Amikor életveszélyes volt az ágyban olvasás

1831 egyik reggelén a szolgái összeégve találták Lord Walsinghamet az ágyában. A The Spectator szemléletes beszámolója szerint a nemesből szinte csak hamu maradt, a végtagjai teljesen szénné égtek, csupán a feje és a gerince mutatta, hogy egykor ember volt. Az esetet a lord felesége sem élte túl, ő akkor lelte halálát, amikor a lángok elől menekülve kiugrott az ablakon. Az eset példa a kor egyik divatos halálnemére, az ágyban olvasásra, ahogy azt a The Family Monitor cikke megjegyzi. 

Charlotte Bronte
Jane Eyre
Menő Könyvek, 2024, 607 oldal

Lord Walsingham ugyanis feltehetően elszundított olvasás közben, és az ágy mellett hagyott gyertya lángra lobbantotta a szobát.

Az ehhez hasonló eseteket elrettentésképpen közölték a lapok, hogy az olvasók ne kísértsék a sorsot azzal, hogy ilyen szörnyen veszélyes tettre ragadtatják magukat: azaz, hogy könyvet visznek az ágyba. 

Ekkoriban kevesen tudtak olvasni, így a felolvasás volt az általános. A magányos olvasás épp olyan szokatlan és különc dolog volt, mint a csendes olvasás. Vagyis a kor embere az olvasás általi halált jogos büntetésnek tekintette azok számára, akik ilyen gyanús cselekedetre ragadtatják magukat. A lap az ágyban olvasást morális bukásnak tekintette a kor erkölcseinek megfelelően (hiszen magában bárki bármit olvashat ellenőrizetlenül!), és arra intette olvasóit, hogy imával zárják a napot, amely megóvja őket „a test veszélyeitől és a gonosztól". 

A magányos olvasás feltalálása

A felvilágosodás korában a rendőrség és az orvosok egyaránt veszélyesnek gondolták az olvasást. Az orvosok amiatt aggódtak, hogy az olvasók képtelenek megkülönböztetni a valóságot a fantáziától, a képzelet megfékezése pedig gyakorlatot és erős akaratot kívánt az olvasóktól.

A rendőrség attól tartott, hogy az olvasás további szövegek keletkezéséhez, sőt, beszélgetésekhez vezet, az egyház pedig attól félt, hogy az átlagemberek a kellő iránymutatás nélkül nem tudják helyesen értelmezni az olvasottakat – különösen a nők. Vagyis az egyházi magyarázat nélkül mindenki úgy értelmezheti az olvasottakat, ahogy csak neki tetszik. 

Ráadásul a 17., 18. században számos privilégiumra rámutatott, ha valaki egy könyvvel tért nyugovóra.

Azt jelentette, hogy tudott olvasni, hozzáfért a könyvekhez, megengedhette magának a drága gyertyát, és volt lehetősége egyedül maradni.

A könyv vagy a macska veszélyesebb este?

A magára hagyott égő gyertya veszélyei valósak voltak, mert könnyen lángra kaphattak az ágyfüggönyök, ami életveszélyes következményekkel is járhatott. A kor embere pedig összekapcsolta az erkölcsileg megkérdőjelezhető viselkedést az azonnali büntetéssel. Isten így sújtott le az olvasókra, gondolták.

A hírességekről is terjedtek olyan pletykák, amik a nem épp makulátlan ágybeli viselkedésükről szóltak.

Egyik életrajza szerint Jonathan Swift állítólag kishíján leégette a dublini várat, majd némi kenőpénzzel próbálta meg eltusolni az ügyet.

A 18. és 19. századból származó újsághírek mellett más szövegek is rendszeresen festették fel élénk színekkel, milyen szörnyű következményei lehetnek az ágyban olvasásnak. Ilyen Hannah Robertson 1791-es Az Igazság és a Bánat Meséje alcímű önéletrajza. Ennek az egyik különösen drámai történetszálában egy norvég látogató elszunyókált, ennek következtében „a függöny tüzet fogott, a lángok átterjedtek a bútorokra és az épület más részeire, a vagyonunk nagy része elpusztult".

Valójában az ágyban olvasás sokkal kevésbé volt veszélyes, mint ahogy ezek a beszámolók sugallták.

A Londonban 1833 és 1866 között keletkezett több mint 29 ezer tűzesetből mindössze 34-et okozott az esti olvasás. Nagyjából ugyanannyit, mint a macskák.

Vagyis nem a tények miatt érezték ilyen fenyegetőnek ezt a tevékenységt. Az ágyban olvasás valójában azért volt ilyen ellentmondásos, mert ekkoriban szinte példátlannak számított. Korábban az olvasás közösségi tevékenység volt: a társaság tagjai felolvastak egymásnak. Hogy milyen kirívónak tekintették, jól mutatja, hogy a Vallomásokban Szent Ágoston döbbenettel jegyzi meg, hogy Szent Ambrus csendben olvas, anélkül, hogy hangot adna ki, pusztán a szeme mozgásával követi a szöveget.  

Magányos erkölcstelenségek

Thomas Laqueur a Magányos szex című munkájában közvetlen kapcsolatot lát a magányos, csendes olvasás és a maszturbáció között. Úgy vélte, hogy a 

regények, akárcsak az önkielégítés, a nők számára teremtenek alternatívát arra, hogy kivel osszák meg a párnájukat."

Ezeket a „magányos erkölcstelenségek", ahogy a szerző titulálja őket, a közfelfogás szerint az egyéni önrendelkezés más megnyilvánulásaival együtt a közösség erkölcsi hanyatlásához vezettek. 

A veszély nem a tűzkár volt, hanem a tradicionális kötelékek lazulása. A közösség helyett előtérbe került az egyén, aki már képes volt egyedül is boldogulni – ez a gondolat a felvilágosodásban teljesedik ki. Az emberek attól tartottak, hogy a magányos olvasás egy különbejáratú fantáziavilágot táplál, ami a közösséget fenyegeti. 

Mindezek pedig a fiatal nőket veszélyeztették leginkább.

Hiszen a felolvasások során egy gondosan kiválasztott szövegrészt ismert meg, amelynek a jelentését ráadásul el is magyarázták neki. Ha pedig egyedül olvasott, olyan fantáziavilágba keveredett, ami miatt még a napi teendőit is elhanyagolhatta.

Természetesen erre is akad rémtörténet. Caterina Gabrielli, egy ünnepelt szoprán annyira elmerült egy regényben, hogy egész egyszerűen elfelejtett elmenni a szicíliai nemesek vacsorapartijára a palermói alkirály otthonába, ahol a férfi meg akarta kérni a kezét.

Amikor hírnököt szalajtottak az énekesnőért, kiderült, hogy belemerüljt az olvasásba, ezért feledkezett meg az eljegyzésről.

Csak a rettegés állandó

A magányos olvasás a maga korában épp olyan morális pánikot keltett, mint napjainkban az internet. Philip Roth 2013-ban borongott a Le Monde-nak nyilatkozva arról, hogy a képernyő győzelmet aratott a könyvek felett, amelyeknek még soha nem volt ilyen szomorú a helyzete. A megszakítás nélküli, elmélyült koncentráció és a magány elvesztése miatt aggódó Roth ironikus módon épp a 18. századi erkölcscsőszök nézeteinek ellenkezőjét hirdeti, és a kárhoztatott könyvek háttérbe szorulása miatt aggódik. 

Forrás: The Atlantic

Fotó: Wikipedia - Ramon Casas: A tánc után / 1899

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

Dragomán György szerint ez a titka annak, hogy az olvasás a mindennapjaink részévé váljon

Van saját tipped, ami lemaradt a listáról?

...

Az esti meseolvasás lehet az apák egyik szuperereje

Az apás mesélésekhez ajánlunk egy nemrégiben megjelent, kortárs antológiát, az Apa olvas című kötetet. 

...

A 18. századi „olvasási járvány”, ami öngyilkosságokhoz vezetett

Az újkor egyre jobban polgárosodó társadalma egyszer csak arra lett figyelmes, hogy  egy könyv miatt egyre többen öngyilkosságot akarnak elkövetni. 

Kiemeltek
...

Fodor Ákos 80: Ki ez az ismeretlen költő, akit mindenki idéz az Instagramon?  

Fodor Ákos a magyar haikuköltészet legismertebb alkotója, versei számos weboldalon megtalálhatóak az Instagramtól kezdve az egyéni rajongói oldalakig. 

...

25 évet kapott Salman Rushdie támadója

Az ügyész a maximálisan kiszabható 25 évet kérte a 27 éves merénylőre.

...

Miért nem tudunk aludni? – Darian Leader könyve az álmatlanság modern okairól

Darian Leader pszichoanalitikus új könyvében a modern alvástudomány eredményeit a pszichoanalízis szemszögéből vizsgálva válaszolja meg ezeket a kérdéseket.

József Attila a pszichológusok rémálma volt: Nem jobb egy hasfájás,mint egy elszabadított elmebaj?

József Attila a pszichológusok rémálma volt: Nem jobb egy hasfájás,mint egy elszabadított elmebaj?

A Gyermekké tettél kegyetlen múzsájának rehabilitálása, ami nem minden József Attila-rajongónak fog tetszeni.

Szerzőink

Szabolcsi Alexander
Szabolcsi Alexander

Fodor Ákos 80: Ki ez az ismeretlen költő, akit mindenki idéz az Instagramon?  

Bakó Sára
Bakó Sára

Karin Smirnoff: Be tudja valaki bizonyítani, hogy nem lehet beszélni a holtakkal?

Polc

„Meghalni is csak állva lehet” – Vérfagyasztó látlelet Hitler Németországáról

...

Knausgard bejárja a harmadik birodalmat, a Szentlélek korát

...

Önmagunkba zárva élni nem azt jelenti, hogy magányosak vagyunk

...

Hány generációra hat egy trauma? - A Long Island-i kompromisszum

...