Regényt és videójátékot írni szinte ugyanaz

Regényt és videójátékot írni szinte ugyanaz

Miközben Gabrielle Zevin előző bestsellerének, az Egy könyvmoly regényes életének filmes adaptációja már forog, új regénye, a Világépítők megnyerte a Goodreads 2022-es közönségszavazását, a Goodreads Choice Awardsot fikció kategóriában. Az olvasás szerelmesei helyett itt a gamereké a főszerep: a Világépítők olyan zsenikről szól, akik a videójátékok hőskorában lettek a szcéna szupersztárjai játéktervezőként. Zevin fő tétele az, hogy a számítógépes játékok és a regényírás alkotói folyamata egy tőről fakad, előbbihez pedig talán még több empátia szükséges a tervező részéről, hiszen a leendő játékost is el kell képzelnie, ahogy barangol a világában. A regény a közel tíz év elteltével megújult Magnólia Kiadó gondozásában jelent meg.

Apró Annamária | 2023. január 09. |
GABRIELLE ZEVIN
Világépítők

Ford.: Varga Krisztina, Magnólia, 2022, 511 oldal

-

A Harvardon végzett, amerikai, de litván, zsidó, orosz és koreai gyökerekkel is rendelkező író és forgatókönyvíró legújabb regénye a Világépítők, eredeti címén a Shakespeare-idézet Tomorrow, Tomorrow and Tomorrow. A regény a megjelenését követően azonnal New York Times-bestseller lett, és hét hetet töltött az amerikai sikerlista top10-ében. Ez volt ráadásul az első mű Jimmy Fallon showman nyáron induló könyvklubjában, a filmadaptációs jogokra pedig már le is csapott a Paramount. A forgatókönyvet ez esetben is Zevin írja majd.

A videójátékok világa segít elmenekülni a valóság elől

Gabrielle Zevin regénye, a Világépítők egyrészt óda a videójátékok aranykorához; másrészt két ember története, akik introvertált személyiségük korlátait leküzdve igyekeznek felfedezni a szerelem és a szeretet különböző formáit. Olvass bele!

Tovább olvasok

A Világépítők sok szempontból életrajzi elemekre épül: a főszereplők Zevin generációjának tagjai, abból a szűk korosztályból származnak, akik az X generáció és a millennialok között születtek, az első olyan nemzedék, amelynek tagjai már a videójátékok bűvöletében töltötték a gyerekkorukat. A koreai-amerikai író szereplői ráadásul szintén koreai-amerikai vagy japán-amerikai fiatalok. A coming of age sztoriban végigkísérhetjük a két zseniális, ám multitraumatizált kiskamaszt, Sam Masurt és Sadie Greent, akik

egy kórházi játékszobában találnak egymásra, és menekülnek együtt a videójátékok világába meg a barátságba az őket körülvevő tragédiák elől. 

A Donkey Kong, a Super Mario bajnokai és az Oregon Trail vérhasban elhunyt telepesei már az MIT és a Harvard elsős zsenijeiként találkoznak újra, és a gyerekkori barátságból egy nagyon intenzív, több évtizedes közös alkotói munka születik. A regény fő mozgatórugója Sam és Sadie intellektuális románcának alakulása:

a videójátéktervező-páros közös világokat épít, ami intimebb viszony a fizikai szerelemnél.

A világépítés, a kreatív folyamatok, a főhősök és a narratíva felépítése egy videójáték létrehozásánál és a regényírásnál szinte megegyeznek, ám előbbi csapatmunka, így a siker és a kudarcok individuális megélése is más - a szerzőiség és elismertség kérdését izgalmasan járja körbe a regény. Az alkotó pedig, akárcsak az írók, a saját képzeletvilágába engedi be a játékost, a videójátékok a regényben nagyrészt a tervezők félelmeiből, vágyaiból, traumáiból, életük motívumaiból épített világok. Az eszképizmus alapvető élmény a gamerek és az olvasók számára is, a regény hősei pedig életük elcseszett vagy megoldatlan, máskor pedig tragikus helyzetei elől menekülnek a játékok tökéletes világába, ahol bár a halál állandó, de sosem végleges: a játék mindig újraindítható, a legutolsó mentési pontról bármikor újrakezdhetjük az életet, végletes hiba nincs.

A Világépítők így lesz egy óda a videójátékok hőskorához és az olyan játékokhoz, melyeket ősi eposzok, shakespeare-i drámák, az Odüsszeia vagy Hokuszai művei ihlettek,

mikor még nem merült fel, hogy egy Amerikában készülő japán hangulatú játék kulturális kisajátítás lenne. A Világépítők többszintű, évtizedeket átölelő narratívája okosan mutatja be, hogyan változik meg a társadalmi diskurzus a videójátékok körül, és hogyan alakul át maga a tervezés folyamata és a piac, hogyan nyernek teret a nők a számítástechnikában, és mekkora része van a sikerben egy jó producernek. Emellett a regény érzékenyen járja körbe az összetett identitású amerikai fiatalok helyzetét, generációkon keresztül bemutatva, hogyan élik meg a bevándorló családok az asszimilációt, és hogyan őrzik meg kultúrájukat, hogyan működik a megkülönböztetés, szexizmus és rasszizmus, és hogyan változnak ezek a jelenségek az évtizedek során. Ennek az egyik legszebb jelképe a Koreatownban található pizzéria, hiszen Sam koreai nagyszüleinek új piacot kellett találniuk az ázsiai éttermektől hemzsegő K-townban, így szépen lassan megtanultak pizzát sütni. 

Zevin vigyáz rá, hogy egyensúlyt tartson a totális geekség és a történetmesélés között, így a regény úgy is élvezhető, ha a popkulturális utalások töredékét érti az olvasó és sosem játszott a Metal Solid Gearrel.

A játéktervezés folyamatát is nagyon hitelesen ábrázolja, a szereplők pedig igazi esendő figurák, akik legtöbbször tényleg inkább újraindítanák az adott pályát, újrajátszanák az életük epizódjait is, hátha mégis van megoldás. A játékokban felépített dráma hitelesebb és megrázóbb sokszor, mint a hősök valós életének sokkal súlyosabb helyzetei, a Világépítők legdrámaibbnak szánt csúcspontja pedig elveszik a sok addig megélt trauma között. Ami az életben nagyon nehéz, az a játékban nagyon egyszerű: ez viszont egy elég leegyszerűsítő képlet, melyet a szereplői magánéletét kissé túlterhelő, traumák sorával teletömő Zevin alkalmaz. 

„A programozó a lehetséges végkimenetelek prófétája, és a láthatatlan világok látnoka” – írja Zevin költőien.

A regénybeli gamerek számára viszont ez az alkotás mindennél előrébb való, és hiába mantrázzák azt, hogy a virtuális világok segíthetnek az embereknek a való világbeli problémáik megoldásában, a világépítők életében háttérbe szorul a szerelem, és a gyermeknevelés is egyfajta mellékes tevékenységként jelenik meg a játékok között. Mindeközben Zevin a szereplők által fejlesztett videójátékokat mindig tökéletesen kivitelezett, legfeljebb a közönségnek nehezen eladható játéknak mutatja be, ahol a pénz nem számít, és a játékon belül mindig mindenre van megoldás. Emellett nem reflektál arra a problémára sem, hogy a gamerek sokszor elszakadnak a valóságtól, a végigjátszott élet mellett néha eltörpülnek és megoldatlanok maradnak a valódi történések. Mindezek ellenére Zevin egy érzékeny, sodró lendületű, nagyon geek és nagyon romantikus könyvet írt a videójátékok szerelmeseiről, amelyben boldogan merülhetünk el a Super Mario-nosztalgiában és jobban megérthetjük a videójátékok tervezésének kreatív folyamatát, valamint azt, miért kell végtelen empátia ahhoz, hogy világot építsünk a játékosaink számára. 

A könyvbe beleolvashatsz ITT.

Borítókép forrása: gabriellezevin.com

Olvass minket e-mailben is!

  • Személyes ajánló a legérdekesebb tartalmainkról!
  • Extra tartalom csak feliratkozóknak!
  • Így biztosan nem maradsz le a legfrissebb könyves hírekről!
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...
Beleolvasó

A videójátékok világa segít elmenekülni a valóság elől

Gabrielle Zevin regénye, a Világépítők egyrészt óda a videójátékok aranykorához; másrészt két ember története, akik introvertált személyiségük korlátait leküzdve igyekeznek felfedezni a szerelem és a szeretet különböző formáit. Olvass bele!

...
Hírek

Jordan Petersonból népszerű videójátékok főgonosza lett

Az internet népe nem hagyta szó nélkül, hogyan reagált Peterson a Twitter tiltására.

...
Beleolvasó

A Lovecraft földjén szerzője ezúttal a videójátékok világát idézi meg

Matt Ruff legújabb regénye tisztelgés a videojátékok világa és a videojátékos közösségek előtt. Olvass bele a 88 névbe!

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Hírek

Elveszett bibliai fát támasztottak fel egy 1000 éves magból

A Bibliában szereplő fa magját a Júdeai-sivatag egy barlangjában találták. Olyan növényről van szó, ami lokálisan kihalt, a Bibliában viszont többször is említik a gyógyító hatása miatt.

...
Zöld

A barátságaid is lehetnek mélyebbek és bensőségesebbek – olvasd el, hogyan

Cziglán Karolina pszichológus Elfogadó kapcsolódás című könyvével abban igyekszik segíteni, hogy a kapcsolatainkban merjünk sebezhetőbbek lenni, legyen szó barátságról, szülő-gyerek viszonyról vagy párkapcsolatról. Mutatunk egy részletet a kötetből.

...
Zöld

A zöld tea szuperegészséges, de nem csodaszer – 5 könyv a teázásról

A zöld teának nemcsak az illata elbűvölő, de számos nagyszerű hatással is számoltatnak azok, akik rendszeresen fogyasztják. Bemutatjuk a frissítő itallal kapcsolatos tényeket és mítoszokat, aztán ajánlunk öt könyvet a teázás szerelmeseinek.

A hét könyve
Nagy
Edith Eva Eger a testen keresztül meséli el a holokauszt borzalmait
...
Podcast

Szentesi Éva: Mindig találok egy családot, ahol befogadnak [Podcast]

Szentesi Éva sosem vágyott arra, hogy gyereket szüljön, de családot mindig is szeretett volna.

Kiemeltek
...
Nagy

Hogy fordulhat elő, hogy nincs tíz roma queer szerző?

A roma queerek hangját erősíti fel a Leányvállalat gondozásában megjelent új kötet.

...
Nagy

Péterfy Gergely: Umbria dombvidékén az ember átértékeli az életét

Umbria mindenkit megbabonáz, aki szeret enni, inni, utazni, élni. A Péterfy-házaspár könyvbemutatóján jártunk.

...
Podcast

A Donald rágó, Passuth László és a Katona József Színház: Magyarország, örök hely

Máté Gábor elolvasott egy interjút Jánossy Lajos íróval, majd egy év se telt el és a Katona József Színház bemutatta a színdarabot a Kádár-korról. 

...
Nagy

Grecsó Krisztián: Nem az igazságot, hanem a megértést keresem

Az Apám üzent egyszerre identitás-, család- és aparegény. Grecsó Krisztián kötetbemutatóján jártunk.

Szerzőink

...
Szabolcsi Alexander

A magyar állam adta el Radnóti Miklóst - 10 alig ismert részlet a költő halálához

...
Könyves Magazin

Szentesi Éva: Mindig találok egy családot, ahol befogadnak [Podcast]

...
Szabolcsi Alexander

Edith Eva Eger a testen keresztül meséli el a holokauszt borzalmait

Hírek
...
Hírek

Cormac McCarthy 16 éves lánnyal folytatott viszonyt

...
Hírek

Ezeket tudni a Da Vinci-kód írójának új könyvéről

...
Hírek

Láttad már Radnóti vagy Rodolfo ex librisét a Széchényi Könyvtárban?

...
Hírek

Rakovszky Zsuzsa és Pál Sándor Attila költészeti díjat kap

...
Hírek

A „manifesztálás” lett az év szava 2024-ben

...
Hírek

Netflixen lesz látható az Igazából szerelem rendezőjének új karácsonyi filmje

SZÓRAKOZÁS
...
Szórakozás

Megvan, ki játszik a Colleen Hoover romantikus thrilleréből készült filmben 

Colleen Hoover újabb sikerkönyvére csaptak le a filmstúdiók. 

...
Szórakozás

Előkerült egy Stephen King-kötet Stanley Kubrick jegyzeteivel

A Ragyogás rendezője lapozhatott a film forgatása idején.

...
Szórakozás

A cápának és a harci orrszarvúnak is hálásabb a Gladiátor 2-ben, mint a nőknek

A férfiasságot ünnepli Ridley Scott klasszikusának a folytatása, a Gladiátor 2.