Harag Anita: Apa Lewandowskinak drukkol (1.)

Férfiak hangjára ébredek. 9:57, két férfi beszélget az ablak alatt. Az egyik férfi a mondatok végén felviszi a hangsúlyt, mintha minden állítását megkérdőjelezné. A másik férfi hümmög, egy-egy szót válaszol a kérdő-állító mondatokra. Napfogyatkozás, Kazahsztán. Onnan látni a napfogyatkozást?  Csörög a telefonom. Akkor 10:01 van. Hagyom, hogy csörögjön, a csörgéstől nem hallom a férfiak hangját. Mire abbahagyja, a hangok is eltűnnek az ablak alól. Csak dél körül hívom vissza. Szia, most keltem. Igen, sokáig fent voltam, este elmentünk a lányokkal a Kökénybe. Még nem tudom, átmegyek-e. Igen, a múlt héten anyánál voltam, de… Jó. Jó. Akkor átmegyek. 12 körül? 

Apám a tűzhely előtt áll. A tetejéről eltűntek a zsírfoltok, pár hete szivaccsal próbáltam leszedni, nem jött le. 

Segítsek?

Nem kell, mindjárt kész.

Megkeveri a húst. A zöld konyhaszekrényen cetlik, én írtam őket. Nézd meg Az igazság nevébent. Menj sétálni. Csilla Ferenc vízvezetékszerelő száma. Az ablakhoz megyek, szeretek kinézni ezen az ablakon. Látszik az óvoda teteje, még mindig ott a piros labda. Ellátni a városközpontig, a négyemeletesekig, az elsőben van a lakásunk. Anyám lakása. A fák csupaszak, mégsem látni az ablakainkat a másodikon. Anyám ablakait. A függöny a hajamhoz ér, cigarettaszaga van. 

Elpakolom az asztalról a cigarettásdobozt, az újságot, a hamutartót és a székre esett kitkates papírt. Kitkates papír, azt hittem, apám nem szereti a csokoládét. Megnézem a belsejét, hátha nyert egy autót, házat vagy ezer forintot, utána kidobom. Előveszem a tányérokat a szekrényből.

Van alátét a második fiókban.

Végre vettél alátétet?

Igen…

Az Ikeában, ahogy mondtam?

Nem, végül a Pepsiben, vagy hogy is hívják.

Pepco.

Az!

Alátétek, tányérok, villák. Lila alátét, nem gondoltam, hogy apám olyan férfi, aki szereti a lila alátéteket. Apámon gondolkodnom kell, hogy milyen férfi. Egy férfi, aki egyedül él, van két gyereke, volt egy felesége. Egy férfi, aki Pall Mallt szív, de a hamutartójában Vogue is van. Egy férfi, aki szereti a kitkatet és a lila alátétet. 

Tegyél ki uborkát is, a hűtőben van. Ne toporogj, nyúljál be nyugodtan, itthon vagy.

Benyúlok a hűtőmbe. Csak az uborkásüvegre koncentrálok, nézem az első, második, harmadik polcon, megtalálom az uborkásüveget, inkább nem veszem észre a felvágottak és a vaj mögött a két sörösdobozt. Apám az asztalra teszi az edényt a sült krumplival, lekapcsolja a gázt a hús alatt. 

Nézted a meccset, kérdezi.

Még nem, szóval ne mondj semmit!

Felvettem, ebéd után megnézhetjük.

Leülök az asztalhoz, megreccsen alattam a sarok-ülőgarnitúra. A váláskor anyám ki akarta dobni, de apám nem engedte.

Anyád hogy van, kérdezi.

Jól. Jól megy neki a futás.

Mindig meglep, hogy anyád fut.

Pedig jól áll neki.

Lefogyott?

Jól állnak neki a futóruhák, és szépen fut. Jó mozgása van.

Sose volt kövér. Nem is kell lefogynia.

Szedek a krumpliból és a húsból. Tiszta villával nyúlok az uborkásüvegbe, apám is villával nyúl az üvegbe.

Jó sós, mondom. Nagyon finom.

Anyád nem bírná megenni. Inná hozzá a vizet.

Hozzak vizet? Vagy mást?

Egy pohár vizet csak.

Felállok, megengedem a csapot, öntök a poharába, utána az enyémbe, és elé teszem az asztalra. Nem tudom rendesen elzárni a csapot, ahogy visszaülök a helyemre, látom apám feje mögött, lassan csepeg a víz a mosogatóba. 

Dedének is szól a tisztaság, és ő nem látja, hogy apánk miattunk takarított ki, miattunk tett illatosítót a vécébe, miattunk sütötte a brassóit. Most helyette is látnom kell a tiszta padlót, ennem a brassóit, szagolnom a fenyőfaillatú vécéillatosítót, kettő helyett látok, ízlelek és szagolok. Helyette is észreveszem a szürke függönyt, ami a mienk, ebbe a mienkbe mintha apám nem tartozna már bele, hiába van az ő ablakában, mintha apám már külön lenne, külön lakás, külön kávé, külön fodrász, és itt a mi függönyünk, ami csak az otthoni ablakra illik, ide nem. Nem tudtuk, hogy ez a függöny apámé, azt hittük, minden függöny, minden edény, minden könyv és minden párna közös. Ha most Dede itt lenne, összenéznénk, és tudná, mire gondolok, a függönyre, ahogy a konyhánk ablakában lóg. 

Mit látsz, kérdezi apa, és ő is elkezdi nézni az ablakot, a keretet, hogy van-e ott valami bogár. Tudja, hogy félek a bogaraktól, azt hiszi, egy bogarat látok, és azt figyelem. 

Mintha egy bogár lett volna. 

Rengeteg a poloska, minden nap lehúzok legalább négyet-ötöt a vécén.

Anyu Zoltánnak hívja apámat, ha idegenek előtt szóba kerül. Lehet, hogy amikor még együtt voltak, akkor is Zoltánnak hívta, de az egy másik Zoltán volt. Zoltán, a férj. Most már Zoltán, a volt férj. Vagy régen csak simán úgy mondta, a férjem. Utána lett neve, már otthon is így beszélt róla, először nem tudtam, kiről beszél, aztán ő is érezte, hogy furcsa a gyerekei előtt Zoltánnak emlegetni, akkor lett az apátok az apa helyett. Zoltán a férjem helyett. Anyám véletlenül sem mondja ki apám vezetéknevét, amikor bemutatkozik. Apám nem tűnik Zoltánnak.

Szereted a neved? 

A nevem? 

A Zoltánt. 

Persze. Szeretem. 

Szerinted illik hozzád? 

Hát ez a nevem.

Kopognak.

Létezik, hogy az öcséd?

A fejem rázom, hétvégés, legalábbis ezt mondta. Kimegy ajtót nyitni. Suttogás, ingerült suttogás, nem értem, mit mond, aztán meghallok egy női hangot. Az előszobába megyek, apa éppen azt mondja, minek jöttél ide, tudod, hogy vasárnap nem érek rá, mondtam, hogy átjön, igen, mondtam, épp ebédelünk, nem tudsz bejönni, ne most beszéljük meg, miért csinálod ezt, mondtam, hogy nem tudsz bejönni. 

Jó napot, köszönök a nőnek, akit még nem látok, eltakarja az ajtó és apa teste. Elhallgatnak, apa hátranéz és meglátom, hogy a nő vörös hajú, az arcát még mindig nem látom, de hallom a hangját, jó napot, válaszolja, és erre a jónapotra apa arrébb áll az ajtóból, két jó napot már beszélgetés, ezt már nem lehet megakadályozni. Ötvenes, vörös hajú, szép arcú nő. Nem tudom, tényleg ötvenes-e, vagy negyvenes, aki ötvennek néz ki. Apa ötvenes, aki hatvannak néz ki. 

Jöjjön be, épp ebédelünk.

Jaj, tegezz nyugodtan!

Akkor gyere be, épp ebédelünk.

Apára néz, nem látom az arcát, de nem ellenkezik, nem vagyok vendég, itthon vagyok, behívhatok embereket az ajtón. A nő belép az előszobába, leveszi a cipőjét, felakasztja a kabátját az enyém mellé. A konyhába megyek, előveszek még egy lila alátétet, még egy tányért. Megreccsen az ülőgarnitúra, ahogy leül.

Annamari vagyok, mondja.

Juli.

Nagyon sokat hallottam már rólad. Apukád mindig elmondja, éppen mi történik veled. Lehetnék az életrajzíród is! Hogy van a fogad?

A fogam? Ja, a bölcsességfogam. Jól. Vagyis jó, hogy már nincs.

Mondta apukád, hogy tegyél az ínyedre teafiltert, és szorítsd rá, ha megint vérezni kezd? Mondtam neki, hogy mondja! Csodásan elállítja a vérzést.

Apám egyikünkre sem néz. Villájára szúr három-négy húsdarabot, aztán három-négy krumplit. 

Mivel foglalkozol, Annamari?

A Pepcóban dolgozom. Nagyon jó kis hely, kiegészítőket árulunk, ismered? Lehet, hogy találkoztunk is párszor! A Pólus centernél vagyok.

Ott még nem voltam.

Kár. Milyen vicces lett volna, ha tőlem vettél volna zoknit vagy képkeretet, tök cuki zoknijaink vannak, elefántos, meg flamingós. Sokkal szebb vagy, mint a képeken, nem ismertelek volna meg. 

Jó régiek. Mindig mondom apának, tegyen ki újakat.

Azokat szeretem, mondja apa, belenyúl az uborkásüvegbe.

Nyelvtanár vagy, ugye?

Angolt tanítok. 

Egyszer tanultam angolt, amikor munkanélküli voltam. Az önkormányzat szervezett ingyen nyelvórákat. Annyira emlékszem, hogy Vat iz jor ném. Meg háv ár ju, akkor mégis emlékszem másra is. Kedves nyelvtanárunk volt, sokat sztorizott Leedsről, ott élt egy pasival, aztán a pasi elhagyta, ő meg Londonba költözött. Ott kezdődött az igazi élet, ezt mondogatta. Az igazi élet Londonban van, lányok, merthogy csak lányok voltunk a tanfolyamon. Mindig Suttont emlegette.

Elképzelem, hogy a Pepcóban találkozunk Annamarival, tőle kérdezem meg, merre vannak a kulcsszekrények, mert mindig elveszítem a kulcsaimat a lakásban. Azt mondja, menjek utána. Próbálom elképzelni, mit gondolok róla. Kedves, kicsit rekedtes hangú nő. Erősen festi magát, a kék szemére kék szemhéjfestéket tesz, és ki van rúzsozva. Mi barna szeműek vagyunk, azonnal észreveszem a kék szemét. Elváltnak gondolom, vagy olyan nőnek, akit nem dicsér meg soha a férje. El tudom képzelni, mint óvónőt egy külkerületi óvodában, félnek tőle a gyerekek a rekedtes hangja miatt, de éppen amiatt szeretik is, mert jól utánozza a mesében a boszorkányt. Nem kérdezem meg tőle, hogy régen tényleg óvónő volt-e. Zöldre van festve a körme, belenyúl az uborkásüvegbe, a suttoni tél nagyon hideg, akkor szakított a suttoni pasijával. Nem Annamari, az angoltanárnő.

Persze várható volt, hogy ezzel a pasival is vége lesz, na és akkor jött haza, mi voltunk az első csoportja. Hű, ez nekem nagyon sós!

Apa sósan szereti.

Meg te is.

Meg én is.

Jaj, apád kedvenc története! Amikor túlsózta az ebédet gyerekkorodban.

Mi? Dehogy! Nem túlsóztam, éppenhogy kifelejtettem a sót. És Juli szólt, mikor már minden más benne volt. Lehettél mennyi is? Három-négy?

Igen, tényleg. Bocsánat. Hű, ez annyira sós, hogy erre inni kell! Zoli, neked sör, nekem is, Juli, neked?

Én csak vizet kérek, mondja apám. És nincs itthon sör.

De hát a múltkor…

Nincs itthon sör.

Jó, persze. Igen. Akkor rosszul emlékeztem. Kólát, kérdezi, és rám néz. Bólintok, kiiszom az utolsó korty vizet. A spájzhoz sétál, és egy nagy üveg kólával jön vissza. Hangosan szisszen, ahogy kinyitja, félig megtölti a poharam, a hab felfut a pohár széléig, várjuk, hogy kifut vagy nem, aztán rátölt még. Apám poharában még van víz. Kiönthetem, kérdezi. Apám a fejét rázza.

Eláztatod az egész konyhát, mondja apám. Annamari elment, állítólag dolga van. Adott két puszit az ajtóban, édeskés parfüm és cigiszag. Erről a parfümről mostantól mindig ő fog az eszembe jutni. Épp az utolsó tányért mosom el, a csöpögtetőre teszem, és Annamarira gondolok, ahogy mosogat, ugyanezt a szivacsot használja, ő is vette, aloe verás mosogatószer a puha bőrért, Annamari puha bőréért, a csepegtetőre teszi a tányért, megtörli a kezét. A konyharuhával körbetörlöm a konyhaszekrényt.

Elzárod a csapot?

Te gyerek.

Mindig csöpög.

Elforgatja, abbamarad a csöpögés.

Mindjárt kettő, nézzük meg a meccset, mondja apám, és a szobába megy. A konyharuhát a mosogató mellé terítem. A tévéképernyőn vízi csillag kúszik a tengerfenéken. Leülök a kanapéra, apám a fotelből nézi a vízi csillagot. Talán Annamari is éppen itt szokott ülni, innen nézi apámmal a meccset. Törökülésbe húzom a lábamat. A tévé mellett a szekrényen családi fényképek. Az egyiken hárman vagyunk az öcsémmel és anyámmal. Anyám ugyanúgy néz ki most, mint azon a hat évvel ezelőtti képen. Inkább hét évvel ezelőtti, még hosszú volt a hajam. A képek mellett flamingóvirág, apám első virága. Inkább pálma vagy szanzavéra illik hozzá, de otthonosnak tűnik tőle a lakás. Próbálom felidézni, milyen volt pár hete a nappali. Az a kisszekrény itt volt? Eddig is volt párna a kanapén? Az ölembe teszem a párnát, végigsimítok rajta a tenyeremmel. Elkezdődik a meccs, apám a gólok, szép passzok, ügyes cselek előtt rám néz, hogy figyelek-e. Nem nézek rá, hagyom, hogy figyelje az arcomat, miközben Müller passzol Lewandowskinak, és Lewandowski berúgja a harmadik gólt. Megbeszéljük, hogy a partjelző nem intett lest, pedig les volt, a visszajátszásból látszik. Mindjárt vége a kilencven percnek, nagyon drukkolok Lewandowskinak, hogy újra lőjjön gólt, és legyen egy harminc perces hosszabbítás. Tudom, hogy lesz, mert apa megint rám néz, figyeli az arcomat, Müller passzol Gnabrynak.

Kapcsolódó cikkek
...
Nagy

Harag Anita: A szereplőim nem tudnak elszakadni a múltjuktól

Az Évszakhoz képest hűvösebb novelláinak szereplői az őket ért veszteségekkel próbálnak megbirkózni, a múltjuk és a hiányaik azonban rárakódnak a jelenükre. Harag Anita első kötetével tavaly elnyerte a Margó-díjat. Íróvá válásának folyamatáról, az őt ért legfontosabb hatásokról, és történeteinek meghatározó témáiról beszélgettünk vele. 

...
Hírek

Harag Anita kapta 2020-ban a Margó-díjat

2020-ban 19 első próza kötetet jelöltek a kiadók és a szerzők a Margó-díjra, melyek közül a tíz legjobbat előzsűri választotta ki, majd a szakmai zsűri döntött a legjobb háromról: Harag Anita könyve mellett Babarczy Eszter A mérgezett nő című novelláskötete és Hegyi Ede A senki című regénye került az élmezőnybe.

...
Hírek

Harag Anita novellái velünk is megtörténhetnek [Aegon Irodalmi Díj]

Szabados Ágnes szerint az Évszakhoz képest hűvösebb történeteinek fő mondanivalója, hogy sokszor mennyire akadályoztatott a kommunikáció az emberek közt. 

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!

Még több olvasnivaló
...
Nagy

Borbély András: Rafi Lajos verse lyukat üt a világon [ROMA IRODALOM]

A Nemzetközi Roma Nap alkalmából írók és kutatók ajánlanak olvasmányokat a roma irodalomból, melyek reflektálnak a reprezentáció kérdéseire is. Borbély András költő, szerkesztő Rafi Lajos egyik versét választotta.

...
Nagy

Mivel pörgeti fel egy mentalista Camilla Läckberg új szektás krimijét?

A pszichológiát és a sötét rejtélyt kiválóan ötvöző krimi, A doboz után a héten került a boltokba A szekta, Läckberg és Fexeus közös regénytrilógiájának második része. Ez alkalomból beszélgettünk a szerzőpárossal.

...
Nagy

Miért hasonlítanak a roma mesék a kortárs versekre?

Hogyan mozgatnak meg egy kortárs költőt a roma mesék? Miben fedez fel hasonlóságot az archaikus történetek és generációja meghatározó irodalmi témái között? És miképpen válik a mesékből költészet? Veszprémi Szilveszter cikkében a Vijjogók munkacímű verseskötetéről mesél.

...
Nagy

Mit szeretnek az emberek a kihalt Balatonban? Ebből az albumból megtudod

Bartha Dorka kötete a Balaton-part eltűnőben lévő épített örökségét és múlhatatlanságát mutatja meg. A történész-újságíró szerzővel egy nyikorgós Csepel bringáról, fotózásról, történetek utáni kutatásról, illetve a déli part felfedezetlen értékeiről beszélgettünk.

...
Nagy

Milyen apa volt Hemingway?

A Nobel-díjas Ernest Hemingwaynek Papa volt a beceneve. De vajon hogy osztotta be az idejét, ha az írás és az apai teendők között kellett választania?

...
Nagy

Orsós Julianna: Mariella Mehr erőt kovácsolt a szenvedéséből [ROMA IRODALOM]

A Nemzetközi Roma Nap alkalmából írók és kutatók ajánlanak olvasmányokat a roma irodalomból, melyek reflektálnak a reprezentáció kérdéseire is. Orsós Julianna Mariella Mehr regényét választotta.

...

Ezt senki nem mondta – Szabó T. Anna és Dragomán György: Azt terveztük, hogy szabad gyerekeket fogunk nevelni

...

Kemény Lili: Az életemet nem különösebben tartom érdekesnek

...

Ezt senki nem mondta – Dr. Benkovics Júlia: Mi történik a nőgyógyásszal, amikor terhes lesz?

Olvass!
...
Beleolvasó

Az Emberszemlélet humanista filozófiába öltöztetett kézikönyv a fenntarthatóságról

Gazsi Zoltán első könyve életrajzba bújtatott vállalati-impresszionista tankönyv cégvezetésről, fenntarthatóságról, a hétköznapok vidámságáról és a nehéz élethelyzetek túléléséről. Olvass bele!

...
Beleolvasó

A PTSD-s detektív egy megfojtott nő ügyét próbálja felderíteni ebben a mágikus krimiben

Kocsis Gergely A varjúszellem című regényében közélet és történelem, krimi és horror szálai fonódnak lidérces, felkavaró történetté, melynek legfőbb kérdése, hogy a holtak mentik meg az élőket, vagy fordítva. Olvass bele!

...
Beleolvasó

A Kovács ikrek regényében az élők gürcölnek, a holtak mulatnak – Olvass bele!

Tovább vinni az évtizedek óta épített családi gazdaságot, vagy meglépni előle? Többek közt erről szól a Kovács ikrek különleges humorú, mágikus realista családregénye. Olvass bele a Lesz majd minden című könyvbe!