Margaret Atwood megmutatja, hogyan válunk mindannyian történetekké

Margaret Atwood megmutatja, hogyan válunk mindannyian történetekké

Margaret Atwood írói világának teljesen új oldalát ismerhetjük meg a Rendbomlásból, amely egy rendhagyó novellafüzér, egy sajátos „irodalmi fényképalbum”. Az eredetileg 2006-ban megjelent kötetet magyarul idén tavasszal vehetjük kézbe először, Csonka Ágnes fordításában. A tizenegy történettel A Szolgálólány meséjének világhírű írója megmutatja, hogy nemcsak disztópiákat tud nagyszerűen írni, hanem az élet leghétköznapibb drámáit is erős történetekké tudja formálni. A Rendbomlás a hét könyve, amely egyszerre szerethető, humoros, szomorú és fájdalmas hangvételű kötet, és amelyet a világról és az emberről alkotott tűpontos megfigyelések tesznek igazán izgalmassá.

Forgách Kinga | 2022. március 21. |
MARGARET ATWOOD
Rendbomlás
Ford.: Csonka Ágnes, Jelenkor, 2022, 328 oldal
Margaret Atwood: Rendbomlás

A Rendbomlás Margaret Atwood eddigi legszemélyesebb hangvételű könyve. Bár arról nincs szó, hogy ez kifejezetten önéletrajzi kötet lenne, azok, akik látták az íróról készült, A szavak ereje című dokumentumfilmet, sok párhuzamot felfedezhetnek Atwood élete és a könyv főhőse, Nell sorsa között. Olvasás közben legalábbis olyan érzésünk támadhat, mintha most beleshetnénk kicsit az író lelkivilágába. A Rendbomlás nem igazán novelláskötet, de nem is regény. Tizenegy különálló történetet kapunk, amelyekről egy idő után világossá válik, hogy összekapcsolódnak. Szépen lassan összeáll egy élettörténet: egy szorongó kislány, egy útját kereső fiatal nő, egy megállapodni vágyó felnőtt nő, egy szüleit gondozó középkorú nő, majd egy idős, a halál előtt álló asszony képe bontakozik ki előttünk. És bár a novellák nem ebben a sorrendben követik egymást, a kirakós darabkáiból előbb-utóbb mégis kirajzolódik előttünk egy életút az 50-es évektől a 2000-es évek elejéig. 

Margaret Atwood okosabb volt, mint bárki a Harvardon
Margaret Atwood okosabb volt, mint bárki a Harvardon

A kanadai íróról szóló dokumentumfilm bepillantást enged a szolgálólány főkötője alá: egy élet emberséggel az emberiség szolgálatában.

Tovább olvasok

A kötetre leginkább az epizodikusság jellemző.

Atwood egy-egy történetet villant fel előttünk ugrálva az időben, mintha csak egy fényképalbumot lapozgatna, amelyről beugrik neki egy-egy fontosabb emlék vagy időszak. Így ismerjük meg fokozatosan Nellt és a mellette álló embereket, visszatekintve, az utólagosan levont tanulságokkal együtt. Közben persze sok minden ki is marad, mintha csak kihullottak volna bizonyos életszakaszok az emlékezet rostáján, hogy aztán csak egy-egy történet maradjon az utókornak. A kötetnek ez is az egyik legfontosabb üzenete: „Végül mindannyian történetekké válunk”.

A könyv címe, a Rendbomlás (angolul Moral Disorder) eredetileg azé a regényé volt, amelyen Graeme Gibson, Atwood férje dolgozott 1996-ban, amikor úgy döntött, hogy nem ír több regényt – ezt az írói köszönetnyilvánításból tudjuk meg a könyv végén. Gibson, aki maga is író volt, 2019-ben halt meg. Atwooddal több mint negyven évig voltak partnerek, életének utolsó éveiben demenciával küzdött, valószínűleg ezért sem írt többet, bár korábban nagyon termékeny szerző volt. Hogy Atwood az ő engedélyével tőle kölcsönözte a címet, szintén jelzi a könyv személyességét és bensőségességét, hiszen a kapcsolatuk is ott rejlik a lapokon, még ha az író valamelyest el is távolította azt. A kötet nyitó történetét, A rossz hírt ilyen szempontból kifejezetten megható olvasni. Egy összeszokott idős párost látunk, Nellt és Tiget, akik életük végét töltik együtt, összekapaszkodva, a világból érkező rossz híreket emésztgetve. „Mázlisták vagyunk – szólal meg Tig. Tudom, hogy érti. Úgy érti, hogy mi ketten itt ülünk a konyhában, még mindig. Egyikünk sem halt meg. Még nem.”

Margaret Atwood emberi jogokról és gyászról is ír új esszékötetében

A Szolgálólány meséje világhírű írója évtizedek óta figyelemmel kíséri olyan ügyeket, illetve problémákat, mint a klímaváltozás, a zsarnokság vagy a női jogok helyzete. A számára (és mindannyiunknak) fontos témákban 50 esszéjét gyűjtötte kötetbe, mi 2022 március 1-jén jelenik meg a Doubleday gondozásában.

Tovább olvasok

A történetek középpontjában az érzelmek állnak: a vágyak, a félelmek, az elfojtott gondolatok, a szorongást okozó kilátások.

Atwood mindvégig játszik azzal, hogy az egyes életszakaszokban az ember hogyan érzékeli az időt,

mire fókuszál, a jelenre, a jövőre vagy a múltra. A szövegek nagy része E/1. személyben íródott, Nell szemszögéből, de van néhány olyan is, amelyben kívülről, E/3. személyben látjuk őt. A gyerekkorról szóló történetek (A főzés és tálalás művészete, A Fejnélküli Lovas) egy-egy nehéz időszakot és annak későbbi hatásait dolgozzák fel: Nellnek az egyik történetben a veszélyeztetett terhes anyjáról kell gondoskodnia, a másikban a születésétől fogva túlérzékeny és szorongásos húgának a gondozását terhelik rá a szülei. A kamaszkorról és a fiatal felnőttkorról szóló novellák (Utolsó hercegnőm, A másik hely) a női szereplehetőségekről és útkeresésről mesélnek a 60-as években. Ezek a kérdések pedig aztán új formát öltenek, amikor az elbeszélő belép a harmincas éveibe, és egyre fontosabb lesz számára a megállapodás, az otthonteremtés (Monopoly, Rendbomlás, Fehér ló). „Kijutni, továbbállni. Mégis, ugyanakkor vágytam a biztonságra.” Az egész kötetet végigkíséri egyfajta kettősség, a szabadság és az elköteleződés ellentétének a témája, hogy nincs igazán női minta arra, hogyan lehet a kettőt együtt megvalósítani, és nem tudni, vajon miről marad le az, akinek a kettő közül az egyik nem sikerül. „Sosem tettem túl magam a másodikos olvasókönyvön, amelyben szerepelt egy apa, aki mindennap bejárt dolgozni, és autót vezetett, egy anya, aki kötényt hordott, és sütött, valamint két gyerek – egy fiú, egy lány –, egy kutya meg egy macska, és ők mind egy fodros függönyös, fehér házban éldegéltek. Bár egyik házban sem volt ilyen függöny, ahol laktam, az egész eleve elrendeltnek tűnt. Nem cél volt, nem olyasmi, amire törekednem kell: ez a függöny egyszer csak felbukkan majd az életemben, mert ez a sors akarata. A jövőm nem lenne teljes – nem, nem lenne normális – ha nem szerepelne benne ilyen függöny, és minden, ami hozzá kapcsolódik.”

A kötet íve az időskortól az időskorig tart.

Az első szövegben (A rossz hír) maga Nell az, aki már élete vége felé jár, az utolsókban (A Labrador-fiaskó, A fiúk a laborban) a szülők életének utolsó szakasza és halála van a középpontban, illetve ezek nyomán mindaz, ami megmarad egy életútból: a történetek. A Rendbomlás mindenekelőtt hétköznapi problémákról szól: a testvéri kapcsolatok nehézségeiről, a döntések súlyáról, a szülőkkel való viszonyról, az öregedésről és az élet nem várt fordulatairól. Atwood novellái azonban nemcsak a felszínt kapargatják, hanem rendre felvillantják a társadalmi kontextust, valamint a hétköznapiság mögött rejlő mélyebb, kimondhatatlan érzelmi folyamatokat is: a formátlan vágyakat, az egymásnak ellentmondó érzéseket, az elfojtott gondolatokat és azokat a kis tüskéket, amelyeket az ember azoktól gyűjt össze az élete során, akik a legfontosabbak a számára. 

Olvass minket e-mailben is!

  • Személyes ajánló a legérdekesebb tartalmainkról!
  • Extra tartalom csak feliratkozóknak!
  • Így biztosan nem maradsz le a legfrissebb könyves hírekről!
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...
Hírek

Atwood és több író sürgős cselekvésre szólított fel az eltűnt ruandai költő ügyében

Több mint száz író írt, köztük Margaret Atwood, Ben Okri és JM Coetzee is aláírta azt a levelet, amelyben arra szólították fel a ruandai elnököt, hogy tegyen valamint az egy éve eltűnt költő, Innocent Bahati ügyében.

...
Hírek

Margaret Atwood emberi jogokról és gyászról is ír új esszékötetében

A Szolgálólány meséje világhírű írója évtizedek óta figyelemmel kíséri olyan ügyeket, illetve problémákat, mint a klímaváltozás, a zsarnokság vagy a női jogok helyzete. A számára (és mindannyiunknak) fontos témákban 50 esszéjét gyűjtötte kötetbe, mi 2022 március 1-jén jelenik meg a Doubleday gondozásában.

...
Hírek

Most Margaret Atwooddal együtt találhatod ki a jövő utópisztikus társadalmát

Margaret Atwood számos disztópia szerzője, most azonban nem a negatív forgatókönyveket szeretné elképzelni az emberiség jövőjéről, hanem épp ellenkezőleg, egy jobb jövőt szeretne megalkotni.

...
Nagy

Anne Shirleytől Mary Poppinsig – 4 klasszikus lányregényt ajánlunk

Anne Shirley, Mary Poppins, esetleg Cilike – irodalmi karakterek, akik generációk óta velünk vannak. A kiadók ősszel számos új kiadással lepték meg az olvasókat ezekből a könyvekből.

Szerzőink

...
Kolozsi Orsolya

Jón Kalman Stefánsson: A költészetre nincsenek hatással az idő törvényei

...
Borbély Zsuzsa

A bolti sorozatgyilkosságoktól a Fenyő-gyilkosságig Doszpot Péterrel

...
Tasi Annabella

A Száz év magány sorozatot akár Márquez is készíthette volna 

...

Visky András: A gyermekeink tartottak életben bennünket (Podcast)

...

2024 legjobb könyvei! Kibeszélő!

...

A jövő hangjai: Beszélgetés Simon Mártonnal (Podcast)

Gyerekirodalom
...
Nagy

Zágoni Balázs: A világháború, a vészkorszak története gyakrabban akad meg a felnőttek torkán, mint a fiatalokén

Szólhat ifjúsági regény a világháború egyik legsötétebb évéről, 1944 történéseiről, a zsidóüldözésről és a nyilasok kegyetlenkedéseiről? A csillag és a százados kötet szerzőjével, Zágoni Balázzsal beszélgettünk.  

...
Hírek

Ezért olvas egyre kevesebb gyerek – ciki szeretni a könyveket?

Egy angol gyerekkönyv-szerző szerint azért olvas egyre kevesebb gyerek a szabadidejében, mert félnek a csúfolástól.

...
Gyerekirodalom

Kincsek a szocializmusból: Vuk, Garfield és más mesehősök korabeli plakátokon

Vuktól az Óz, a nagy varázslóig – kiállítás nyílik a szocializmusban készült gyermek- és ifjúsági plakátokból.

Polc

Edith Eva Eger a testen keresztül meséli el a holokauszt borzalmait

...

Jón Kalman Stefánssonnak a Beatles segít a gyász feldolgozásában

...

Sally Rooney új regénye megindító történet a gyászról, nem csak milleniáloknak

...

Kurva nagy kert Magyarország, nem győzi a személyzet – magyarságtrip Cserna-Szabó Andrással

...