Regényt és videójátékot írni szinte ugyanaz

Regényt és videójátékot írni szinte ugyanaz

Miközben Gabrielle Zevin előző bestsellerének, az Egy könyvmoly regényes életének filmes adaptációja már forog, új regénye, a Világépítők megnyerte a Goodreads 2022-es közönségszavazását, a Goodreads Choice Awardsot fikció kategóriában. Az olvasás szerelmesei helyett itt a gamereké a főszerep: a Világépítők olyan zsenikről szól, akik a videójátékok hőskorában lettek a szcéna szupersztárjai játéktervezőként. Zevin fő tétele az, hogy a számítógépes játékok és a regényírás alkotói folyamata egy tőről fakad, előbbihez pedig talán még több empátia szükséges a tervező részéről, hiszen a leendő játékost is el kell képzelnie, ahogy barangol a világában. A regény a közel tíz év elteltével megújult Magnólia Kiadó gondozásában jelent meg.

Apró Annamária | 2023. január 09. |
GABRIELLE ZEVIN
Világépítők

Ford.: Varga Krisztina, Magnólia, 2022, 511 oldal

-

A Harvardon végzett, amerikai, de litván, zsidó, orosz és koreai gyökerekkel is rendelkező író és forgatókönyvíró legújabb regénye a Világépítők, eredeti címén a Shakespeare-idézet Tomorrow, Tomorrow and Tomorrow. A regény a megjelenését követően azonnal New York Times-bestseller lett, és hét hetet töltött az amerikai sikerlista top10-ében. Ez volt ráadásul az első mű Jimmy Fallon showman nyáron induló könyvklubjában, a filmadaptációs jogokra pedig már le is csapott a Paramount. A forgatókönyvet ez esetben is Zevin írja majd.

A videójátékok világa segít elmenekülni a valóság elől

Gabrielle Zevin regénye, a Világépítők egyrészt óda a videójátékok aranykorához; másrészt két ember története, akik introvertált személyiségük korlátait leküzdve igyekeznek felfedezni a szerelem és a szeretet különböző formáit. Olvass bele!

Tovább olvasok

A Világépítők sok szempontból életrajzi elemekre épül: a főszereplők Zevin generációjának tagjai, abból a szűk korosztályból származnak, akik az X generáció és a millennialok között születtek, az első olyan nemzedék, amelynek tagjai már a videójátékok bűvöletében töltötték a gyerekkorukat. A koreai-amerikai író szereplői ráadásul szintén koreai-amerikai vagy japán-amerikai fiatalok. A coming of age sztoriban végigkísérhetjük a két zseniális, ám multitraumatizált kiskamaszt, Sam Masurt és Sadie Greent, akik

egy kórházi játékszobában találnak egymásra, és menekülnek együtt a videójátékok világába meg a barátságba az őket körülvevő tragédiák elől. 

A Donkey Kong, a Super Mario bajnokai és az Oregon Trail vérhasban elhunyt telepesei már az MIT és a Harvard elsős zsenijeiként találkoznak újra, és a gyerekkori barátságból egy nagyon intenzív, több évtizedes közös alkotói munka születik. A regény fő mozgatórugója Sam és Sadie intellektuális románcának alakulása:

a videójátéktervező-páros közös világokat épít, ami intimebb viszony a fizikai szerelemnél.

A világépítés, a kreatív folyamatok, a főhősök és a narratíva felépítése egy videójáték létrehozásánál és a regényírásnál szinte megegyeznek, ám előbbi csapatmunka, így a siker és a kudarcok individuális megélése is más - a szerzőiség és elismertség kérdését izgalmasan járja körbe a regény. Az alkotó pedig, akárcsak az írók, a saját képzeletvilágába engedi be a játékost, a videójátékok a regényben nagyrészt a tervezők félelmeiből, vágyaiból, traumáiból, életük motívumaiból épített világok. Az eszképizmus alapvető élmény a gamerek és az olvasók számára is, a regény hősei pedig életük elcseszett vagy megoldatlan, máskor pedig tragikus helyzetei elől menekülnek a játékok tökéletes világába, ahol bár a halál állandó, de sosem végleges: a játék mindig újraindítható, a legutolsó mentési pontról bármikor újrakezdhetjük az életet, végletes hiba nincs.

A Világépítők így lesz egy óda a videójátékok hőskorához és az olyan játékokhoz, melyeket ősi eposzok, shakespeare-i drámák, az Odüsszeia vagy Hokuszai művei ihlettek,

mikor még nem merült fel, hogy egy Amerikában készülő japán hangulatú játék kulturális kisajátítás lenne. A Világépítők többszintű, évtizedeket átölelő narratívája okosan mutatja be, hogyan változik meg a társadalmi diskurzus a videójátékok körül, és hogyan alakul át maga a tervezés folyamata és a piac, hogyan nyernek teret a nők a számítástechnikában, és mekkora része van a sikerben egy jó producernek. Emellett a regény érzékenyen járja körbe az összetett identitású amerikai fiatalok helyzetét, generációkon keresztül bemutatva, hogyan élik meg a bevándorló családok az asszimilációt, és hogyan őrzik meg kultúrájukat, hogyan működik a megkülönböztetés, szexizmus és rasszizmus, és hogyan változnak ezek a jelenségek az évtizedek során. Ennek az egyik legszebb jelképe a Koreatownban található pizzéria, hiszen Sam koreai nagyszüleinek új piacot kellett találniuk az ázsiai éttermektől hemzsegő K-townban, így szépen lassan megtanultak pizzát sütni. 

Zevin vigyáz rá, hogy egyensúlyt tartson a totális geekség és a történetmesélés között, így a regény úgy is élvezhető, ha a popkulturális utalások töredékét érti az olvasó és sosem játszott a Metal Solid Gearrel.

A játéktervezés folyamatát is nagyon hitelesen ábrázolja, a szereplők pedig igazi esendő figurák, akik legtöbbször tényleg inkább újraindítanák az adott pályát, újrajátszanák az életük epizódjait is, hátha mégis van megoldás. A játékokban felépített dráma hitelesebb és megrázóbb sokszor, mint a hősök valós életének sokkal súlyosabb helyzetei, a Világépítők legdrámaibbnak szánt csúcspontja pedig elveszik a sok addig megélt trauma között. Ami az életben nagyon nehéz, az a játékban nagyon egyszerű: ez viszont egy elég leegyszerűsítő képlet, melyet a szereplői magánéletét kissé túlterhelő, traumák sorával teletömő Zevin alkalmaz. 

„A programozó a lehetséges végkimenetelek prófétája, és a láthatatlan világok látnoka” – írja Zevin költőien.

A regénybeli gamerek számára viszont ez az alkotás mindennél előrébb való, és hiába mantrázzák azt, hogy a virtuális világok segíthetnek az embereknek a való világbeli problémáik megoldásában, a világépítők életében háttérbe szorul a szerelem, és a gyermeknevelés is egyfajta mellékes tevékenységként jelenik meg a játékok között. Mindeközben Zevin a szereplők által fejlesztett videójátékokat mindig tökéletesen kivitelezett, legfeljebb a közönségnek nehezen eladható játéknak mutatja be, ahol a pénz nem számít, és a játékon belül mindig mindenre van megoldás. Emellett nem reflektál arra a problémára sem, hogy a gamerek sokszor elszakadnak a valóságtól, a végigjátszott élet mellett néha eltörpülnek és megoldatlanok maradnak a valódi történések. Mindezek ellenére Zevin egy érzékeny, sodró lendületű, nagyon geek és nagyon romantikus könyvet írt a videójátékok szerelmeseiről, amelyben boldogan merülhetünk el a Super Mario-nosztalgiában és jobban megérthetjük a videójátékok tervezésének kreatív folyamatát, valamint azt, miért kell végtelen empátia ahhoz, hogy világot építsünk a játékosaink számára. 

A könyvbe beleolvashatsz ITT.

Borítókép forrása: gabriellezevin.com

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

A videójátékok világa segít elmenekülni a valóság elől

Gabrielle Zevin regénye, a Világépítők egyrészt óda a videójátékok aranykorához; másrészt két ember története, akik introvertált személyiségük korlátait leküzdve igyekeznek felfedezni a szerelem és a szeretet különböző formáit. Olvass bele!

...

Jordan Petersonból népszerű videójátékok főgonosza lett

Az internet népe nem hagyta szó nélkül, hogyan reagált Peterson a Twitter tiltására.

...

A Lovecraft földjén szerzője ezúttal a videójátékok világát idézi meg

Matt Ruff legújabb regénye tisztelgés a videojátékok világa és a videojátékos közösségek előtt. Olvass bele a 88 névbe!

MARGÓ
...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

...

Moa Herngren svéd író: Nem mi választjuk az anyósunkat

Mozaikcsaládok, hétköznapi drámák, párhuzamos igazságok és szembenézés a legnagyobb félelmekkel. Interjú a világhírű szerzővel.

...

Londoni zenész unokája írta meg a budapesti zongorista filmbe illő történetét

Egy mágikus erejű zongora és egy hihetetlen, de igaz történet: Roxanne de Bastion az Őszi Margón.

...

Pajor Tamás: Pályatársaim erős virtuális pofonokkal józanítottak ki

Milyen egy későn jött dackorszak? Miért nincs a művészetnek feladata? Pajor Tamás Veiszer Alindával beszélgetett a Margón.

...

Czakó Zsófia új regényében anyák és lányaik próbálják megérteni egymást

Hogyan lesznek a legközelebbi családtagokból távoli rokonok? Czakó Zsófia legújabb regényéből kiderül.

A hét könyve
Kritika
A szabadság pénzbe kerül, főleg akkor, ha egy anyát bántalmaznak
A depresszió bárkit magával ránthat – megnéztük a Bruce Springsteen-filmet

A depresszió bárkit magával ránthat – megnéztük a Bruce Springsteen-filmet

A Szabadíts meg az ismeretlentől életrajzi film nem karaokeparti, hanem megrázó vallomás az összeomlásról.

Kiemeltek
...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Visky András: Ez a regény az élők feltámadásáról szól

Visky András új könyve „körbeöleli” a Kitelepítést.

...

A diktatúra árnyékai között is lehet varázslatos a gyerekkor

A gyerekkor ártatlanságát még a legnehezebb körülmények sem tudják felülírni. 

Szentesi Éva: Ha nem lenne ez a férfi mellettem, akkor nem lennék ennyire boldog és teljes

Szentesi Éva: Ha nem lenne ez a férfi mellettem, akkor nem lennék ennyire boldog és teljes

Scarlett O'Harában és Szabó Magda alakjaiban az erejük, a kérlelhetetlenségük ragadta meg, hogy mindenáron túlélnek.

Szerzőink

Könyves Magazin
Könyves Magazin

A szerelem a legváratlanabb pillanatokban érhet utol: olvass bele Coco Mellors regényébe!

Valuska László
Valuska László

Visky András: A szelídeket általában meg kell ölni

Hírek
...

Az Egyesült Államokban nagyon veszik a Bibliát Charlie Kirk halála óta

...

Így kért 130 év után bocsánatot Oscar Wilde-tól a British Library

...

Netflix-sorozat készül a Kennedy-családról

...

Röhrig Géza is feltűnik Timothée Chalamet új filmjében

...

Még halloween előtt piacra dobtak egy vámpírregényt, aminek szaga is van

...

Nézd meg, hogyan restaurálnak egy Jókai-könyvet!

SZÓRAKOZÁS
...

A Kamaszok színésze könyvben folytatja a sorozat üzenetét

Apák fiaikhoz írt leveleit gyűjti össze.

...

A magyar Drakuláról készít filmet Leonardo DiCaprio

A film a színész fiatalkorára összpontosít. 

...

„Én sem vagyok boldog ettől” – George R. R. Martin reagált a kritikákra

Az író ezúttal mintha megértőbb lenne a rajongókkal.