Hol vannak a szomorú férfiakról szóló könyvek?

Több férfit az irodalomba! Sokak számára meglepőnek tűnhet, hogy egy 2024-ben megjelent cikk pont a férfiakról szóló történeteket hiányolja. Elvégre arról a csoportról beszélünk, melynek tagjai – kis túlzással – egészen tegnapelőttig közel teljhatalmat gyakoroltak az irodalom felett.

És mégis: ahogy arra az Esquire-ben megjelent cikk felhívja a figyelmet, jelenleg szinte lehetetlen megtalálni a covid alatt berobbant „sad girl lit” (a.m. „szomorú lány-könyvek”), vagyis a beteljesületlen vágyakkal és szerteágazó szorongással átszőtt, nőkről szóló és nők által írt regények férfi megfelelőjét. És ez probléma.

Önismeret helyett önfejlesztés

Hol vannak hát a szomorú fiúk? A fiatal férfiakról szóló introspektív és érzékeny könyvek hiánya elválaszthatatlan a férfiasságról szóló diskurzustól. A meggyőződés, hogy a férfiasság összeegyeztethetetlen a sebezhetőséggel, és az elvárás, hogy egy férfi mindenekelőtt legyen erős és sztoikus – vagy, ahogy Salinger Frannyje írja, „szuperférfias és rezervuált” –

szinte teljesen lehetetlenné teszi azt a belső utazást, ami a „sad girl lit” alá eső regényeket jellemzi.

„A könyvkiadást sokáig teljesen leuralták a cisz, heteró és fehér férfiak fejlődésregényei – magyarázza Jamie Cameron, a The London Magazine munkatársa. – Most azonban abba a problémába ütközünk, hogy a férfiaknak szánt könyvek egytől egyig az önfejlesztésről és nem a sebezhetőségről szólnak.”

Regények helyett mindenhol Jordan Petersont és Elon Muskot látjuk. „mintha nem lenne tér a mainstream irodalomban olyan férfiképre, amit nem határoz meg alapjaiban az agresszív neoliberalizmus! Így azon fiatal férfiak számára, akik valami másra vágynak, nincs valódi alternatíva” – folytatja Cameron.

A férfi írók nyomában

A Normális emberek Connell Waldronja az elmúlt évek egyik kivételének számít. Sally Rooney regényében Connell komolyan küzd azért, hogy kifejezésre juttassa érzéseit; szűkszavúsága nem az érzelmek és az érzékenység hiányából, hanem a ráerőltetett kulturális normákból ered.

Azonban nem szabad elfelejtenünk, hogy Sally Rooney női író. A napjainkban népszerű, szexről és intimitásról író szerzők között alig akadnak fiatal férfiak; ahogy egy, a Dazeden megjelent cikk rámutatott,

jelen pillanatban se Nagy-Britanniában, se Írországban nincs egyetlen 25 és 35 közötti népszerű, bejáratott férfi író.

A jelenséghez kis mértékben a BookTok is hozzájárul: a platform jól dokumentált preferenciája a női írók iránt jelentősen megnehezíti a feltörekvő férfi írók helyzetét, ahogy arra a Conversation cikke felhívta a figyelmet.

Vagy ott vannak a queer fiúkról és férfiakról szóló fejlődésregények, mint a 2007-es Szólíts a neveden, a 2020-as Box Hill (mindkettőt középkorú férfi írta), vagy Marton Krisztián tavaly megjelent könyve, a Bőgőmasina. (Itt tudsz beleolvasni.) Bár ezek kétségtelenül fontos megjelenések, őszinteségük és érzékenységük csak még világosabbá teszi a heteró férfiakról szóló regények hiányát.

Óhatatlanul szomorú

Az igazság az, hogy napjainkban a női szerzőknek inkább van lehetőségük arra, hogy a fájdalmaikról írjanak, mint a férfiaknak. Ez pedig kétségtelenül visszahat a társadalmunkra:

az összetett, sebezhető narratívák hiánya megerősíti azt a meggyőződést, hogy az érzékenység méltatlan a férfiakhoz

– arról nem is beszélve, hogy amennyiben a fiatal férfiak nem ismerik fel saját küzdelmeiket és kérdéseiket a kortárs irodalomban, könnyen megeshet, hogy az internet „manoszférájához” (különböző férfi felsőbbrendűséget hirdető csoportok) fordulnak iránymutatásért.

Persze túlzás lenne azt állítani, hogy nincs egyetlenegy regény se, ami megtörné a csendet. Az Esquire cikke Michael Magee Close to Home-ját és Caleb Azumah Nelson Open Waterét említi az utóbbi évek kiemelkedő férfi fejlődésregényei közül; hazánkban elsősorban Bíró Zsombor Aurél Visszatérő álmom, hogy apám vállán ébredek című, idén megjelent könyvét említhetjük. Utóbbiban a főhős maga is kimondja, hogy küzd a férfiképekkel, de az érzelmek kifejezésével is. (A kritikát itt olvashatjátok.)

Kétségtelen tehát, hogy szükség van a szomorú fiúkról szóló könyvekre.

Ahogy Griffin Hansbury amerikai író fogalmazta meg a cikkben: „Ha a fiatal férfi írók egy másik történetet akarnak elmesélni a férfiasságról – olyat, ami szembenéz mindazzal a rémülettel és csodával, amivel egy sebezhető testben töltött élet jár –, akkor igen, kulturális szükséglet van erre a történetre.”

Hansbury szerint ez óhatatlanul szomorú történet lesz, hiszen embernek lenni annyit tesz, mint szenvedni, és – remélhetőleg – értelmet adni a szenvedésnek. „Íróként a legjobb, amit tehetünk, az az, hogy rámutatunk erre az értelemre, így segítve másokat abban, hogy élni tudjanak ebben a sokszor elviselhetetlen világban” – tette hozzá.

Nyitókép: YouTube

(Esquire

Olvass minket e-mailben is!

  • Személyes ajánló a legérdekesebb tartalmainkról!
  • Extra tartalom csak feliratkozóknak!
  • Így biztosan nem maradsz le a legfrissebb könyves hírekről!
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...
Beleolvasó

Biró Zsombor Aurél hőse egy simlis anya és egy macsó apa révén tanulja a férfi és női szerepeket – Olvass bele!

A rendszerváltás Magyarországon mindenkiből kihozta a tolvajt –magyarázza fiának Biró Zsombor Aurél egyik női szereplője. Most elolvashatsz egy részletet a bemutatkozó regényből.

...
Beleolvasó

A félvér kisfiú eldönti, hogy apát szerez magának – Olvass bele Marton Krisztián regényébe!

A Bőgőmasina félvér hőse belenyugszik, hogy nem Eddie Murphy fia, de eltökéli, hogy apát kerít magának egyedülálló anyja mellé. Most elolvashatsz egy részletet a könyvből.

...
Nagy

Sally Rooney új regénye és még 7 előjegyezhető könyv a kortárs világirodalom nagyágyúitól

Sally Rooney, Ali Smith, Pamuk, Rushdie és további négy szerző, akinek a könyveit érdemes lesz beszerezni és elolvasni ősszel. Mutatjuk a legizgalmasabb, már előrendelhető újdonságokat.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Harari az AI-ról: Soha ne idézz meg olyan erőt, amit nem tudsz irányítani

Felejtsd el a hollywoodi képsorokat az utcákon randalírozó, fegyveres robotokról, az AI valósága sokkal veszélyesebb – figyelmeztet az izraeli történész és író Harari az új könyvében, amiből a Guardian közölt exkluzív részletet.

...
Zöld

A fantáziád segít a legtöbbet az ökológiai válság ellen - Olvass bele a Világelejébe!

Folyton reménytelen elemzésekkel találkozol? Olvasnál már végre valami lelkesítőt is az ökológiai válság kapcsán? Mutatunk egy részletet.

...
Zöld

Másképp kezeli a gyerekek agya a nyomtatott és a digitális szöveget

A digitális korban a hagyományos nyomtatott médiáról a képernyőre váltás általános tendencia, mely a gyerekeket is érinti. Egy tanulmány nemrégiben rámutatott arra, hogy az agyban zajló folyamatok nem pontosan ugyanazok, amikor a gyerekek digitális eszközről vagy nyomtatott kiadványból olvasnak. 

Listák&könyvek
...
Nagy

5 thriller kémekről, ha fordulatos könyvekre vágysz

...
Szórakozás

4 adaptáció, amit érdemes megnézned szeptemberben

...
Nagy

A vicces, a fásult és az önfeláldozó – 8 regény tanárokról

Kiemeltek
...
Szórakozás

Nemere István szerelmes, valamint macska- és munkamániás – megnéztük a róla szóló dokumentumfilmet

Az Addig írok, amíg élek állatbarát sztoikusként ábrázolja Nemere Istvánt. Szalma Sándor dokumentumfilmjének főszereplője az írásnak rendeli alá mindenapjait, közben egy kicsit mintha unná már a saját történeteit.

...
Nagy

Miért és mióta vannak fejezetek a könyvekben? 

Mára teljesen természetesnek tűnik, hogy a tagoltság és így az olvashatóság, a történetvezetés miatt fejezetekre tagolt könyveket olvasunk – de nem volt ez mindig így.

...
Szórakozás

Beképzelt Zeusz, Lenú és Lila, a Pingvin – szeptemberi streaming kedvencek

Ebben a hónapban is számos adaptáció érkezik a streaming platformokra: jön a Briliáns barátnőm utolsó évada, visszatérnek a lúzer kémek, Jeff Goldblumot pedig öntelt Zeuszként láthatjuk.

A hét könyve
Kritika
Knausgard az öröklét farkasaival ered a halhatatlanság nyomába
...
Nagy

Bánhidi Lilla: Most jó

„Hol a képernyőt nézték, hol a telefon kijelzőjén egymást. Másfél óra helyett majdnem két órán át tartott a film.” Bánhidi Lilla A töltőm ott maradt címmel ír tárcasorozatot a Könyvesen. Ez a hetedik rész.