A Strong Words egy független könyves magazin, amely havonta jelenik meg Nagy-Britanniában. Nagyjából úgy kell elképzelni, mint a Könyves Magazint, hiszen a lap kizárólag a könyvekre fókuszál, interjúkat, kritikákat közöl – a célja is nagyjából hasonló a mienkhez: segít eligazodni a könyvek világában.
Ez a magazin viszont most szokatlan lépésre ragadtatta magát: alapító szerkesztője, Ed Needham ugyanis úgy döntött, nem közöl kritikát az olyan bestsellerekről, mint Richard Osman új krimije (ez a magyarul is hamarosan megjelenő A férfi, aki kétszer halt meg, ami A csütörtöki nyomozóklub egyenes ági folytatása), vagy Sally Rooney az egész könyves őszt domináló új regénye, a Hová lettél, szép világ. Magyarázata szerint az ok egyszerű: vannak jobb könyvek is a piacon, amik egész egyszerűen elsikkadnak.
Az elmúlt évek legnagyobb brit könyvsikerét produkálja éppen Richard Osman, az empátiájáról híres műsorvezető. Első regényében hetvenes nyugdíjasok erednek gyilkosok nyomába két pohár bor és a Pilates-edzés között.
Tovább olvasokNeedham óva inti az olvasókat attól, hogy a könyvkiadás keltette illúzió csapdájába essenek, ez az illúzió pedig szerinte nem más, minthogy mindössze ez a két könyv elérhető a boltokban.
Az esetről beszámoló iNews azt írja, hogy Nagy-Britanniában a könyvesboltok nagyban az októberi szupercsütörtökre készültek, amikor 300 keményfedeles cím jelent meg, köztük például John le Carré utolsó regénye vagy Billy Connolly színész memoárja. Ezek a könyvek viszont a Strong Words szerkesztője szerint aligha kapják meg a megérdemelt figyelmet az olyan, az egész piacot letaroló könyvek mellett, mint amilyen Osman második krimije, amely a megjelenést követő első három napon több mint 114 ezres eladást produkált a szigetországban. De ide sorolja Rooney könyvét is, ami szintén szépen teljesített, hiszen az első héten több mint 46 ezer példányt adtak el a belőle.
Sally Rooney új regényében megdöbbentően pontos lenyomatát adja a korhangulatnak. Főhősei élik a mostani harmincasok mindennapi életét, és közben próbálják megfejteni, hogyan siklott félre minden. A könyvet uralja a nosztalgia érzése egy olyan kor után, amelyben a szereplők még nem is éltek, vagy amely talán soha nem is létezett. A Hová lettél, szép világ a hét könyve.
Tovább olvasokNeedhamnek nem tetszett az sem, hogy – az amúgy 283 könyvesboltot működtető – Waterstones úgy pozícionálta Richard Osman második krimijét, hogy az még azoknak is tetszhet, akik évente csak egy könyvet vesznek. A szerkesztő szerint, ha valaki egy évben csak egy könyvet vesz, akkor annak nem az Osman-Rooney-tengelyről kellene kikerülnie, inkább abból a halomból kellene választania, ahol azok a könyvek vannak, amelyek teljesen elsikkadnak a két bestsellerre háruló figyelem miatt. Habár a Strong Words minden egyes lapszámban több mint száz könyvről közöl kritikát, Osman kötetéről most biztosan nem fog. A magyarázat szerint ennek részben az az oka, hogy az emberek már úgyis tudják, hogy ez a könyv vajon nekik való-e, akik pedig megveszik, azok úgyis tudják, mire számíthatnak.
Nedham szerint hetente több száz új könyv jelenik meg, és ahelyett, hogy biztonsági játékot játszanának, a maga részéről arra biztatná az olvasókat, hogy a könyvválasztásaikban legyenek merészek.