Szuggesztív és szenvedélyes lett a Normális emberek adaptációja

Szuggesztív és szenvedélyes lett a Normális emberek adaptációja

Amikor kiderült, hogy a Normális emberek adaptálásában maga a szerző, Sally Rooney is részt vesz, a rendezést pedig Lenny Abrahamson (Room, The Little Stranger, Frank) és Hettie McDonald (Howard’s End) vállalta, már lehetett sejteni, hogy egy nagyon jó sorozat készülődik, de hogy a végeredmény ennyire izgalmas, elgondolkodtató és magával sodró lesz, és hogy a színészek (Daisy Edgar-Jones és Paul Mescal) ennyire mélyre mennek majd Marianne és Connell kapcsolatának feltárásában, azt talán senki se gondolta volna. A BBC tizenkét részes minisorozata annyira telitalálat, hogy valószínűleg igazi kulttörténetté emeli majd Sally Rooney második regényét, amely egyébként eddig is hihetetlenül népszerű volt.

Forgách Kinga | 2021. január 07. |

Sally Rooney nagyon tud atmoszférát teremteni, életszerű, izgalmas párbeszédeket ír, és mindkét eddig megjelent könyvében, a Baráti beszélgetésekben és a Normális emberekben is valamit nagyon eltalált abból az életérzésből, ahogy a mai huszonévesek megélik a felnőtté válást. A történetei általában szinte közhelyszámba menő események köré rendeződnek, ugyanakkor ezeket sosem hatásvadászatra használja, hanem kibontja őket, mögéjük néz, és megmutatja, hogyan és 

miért kötnek ki emberek tipikus szerepek, sémák vagy játszmák közepében, és miért olyan nehéz ezekből kitörni.

Sally Rooney
Normális emberek
Ford.: Dudik Annamária Éva, 21. Század, 2020, 301 oldal
Sally Rooney: Normális emberek

A Normális emberek esetében többféle ilyen téma is előkerül: Marianne és Connell se veled, se nélküled kapcsolatát mutatja be, amely igazi, elsöprő erejű és szenvedélyes szerelem, mégsem tud igazán kiteljesedni, mert a kötődési problémák, egymás felvállalásának nehézségei és az intimitástól való félelem újra és újra közéjük állnak, és így folyamatosan sérülnek egymás mellett. A könyv elsősorban az ő kapcsolatuk hullámzására fókuszál, amelynek fejezeteit időben és térben ugrálva ismerjük meg, de közben felsejlik mindkettőjük családi közege és baráti köre, valamint a gimnáziumi, majd az egyetemi környezet is, amelyben mozognak. Egymással való viszonyuk mellett ugyanennyire hangsúlyos elem a könyvben önmagukkal való kapcsolatuk témája is, folyamatos küzdelemben állnak saját maguk elfogadásával, keresik, hogy kik is ők valójában, mik a céljaik, és milyen értékek mentén szeretnék élni az életüket. Sokszor bántják, marcangolják önmagukat, ugyanakkor mélyérzésű és rendkívül okos fiatalok, akik boldogok szeretnének lenni, csak nem biztosak abban, hogy megérdemlik. Sally Rooney regényének mindenesetre rengeteg izgalmas rétege van, és egyértelműen olyan történet, amelybe az olvasás után újra visszavágyunk. A BBC által készített sorozat pedig szerencsére nagyon jól megteremti ugyanazt a hangulatot és érzésvilágot, amelyért a könyvet olyan sokan szerették.

-

Az adaptáció egyik erőssége, hogy amennyire csak lehet, hű maradt a könyvhöz.

A sorozaton érződik, hogy Sally Rooney maga is részt vett a forgatókönyv írásában Alice Birch és Mark O'Rowe mellett. A rendező, Lenny Abrahamson korábban a Guardiannak azt nyilatkozta, hogy az író hat epizód megírásában vállalt szerepet, de általában is nagy hatással volt arra, milyen legyen a történetének megfilmesítése, részt vett például a legnagyobb döntések meghozatalában a színészekkel, a forgatókönyvvel és az epizódok számával kapcsolatban is. Mindennek meg is lett az eredménye, a sorozatnak a könyvhöz hasonlóan meglett a maga sajátos boldog-szomorú hangulata, a dialógusok, amelyek köré épül a történet, nagyon pontosak, hitelesek lettek, és nem tűntek el a történetből azok a mélységek sem, amelyek miatt érdemes volt alámerülni Marianne és Connell szerelmi drámájában.

Szintén nagyon jól sikerült a színészek kiválasztása. Marianne-t a Világok harcának színésznője, Daisy Edgar-Jones alakítja, Connellt pedig egy korábban kevésbé ismert színész, Paul Mescal játssza. Mindketten nagyon kitárulkoznak a szerepükben testileg és lelkileg is, és mindketten végig nagyon hitelesen, életszerűen játszanak, sokszor apró rezdülésekkel, gesztusokkal, szemrebbenésekkel képesek kifejezni egészen összetett érzéseket és kapcsolati dinamikákat. Együtt nagyon erős páros alkotnak, folyamatosan izzik körülöttük a levegő és tele van érzelemmel, feszültséggel a játékuk. 

A tizenkét részes történet folyamán egészen nagy mélységeket és magasságokat járnak be, és mindvégig elhisszük nekik, hogy a szenvedély és a szenvedés közötti nagyon vékony határvonalon táncolnak.

-

A Normális emberek nézőjeként mi is nagy utat teszünk meg a főszereplőkkel együtt, a legjobb pedig az, hogy a történet összetettsége és mélységei megmaradtak az adaptációban, sőt talán fel is erősödtek valamelyest. A képernyőn egy nagyon emberi, nagyon sebezhető párost látunk egy igazán intim kapcsolatban, amely hol működik, hol nem, attól függően, hogy hozza az élet, milyen nehézségek, félreértések, sebzettségek állnak a beteljesülés útjába. Egy biztos, a sorozat (amelyet az HBO Go-n lehet megnézni) nagyon erős és szuggesztív lett, rengeteg elgondolkodtató témát dob be, finom, egyszerű eszközökkel fejez ki összetett problémákat, és közben nagyon könnyen behúzza az embert a saját, jól felépített, vibráló világába. 

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

Sally Rooney: Azt szeretném, hogy a következő dolog a legjobb legyen, amit valaha írtam

A Normális emberek írója, Sally Rooney elárulta, melyek azok a könyvek, amelyek megváltoztatták az életét. 

...

Sorozat készül Sally Rooney debütáló regényéből

A Normális emberek után a Baráti beszélgetésből is tizenkét részes minisorozatot forgat a BBC. 

...

Sally Rooney az y-generáció félelmeinek mélyére fúrt

A Baráti beszélgetések titka a jól felépített, sajátos testi-lelki sérüléseket cipelő karakterekben rejlik, és az izgalmasan megrajzolt kapcsolati dinamikákban, amelyek egy szerelmi négyszög hátterében húzódnak meg.

A hét könyve
Kritika
Hogyan lehet kitörni egy családból, ahol az apa mindenkit terrorban tart?
A The New York Times Halász Rita regényéről: Lélegzetelállító

A The New York Times Halász Rita regényéről: Lélegzetelállító

Már a hazai siker is bebizonyította, hogy Halász Rita nagyon is tud regényt írni, de a nemzetközi szárnyalás még csak most kezdődik! 

Kiemeltek
...

12 új világirodalmi könyv, amit szerezz be júniusra

Atwood, Márquez, Palahniuk, Bolaño: csak pár név, akikre érdemes figyelni a következő hónapokban. Rengeteg izgalmas világirodalmi mű érkezik!

...

Székely Kriszta: A pályakezdés tele van tettvággyal és félelemmel

Székely Kriszta egy ösztöndíjprogram miatt döntötte el, hogy rendezéssel akar foglalkozni. 

...

Magyar színésznő játssza Jane Austent a BBC nagyszabású dokumentumsorozatában

Zsigmond Emőke bújik Jane Austen szerepébe a BBC produkciójában!

Olvass!
...

Magyaroknak: Boldog új évet, franciáknak: itt egy tál here - Olvass bele egy francia kalandjába a magyar nyelvvel!

Egy francia fiatalembernek igen megyűlik a baja a magyar nyelvvel. A megoldás: értelmetlen francia mondatokat kitalálni, amik hasonlóan hangoznak magyarul. Olvass bele!

...

„Idegrendszerük épségét kockáztatva rakosgatják bábuikat” – Olvass bele Bartók Imre sakkregényébe!

Bartók Imre új regénye a sakk világát helyezi középpontba, és egy zseniális, de annál közönyösebb főhőssel utazza végig Francaországot. Egy sakkverseny se volt még olyan izgalmas, mint itt. Olvass bele!

...

Mi történik, ha egy anya csak az utolsó gyerekét szereti?

Zajok a házban, amiket csak egy anya hall meg...