Az ügyvédélet csillogása mögött a társadalom és a személyes kapcsolatok mocska rejtőzik

Az ügyvédélet csillogása mögött a társadalom és a személyes kapcsolatok mocska rejtőzik

Schillinger Gyöngyvér első regénye iszonyatos tempót diktálva kalauzol az ügyvédek és gyanús üzelmeik világába, a vasalt ingek mögötti szorongások közé, miközben felemás emberi kapcsolatokat, házasságokat, szülőkkel való küzdelmeket is felvillant, és persze a nyugtatók és az alkohol sem hiányoznak a regényből. A Rohadjon meg az összes a hét könyve.

Kolozsi Orsolya | 2024. november 25. |

A figyelemfelkeltő című kötet (ITT bele is olvashatsz) napjaink világát mutatja be, abból is elsősorban – de nem kizárólagosan – az ügyvédekét, és tágabb környezetükön keresztül társadalmunk tipikus alakjait. A Rohadjon meg az összes két legfontosabb szereplője ugyanabban a fővárosi irodában dolgozik: Balázs a tulajdonos és az első számú ügyvéd, Olga pedig ügyvédbojtár, irodavezető ugyanitt. A férfi negyvenhét éves, nős, egy kisiskolás fiú apja, rendezett anyagi körülmények között él, látszólag mindene megvan. Persze ez csak a látszat, melyet igazából meg sem kell kapirgálni, hogy lássuk, mi van mögötte, Schillinger Gyöngyvér debütkötete ugyanis éppen a csillogó felszín alatti, sötétebb árnyalatú rétegekre helyezi a hangsúlyt. 

Schillinger Gyöngyvér
Rohadjon meg az összes
Kalligram, 2024, 196 oldal
-

Életközépi válság és problémák sokasága

Balázs hatalma, szakmai sikere és viszonylagos gazdagsága mögött ugyanis megfáradt házasság, egyre mérgesedő testvérviszály, a közelmúltban elhunyt anya, hagyatéki eljárás, házasságtörés, alkoholista barát, valamint nagyon sötét és rizikós jogi ügyletek állnak. Mindezek az életközépi válságával is küzdő férfi állandó szorongását eredményezik, felgyorsult, stresszes élettempójának elviselhetetlensége pedig az olvasóra is átragad már az első oldalaktól, 

szinte együtt izzadunk és remegünk a hőssel, szerencsére a könyv viszonylag rövid, így megússzuk maradandó egészségkárosodás nélkül.  

A férfi kolléganője, Olga, aki még harmincéves sincs, szintén úszik a munkában, és közben problémák sokaságával birkózik: alkoholbeteg anya, apahiány, elakadt jegyesség, az életcélok meghatározatlanságának gondjai emésztik, ráadásul egy Balázs iránt érzett, részben viszonzott vonzalom is bonyolítja a helyzetét. Ahogyan a főnöke, ő is folyamatosan szorong, képtelen ellazulni, megnyugodni akár egy pillanatra is, ráadásul súlyos önbizalomhiánnyal és megfelelési kényszerrel is küzd. 

Ez a gyors és stresszes élettempó egyébként mindkét főhős esetében testi tünetekben is jelentkezik, Balázs például súlyos refluxa miatt gyakorlatilag savlekötőkön él, a gavisconos üveg a mindennapjai része: „Ropogtatja az ujjait, és nem veszi észre, hogy percek óta csak ül az autóban, a végrendeletet bámulja. Kirakja az elakadásjelzőt, gyógyszertárt keres, a Gaviscont üvegből issza, olyan, mint a folyékony vakolat. Az üveget rádobja az anyósülésra. Beállítja a Wazén Kazincbarcika, Rákóczi tér.” Olgánál másképp jelentkeznek a stressz tünetei, ő nyugtatókat szed visszatérő rémálmaira, kényszerességére és generalizált szorongására. 

A test egyébként nemcsak a betegségek miatt fontos a kötetben, hanem például a szexualitás (ha rohanó élettempóhoz tartozik, hogy az együttlét ebben a regényben legtöbbször nem más, mint gyors, azonnali kielégülést hozó aktus), a betegségek, az öregedés és az elmúlás hangsúlyozása miatt is. A testhez általában negatív képek társulnak, a szédülés, a remegés, az izzadás a mindennapok részei, melyeken ki alkohollal, ki gyógyszerekkel próbál úrrá lenni.

Tempós önanalízis

A néhány hónapot felölelő eseményeket jelen időben tárgyalja a mindentudó elbeszélő, aki hol Balázs, hol Olga nézőpontjából láttatja a történéseket, és függő beszédben egyesíti a dialógusokat, a leírásokat és a szereplők belső reflexióit is. Mindkét főhős gondolatait, helyzetértelmezéseit megismerhetjük, és hamar nyilvánvalóvá válik, hogy kettejük közül a lány az, aki közelebb tud kerülni önmagához (például naplót is ír, melyben a vele történt eseményeket elemzi), vagy legalábbis képes reflektálni saját érzelmeire, tetteire. 

Balázsnak sokkal nehezebben megy az önmegértés, mások érzelmeinek feldolgozása pedig még ennél is nehezebben.

Bár reagál az őt ért hatásokra, sokszor bántják vagy aggodalommal töltik el helyzetek és események, de ez nála ritkábban jelenik meg gondolati szinten, sokkal inkább reflektálatlan testi tünetek formájában. A két szereplő reakciói éppen ezért ellenpontozzák egymást, láthatjuk, mennyire különböznek, miközben valamiféle halálra ítélt vonzalom mégis összeköti őket, amellett, hogy kollégák és a napok jó részét együtt is töltik. 

A kötet erőssége, hogy nagyon jól választotta meg a saját közegét, sehol nem lóg ki a lóláb, a jogi környezet, a jogi nyelv használata is teljesen autentikusnak tűnik, köszönhetően annak, hogy a szerző, Schillinger Gyöngyvér is ebből a közegből érkezik, jogászként végzett és ebben a szakmában dolgozik azóta is. De nemcsak a szereplőket körülvevő világ ábrázolása hiteles, hanem maguk a hősök is – mindkét főszereplő élő karakter, nemcsak fizikailag, hanem lelkileg is állandó mozgásban, próbálják feldolgozni mindazt az információt és érzelmet, ami nap nap után rájuk zúdul a világból. Karaktereik árnyaltak és összetettek és valóban érezhető, ahogy küzdenek azzal sokfelől jövő nyomással, az élet tipikus, de ettől még egyáltalán nem egyszerű problémáival. 

Traumaregény, de mégsem

A regény bizonyos szempontból – például a családi múlttal és mintákkal való küszködés miatt –   beleillik az elmúlt években nagyon divatos traumafeldolgozó regények sorába, ugyanakkor ki is lóg ezek közül, méghozzá nagyon is pozitív értelemben. 

Elkerüli ugyanis az ilyen regényekre oly sokszor jellemző túlbeszélést, a pszichologizálást, a néhol már unásig részletezett (ön)analízist. 

Schillinger Gyöngyvér könyve egészen más utat választ, a túlírás helyett takarékosságra törekszik, a hősök reflexióit nem túlgondolt bekezdésekben, hanem sokszor csak egy-egy mondatban mutatja be, ettől függetlenül lélektani megfigyelései pontosak, hitelesek és sallangmentesek. Összefügghet ez azzal is, hogy szereplői a már említett élettempó miatt egyáltalán nem szemlélődő emberek, életükben nincs idő kontemplációra, mélyebb összefüggések feltárására és megértésére. Ebben a könyvben minden gyorsan történik, az események filmszerű vágásokkal, tempós jelenetváltásokkal különülnek el, a könyv szövege így nem oldalakon át tartó bekezdésekből, hanem egészen rövid, sokszor csak egy-egy mondatnyi egységből épül fel, világosan célra tart és kerüli a mellébeszélést.

Egyéni és társadalmi problémák

A két főszereplő életén keresztül sokféle aktuális probléma szivárog a könyvbe, ezek részben társadalmi, részben személyes kérdések. A minket körülvevő, napjainkra jellemző társadalmi mocsok is látszik (például a Hydra vállalat eladása körüli csalásokból látható, hogy mennyi jogi kiskapu segíti a tisztességtelen üzleteket, és az is, hogy az emberek nagy része alapvetően megvásárolható, korrumpálható), 

de az egyes emberi kapcsolatokban felgyülemlő fájdalom, erőszak és meg nem értés is jelen van.

Balázst és Olgát mellékszereplők sora veszi körül, akik elsősorban a főhősökhöz való viszonyukban fontosak. Nincs a könyvben azonban egyetlen olyan kapcsolat sem, melyben a figyelem, a törődés, a szerelem kapcsolódnak kizárólagosan, mindegyikben van valami kellemetlen, olykor elviselhetetlen árnyalat. Mindkét főszereplőnek rossz a kapcsolata az anyjával, bár Balázsé a történések idején már nem él, a köztük lévő távolság még a gyász időszakában is tapintható. 

Olgáék anya-lánya kapcsolata is borzalmas, és ahogy előre haladunk a történetben, egyre inkább világossá válik, hogy nem csak az anya alkoholizmusa miatt. De a szerelmi kapcsolatok sem tartogatnak sok örömöt, mindegyik megfárad, elszürkül, és inkább valami kölcsönös haszonszerzésen alapul, mintsem valódi érzelmeken. Ebben a regényben a nehezen működő kapcsolatoké a főszerep, az üzenet mintha az lenne, hogy ez a tipikus, így tudunk kapcsolatban élni, mindenki a maga profitját és hasznát keresi, a szülők, testvérek éppúgy megnyomorítanak, mint ahogy a választott kapcsolataink, mint például a barátság vagy a házasság.

Dühös kötet

A szándékoltan hiányos cím éppen ezért szinte bárkikre vonatkoztatható, a rohadjon meg az összes kifejezés dühe a meghatározatlanság miatt tulajdonképpen az egész világra irányul: 

„Rohadjon meg az összes, ezt az anyja mondja így, rohadjon meg az összes.”

Egyetlen egyszer, Olga reflexiójaként jelenik meg a regényben a címbeli mondat, de a benne lévő düh az egész szövegre kivetül. Balázs eleve impulzív karakter, mindenkire dühös, mert úgy érzi, mindenki kihasználja, noha valójában ő maga is csak használja az embereket.

A feleségétől több szexet és gyengédséget vár, a testvérétől az örökség igazságosabb felosztását, Olgától rajongást és elképesztő munkabírást és így tovább. Mivel mindezt nem kaphatja meg, haragszik mindenkire, egyre több pénzt szeretne, miközben teljesen magányos, nincsen igazán működő emberi kapcsolata. Olga szelídebb, törékenyebb karakter, őt másként zúzza össze az a kemény világ, melyben élni kényszerül. Anyósa, főnöke, nehéz természetű, iszákos anyja is átgázol rajta, az ő szorongásai nagyrészt ebből fakadnak. 

A változás lehetősége

De vezet-e a főhősök dühe valamerre azon kívül, hogy emiatt a düh miatt is egyre gyorsabban pörgetik az életüket? Történik-e bármiféle személyiségfejlődés a két legfontosabb karakter esetében? A válasz korántsem egyértelmű, mert bár vannak a változásra utaló jelek, de egyik hős sem borít asztalt, hanem marad az addigi életének keretei között. Mintha erre a kettősségre utalna a könyv mottója is, a Kukorelly Endrétől származó két idézet: „Alapos változások után minden úgy marad”, „Semmi változás, mégis minden megváltozik, …abban az egy pillanatban”. Olga végül otthagyja a munkahelyét, de marad vőlegénye Bánk mellett, és Balázs sem igazán változtat. Mégis mintha mindketten megváltoznának a családjukhoz való viszonyukban: leszámolnak a családdal, Balázs eladja anyai örökségét, Olga pedig megpróbál elszakadni az életét mérgező anyjától, sőt, a soha nem ismert édesapja utáni „nyomozást” is mintha berekesztené. 

Nincs katartikus erejű változás, az egész korábbi életéből kilépő, mindent felszámoló hős, de mélyen legbelül mintha mégiscsak történne valami a regény legvégére. Ha más nem, legalább annak felismerése, hogy mindig van lehetőség az újrakezdésre: „Olga beindítja a motort, a sörök a hátsó ülésen kocognak, minek vette meg előre? Még Balázshoz is be kell ugrania, nem baj. Mire hazaér, a nap lebukik, de van idő és van benzin, mindig egy új nap és mindig újra lehet kezdeni.” 

Olvass minket e-mailben is!

  • Személyes ajánló a legérdekesebb tartalmainkról!
  • Extra tartalom csak feliratkozóknak!
  • Így biztosan nem maradsz le a legfrissebb könyves hírekről!
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...
Beleolvasó

Olga nem igazi ügyvéd alkat, majd csinálja a háttérmunkát - Olvass bele Schillinger Gyöngyvér könyvébe!

„Schillinger Gyöngyvér művében minden benne van, ami az úgynevezett letehetetlen könyvekhez kell: jó karakterek, fordulatok, szex, sikkasztás, botrány.” Olvass bele!

...
Podcast

Pálos Hanna: Beképzeltség nélkül tudom, ki az a lány, akit Halász Rita a Mély levegőben megírt

Pálos Hanna és Halász Rita a Könyves Magazin podcastjának vendégei. Anyaságról és alkotásról, az egymástól tanulásról és az őket összekötő Veráról, a Mély levegő főhőséről beszélgettünk velük.

...
Podcast

Ezt senki nem mondta – Halász Rita: Már nem tudom úgy élni az életemet, hogy az írás ne legyen benne

Az Ezt senki sem mondta! podcast epizódjaiban alkotó szülők osztják meg tapasztalataikat a szülővé válás örömeiről és kihívásairól, valamint a gyermekvállalás és az alkotás kapcsolatáról. A hetedik epizódban Halász Ritát hallhattuk.

Kiemeltek
...
Beleolvasó

A Keleti-blokk titkai a demencia homályába vesznek - Olvass bele Pasi Ilmari Jääskeläinen regényébe!

Milyen titkokat rejtegetett a nemzetközi karriert befutó pszichoterapeuta édesanya?

...
Podcast

Visky András: A gyermekeink tartottak életben bennünket (Podcast)

Elérkeztünk Ott Anna szülőségről szóló podcastjának utolsó részéhez: ezúttal Visky András írót kérdeztük.

...
Könyves Advent

Könyves társasjátékok ovisoknak

Kufliktól Babarókáig társasok a kedvenc könyveitek alapján!

SZÓRAKOZÁS
...
Szórakozás

A Száz év magány sorozatot akár Márquez is készíthette volna 

Megfontolt, alapos és csodálatosan furcsa adaptáció készült a Netflixre.

...
Szórakozás

Nincs magyar film az Oscar-jelöltek között

Nem izgulhatunk a Semmelweisért a márciusi gálán, de a fontosabb kategóriák bejelentése még hátravan. 

...
Szórakozás

Az Outlander gyártója készít tévésorozatot a Vér és hamu könyvekből

Sorozatfeldolgozást kap a „Trónok harca vámpírokkal".

Hírek
...
Hírek

Rossz olvasási módszer miatt perlik a szülők az iskolát

...
Hírek

Simon Márton: Ez a város egy elhagyott pornóforgatókönyv (videó!)

...
Hírek

Láng Zsolt Mészöly Miklós-díjat kap

...
Promóció

Könyvek, melyek segíthetnek kellő motivációt adni a testmozgáshoz

...
Hírek

„Rémes diák voltam" – árulta el Murakami a díszdoktorrá avatásán

...
Promóció

Hogyan válasszunk tökéletes mesekönyvet?

Olvass!
...
Beleolvasó

„Kieszem bánatból az egész alpesi vidéket” - Olvass bele Jaroslav Hašek humoros útinaplójába!

...
Beleolvasó

Ezen az évfolyamtalálkozón minden titokra fény derül – Olvass bele Karen Swan bekuckózós karácsonyi regényébe!

Részlet a Karácsony gyertyafénynél című regényből.

...
Beleolvasó

Aranka legyen egy szerethető, megszánható Jutka néni – Gerőcs Péter esszéje a történetírásról

Hogyan legyen együttérző a szereplőivel, és maradjon következetes az olvasóval? Részlet Gerőcs Péter esszékötetéből.

Listák&könyvek
...
Nagy

Mi a közös Shakespeare-ben, Szabó Magdában és Karinthyban? 4 könyv a nagy riválisokról

...
Hírek

Itt a Goodreads éves toplistája a közönségkedvenc könyvekről

...
Szórakozás

Decemberben is lenyűgöző adaptációkat nézhetünk, jön a Gyűrűk Ura új animés verziója is