Kalandor királyok, boszorkányüldöző főpapok, zsoldosok, kurtizánok és egy különleges szerelem története

Kalandor királyok, boszorkányüldöző főpapok, zsoldosok, kurtizánok és egy különleges szerelem története

Mörk Leonóra legújabb,  Asszonyom, édes úrnőm című regénye arra keresi a választ, hogy vajon jár-e szabályos szerelem két szabálytalan embernek. Egyáltalán, létezik-e szabályos szerelem?

Könyves Magazin | 2022. május 11. |

Az 1600-as évek elején Prága az aranycsinálás lázában ég. A várban, ahol ugyanúgy a bölcsek kövét keresi a babonás császár, mint a sok alkimista, varázsló és szerencsevadász, tömlöce mélyén gyermeket szül egy boszorkánysággal vádolt fiatal nő. Mire a börtönőrei észbe kapnának, ő maga meghal, az újszülöttnek pedig nyoma vész. 

Mörk Leonóra
Asszonyom, édes úrnőm
Jaffa Kiadó, 2022, 320 oldal
-

Mindeközben a vallásháború felé sodródó Európa népeit az Újvilágból érkezett járvány tizedeli. Csodatevőnek hitt déltengeri ellenszerével, a guajakfával Augsburg dúsgazdag polgárai, a Fuggerek kereskednek. Az élet fájaként emlegetett szer nyomában jut el a sváb városba a fiatal Johanna is, aki lány lévén ugyan nem követheti orvos édesapját annak hivatásában, a gyógyfüvekről azonban mindenkinél többet tud. Azt reméli, a titokzatos növény segítségével megmentheti annak a fiúnak az életét, akit a világon a legjobban szeret. Az élete azután váratlan fordulatot vesz, amikor megismerkedik az itáliai énekessel, Niccolòval. Az angyalarcú fiú egy új műfaj, az opera csillaga, hercegi udvarokban dolgozik, a legnagyobb zeneszerzők írnak darabokat neki, megnyerő külseje és magával ragadó hangja miatt nők és férfiak egyaránt rajonganak érte. Ő azonban a hírnévért nagy árat fizetett, most pedig menekülni kényszerül egy befolyásos nagyúr elől, aki megszokta, hogy a kívánsága parancs. 

Johanna és Niccolò körül ott kavarog a változások korának tarka forgataga, kalandor királyokkal és boszorkányüldöző főpapokkal, zsoldosokkal és kurtizánokkal, felejthetetlen farsangi mulatságokkal és olyan csodálatos zenével, amilyet korábban nem hallott emberi fül. Nekik viszont arra a kérdésre kell választ találniuk, jár-e szabályos szerelem két szabálytalan embernek. Egyáltalán, létezik-e szabályos szerelem?

Mörk Leonóra író, újságíró, szerkesztő és műfordító, éveken át az Elle főszerkesztő-helyetteseként, illetve a Nők Lapjában vezető szerkesztőjeként dolgozott. Ez a tizedik regénye.

Mörk Leonóra: Asszonyom, édes úrnőm (részlet)

1610, Mantova, Itália

Tizenhét évesen fedezte fel a nőket. Vagyis inkább azok fedezték fel őt. Akkor már Mantovában élt, a Gonzaga hercegek udvarában, akik ugyanolyan szenvedélyesen gyűjtötték a szép hangokat, mint a szép festményeket. És a szép nőket. 

Bianca ugyanannyi idős volt, mint ő, udvarhölgy a hercegné, Eleonora de' Medici szolgálatában, egy gazdag firenzei nemesúrfi menyasszonya, és bűbájos, mint a lombard tavasz. A karneváli ünnepségek egyik előadásán látták meg egymást, ahol Niccolò egy pásztorjátékban lépett fel, a lány pedig az első sorban ült. Bár a fiút a római énekiskolában szigorúan megtanították rá, hogy amikor énekel, csakis a zenére figyeljen, ne mélázzon el, ne bámészkodjon, mert kiesik a szerepéből, a gondos kiképzés nem készítette fel Bianca látványára. 

Hosszú végtagjai ellenére Niccolò ügyesen mozgott a színpadon, nem olyan esetlenül, mint a legtöbb castrato, aki megállt ott, ahová a maestro della musica, a karmester küldte, elénekelte, ami a kottájában szerepelt, aztán kisétált. Most azonban, amint összeakadt a szeme a lányéval, megbotlott a saját lábában, és a nézők nagy mulatságára hajszál híján elhasalt. Égő arccal szerencsétlenkedett ki a színpadról, a fülében ott csengett a lány hangos kacagása. 

Attól kezdve hol itt, hol ott futottak össze, a palotában, a kertben, az ünnepi forgatagban, és Bianca nagy kék szeme mindig hívogatóan mosolygott rá. A Gonzaga hercegek monumentális rezidenciája város volt a városban, pompás galériákkal és folyosókkal, belső kertekkel és udvarokkal összekötött épületek együttese, valóságos labirintus. Niccolò a maga ártatlanságában ezeket a találkozásokat mégsem a lány leleményességének tulajdonította, hanem a véletlennek. Korábban nem hogy Vénusz, de a szív játékait sem játszotta soha. Az érzékei aludtak, és azt hitte, soha nem is fognak felébredni.

Azután elérkezett az 1607-es év farsangjának farka, az utolsó három nap, amikor a böjt kezdete előtt az emberek még utoljára kitombolják magukat. Míg odakint a városban Mantova népe féktelen mulatozással búcsúztatta a telet, bent a palotában jóval kifinomultabb szórakozás várta azokat a szerencsés kiválasztottakat, akik meghívót kaptak Vincenzo hercegtől. Udvari zenemestere, Monteverdi új zenés darabot, favola in musicát írt az alkalomra, Orfeusz és Eurüdiké történetét feldolgozva. A férfi főszerep egy híres tenornak, a női egy Firenzéből érkezett castratónak jutott, Niccolò pedig felváltva alakította a Hírnök, a La messaggera és a Remény, La Speranza szerepét. 

Mialatt az előkelő közönség izgatottan fészkelődött a Sala dei Fiumi, a Folyók terme széksoraiban, megbámulva az aranyozott mennyezetet és a város hat folyóját ábrázoló freskókat, Niccolòt, aki a kollégáival együtt a szomszédos szobában várakozott a fellépésére, egyszer csak meglökte valaki hátulról, és összetekert kis cédulát csúsztatott a kezébe. Mire odakapta a fejét és megfordult, már csak egy sötét köpenybe burkolózott alakot látott eltűnni a becsukódó ajtó mögött. Körülnézett, de mindenki a saját szerepével volt elfoglalva, a kövérkés Orfeusz a jelmezét igazgatta a tükörben, a nimfák lenge ruhájukban a táncukat gyakorolták, rá senki nem figyelt. 

Közelebb húzódott az egyik falikarhoz, szétnyitotta a levelet, és a gyertyák fényében olvasni kezdte. 

Ha nem akarsz Orfeusz sorsára jutni, aki óvatlanságában örökre elveszítette a szerelmét, kövesd az álarcost, aki az előadás után megszólít majd a folyosón. B.

Még ha marad volna is kétség benne, ki küldhette az üzenetet, nem jutott ideje a tépelődésre, mert odakint felhangzott a Zene, La Musica figyelmeztetése, csendre intve a közönséget. Megkezdődött a darab, hogy öt felvonáson át mesélje el az antik pár szívszorító történetét. 

Niccolò nem lett volna énekes, ha nem fordul meg a fejében, mennyivel jobban illene őhozzá a főszerep, mint a firenzei vendéghez, aki a próbák során szüntelenül arra panaszkodott, hogy nem fog tudni megjegyezni ilyen sok szöveget meg zenét. Már Rómában megtanulta tisztelni Monteverdi művészetét, és most őszinte lelkesedéssel vett részt a produkcióban, közben viszont a gondolatai mélyén végig ott motoszkált a kérdés, vajon mi vár rá az előadás után.

Végül a felesége után bánkódó Orfeuszt magával ragadta az égbe Apollón, a pásztorok kórusa megállapította, hogy aki szenvedést vet, az a kegyelem gyümölcseit arathatja majd le, és az opera egy lendületes mór tánccal befejeződött. A legkegyelmesebb herceg elégedettségét fejezte ki, a közönség mozgolódni kezdett, Niccolò pedig, maga is sötét pelerinbe bújva és mélyen az arcába húzva a csuklyáját, feltűnés nélkül kisurrant azon az ajtón, amelyen át másfél órával korábban távozni látta a levélhozót.

A titokzatos alak, a ruháját elrejtő hosszú körgallérhoz ezúttal álarcot is viselve, odakint várta az ajtó előtt, és szótlanul intett, hogy kövesse.

A falikarok bizonytalan fényében Niccolò még azt sem tudta eldönteni, a vezetője férfi-e vagy nő, bár törékeny alakja és könnyed mozgása miatt nőnek vélte. A dominó mindenesetre sokkal jobban kiismerte magát a hercegi palota zegzugos folyosóin, mint ő, kanyarogtak jobbra, befordultak balra, lépcsőkön kapaszkodtak fel és néptelen termeken vágtak át, míg végül egy keskeny folyosón, ahol a falat lila szőlőfürtök és sötétzöld levelek díszítették, megálltak egy sötétbarna ajtó előtt. Itt az álarcos kopogtatott, majd benyitott.

– La messaggera, úrnőm – jelentette, aztán félreállt, betessékelte a szobába az elképedt Niccolòt, és a sarkára csukta az ajtót.

Odabent meleg fogadta és kellemes virágillat, mintha nem is február végén járnának. A kandallóban pattogott a tűz, az asztalon díszes fajansztál állt, a francia divat szerint megtöltve pot-pourrival, szárított jázminnal, levendulával, rózsaszirmokkal, cédrusfa-darabokkal. És ebben a buja környezetben, a brokátfüggönyös ágy előtt, aranymintás selyemruhában, amelyet a hangversenyen is viselt, ott mosolygott Bianca.

– Miféle hírnök az, aki maga is küldöncre vár? – hajtotta félre kérdően a fejét, és a tekintetétől Niccolòt elöntötte a forróság.

– Félénk hírnök, úrnőm.

A lány közelebb lépett, hátratolta a fiú fejéről a csuklyát és lesodorta a válláról a köpönyeget. 

– Akkor legfőbb ideje, hogy levetkőzze a félénkségét, nem gondolod?

– És a vőlegényed, úrnőm? – dadogta Niccolò. – Ő mit fog szólni?

– Ne törődj vele, nem fogja megtudni – nyugtatta meg Bianca, azzal átölelte a nyakát és a száját az övére tapasztotta.

A kapcsolatuk rövid volt, ám annál intenzívebb. Mindketten tudták, hogy nincs sok idejük, csak néhány hét, ameddig el nem jön a lányért a firenzei vőlegény, hiszen már kitűzték az esküvőt.

Addig azonban igyekeztek minden percet kihasználni.

A lány különösen furfangosnak bizonyult a randevúik megszervezésében, a már ismerős szolgáló hol itt, hol ott bukkant fel váratlanul, Niccolò kezébe nyomva egy-egy cédulát, rajtuk az időponttal és a helyszínnel. Ő pedig engedelmeskedett a hívásnak, akár az erdő állatai, akiket megbabonázott Orfeusz éneke. 

Olykor csak néhány lopott perc jutott nekik egy-egy csók erejéig a függőkert szögletesre nyírott sövényei mögött vagy valamelyik néptelen folyosó szegletében. Máskor viszont együtt tölthették az egész éjszakát, míg hajnalban meg nem jelent Bianca szobalánya, hogy kitegye Niccolò szűrét, és rendbe szedje az úrnőjét.

Bianca ugyanolyan tapasztalatlan volt, mint a fiú, de kíváncsian és határtalan lelkesedéssel vetette bele magát a szerelembe. Nemhogy nem zavarta, hogy egy castratótól nem kaphatja meg azt, amit szokás szerint egy férfitól meg kellene kapnia egy nőnek, hanem egyenesen örült, amiért nem kell a teherbe eséstől félnie, és megőrizheti a vőlegénye számára azt, ami köztudomásúlag egy lány legféltettebb kincse: a szüzességét. 

Niccolò kimondottan figyelmes szeretőnek bizonyult, lenyűgözték a női test csodái, és meghatotta a bizalom, amellyel a lány átengedte magát neki, hagyta, hogy azt csináljon vele, amit akar. Egyszerre fedezték fel egymás testét, de a sajátjukat is, és a fiút kellemes meglepetésként érte, milyen érzékenyen reagál minden porcikája a fehér ujjak és a rózsaszín száj érintésére. 

Az esküvő napja azonban vészesen közeledett.

Március végén Bianca üzenetet kapott a vőlegényétől, hogy másnap érkezik. Hajnalban Niccolò arra ébredt, hogy a lány éberen fekszik mellette, és az ágy sötétkék brokátplafonját bámulja. Amikor észrevette, hogy a fiú szeme nyitva van, feléje fordult és úgy szorította magához, mint még soha. 

Niccolò már öltözködött, épp az ingét húzta keresztül a fején, mikor meghallotta a lány hangját. Arra a kérdésre válaszolt, amit az első közös éjszakájuk előtt tett fel neki.

– És különben is, csak hálás lehet neked.

Nem volt ez szerelem, nem is lehetett volna az, a válás mégis mind a kettőjüket megviselte. Az esküvőn Niccolò is énekelt, és két dal között azon törte a fejét, akkor most sírjon-e vagy nevessen. Sírjon, amiért soha többé nem fogja látni Biancát? Vagy kárörvendően nevessen a vőlegényen, aki amúgy jóképű, rokonszenves fiatalember volt, láthatólag fülig szerelmes a menyasszonyába, amiért a felesége nem tőle fog megtanulni szeretni?

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!

Még több olvasnivaló
...
Nagy

Miért hasonlítanak a roma mesék a kortárs versekre?

Hogyan mozgatnak meg egy kortárs költőt a roma mesék? Miben fedez fel hasonlóságot az archaikus történetek és generációja meghatározó irodalmi témái között? És miképpen válik a mesékből költészet? Veszprémi Szilveszter cikkében a Vijjogók munkacímű verseskötetéről mesél.

...
Nagy

Mit szeretnek az emberek a kihalt Balatonban? Ebből az albumból megtudod

Bartha Dorka kötete a Balaton-part eltűnőben lévő épített örökségét és múlhatatlanságát mutatja meg. A történész-újságíró szerzővel egy nyikorgós Csepel bringáról, fotózásról, történetek utáni kutatásról, illetve a déli part felfedezetlen értékeiről beszélgettünk.

...
Nagy

Milyen apa volt Hemingway?

A Nobel-díjas Ernest Hemingwaynek Papa volt a beceneve. De vajon hogy osztotta be az idejét, ha az írás és az apai teendők között kellett választania?

...
Nagy

Orsós Julianna: Mariella Mehr erőt kovácsolt a szenvedéséből [ROMA IRODALOM]

A Nemzetközi Roma Nap alkalmából írók és kutatók ajánlanak olvasmányokat a roma irodalomból, melyek reflektálnak a reprezentáció kérdéseire is. Orsós Julianna Mariella Mehr regényét választotta.

...
Kritika

„A rendszerek változnak, a cigánypolitikájuk nem” – Zsigó Jenő a Tények és tanúk sorozatban

Zsigó Jenő a magyarországi cigány mozgalom egyik legkiemelkedőbb alakjaként évtizedeken át dolgozott a hazai közéletben. Életinterjú-kötetén keresztül egy elkötelezett, soha meg nem alkuvó ember munkásságát ismerjük meg.

...
Nagy

Ayhan Gökhan: A fal című regényben a kívülállóság markánsan képviselteti magát [ROMA IRODALOM]

A Nemzetközi Roma Nap alkalmából írók és kutatók ajánlanak olvasmányokat a roma irodalomból, melyek reflektálnak a reprezentáció kérdéseire is. Ayhan Gökhan Marlen Haushofer egyik regényéről írt.

...
Nagy

Vérfertőző, wannabe-sátán és kölyökmedve-tulajdonos – 10 érdekesség a 200 éve elhunyt Byronról

George Byron mindent megvalósított, amit egy romantikus költő ismérvének gondolunk. Halálának 200. évfordulóján tíz érdekességet gyűjtöttünk össze a lírájáról és a botrányairól.

Szerzőink

...
Kolozsi Orsolya

Mivel pörgeti fel egy mentalista Camilla Läckberg új szektás krimijét?

...
Vass Norbert

Mit szeretnek az emberek a kihalt Balatonban? Ebből az albumból megtudod

...
Vass Norbert

Milyen apa volt Hemingway?

SZÓRAKOZÁS
...
Nagy

6 érdekesség, amit nem tudsz a Netflix Ripley-sorozatáról

Huszonöt évvel azután, hogy Matt Damon, Jude Law és Gwyneth Paltrow főszereplésével filmre vitték Patricia Highsmith thrillerét, Mr. Ripley ismét hódít, ezúttal fekete-fehérben. Összegyűjtöttünk hat érdekességet a vadonatúj Netflix-sorozatról.

...
Szórakozás

7 Oscar-díjas adaptáció, amit most láthatsz a Netflixen

Tuti befutókat néznél az este? Összeszedtük, milyen Oscar-díjas adaptációkat találsz most a Netflixen: lesz közte hard boiled krimi, izgalmas animáció, szórakoztató kaland és egy kakukktojás dráma is.

...
Szórakozás

„Ivy a kedvencem” – A Csengetett, Mylord?-enciklopédia szerzőjével beszélgettünk

Mi lehet a Csengetett, Mylord? titka, amivel ennyire betalált a magyar nézőknél? A sorozatról készült enciklopédia szerzőjét, Boromisza Istvánt kérdeztük.

...

Ezt senki nem mondta – Szabó T. Anna és Dragomán György: Azt terveztük, hogy szabad gyerekeket fogunk nevelni

...

Kemény Lili: Az életemet nem különösebben tartom érdekesnek

...

Ezt senki nem mondta – Dr. Benkovics Júlia: Mi történik a nőgyógyásszal, amikor terhes lesz?

Évente több száz új gyerekkönyv jelenik meg a piacon, ekkora választékban pedig még egy rutinos szülő is könnyen elveszítheti olykor a fonalat. Keresd a Bookline Kids apró pecsétjével ellátott cikkeket, és ismerd meg a legszerethetőbb új gyerekkönyveket!

Nógrádi Gábor ifjúsági regényében Jézus képzeletbeli kamaszkora tárul fel

...

Kiss Ottó új gyerekkönyvében egy ovis macibarátságé a főszerep

...

Marék Veronika karácsonyi története valódi mestermese

...

A gyerekek a legfontosabbak a világon! – Maria Montessori tudása ma is érvényes

...
Jó szívvel ajánljuk
Gyerekirodalom
Szabadság, egyenlőség, tolerancia a rajzolásban és az életben – gyerekeknek (is)
...
Gyerekirodalom

Derűs és hasznos könyvecske ad tanácsot, mit csinálj, ha szembejön egy medve

Ha szembejön egy medve beszélgetésre hív az emberek és állatok kapcsolatáról, Linda Bondestam magával ragadó illusztrációi pedig bemutatják az erdő mélyén leskelődő veszélyek és a mesélés öröme közti különbséget. Olvass bele!

...
Gyerekirodalom

A legjobb gyerekkönyvek 2024 tavaszán – piciknek, nagyobbaknak és kamaszoknak

A tavasz kezdetével egy időben a gyerekkönyvkiadók is megélénkültek, és egyre több izgalmas gyerekkönyv lát napvilágot ‒ ezekből válogattunk egy csokorra valót.

A hét könyve
Kritika
A Kovács ikrek fergeteges családregénye sokkal többről szól, mint beszűkült parasztokról
...
Nagy

Mivel pörgeti fel egy mentalista Camilla Läckberg új szektás krimijét?

A pszichológiát és a sötét rejtélyt kiválóan ötvöző krimi, A doboz után a héten került a boltokba A szekta, Läckberg és Fexeus közös regénytrilógiájának második része. Ez alkalomból beszélgettünk a szerzőpárossal.