg és ezt követően is. Ugyanis az elbeszélő azzal nő fel, hogy valakinek a pótléka, mintegy a második esély arra, hogy szülei családot alapítsanak:

Nem a fájdalmukban éltem, hanem a hiányodban”

A regény szinte egésze ezt az egy pillanatot próbálja tisztára mosni azzal, hogy minden félelmét, haragját, kétségét és vágyát megvallja a testvérének egy hozzá címzett levél formájában. Töredékes jeleneteken keresztül ismerhetjük meg, hogy az elbeszélő hogyan küzdött egész életében a másik (negatív) jelenlétével. Így például eleinte tinédzserkorban a testvér hiánya inkább haragot és szégyent generált azzal, hogy az elbeszélő próbált megfelelni egy elképzelt mércének, majd idővel ez átalakult és idősebb korára inkább a tehetetlenség és a közöny dominált.

„Nevezhetném ezt a viszonyt érzelmi vakfoltnak. Vagy érdektelenségnek, amit a legrosszabb esetben is csak beárnyékolt, ha elhallgatott jelenléted megsejtettem a szülők beszélgetéseiben »a sírról«. Talán volt bennem egy homályos félelem. Hogy bosszút állsz rajtam.”

Viszont azt se lehet mondani, hogy ez ilyen egyszerű.

A másik lány pont arra mutat rá, hogy a halál nem elbeszélhető, inkább csak körbe- és félrebeszélhető.

Nincs megérkezés, csak folyamatos újra- és újragondolás, a sok „mi lett volna, ha”, és a megannyi „már úgy is mindegy”.

Én életben maradtam, hogy ő halott lehessen

A másik lány nem is a gyászról, hanem a halál abszurditásáról szól. Halottnak lenni (a hétköznapi felfogás szerint) egyet jelent a semmivel, esetenként a hiánnyal, de mindenképp valami olyannal, ami a megnevezhetőn és felfoghatón kívül esik. Pedig ez az egyetlen dolog, ami lényegében határozza meg az emberi létezést. Mondhatnám úgy is, hogy minden nap a halál tudatával élünk, de ennél egyszerűbb, ha csak arról beszélek, hogy a halál mindent megszépít. Ha egy családtagunk meghal, aki előtte bántalmazott, legyen bármennyire is rossz a kapcsolatunk, az mindig megszépül utólag, hiszen így működünk.

„Halottról jót vagy semmit” tartja a mondás, de miért akarunk etikusak lenni a halottakkal?

Erre Ernaux nagyon érzékenyen rá is mutat: „Lehet, hogy nem is voltál boldog? Fel sem merült bennem a kérdés, mintha botrányosan abszurd lenne ilyet feltételezni egy halott kislánnyal kapcsolatban. Mintha a szeretetük megannyi jele, az elvesztésed miatt érzett fájdalmuk, ahogy sajnáltak, milyen jó gyerek voltál, garantálta volna a boldogságod.”

A halál úgy megvilágításba kerül ebben a kötetben, egy olyan töréspont, ami egyfelől természetesen (a halott gyerek után újat nemzenek), másrészt teljes abszurditással (hogyan lehet pótolni valakit egy másik emberrel?) vágja ketté a család, és főleg az elbeszélő életét. Ennek legszebb példája, hogy az elbeszélő saját halálközeli élményét a másik lányhoz köti.

Annie Ernaux irodalmi fényképalbumba sűrítette az élet illékonyságát
Annie Ernaux irodalmi fényképalbumba sűrítette az élet illékonyságát

„Eltűnik majd az összes kép” – ezzel a mondattal nyit Annie Ernaux Évek című könyve, amely akár egy régi fényképalbum, úgy tárja elénk egy élet szakaszainak változásait és az elmúlt évtizedek nagy korszakváltó pillanatait. A kortárs francia irodalom egyik legjelentősebb írójának rendhagyó önéletírása a hét könyve. 

Tovább olvasok

Az elbeszélő kiskorában tetanuszfertőzés miatt szinte majdnem meghal, mivel ez még az általános tetanusz-oltás előtti időszakban, 1945 előtt történt. Ez az eset pedig évekkel később újra előjön, amikor 10 évesként tudomást szerez a másik haláláról. Az elbeszélő pedig úgy gondolja, a másik lány halála biztosította, hogy ő túlélhette a fertőzést:

„A te és én történetem sorrendisége megfordul, és az idő kereke visszafele forog. Ebben a sorrendben én majdnem meghaltam, mielőtt te meghaltál. Egészen biztos: 1950 nyarán azon a vasárnapon, amikor először hallok a halálodról, nem elképzelem, hanem emlékszem rá.

Te fekszel a helyemen, és én halok meg”.

Itt egy egészen furcsa dolog történik: a halál miatt a két testvér felcserélhetővé válik. Az egyetlen közös bennük, hogy mindketten megtapasztalták, így abban a pillanatban egy és ugyanazon ember voltak, nem volt másik lány. Mégis az elbeszélő ezt felbontja a tanúság, mártíromság tudatában, aki életben maradt, az emlékezik:

„Tehát hatéves korodban meg kellett halnod ahhoz, hogy én megszülessek, és aztán megmeneküljek a haláltól (…). Nem azért írok, mert meghaltál. Hanem azért haltál meg, hogy én írjak – nagy különbség”.

Én vagyok én, te vagy te, de ki a másik?

Az elbeszélő bármennyire is egykeként nő fel, a másik mindig ott van mellette. Nem mint támogatás, hanem mint viszonyítási pont, egy elvesztegetett lehetőség a szülők részéről, valaki, aki biztosan jobb, szebb, okosabb lett volna, ha máshogy alakul:

„Nem is nagyon akartam, hogy beszéljenek rólad. Talán abban reménykedtem, hogy ha nem kerülsz szóba, idővel elfelejtenek. Ezt a feltevésemet látszik igazolni, hogy még felnőttként is megmagyarázhatatlan, mély szorongás vett rajtam erőt, ha be kellett látnom a nyilvánvalót: elpusztíthatatlanul éltél bennük tovább”.

Mégis: a kettő sosem élhetett volna egyszerre.

A szembenézés a másikkal valójában az önmagával való szembenézést jelenti, egy lehetőséget, ami lehetett volna, amit a szülők akartak volna, és a valóságot, ami végül lett.

„De mindkettőnket egynek szánta sors. (…) ha te most élnél, akkor én nem, testvérek soha nem lehettünk volna”. Vagyis nincs kiút, sem megoldás, elfogadni és megtagadni a másikat ugyanazt jelenti, tudomásul venni, hogy az elbeszélő csak másolat, utód, pótlék.

Ernaux végül az elfogadás és a tagadás helyett egészen mást választ. A kötet legvégén feje tetejére fordítja a kiindulópontot: a másik lány végig az elbeszélő volt, az, akit mindig a másikhoz hasonlítottak, az utánzat, és nem az etalon. Mert nem az a lényeg, hogy a halott másikról mit tudunk, hanem hogy ennek az árnyékában mit jelent felnőni. Így lesz végül halottból élő, a másikból önmaga, a kettőből egy:

Egy testből születtünk. (…) Van a halál, és van az élet. Te vagy én”.

Fotó: Magvető / © Catherine Hélie, Editions Gallimard

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

„Azért haltál meg, hogy én írjak” – Olvass bele a Nobel-díjas Annie Ernaux elhunyt testvérének írt könyvébe!

A Nobel-díjas szerző most halott nővérének állít emléket, és igyekszik megérteni az élet és halál örök ellentétének árnyalatait. 

...

Ernaux szégyenérzet nélkül dokumentálja az elsöprő szerelmet

Annie Ernaux két kisregényét harminc év választja el egymástól. Mindkét szöveg a szenvedély természetét tárja fel, és mindazt, amit a másik ember iránt érzett szenvedély tanított a szerzőnek az emlékezésről, az időről és önmagáról.

...

Annie Ernaux szembenéz fiatalkori abortuszával, melyért börtönbe is kerülhetett volna

Az esemény 1963-ban játszódik. Kennedyt épp most lőtték le Dallasban, de az egyetemista Annie egészen mással van elfoglalva: pár napja derült ki, hogy terhes. Nem szeretné megtartani a gyermeket, de az orvos nem vállalja a tiltott műtétet, így a lány „angyalcsinálóhoz” fordul. Olvass bele!

A hét könyve
Kritika
Hogyan lehet kitörni egy családból, ahol az apa mindenkit terrorban tart?
A The New York Times Halász Rita regényéről: Lélegzetelállító

A The New York Times Halász Rita regényéről: Lélegzetelállító

Már a hazai siker is bebizonyította, hogy Halász Rita nagyon is tud regényt írni, de a nemzetközi szárnyalás még csak most kezdődik! 

Listák&könyvek
...

Mi az a gyógyító irodalom? Ez a dél-koreai sikerkönyv megmutatja!

...

Drámai a helyzet a parajdi sóbányában: könyvek természeti katasztrófákról

...

Gyászfeldolgozás, anyaság és Bill Gates – íme 11 friss non-fiction könyv

Szembenézni a halott testvérrel, akit mindig jobban szerettek

Szembenézni a halott testvérrel, akit mindig jobban szerettek

Annie Ernaux A másik lány című kötete őszintén és intimen beszél felnövésről, gyászról, a múlttal való szembenézésről és a halálról.

Szerzőink

Szabolcsi Alexander
Szabolcsi Alexander

12 új világirodalmi könyv, amit szerezz be júniusra

sza
sza

A szolgálólány meséje nem ér véget a sorozattal – 5 könyv, amit olvass el Margaret Atwoodtól!