Alex Schulman: Minden írásomban megbocsátok az anyámnak

Alex Schulman: Minden írásomban megbocsátok az anyámnak

Az őszi Margón mutatták be a svéd Alex Schulman A túlélők című regényét (ami a hét könyve volt nálunk, a szerzővel itt interjút is olvashatsz). A szerzővel Karafiáth Orsolya beszélgetett, közreműködött Almási Kitti klinikai szakpszichológus. A beszélgetést most teljes egészében meghallgathatod (a helyszínen szinkrontolmácsolás volt, a felvétel angol és magyar nyelvű), a fontosabb gondolatokat pedig pontokba szedtük.

sa | 2022. január 19. |
ALEX SCHULMAN
A túlélők
Ford.: Papolczy Péter, Athenaeum, 2021, 255 oldal
-
  • Schulman először is szóvá tette, mennyire meglepődött, hogy a többi európai könyvbemutatójával ellentétben itt nem idős emberek ülnek a közönség soraiban, hanem negyvenesek vagy fiatalabbak, tehát a magyaroknál a fiatalok is olvasnak.
  • Az egyik inspirációs forrás a könyvéhez egy ebéd volt a testvéreivel, amin rádöbbent, hogy eltávolodtak egymástól, miközben gyerekkorunkban összetartottak. Szomorúan távozott az ebédről, de úgy gondolta, használhatná ezt a fájdalmat az írásra. Szerinte, ha valami jót akarunk írni, bele kell állnunk a fájdalomba.
  • Egy másik forrás a regényhez, hogy az anyjuk alkoholista volt, öt éve hunyt el. Amikor a temetés előtt elmentek a lakásába, Schulman bátyja talált egy borítékot, benne egy levéllel, amit az anyjuk írt nekik arra az esetre, ha meghal.
  • Szerinte, amikor életrajzi könyvet írunk, sokat hazudunk, amikor viszont fikciósat, abban sokkal inkább mondunk igazat. Emiatt a családjáról szóló (ön)életrajzi könyveit is regénynek nevezi. A túlélőkben szereplő úszóverseny például soha nem történt meg, ő találta ki a könyvhöz, viszont nagyon autentikusan szól az ő saját gyerekkoráról is.
  • A konstruált emlékekkel kapcsolatban Almási Kitti elmondta, hogy minél fájdalmasabb egy emlék, annál gyakrabban előfordul a torzítás. Az emlékeink mindig olvasatok, aminek kicsi metszetei lehetnek másokéval. A múltra is igaz, hogy annyit látunk magunkból, amennyit el tudunk viselni. A kifejezetten fájdalmas emlékeknél fordul elő például, hogy lehasítja valaki, mert nem bírná elviselni a terhét - például, hogy ne kelljen utálnia a szüleit, és valami szerethetőt találjon bennük.
  • Az elfojtott emlékek kapcsán Schulman elmesélte, hogyan tárta fel a terápiában a legtraumatikusabb gyerekkori élményét, amit 4-5 éves korában szerzett, mikor az apja egy téli mezőn kétszer is kidobta a kocsiból. Viszont mikor dolgozni kezdett az élménnyel, az kis részleteiben változni kezdett, míg végül már nem tudta biztosan, hogyan is történt az eset.
  • Almási Kitti szerint a fenti jelenség miatt a terápiában nem azzal dolgozunk, hogy mi történt, hanem hogy hogyan éreztük magunkat benne. Ezek a dolgok nem a történet szintjén érdekesek, hanem hogy például megéltük-e azt, hogy veszélyeztetnek vagy nem vigyáznak ránk - és azt hogyan tudjuk kidolgozni magunkból.
  • Schulman elmondta, hogy ő folyamatosan megbocsát az anyjának minden írásában. Majd beszéltek arról, hogy mennyire nehéz egy gyereknek nem magát hibáztatni azért, ahogyan a szülei bánnak vele, vagy amikor cserben hagyják, elárulják.
  • Almási Kittinek a regényben az nagyon tetszett, hogy olyan fajta érzelmi bántalmazásokra, az elhanyagolásra és traumákra hívja fel a figyelmet, amikről kevesebbet szoktak beszélni, pedig ezek alattomosabban és durván hatnak az emberi lélekre. A könyvben ezekre nagyon sok példa van.
  • Arra kérdésre, hogy miből táplálkozik a kötet költői szépsége, Schulman elmondta, hogy olyan gyerekként, aki egy ilyen alkoholista közegben nőtt fel, meg kellett tanulnia figyelni, ami azzal járt, hogy nemcsak az embereket, hanem a viszonyrendszereket és a környezetét is jobban megfigyelte - és ezt a képességét ma is tudja használni az írás során.
  • Testvérdinamikák kapcsán Schulman elmondta, hogy ebben mindig megjelenik az is, hogy a szülők milyen szerepet, jövőt dedikálnak a gyerekeiknek. Neki a “sportos fiúnak” kellett lennie (az apja olimpiai futóként szerette volna látni), pedig Schulman olvasni és írni szeretett volna. 
  • Almási Kitti beszélt az ellenazonosulásról, amikor teljesen az ellentétét akarjuk csinálni, gyakorolni, mint ahogy a szüleink viselkedtek, ez viszont szintén ketreccé válhat számunkra.

Hírlevél feliratkozás
Kapcsolódó cikkek
...
Nagy

Alex Schulman: A fájdalmat használtam fel az íráshoz

Alex Schulman A túlélők című családregénye újabb színt ad a skandináv irodalom magyar nyelvű kínálatához, bizonyítva, hogy nem csak a bűnügyi regényekhez értenek az északiak. Schulman a nemzetközi könyvpiacon ezzel a könyvével debütált, nem is akármilyen sikerrel: több mint harminc országban adták ki a könyvét. Interjú.

...
Kritika

A kisfiúk, akik páncélt öltöttek, hogy túléljék a gyerekkorukat

Alex Schulman megrázóan mutatja be a testvéri kapcsolatok bonyolult dinamikáját, a gyerekek sóvárgását a szülők szeretetéért és a túlélési stratégiákat, ha a gondoskodás kiszámíthatatlan, sőt, életveszélyes. A túlélők a hét könyve.

...
Nagy

Tisza Kata az érzelmi bántalmazás témáját járja körbe új regényében

Miért tévesztjük össze a bántalmazást a szeretettel? Erről szól Tisza Kata új könyve, amelyet tegnap mutattak be a Margón az Anna and the Barbies közreműködésével. Nézzétek vissza a zenés felolvasást!

...

Szabó Magda egész életében hitt a nagy történetekben

...

Závada Péter: A szövegekbe visszavonulás is politika

...

Pál Sándor Attila: Kiküldtek a József Attila-óráról, mert fantasyt olvastam

...

Trianonból a magyar gyárosok profitáltak, mert nem volt román üzleti elit

SZÓRAKOZÁS
...
Szórakozás

A déli gótika mesterének novellái inspirálták Bruce Springsteen legsötétebb lemezét

Május elején jelent meg Warren Zanes Deliver Me from Nowhere című kötete, amely Bruce Springsteen tán legkülönlegesebb, és leginkább kedvelt lemezén, az 1982-es Nebraskán hallható dalok mögött felsejlő személyes motívumokat, és művészi hatásokat tekinti át.

...
Szórakozás

Jordan? Pipa! – Az alfakosaras, a tárgyalóasztal meg a munkaalkoholista fehér férfiak

Az Air – Harc a legendáért arra a pávatáncra fókuszál, amely 1984-ben zajlott a Jordan család és egy ambiciózus sportszergyártó vállalat vezetői között. Hozzáolvastuk a pár éve magyar nyelven is elérhető Michael Jordan-monográfia vonatkozó részeit.

...
Nagy

Cseh Tamás és Bereményi Géza dalai olyan korhű helyzetjelentések, melyek jelentőségével maguk sem voltak tisztában

Hétfőn este nyílt meg a Cseh Tamás életművéről szóló kiállítás a Petőfi Irodalmi Múzeumban. A zeneszerző-énekes idén januárban ünnepelte volna nyolcvanadik születésnapját; a tárlat megidézi emlékét, az archív felvételek pedig visszarepítenek a hetvenes évekbe.

Olvass!
...
Könyvtavasz

Amikor anya és lánya hazatér, a család ősi birtokán egy több száz éve eltűnt telepeskolónia rejtélye is megoldódhat

A díjnyertes író, Kimberly Brock titkokkal teli, gyönyörűen megírt történetében magával ragadóan mesél a roanoke-i elveszett kolónia rejtélyéről, és a szeretet, a család, az anyaság és az emberi szív határtalan misztériumairól. Olvass bele!

...
Könyvtavasz

Mesés versek ringatják álomba a gyerekeket

Hogyan nyílik ki és csukódik be estére a tündérrózsa, mennyire más a mező napfényben, mint naplementében, és merre oson az esti sötétben a róka? Rachel Williams altatóverseiből kiderül - olvass bele!

...
Könyvtavasz

A németalföldi festő megtanít arra, hogy szavak nélkül is lehet beszélni

Johannes, a néma festő a homokdűnék között találkozik egy lánnyal, de milyen esélyük lehet a boldogságra a 17. századi Hollandiában? Olvass bele Mörk Leonóra új regényébe!

Szentjánosfű című regényben

Még több olvasnivaló
...
Nagy

A Dreherek sikertörténetét csak az államosítás tudta megakasztani

A Dreher bejáratott márkanév Magyarországon, a mögötte meghúzódó család- és cégtörténet pedig legalább annyira színes, szerteágazó és fordulatokkal teli, mint az elmúlt durván kétszáz év magyar történelme. Iglódi Csaba első regénye, a Dreher-szimfónia négy tételben meséli el az egymást követő generációk felemelkedését.

...
Nagy

Gurubi Ágnes: Kőr Dáma

Gurubi Ágnes a Szív utca című regényével 2021-ben a top3-ban végzett a legjobb első prózakötetesnek járó Margó-díjért folyó versenyben. Volt értelme megőrülni című tárcasorozatának ez a harmadik része.

...
Kritika

Levélfolyamból bontakozik ki a Kner család megrázó és felemelő története

A magyar történelem egyik legtragikusabb korszaka elevenedik meg a Magvetőnél megjelent könyv lapjain, és a családregényszerű szövetet kirajzoló epizódok arról győznek meg, hogy kivételes szellemi és érzelmi kohézió fogta össze a Kner család egymást követő nemzedékeit.

...
Nagy

Pléh Csaba életútja a soha el nem fogyó kíváncsiság története

 A pszichológus-nyelvész a Magvető Kiadó Tények és tanúk sorozatában most megjelent Árnyak lapjain saját élettörténetét, tudományos pályafutását, és ezen keresztül a korszak pszichológiai és a nyelvészeti tudományos világát is bemutatja, miközben annak kiemelkedő alakjairól (munkatársairól, barátairól) is portrékat rajzol.

...
Nagy

Pam Jenoff a Covid alatt értette meg, hogyan változhat meg radikálisan az élet egy másodperc alatt

Pam Jenoff a kilencvenes évek közepén Krakkóban kezdett el dolgozni diplomataként, ahol többek között a holokauszttal kapcsolatos ügyeken, a zsidó tulajdon visszaállításán dolgozott. Szoros kapcsolat alakult ki közte és az idős túlélők között, történelmi fikciós regényeit a tőlük hallott történetek inspirálják. Interjú.

...
Nagy

Behrouz Boochani: Kurd vagyok. Az ellenállás az identitásom része

Behrouz Boochani iráni kurd újságíróként dolgozott, mikor menekülni kényszerült, majd illegális bevándorlóként éveket töltött embertelen körülmények között egy ausztrál börtöntáborban. A Margó előtt beszélgettünk a kurd ellenállásról, az iráni tüntetésekről, a börtöntábor rendszeréről, kontrollról és migrációról is. Interjú.

...
Kritika

A Tél Szokcsóban nem a beteljesülés regénye, hanem az áthidalhatatlan távolságoké

Emberek és kultúrák közötti távolságokról, a hiányról, a megszállottságot súroló vonzalomról és a mérgező szépségkultuszról is mesél a francia-dél-koreai Elisa Shua Dusapin 2016-os, első regénye. Ez a hét könyve.

Szerzőink

...
Borda Réka

Borda Réka: Hová lettek a tárgyak az irodalomból? [Tárgydilemmák]

...
Ruff Orsolya

A Dreherek sikertörténetét csak az államosítás tudta megakasztani

...
Kolozsi Orsolya

Az izlandi Dan Brownt keresték, ezért megírta első krimijét Lilja Sigurðardóttir

A hét könyve
Kritika
A Tél Szokcsóban nem a beteljesülés regénye, hanem az áthidalhatatlan távolságoké
...
Panodyssey

Borda Réka: Hová lettek a tárgyak az irodalomból? [Tárgydilemmák]

"A szépirodalom persze az ember, nem a környezet nagy kérdéseit taglalja – mindazonáltal környezetünk nemcsak hogy nem elhanyagolható, hanem sok esetben minket meghatározó dolgok összessége, amelyek funkcióval való megtöltése képes színesíteni, mélységgel megtölteni az irodalmi alkotásokat. Elvégre tárgyaink és tereink mi magunk vagyunk: nincs civilizáció, ha mi, emberek nem alakítjuk környezetünket." Borda Réka Tárgydilemmák című esszésorozatának következő részében azt vizsgálja, hogyan és miért hiányzik a materialitás irodalmunkból.