Irodalomról, könnyűzenéről, kulturális identitásról és színházhoz való viszonyáról kérdezték a Telex újságírói Demeter Szilárdot a Petőfi Irodalmi Múzeum igazgatóját. A videóban Demeter arról beszél, hogy ha rajta állna, a magyar irodalom 80%-át valószínűleg kukázná, mert szerintem nem jó. Mint mondta, ez az ő rettenetesen szigorú ízlésvilágáról szól. Az összevetési alap számára a költészetben Rilkétől Arany Jánoson át Kemény Istvánig terjed, hozzájuk mérten szerinte van kivetnivaló egy-két kortárs költő művészetében. Beszélt arról is, hogy Parti Nagy Lajossal sem a Hvg-be vagy máshova írt publicisztikái miatt van baja, hanem „hogy az utóbbi években az ő tehetségéhez és irodalmi nagyságához képest szarokat ad ki, mint szépirodalmi mű”. (Utóbbi állítást mi erősen vitatnánk, a Létbüfét az évtized legfontosabb magyar könyvei közé választottuk, amely listát közel harminc felkért szakértő, kiadóvezető, szerkesztő, kritikus, egyetemi tanár és újságíró segítségével állítottuk össze. A kötet bemutatójáról ITT írtunk, interjúnk Parti Nagy Lajossal ITT olvasható.)
A videóból kiderül az is, hogy Demeter Szilárd gyűlöli a színházat, számára olyan színházba járni, mint fogorvoshoz menni. De a magyar filmeket sem szereti, mert szerinte hallatszik, hogy színházi, és nem filmszínészek játszanak bennük, és csak azért nézi meg ezeket, mert „kicsi, sárga, de a mienk”, ugyanakkor „wow élménye” nem volt az utóbbi években. Rádiót egyáltalán nem hallgat, és a magyar könnyűzenében sem találja meg a minőséget, csak Ferenczi Györgyöt, a Tankcsapdát, a Follow the Flow-t és Lovasi Andrást dicsérte.
Európát Soros György gázkamrájának nevezi Demeter Szilárd origós publicisztikájában, ami ellen tiltakoztak zsidó szervezetek, politikusok, PIM-esek, Schein Gábor véleménycikket írt.
Tovább olvasokSzerinte a magyarok kulturális identitását kell erősíteni, ez a közfeladat az, amit szívesen vállal. Mint mondta, a Petőfi Rádiónak is ez lenne a dolga, a küldetése: nemcsak a zenei trendeket, de a magyar fiatalok életmódját is formálnia kellene. Példaként a dalok befolyásoló szerepéről a Mizu című dalt említette, mert ha eljön az a világ, amitől ő legjobban tart, akkor szerinte először Fluor Tomi dalát fogják betiltani, amiért abban elhangzik, hogy „te lány, én meg fiú”, ami mint ilyen, egy heteroszexuális kampánydal, ha úgy tetszik.
A teljes videó ITT nézhető meg.