Nádas szerint elkerülhetetlen az összeomlás, de muszáj tennünk a dolgunkat

Nádas szerint elkerülhetetlen az összeomlás, de muszáj tennünk a dolgunkat

Ma került a mozikba a Saját erdő, mely egyszerre portré- és természetfilm, elgondolkodtató, kontemplációra, a világról és önmagunkról való tudásunk és elképzeléseink átgondolására késztető alkotás. A Nádas Péter gondolataiból építkező film Orsós László Jakab koncepciója alapján készült rendhagyó portré, melyben az író az emberi létezés, a társadalmi működés legalapvetőbb kérdéseit járja körül. Kárpáti György Mór alkotása hosszú szünetekkel, közeli képekkel operáló, lassú és meditatív film, megállásra késztet, kiléptet a mindennapok zajos, felületes, a figyelmet megosztó információáradatából, és bevezet az író gondolatainak terébe. 

Kolozsi Orsolya | 2023. március 30. |

A nyitókép egy drónfelvétel Magyarország egyik legkisebb, mindössze harminchét lakost számláló településéről, Gombosszegről, ahol Nádas Péter évtizedek óta él. A zalai dombok között fekvő aprófalut hatalmas erdők, mezők, szinte érintetlen természet veszi körül, és ahogy a kamera nagyon lassan közelít, egyre inkább láthatóvá válnak a porták, míg végül a fókusz arra a házra és hatalmas kertre kerül, ahol az író és felesége él. Gyönyörű nyitókép, a lassú ereszkedés pedig már itt nyilvánvalóvá teszi, hogy

a Saját erdő az elidőzés filmje lesz.

Nem rohan sehová, be akarja mutatni a vidéket és az író gondolatait, de hangsúlyt helyez arra, hogy ezek a gondolatok tényleg eljussanak hozzánk, ne csak átfussanak rajtunk. Nádas egyes mondatai után sokszor hatalmas csendek, esetleg halk, a szemlélődést, az elgondolkodást segítő zenei betétek hallhatóak csak, a moziban ülő pedig nem tehet más, mint hogy alaposan végiggondolja azt, amit hallott. A film nem ránt egyik gondolatból a másikba, hanem időt ad arra, hogy gondolkozzunk, sőt, nagy csöndjeivel, lassú kameramozgásával, gyakran kimerevített képeivel szinte kényszerít erre. A rendező koncepciója valószínűleg éppen a lelassítás lehetett, az, hogy hatvanöt percre kivezesse a nézőt a hétköznapok ingeráradatából és tempójából, és lehetővé tegye számára, hogy a figyelme egyetlen dologra fókuszálhasson, egyfajta meditatív állapotba kerülhessen. 

-

A falut madártávlatból mutató, egyre közelítő kép mögött az író egyszer csak megszólal, nyugodt, halk hangja tökéletes összhangban áll Pálos Gergely operatőr lenyűgöző képeivel. Nádas először a település történetéről mesél, majd azt emeli ki, hogy mennyire más itt a viszony a halálhoz, mint a városban: sokkal közvetlenebb és praktikusabb. Egy idős nőre emlékezik, aki a faluban tojást árult, és azért nem adta el az összes tojását soha, mert a férje idősebb volt nála, és arra gondolt, a halotti torra majd legyen miből sütni-főzni. Így, ilyen hétköznapi módon „készült” a férje halálára, aki végül túlélte őt. Már ebben a bevezető szakaszban, a halálhoz való viszony szemléltetésekor egyértelmű, hogy

Nádas Péter ezúttal sem fog mellébeszélni.

Most sem ijed meg a lét legvégső kérdéseitől, és tényleg, a film végére egyfajta füveskönyvvé áll össze a sok mondat, melyekben a legfontosabb bölcseleti, egzisztenciális és művészeti kérdéseket érinti az író. A képek mellé rendelt monológ valójában dialógusokból kimetszett mondatokból épül fel, hiszen a film alapját egy többnapos beszélgetés képezi, amit Simonyi Balázs filmkészítő-ultramaratonfutó és Kalmár Melinda történész készített az íróval. 

Az ezekből a beszélgetésekből kimetszett és egymás után fűzött (korábbi írásokból és beszélgetésekből részben már ismerős) részletekben Nádas társadalmi, egzisztenciális és kulturális kérdésekről egyaránt beszél. A demokrácia és kapitalizmus viszonyáról, az ő életében látható három nagy kivándorláshullámról és ennek beláthatatlan következményeiről, a szolidaritásról, a testvériségről, a szabadságról és az emberi állandóról is. A tárgyak életünkben betöltött szerepéről, a fényképekről, a természetről, az állatokról, a növények alkalmazkodóképességéről, az emlékezés és a felejtés viszonyáról is értekezik, de olyan kérdésekkel is őszintén szembenéz, mint az öngyilkosság, mely elmondása szerint mindig foglalkoztatta és foglalkoztatja is. A különös esszéfilmben a művészet, a kultúra szerepére is kitér,

kultúra nélkül az egész emberi élet szart sem ér,

állítja, de hozzáteszi azt is, hogy önmagában a kultúra nem elegendő ahhoz, hogy megváltoztassa a világot. Azt a világot, melyet az író, a filmben elhangzottak szerint egy bomlási folyamatként érzékel. Nádas a hatvanas évek végén konstatálta, hogy amerre a világ halad, onnan nincs visszaút, elkerülhetetlen összeomlás következik, de még akkor is, ha ezt látjuk, muszáj tenni a dolgunkat. Elmondja, hogy akkor is ír, és akkor is gondozza a kertjét, ha ennek látszólag semmilyen hatása nincs a világra, és értelmetlen tevékenységnek tűnik. 

Így néz ki Nádas Péter dolgozószobája
Így néz ki Nádas Péter dolgozószobája
Tovább olvasok

Miközben az író nyugodt hangját, alaposan átgondolt, évtizedeken át érlelt mondandóját hallgatjuk, a képeken hol a legendásan rendezett és puritán dolgozószoba, hol a házat körülvevő természet jelenik meg: a hatalmas, százötven éves körtefa, a kert, a ház, az ösvény, a Gombosszeget körülvevő erdő. És ebben az erdőben egy nyúl, egy csiga, egy aprócska hernyó, egy hamvas őszibarack. A természet képei egyenrangúvá válnak a szöveggel, halljuk a bogár lépteit, miközben korunk egyik legnagyobb írója beszél, és mégis, mintha úgy érzékelnénk, hogy a bogár sem kisebb történés a filmben, hogy valójában nincs kicsi és nagy, jelentős és jelentéktelen. Mintha mindezzel azt a Nádas-mondatot illusztrálnák a film készítői, mely így hangzik: „Nincsen olyan kevéske, melyben ne lehetne a legtöbbre lelni.” (A fotográfia szép története)

-

Bár az író hangját az egész film alatt halljuk, látni nem látjuk, legfeljebb néhány percre tűnik fel, akkor is hátulról, ahogyan a természetben sétál, mintha mi nézők a nyomában ballagnánk. A háza körüli erdő ösvényein haladó író bejárja a birtokát, de a gombosszegi porta és kert gazdája egy idő után túlnő ezen a szerepen, és

mintha már nemcsak a kert és a ház, hanem az egész világunk gazdája lenne,

aki bejárja ezt a hatalmas birtokot, mely nem más, mint a minket körülvevő valóság összes szépsége, ellentmondása és problémája. Nézi és látja, érti és számba veszi, mi zajlik benne, mint ahogy teszi már évtizedek óta fáradhatatlanul. A film legvégén aztán mégiscsak meglátjuk az írót, szembefordul velünk, és egy fa mellett állva, szinte mozdulatlan arccal néz a kamerába, mely a filmben eddigre már megszokottá váló lassúsággal közelít rá, és egy bölcs, mindennel rendíthetetlenül szembenéző, rezignáltan derűs arcot látunk, mely szinte katartikus hatást kelt. Megnyugtató érzés, hogy van valaki, aki számontartja ezt a világot, folyamatosan nézi és értelmezi, és elmondja, megírja nekünk, mire jutott.

Fotók: Cirko Film

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

„Merész ötlet volt, magam sem értem, hogy jutott eszembe” – Károlyi Csaba egy évig beszélgetett Nádas Péterrel

Károlyi Csaba Egy teljes év. Beszélgetések Nádas Péterrel című interjúkötetét tavaly ősszel mutatták be a Margón, ahol szó esett írói olvasmányélményekről, képzőművészetről és fagyizásról is. Most a teljes beszélgetést visszahallgathatod.

...

Nádas Péter: Az ember fejében van a saját horrorja

Az interjúban Nádas bűnről, erőszakról, a közélet vulgáris nyelvezetéről, a kutyák hűségéről is beszél, valamint arról, hogy két káromkodás között lehet-e részvétet nyilvánítani. 

...

Nádas Péter: Az ember veszélyes lény futás közben

 Simonyi Balázs a Nem azé, aki fut című podcastjában két és fél órát beszélgetett Nádas Péterrel a futásról, és azon keresztül persze az életről is.

Tavaszi Margó Irodalmi Fesztivál
...

Németh Gábor: Van egy ösztönös együttműködés, ha kínozni kell

Zsidó vagy? nagy siker volt a magyar kortárs irodalomban két évtizeddel ezelőtt, és azóta sem vesztett szinte semmit a relevanciájából. Németh Gábor a Margón. 

...

Esterházy Péter megmutatja, hogyan ad interjút egy kiegyensúlyozott magyar úr

Esterházy Péter idén lenne 75 éves. A Magvető ez alkalomból különleges interjúkötettel jelentkezett, amit a Margón mutattak be.

...

Nádas Péter: A Párhuzamos történetek nem tud véget érni

Nádas Péter a Tavaszi Margón sok kételyt eloszlatott a regénnyel kapcsolatban: megtudtuk, milyen volt megírni Kristóf és Gyöngyvér maratoni szexjelenetét, milyen volt a szerkesztés, sőt azt is, miért gondolta az egykori gépírója, hogy az író megőrült.

...

Milyen ma magyarnak lenni külföldön? – Nádasdy Ádám a Margón

Anglia szemmagasságból és Magyarország a szigetországból nézve Nádasdy Ádám új kötetében, a Londoni levelekben.

...

Szaniszló Judit: Annyira jelentéktelenek vagyunk, mégis mindannyiunk története roppant izgalmas

A másik ember egy bérház lakóinak életét mutatja be a covid alatt, miközben árnyaltan beszél magányról, egyedüllétről és társadalmi kérdésekről. Kötetbemutató a Margón. 

...

Spiró György: A Fogság megírása maratonfutás volt, nem ajánlanám mindenkinek

Az idén 20 éves Fogságról Valuska László kérdezte Spiró Györgyöt a Tavaszi Margó Fesztiválon.

Özvegye valósította meg Dargay Attila álmát – a Csongor és Tünde rajzfilm alkotóival beszélgettünk

Özvegye valósította meg Dargay Attila álmát – a Csongor és Tünde rajzfilm alkotóival beszélgettünk

Megérkezett a mozikba a Csongor és Tünde mesefilm: Dargay Attila özvegyével, Geszti Péterrel, Eke Angélával és Pálfi Zsolt rendezővel beszélgettünk. 

Szerzőink

Szabolcsi Alexander
Szabolcsi Alexander

„Jól helyben hagyott a szeretetével” – kiállítás nyílt Esterházy Péter emlékére

Bakó Sára
Bakó Sára

5 kihagyhatatlan könyv Mario Vargas Llosa életművéből

Kiemeltek
...

Hány generációra hat egy trauma? - A Long Island-i kompromisszum

Gazdagok generációs traumáiról mesél Taffy Brodesser-Akner második könyvében, a Long Island-i kompromisszumban. 

...

7 könyv a rövidlistán: ők kaphatják az első Esterházy Irodalmi Díjat

Az a szerző kapja, aki: „hozzájárul ahhoz, hogy Magyarország, Európa és az egész világ jobb hellyé váljék”.

...

Puskás Panni: Muszáj lenne olyan szövegeket mutatni a fiataloknak, amihez tudnak kapcsolódni

Puskás Pannit olvasásról, tabudöntögetésről és a közösségi média hatásairól kérdeztük.

Polc

A pokol nem egy fekete vizű tó alján, hanem az emberi lélek legmélyén rejtőzik

...

Hogyan írjon a költő arról, amire gondolni sem merünk? – Bak Róbert ALS-beteg versei a halálról

...

Életközépi válság thriller elemekkel: hogyan is lehetne „normális” az, aki elől elhallgatták a múltat? 

...

Knausgård volt felesége megjárta a poklot

...