Az esti meseolvasás lehet az apák egyik szuperereje
Kolozsi Orsolya

Az esti meseolvasás lehet az apák egyik szuperereje

Régóta tudjuk, hogy a közös olvasásnak milyen sokféle pozitív hatása van, de azzal talán kevesebben vannak tisztában, milyen előnyökkel jár, ha az apa olvas a csemetéinek. Az apás mesélésekhez ajánlunk most egy nemrégiben megjelent, kortárs antológiát, az Apa olvas című kötetet. 

Nagyon sok cikkben foglalkoztunk már nemcsak az olvasás fontosságával, az olvasóvá nevelés lehetőségeivel és korlátaival, de a mesékkel és a rendszeres meseolvasás erejével is. Ma már nem lehet kérdés, hogy az olvasás olyan komplex tevékenység, mely a gondolkodásra, az érzelmekre, sőt még a testre is hat, és olyan kognitív, szociális készségekkel gazdagít, melyeknek gyermek- és felnőttkorban is nagy hasznát vesszük. 

harmath artemisz (szerk.)
Apa olvas

Persze szülőként nemcsak a hasznosság miatt olvasunk a gyerekeinknek, hanem mert jó velük összebújni, mert mesélés közben biztonságot adhatunk, mert együtt lehetünk és közösen elkalandozhatunk bárhová, ahová a mesék fantáziavilága engedi. Mindez manapság már annyira evidens, hogy még a gyerekorvosok szerint is a mesekönyv az egyik legjobb ajándék, az olvasást pedig nem lehet elég korán kezdeni, ahogy egy korábbi cikkünkben írtuk is: „Az olvasás már csecsemőkorban is segíti az egészséges szociális-érzelmi, kognitív, nyelvi és kulturális fejlődést. Fejleszti a gyerekek nyelvi készségeit, bővíti a szókincsüket, és segíti őket az iskolai felkészülésben, és egyes kutatások szerint a közös olvasás megerősíti a kisgyermekek biztonságérzetét”.

Meséljen az apa is

Bár az is közismert tény, hogy a férfiak alapvetően kevesebbet olvasnak, fontos, hogy az esti meséket ne csak az anyák, hanem az apák is olvassák gyerekeiknek. Erre hívja fel a figyelmet egy tavaly megjelent kötet, az Apa olvas, melyben az utószót jegyző Harmath Artemisz arról ír, hogy amennyiben az apa olvas, a fent említett hatások még inkább megélénkülnek, és még erőteljesebben fejlődik a nyelvértelmező képesség.

Ez azért van így, mert míg az anyák hajlamosabbak tényszerű, adatszerű kérdéseket feltenni, addig az apák inkább elvonatkoztatnak. A férfiak kérdései szellemi kihívás elé állítják a csemetéiket”

– fogalmaz.

Olvasáskutatók állítják továbbá, hogy az esti mesét rendszeresen olvasó apák sokkal közelebb érzik magukat a gyermekükhöz, a kicsiknek pedig nagyon erős önbizalmat ad a közös tevékenység. A mese- és versantológiát összeállító Harmath Artemisz és munkatársai az Apa olvas című kötettel a „családi mesélés kultúrájához” kívánnak hozzájárulni, és beszélgetéseket szeretnének elindítani a gyerekek és a mesét olvasó felnőttek között. 

Sokszínű válogatás

Az Apa olvas a kortárs gyerekirodalom „klasszikusaiból” válogat, az esti meséknek is alkalmas szövegek többek között olyan szerzők tollából származnak, mint Marék Veronika, Lackfi János, Szabó Borbála, Varró Dániel vagy Kiss Ottó. A kötetet Orosz Annabella illusztrálta, aki minden egyes szöveghez igyekezett más-más képi világot kreálni, kiemelve az adott szöveg hangulatát, kedvességét, humorát. Mozgalmas rajzai hol egészoldalasak, hol csak egy-egy, a lap szélén felbukkanó figurával árnyalják az adott szöveget. A könyv kemény borítót kapott, így nem használódik el hamar, akár éveken át szolgáltathat muníciót a meséléshez.

A kötetbe válogatott szövegek sokfélék és változatosak, ezért mindenki megtalálhatja benne a számára izgalmas világot, és azt is megmutatja a gyerekeknek, hogy a mesék és a versek is milyen sokfélék lehetnek.

Van a könyvben vicces mese Szabó Borbála tollából (Kriszti apukája), melyben egy édesapa tölt el egy napot az óvodában ovisként a gyerekek legnagyobb ámulatára. Vannak svéd gyerekversekre emlékeztető rövidebb írások Kiss Ottótól, de gyönyörű alkotás a tavalyelőtt elhunyt Kovács András Ferenctől is, aki a napsugár természetéről gondolkodik költeményében: „Vándorol a napsugár / egész esztendőben: / merre járhat, merre száll / szét a tág időben?” (Napsugár-csízió)

De olyan, egyszerre komoly és lírai mesét is találunk a kötetben, melynek főszereplője nagyon nehezen alkalmazkodik a világhoz. Gimesi Dóra Emma csöndje című meséjének kis hőse ugyanis egy nagyon csendes kislány, aki nehezen találja meg a hangot a többi emberrel. Nagyon megviselik a zajok, különösen az iskolában, ahol mintha minden zaj lenne, és ahol nagyon nehéz kilógni a sorból. 

Nemcsak hangulat és beszédmód szempontjából különböznek azonban a kötetbe válogatott írások, hanem tematikusan is: kalózoktól bagolyfiókákon át oroszlánokig sokféle szereplő kel életre a különböző mesékben, de a versek között is van Istennel, a magánnyal vagy a rossz idővel foglalkozó költemény.

Közös ezekben a szövegekben, hogy legtöbb esetben apák, nagypapák is felbukkannak bennük.

A közös mesélés elsősorban az olvasni még nem tudó gyerekeket és a betűk világában még nehezen mozgó kisiskolásokat célozza – a kötet ezen a korosztályon belül mindenkinek kínál olvasnivalót, a tipegők, az ovisok, és az alsósok is megtalálhatják benne a maguk kedvencét. 

A mesék továbbgondolása kérdésekkel

És ha ez a nagyon heterogén válogatás önmagában nem lenne elég, a könyv a legtöbb meséhez és vershez kérdéseket is rendel, bátorítva és segítve ezzel azokat a szülőket, akiknek nehezebb elindulni a közös feldolgozás útján.

A közösen olvasott mesét ugyanis nagyon hasznos és egyben szórakoztató is továbbgondolni, átbeszélni.

Így egy mese akár napokon át jelenthet táptalajt komoly vagy vicces beszélgetésekhez. A sokféle meséhez sokféle kérdés tartozik, így a mesekönyvet olvasva a felnőttek és a gyerekek irkafirkákról, bodobácsokról, vonatokról, de akár olyan, nehezebben megfogható témákról is beszélhetnek, mint az unalom vagy az otthon jelentése. A kérdések nyitottak, nagy asszociációs mezejük van, így igazából bármerre kanyarodhatunk a megválaszolásuk, végiggondolásuk során. Az viszont nem kérdés, hogy olvasni, mesélni kell az apáknak is.

Nyitókép: Illusztráció forrása - pexels.com