Gyerekkorom legszebb emlékei elférnek egy könyvespolcon - Maradj otthon #53

Hogy hogyan és minek hatására váltam olvasóvá azt decemberben igyekeztem összefoglalni a TED beszédemben. Abban a tizenkét percben arról meséltem, hogy az olvasás egy menekülés volt a valóságom elől, egy tárgy, ami eltakarta a szemem elől a mindennapok nehézségeit. Hogy a gyerekkoromról festett kép ne legyen ennyire borús, összeszedtem néhány mesekönyvet és kamaszirodalmat, amik talán ráveszi a fiatalokat arra, hogy könyvet vegyenek a kezükbe.

Még mindig képes vagyok nap, mint nap rácsodálkozni, mennyi mindent kapok a könyvektől. Ma, amikor arról olvastam a hírekben, hogy hamarosan Budapesten is enyhülnek a korlátozások, és az életünk újraindulása egyre közeledik, egy pillanatra megdermedtem, és az jutott eszembe, hogy én szabadsággal fogom kezdeni a munkába állásom, mert legalább tíz könyv van, amit mihamarabb el szeretnék olvasni.

Azt már rég elfogadtam, hogy valószínűleg függő vagyok, lehet, hogy menekülök is egy-egy történetbe,

 vagy az agyamat akarom velük folyamatosan stimulálni, vagy, ahogy Ulickaja Szonyecskája: 

“Rendkívül tehetségesen olvasott, mondhatni, egyenesen zseniálisan. A nyomtatott szó iránti fogékonysága olyan erős volt, hogy a kitalált hősök együtt léteztek az élőkkel, a hozzá közel állókkal, és Natasa Rosztova tiszta szenvedése a haldokló Andrej herceg ágyánál hitelességét tekintve tökéletesen egyenrangú volt Szonyecska nővérének égető fájdalmával, aki egy ostoba figyelmetlenség miatt veszítette el négyéves kislányát: amíg fecsegett a szomszédasszonnyal, nem vette észre, hogy kövér, ügyetlen, bávatag kislánya belecsúszott a kútba...Mi volt ez - 

teljes értetlenség a minden művészetben jelen lévő játék iránt, az éretlen gyerek őrületes hiszékenysége, a képzelet hiánya, ami a kitalált és a valóság közti határ leomlásához vezetett,

vagy éppen fordítva: olyan önfeledt kilépés a fantasztikum világába, hogy minden, ami annak határain kívül maradt, elveszítette értelmét és tartalmát?...”

Bár nincs nap, hogy ne olvasnék, olyan mindent megrengető, a világot a medréből kiforgató, az érzelmeimre mélységesen ható könyvélmény csak ritkán adatik meg. És persze ez így van jól,

meg is őrülnék, ha folyamatosan a könyvek által diktált táncot járná az idegrendszerem és a hangulatom.

Az elmúlt két hétben azonban megtalált egy igazi mestermű, aminek olvasása után már tényleg nem lesz semmi olyan, mint előtte volt. David Grossman A világ végére című regénye régóta porosodik a polcomon, de csak most, Rostás Eni, a Magvető Kiadó szerkesztője ajánlására kezdtem bele.

Itt egy gyorstalpaló Grossmanhoz:

Kritika a könyvről>> 

Portrécikk a szerzőről>>

Interjú David Grossmannal>>

Két hétig olvastam, mert nagy levegőket kellett vennem időnként, időt kellett hagynom magamnak arra, hogy feldolgozzak mindent, amit olvasok, és engedni, hogy legyen helyük leülepedni. A főszereplő, Ora legjobb barátját és szerelmét egyszer már megsebesítette a háború, egyszer már végigcsinálták együtt a rehabilitációt és a hétkönapokba való visszaszokást, most azonban fia, Ofer harcol a libanoni háborúban. Hogy egy anya hogyan tudja épp ésszel végigcsinálni ezt a végeláthatatlan bénult várakozást, erről, meg még rengeteg minden másról is szól ez a regény, ami 

szerintem mindenkinek kötelező olvasmány.

Mindig így olvastam, a nevekre, pontos részletekre nem emlékszem, de a történet világát és szereplőit minden érzékszervemmel tapasztalom. 

A karantén, mint mindannyian tapasztaljuk a rendrakás időszaka, a helyükre teszünk dolgokat magunkban és magunk körül is. Így találtam magam a napokban a hálószobám könyvespolca előtt, amit apukámtól örököltem, ami gyerekkorom meghatározó tárgya és ahol az anyukám által több költözést és huszonöt évet túlélő gyerekkönyveimet tartom. Nem nagyon szoktam forgatni őket, most is csak bele-belelapoztam az elnyűtt kötetekbe, semmire nem emlékszem a Mosó Masa Mosodájából, a Gőgös Gúnár Gedeonból vagy Csipike, az óriás törpéből, de amint megláttam az illusztrációkat, azonnal gyerek lettem újra, Szentendre patakpartján játszottam, éreztem a málnabokrok illatát, a gyomorgörcsöt, ha anyám lefektetni készült, és a hangját, amin mesélt nekem.

Iszonyú hálás vagyok anyukámnak, hogy a még meg nem született unokáira gondolva megőrizte, hogy majd egyszer nekik ajándékozza ezeket az emlékeimet.

Vekerdy Tamással volt szerencsém a Margó Irodalmi Fesztiválon beszélgetni tavaly nyáron: tőlel rengeteget hallhattunk arról, hogyan és miért kell mesélni a gyereknek. Tőle tudjuk, hogy a mesék képesek nyugtatni és vigasztalni is a legkisebbeket. 

A legtöbb kérdést azzal kapcsolatban kapom, hogy hogy lehet a gyereket rávenni az olvasásra, melyik könyvet adjuk a kamasz kezébe, hogy letegye a mobilját, én pedig rendszeresen elvérzek a válaszadásnál. Nincs még gyerekem, azok a könyvek pedig, amik nekem kamaszként fontosak voltak, a mostani generáció fiataljait lehet, hogy egyáltalán nem hozzák lázba. Ők, a legutóbbi Instagramos közvélemény-kutatásom alapján, ezeket a könyvek szerették gyerekként, vagy adták gyerekük kezébe (egyébként a Könyves Magazin gyerekrovatából lehet jól informálódni):

  • K. Rowling: Harry Potter
  • Michael Ende: Momo
  • Janikovszy Éva: Aranyeső
  • Szabó Magda: Születésnap
  • Szabó Magda: Abigél
  • Sue Townsend: Adrian Mole sorozat
  • Erich Kästner kötetei
  • Molnár Ferenc: A Pál utcai fiúk

Amit a gyerekes barátnőimtől látok (én pedig, mint kutyatartó tapasztalom), hogy az utánzás az egyik legjobb módja a tanításnak. Szóval, beszélhetek én a gyerekemhez majd a könyvek szeretetéről, tűzhetek ki célokat elé és jutalmazhatom, ha soha nem lát könyvvel a kezemben, akkor kevés az esélye annak, hogy könyvet is vesz a kezébe a mobilja helyett, ha unatkozik.

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

Buddha díler, boldogsággal üzletel - #olvass Ott Annával

A boldogságot hiába nem vásárolhatjuk meg, vannak, akiknek mégis elég pénzük van rá, hogy megpróbálják. Az orosz Viktor Pelevin Titkos pillantások a Fudzsi-hegyre című regénye azt bizonyítja, hogy a boldogságnál már csak a mocsárba való visszazuhanás kerül többe.

...

Egy anya haláláról, kétszer, sűrítve - #olvass Ott Annával

Simone De Beauvoir a Szelíd halálban a halálig kíséri az anyját, Max Porter pedig innen folytatja a Bánat egy tollas állatban a gyászmunkát.  Rövid, kemény és szép regények, és egy varjú.

...

Az én valóságom egyezik Barnás fikciójával - #olvass Ott Annával

Barnás Ferenc Életünk végéig című regényét először karácsonykor, az év legterheltebb időszakában olvastam, amikor pattanásig feszül mindenkiben a húr a tudattól, hogy eljött az idő, amikor együtt a család, és ha tetszik, ha nem, szeretnünk kell egymást. Mindig nagyon érdekelt a család, az intézmény, a különböző szabályrendszerek, a rutinok, a hagyományok, a mintázatok és a szereposztások.

MARGÓ
...

Egy állat, ami az ember hibájából pusztult ki – Sibylle Grimbert francia író elképzelte az utolsó egyed történetét

Az utolsó egyed című regényről, háziállatokról és klímaszorongásról beszélgettünk. Interjú. 

...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

...

Moa Herngren svéd író: Nem mi választjuk az anyósunkat

Mozaikcsaládok, hétköznapi drámák, párhuzamos igazságok és szembenézés a legnagyobb félelmekkel. Interjú a világhírű szerzővel.

...

Londoni zenész unokája írta meg a budapesti zongorista filmbe illő történetét

Egy mágikus erejű zongora és egy hihetetlen, de igaz történet: Roxanne de Bastion az Őszi Margón.

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program

Támogatók
Kiemeltek
...

„Komoly egyetem nincs komoly könyvtár nélkül” – a MOME felújított könyvtárában jártunk

A felújított könyvtár számos hallgatóbarát megoldással bővült. 

...

Kemény Zsófi: Az életet soha nem késő elrontani

Olvasd el a Nők, akiknek férfi kell című kötethez írt utószót!

...

iamyank: A dühöm jelen van, de nem vágyom rá, hogy eltűnjön

A Könyves Magazin podcastjének vendége iamyank, akivel STNTLN című albumáról beszélgettünk.

Olvass!
...

Ezt a cozy fantasy-t imádja a BookTok-közösség: Olvass bele Sarah Beth Durst regényébe!

Mutatunk egy részletet egy BookTok-kedvencből.

...

Amikor az országgyűlésben szörnyetegeknek nevezték azokat a nőket, akik nem az anyaságot választották

Olvass bele Koniorczyk Borbála Női szörnyetegek című kötetébe!

...

A nyomozás még az esküvő alatt sem áll le: olvass bele A csütörtöki nyomozóklub folytatásába!

A csütörtöki nyomozóklub még a legváratlanabb pillanatban is képes elkapni a tettest.