Jon Fosse a banalitáson át talál utat a természetfelettihez

Jon Fosse a banalitáson át talál utat a természetfelettihez

A Nobel-díjas norvég szerző egymásba írja a hófödte tájat és a koromsötét éjszakát, egymásba játszatja hősét és annak környezetét. Jon Fosse legújabb prózája tanúságtételként és vallomásként is olvasható. A Fehérség az egzakt jelentéstől a transzcendens felé vezet, így egyszerre szolgál a kivonulás és a bevezetés könyveként. Nálunk pedig a hét könyve is.

Vass Norbert | 2024. március 18. |
jon fosse
Fehérség
Ford. A. Dobos Éva, Kalligram, 2024, 80 oldal
-

„Elindultam.” Így kezdődik Jon Fosse Fehérség című kötete. És azt hiszem, az egy évvel az eredeti megjelenés után a Kalligram gondozásában a hazai könyvesboltokba került, A. Dobos Éva által fordított vékonyka könyvnek terjedelmes tanulmányokat inspirál majd a nyitómondata. Egyrészt, mert színre viszi a szöveg születésének nullkilométerét, másfelől, mert egy nem mindennapi találkozás első mozzanatát ragadja meg, harmadrészt pedig, mert a Nobel-díjas norvég szerző műveiben ritka vendégek az írásjelek. Az idézet végén márpedig szemmel láthatóan egy pont kuporog. És nincs egyedül. Nem úgy, mint az elbeszélés névtelen narrátora.

Fosse és az elbeszélő, aki sárba ragadt

A Reggel és este égbe futó, páradús, központozatlan mondatai helyett a Fehérség kopogó, rövid, visszhangzó-kongó szövegegységekből építkezik. Egy magára maradt ember szigorú, praktikus, önmagát folyvást megkérdőjelező gondolatai ezek. Egy névtelen alak célra tartó, reményteljes-szkeptikus kommentárjai, aki ahelyett, hogy vacsorát főzne magának,

esténként majonézzel megkent, bárányszalámis kenyeret eszik.

Aki siet magáról elmondani, hogy bár az unalom nemigen jellemzi a napjait, ezúttal mégis unalomból vágott neki. Aki a kereszteződésekben a megérzéseit követve kanyarodott és aki az elbeszélés második oldalán (és hozzávetőleg élete felén) egy erdei úthoz érkezik, ahol túl mélyek a keréknyomok. És ott kérlelhetetlenül a sárba ragad. A megrekedt sofőr nyugtalankodni és szorongani kezd, üresnek érzi magát, és ahogy bámul a semmibe, úrrá lesz rajta a félelem. Az a fajta érzés, amit megélünk mindannyian, amikor tehetetlenségünkkel, kiszolgáltatottságunkkal és törékenységünkkel szembesülünk.

Az a fajta érzés, ami az alkotók esetében a fehér lap rettenetével rokon.

„Elakadt a kocsim egy erdei úton, emberektől messze, nem tudom kihúzni, és lenne mivel foglalkoznom, így mondják, azzal kellene foglalkoznom, hogy kihúzzam az elakadt kocsit.” Fosse roppant takarékos. Az előbbi mondattal felskiccel egy komplett kisiklott életet, ugyanakkor reflektál az írói lét elakadásaira is. Mert hamar gyanút fogunk, hogy a krimi és a horror fogásait idéző nyitány értelmezhető konkrétan és parabolisztikusan egyaránt. A szöveg eleje számot vet a narrátor aktuális dilemmáival, beszél az élet zátonyra futásáról globálisan, mindezek tetejébe a szerző alkotásmódszertanához is kulcsot ad. De ne siessünk előre ennyire.

A Nobel-díjas Jon Fosse sohasem tűzi gombostűre a szereplőit
A Nobel-díjas Jon Fosse sohasem tűzi gombostűre a szereplőit

Hogyan teremtett stílust a friss Nobel-díjas Fosse a színházban? Miért különleges az újnorvég, és miért nagy dolog, hogy Fosse ezen a nyelven ír? Karl Ove Knausgård melyik könyvébe írta bele példaképét, és mit olvasson az, aki most ismerkedik a fossei prózauniverzummal? Összeállításunkból kiderül. 

Tovább olvasok

A fekete rengetegben havazni kezd

Ahogy más műveiben, Fosse ezúttal is egymásba játszatja a hőst és a környezetet. Az út menti düledező ház például, aminek bedeszkázták az ablakait és ahova egerek vették be magukat, mintha az elbeszélő lelkének lenne az épített lenyomata. Persze az erdő, a sár meg a sötét is mind a leírt élethelyzethez passzoló archetípusok. És végzetszerű az elbeszélő cselekvésképtelensége is. „Talán még egyszer meg kéne próbálni kimozdítani a kocsit, gázt adok előre, aztán gázt adok és tolatok. Előre, hátra. Újra és újra. Előre, hátra. Igen, megpróbálom még egyszer. De nem mozdulok, csak nézek a levegőbe magam elé, majdnem mintha nem látnék, nem mozdulok a kocsiból.” Ha nem tartana tovább a kötet, a regénynyi terű novella első pár oldalán megvalósított mesteri sűrítést, valamint az elindulással felvezetett elakadást akkor is tanítani kellene.

A Nobel-díjas Jon Fosse kisregénye tengerbe ejtett, profán evangélium
A Nobel-díjas Jon Fosse kisregénye tengerbe ejtett, profán evangélium

A Reggel és este egy jósággal teli, konok halász könnycseppektől könnycseppekig tartó története. A cigarettafüstbe és ködbe burkolózó szöveg minden mondata gyönyörű, sötét, fénylő és bizonytalan. Összekeverednek benne az újszövetségi és a norvég nevek, egymásba ér lapjain a csend és a hebegés. Ez a hét könyve.

Tovább olvasok

Ám egyszer csak havazni kezd. Ezzel értelmet nyer a cím egyik jelentésrétege. A sárba ragadt sofőr kiszáll a kocsiból és, mert azt reméli, hogy az ösvény végén segítségre lel, elindul a fák közé. Misztikus utazás veszi kezdetét. A rengeteg mélyén ugyanis egy fehéren fénylő lényre akad, később idős szülei sétálnak felé, aztán egy arctalan, fekete öltönyt viselő, mezítlábas alakkal találkozik. Vajon álomba merült? Szellemek, angyalok vagy démonok kerülgetik? A szeme káprázik, az elméje tréfálja meg, netán a saját halálát éli át? Fosse nemcsak mesél az eltévedésről, hanem részesévé is tesz, ezért nem tudhatunk biztosat. Mindegyik eshetőség megáll,

csakúgy, mint az összeset magába foglaló, allegorikus olvasat.

Az viszont kétségtelen, hogy az egzakt jelentéstől a történet oldalról oldalra távolabb lebeg. Ahogy vitathatatlan az is, hogy minél szűkebb a tér a narrátor körül, annál öblösebb távlatokat nyit a kötet. Megsejtjük, hogy az elakadás mellett a Fehérség a továbblendülés könyve is. A bénító tépelődésen és a tetteket ellehetetlenítő állandó mérlegelésen túl az ismeretlen felé készülők számára felszabadító tudás is benne van: „Melyik irányba induljak, nem tudom, és mivel nem tudom, nincs jelentősége, hogy melyik irányba indulok”.

Meghallani a szöveget

A magyar kiadás hátlapján a szerző a Svéd Akadémián elhangzott előadásából vett részlet olvasható. Nem nehéz belátni, hogy a 2023. október 6-án elhangzott beszéd a mű értelmezéséhez kínál támpontokat. „… az írás számomra azt jelenti, hogy meg kell hallanom a szöveget: amikor írok, nem találok ki semmit, előre nem tervezek semmit, csak hallgatom a hangokat és figyelek.” Ez alapján ‒ illetve, ha elfogadjuk a Hrapka Tibor tervezte borítón látható üres lap ajánlatát ‒ a Fehérség cselekménye az alkotással való semmihez sem fogható találkozásként fejthető fel. Az előbb úgy fogalmaztam, az elakadás mellett a továbblendülés könyve ez, és természetszerűen mindkettő magában foglalja az indulást.

Az érkezés felől szemlélve viszont a kivonulás és a találkozás könyvének is nevezhetjük a legújabb Fosse-kötetet.

Ha viszont tovább olvassuk a hátlapi idézetet, felsejlik egy transzcendens olvasat: „Van még valami, ami talán kicsit különös, mégpedig az, hogy írás közben néha azt érzem, hogy már készen van a szöveg, valahol egy külső térben, nem bennem, és akkor már csak le kell írni, mielőtt eltűnik a szöveg”. Mintha a Fehérségben Fosse a mondatok időn túli, „külső térből” való begyűjtésének folyamatát örökítené meg. Az ihletettség illékony pillanatait, az eltévedéssel dacoló kivonulás és a természetfelettivel való találkozás szavakkal alig körvonalazható momentumát. Azokat a perceket, amikor a csend beszélni kezd.

Az elhagyatottság és a csoda

A kötetben egymást takarják ki az ellentétes színek, egymásba íródik a koromsötét éjszaka és a hófödte táj. „Ha nem történik valami csoda, akkor megfagyok” – olvassuk a narrátor kétségbeesett sóhaját. Ám az alig hetven oldalas szöveg nem csak az egyetemes elveszettség-tapasztalatot ábrázolja szemléletesen, tömbszerű bekezdéseiben az emlegetett csoda is végbemegy.

„[M]intha más beszélne rajtam keresztül, valaki, akit nem ismerek, tulajdonképpen egy teljesen idegen” – áll egy helyütt. A sűrű erdőbe tévedt főhős olyasmit él át, amitől a lába földbe gyökerezik. Amit tapasztal, az számos módon értelmezhető. A dermesztő és félelmetes, felemelő és gyönyörű találkozás természetére ezért kinek-kinek meggyőződése alapján kell fényt derítenie.

Jon Fosse: A félelem elvette tőlem a nyelvet és vissza kellett szereznem
Jon Fosse: A félelem elvette tőlem a nyelvet és vissza kellett szereznem

Két hónappal azt követően, hogy bejelentették, hogy idén az irodalmi Nobel-díjat a norvég író, költő és drámaíró Jon Fosse kapja, ő is megtartotta Nobel-előadását a Svéd Akadémián. A Nobel-díj hivatalos honlapján megjelent ennek angol fordítása, abból szemezgetünk.

Tovább olvasok

A kivonulás és a bevezetés könyve

Elbeszélőjéhez hasonlóan szűk csapáson kell haladnia, de Fosse mesterien kerüli el a didaxis, a fennköltség és az ezotéria csapdáit, hogy a banalitáson keresztül találjon utat a természetfelettihez. Világos az is, hogy a kérdésekkel teli, de egyetlen kérdőjelet sem tartalmazó próza tolmácsolásában a fordító, A. Dobos Éva a szerző remek szövetségese. Sok minden történik, és szinte semmi sem. Voltaképpen a fények változása tördeli jelenetekre a leginkább monodrámaként viselkedő szöveget. (A Fehérségnek jól állna különben a színpad is, de talán mégsem véletlen, hogy Fosse prózában írta meg: így mindannyian a saját tempónkban érhetünk végig a bekezdésein, a magunk hangján hallhatjuk a mondatait.)

A fények tehát fontosak. A Fehérség elvégre vaksötét, vizionárius terekbe vezet. Anyagtalanított mondatait fekete hópelyhekként tagolják az írásjelek. Mégiscsak a kivonulás könyve lenne ez? Az unalomból, a racionalitásból, a tabuk, a törvények, a jelentések és a kételyek közül, az életből való kivonulást jeleníti meg? Nos, Jon Fosse mozdulatlan haláltáncba komponálva tár elénk egy elbeszélhetetlen életet. Amelynek a végén – túl sáron és sötéten – mintha ismeretlen, erős fény ragyogna fel. Valami elkezdődik, ahol véget ér a szöveg. Úgyhogy a kivonulás mellett a Fehérség egyszersmind a bevezetés könyve is. Bevezetést kínál Fosse bámulatos írói univerzumába – és valami azon túliba.

Nyitókép: Tom A. Kolstad / Det norske samlaget

Olvass minket e-mailben is!

  • Személyes ajánló a legérdekesebb tartalmainkról!
  • Extra tartalom csak feliratkozóknak!
  • Így biztosan nem maradsz le a legfrissebb könyves hírekről!
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...
Hírek

Jon Fosse: Ha hallgatok a kritikusokra, már 40 éve nem írok

Jon Fosse csütörtökön, az irodalmi Nobel-díj átvételekor tartott beszédében elmondta, hogy az írás „életeket menthet”, és felidézte azt is, milyen kritikát kapott korai alkotásaira. 

...
Hírek

Ferenc pápa levelet írt a Nobel-díjas Jon Fossénak

Ferenc pápa személyes levelet írt Jon Fosse norvég dráma- és regényírónak, a 2023-as irodalmi Nobel-díj kitüntetettjének. 

...
Hírek

Jon Fosse kapta 2023-ban az irodalmi Nobel-díjat!

2023-ban a norvég Jon Fosse kapta az irodalmi Nobel-díjat. Fosse a kortárs norvég irodalom legelismertebb alakja, gyakran hívják a mai Ibsennek is.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Daniel Kehlmann szerint itt az idő, hogy megijedjünk az AI-tól

Az író a Guardiannek írt véleménycikkben hívta fel a figyelmet az AI szélsebes fejlődésének következményeire.

...
Zöld

Sokkal jobban hatnak a konteók, ha a közösség hiedelmeihez illeszkednek – Olvass bele az Emberarcú tudományba!

A különböző tudományterületek képviselőinek tanulmányaiból szerkesztett kötetben az alternatív világértelmezések, áltudományos elméletek és tudománytagadó tanok sorát járják körül. Olvass bele!

...
Zöld

3 ok, amiért a home office pszichésen megterhelő + 3 könyv segítségül

Ugyan a home office nagyobb szabadságot és autonómiát biztosíthat, olyan hátulütői vannak, amikre elsőre nem feltétlenül gondolnánk. 

SZÓRAKOZÁS
...
Szórakozás

Újravágták az új Amerika Kapitány előzetesét a Trump elleni merénylet után

A Marvel közzétette az Amerika Kapitány: Szép új világ trailerének frissített változatát. Az átdolgozott verzióból azonban kimaradt az a jelenet, amelyben Isaiah Bradley Ross elnökre támad. Könnyen lehet, hogy mindennek a Donald Trump elleni merénylethez van köze.

...
Szórakozás

Madonna adott tanácsot a Deadpool & Rozsomák stábjának

Csütörtökön érkezik a mozikba a Deadpool & Rozsomák, a Marvel-univerzum régóta várt dobása, amiben Madonna ikonikus slágere, az 1989-es Like a Prayer is felhangzik. 

...
Szórakozás

Ki ez az izgalmas női karakter a Deadpool & Rozsomákban?

A Deadpool & Rozsomákot csütörtöktől vetítik a mozik, a legújabb trailerben pedig felbukkan egy szereplő, ami miatt a film még érdekesebb lehet. Kicsoda X-23 és vajon mit készít elő a filmbeli jelenléte?

...

Karrierista nők: divathóbort vagy gazdasági kényszer? [Budapesti nők]

...

Szabályok szövevényes hálózatában telt az úrinő élete [Budapesti nők]

...

Bojti Andrea: Transzgenerációsan gyógyulunk [Podcast]

Olvass!
...
Beleolvasó

A narcisztikus szülők fogságából segít kiszabadulni ez a könyv – Olvass bele!

A hatalom kisajátítása vagy az elnyomás nemcsak az autoriter politikai rendszernek, hanem egy narcisztikus családnak is lehetnek ismérvei. Dr. Karyl McBride könyve azzal foglalkozik, miként szabadulhatunk ebből a közegből. Olvass bele!

...
Beleolvasó

Ellenséges testvérek, orosz-svéd háború és nyomasztó családi titkok – Olvass bele Asko Sahlberg regényébe! [MARGÓ KÖNYVEK]

A finn Asko Sahlberg Ők című regényével folytatódik a Margó Könyvek sorozat. Most elolvashatsz egy részletet a háború, a bosszú és az árulás motívumain alapuló kötetből. 

...
Beleolvasó

A gyógyszeripar politikai kapcsolatai után nyomoz Sissel-Jo Gazan detektívje – Olvass bele az új dán krimibe!

Soren Marhauge ezúttal a Big Pharma nyomába ered. Olvass bele a krimibe!