A sakk világában játszódik Bartók Imre új regénye, a Damien. Egy pályáját későn kezdő versenysakkozó egyre jobb játékának köszönhetően megnyílik a lehetőség, hogy a világ csúcsára érjen. Ehhez versenyeket kell nyernie, de nemcsak a táblánál, hanem az életében is, mert a sakktörténelem minden nyitása és variánsa se elég ahhoz, hogy a francia főszereplő, Damian Lazard megválaszolja az igazán fontos kérdéseket az életében. Az elbeszélés dramaturgiája nem különbözik a legjobb sportversenyekétől, és a sakkot nem díszítőelemnek, hanem egy világnak írja le, aminek saját szabályai, fura és okos szereplői vannak, és ami néha sportnak, néha művészetnek vagy filozófiának mutatja magát.
A podcastet a Nyitott Műhelyben vettük fel a Damien című regény bemutatóján, ahol mindezekről kérdeztem a szerzőt. Azóta írtam is róla, olvassátok!
A beszélgetés témái:
- A szerző viszonya a sakkal nem hétköznapi: amatőrnek mondja magát, de gyorsan kiderül, hogy ez azért bonyolultabb
- Gyorsan rátérünk Napóleon orosz hadjáratára, amikor az a kérdés, hogy ez vers, művészet vagy filozófia
- Egy sport, aminek minden lépését meghatározza a történelem, a hagyomány
- A Damien egy karrierközpontú regény, de ki ez a főszereplő?
- A volt szerelem, a volt anyós
- A sakk, az őrület és a sakkregény
- A szerző felolvas egy részletet, egy sakkjátszmáról
- A Tashmitum nevű applikáció, amivel Damien az élet-halál kapcsolatába lép be
- Az öngyilkosság mint filozófiai probléma
- A Damien sportdramaturgiája: kiderül, hogy Bartók nem nagyon tervez előre
- A regény valóságai, és kiemelten Budapestről
- Magnus Carlsen felfedezhető a regényben, de inkább inspirációk voltak a valós sakkozók