Ali Smith: a világ kizökkent, de nincs veszve minden

Ali Smith: a világ kizökkent, de nincs veszve minden

Hogy Ali Smith Ősz és Tél című regényei testvérkönyvek, még akkor is nyilvánvaló lenne, ha az olvasónak valamilyen oknál fogva olyan példány akadna a kezébe, amin nincsen cím, fülszöveg, egyéb fogódzó, és semmit sem tudna arról, hogy a skót író eleve egy évszak-tetralógiában gondolkodott. A tavaly megjelent Ősz után (ami az év végi top50-es listánkon az első helyet foglalta el) itt van tehát a Tél (olvass bele), amely mítoszok, népmesék, Dickens, Shakespeare és a jelenkori brit politika ellentmondásos történeteit felhasználva, beépítve és kifordítva mesél széthullásról, romlásról, újjákezdésről és reményről. Ez a hét könyve.

Ruff Orsolya | 2021. november 01. |
Ali Smith
Tél
Ford.: Mesterházi Mónika, Magvető, 2021, 273 oldal
-

Egy nagy halott-leltárral kezdődik Ali Smith Évszakok-kvartettjének második darabja: „Isten halott volt: kezdjük ezzel. És a romantika is halott. A lovagiasság halott. A költészet, a regény, a festészet mind halott, és a művészet is halott. A színház és a mozi is halott. Az irodalom halott. A könyv halott. A modernizmus, a posztmodern, a realizmus és a szürralizmus mind halott.” A sor még hosszan folytatódik, de ez a kis részlet, ami nagyon emlékeztet az Ősz imaszerű, kántáló felsoroláscunamijához (vö. „Belefáradtam az aljasságba…”), már elég ahhoz, hogy magával rántsa az olvasót abba a meditatív, elveszett állapotba, amelyben hőse, Art bolyong a regény kezdetén.

Ali Smith: Még azelőtt vágtam bele, hogy a Brexit szó létezett volna
Ali Smith: Még azelőtt vágtam bele, hogy a Brexit szó létezett volna

Ali Smith Ősz című regénye az első lett az idei 50-es listánkon. A skót szerző írásban válaszolt a kérdéseinkre - szó esett a Brexitről, a brit pop-artról és még Ali Smith macskája is szóba került.

Tovább olvasok

A férfi épp szakított a barátnőjével, aki bosszúból átvette az irányítást Art természetleíró blogja (Art in Nature) felett, és hamis, félrevezető információkat tartalmazó üzenetekkel bombázza az oldal követőit. Már ez is épp elég lenne a bajhoz, de Artot még jobban frusztrálja a tudat, hogy az anyja, Sophia karácsonyra hazavárja őket a barátnőjével. Hogy elkerülje a teljes megaláztatást, felbéreli a buszmegállóban frissen megismert Luxot, hogy kísérje el Cornwallba, és három napig játssza el a barátnő szerepét. A furcsa pár egy fizikai és mentális összeomlás kellős közepén találja Sophiát: az egykor sikeres, az életét acélmarokkal kézben tartó üzletasszony már csak árnyéka önmagának. Képtelen ellátni magát, a leghétköznapibb tevékenységek is kifognak rajta, egyetlen társaságát pedig egy test nélkül lebegő fej jelenti, akit csak ő lát, és aki örökké a sarkában van.

Art szemlátomást nem tud mit kezdeni a helyzettel („Majd én intézem, mondta tegnap Art. Az ember nem intéz egy anyát, mondta Lux.”), és a lány addig erősködik, amíg felhívja Sophia harminc éve nem látott nővérét, Irist, aki felmentő seregként érkezik a házba. A két nő nem is különbözhetne jobban egymástól: Sophiáról már fiatalon kiderült, hogy van üzleti érzéke, az évek során pedig komplett kereskedelmi birodalmat épített ki, aminek, igaz, ma már csak a romjain ücsörög. Iris ezzel szemben a család feketebáránya, a radikális idealista, aki az atyai akarattal is dacolva állt ki az elveiért, és emelte fel a szavát az ipari vegyszerek széleskörű használata vagy épp az atomfegyverek ellen. Részese volt a brit történelem leghosszabb ideig tartó, a közvéleményt élesen megosztó tiltakozásának is, amikor is női kezdeményezésre összesen 19 évig (!) tüntettek a Greenham Common katonai támaszpontnál. („Ha nincs ez a megvető elutasítás, nem maradtunk volna, meséli az egyik résztvevő évekkel később. Öt gyerekem van, mentem volna haza.”)

Ali Smith nyerte a 2021-es Orwell-díjat
Ali Smith nyerte a 2021-es Orwell-díjat

Politikai fikció kategóriában Ali Smith nyerte idén az Orwell-díjat Summer (Nyár) című regényével. Politikai tényirodalmi kategóriában Joshua Yaffa nyert a putyini Oroszországról szóló művével.

Tovább olvasok

Mindannyian Sophia cornwalli, tizenöt szobás házában találkoznak tehát, ahol a nővérek sok évvel korábban együtt csöveztek egy rakás hippivel. Sophia már akkor elhatározta, hogy egy szép napon majd megveszi a házat, de az az éjszaka nemcsak emiatt maradt emlékezetes. Akkor ismerkedett meg ugyanis egy Danny nevű férfival, aki végre olyannak látta őt, amilyen. Egy romantikus kapcsolat kezdetét is jelenthette volna az az éjszaka, ha nem veszítették volna el kölcsönösen a cédulát, amire egymás címét jegyezték fel. Évekkel később futnak csak össze egy londoni utcán, hogy aztán egy érzelmi zsákutcába futó viszonyba bonyolódjanak. Danny csak egy a Tél mellékszereplői közül, de

nem először bukkan fel az Ali Smith-univerzumban:

ő az Őszben megismert aggastyán, Daniel Gluck, fiatalabb kiadásban, akiről Elisabeth anyja az első részben egy ízben megjegyezte, hogy „Mr. Gluck összepakolta a házát, eladta a Barbara Hepworth-féle szent kődarabját”.

-

Nem véletlen, hogy ezt az elsőre nem túl sokatmondó idézetet emeltem ki tőle, Barbara Hepworth ugyanis igencsak fontos igazodási pontja a regénynek, bár története és művészete nem válik olyan szervesen a cselekmény részévé, mint az Őszben Pauline Botyé. Barbara Hepworth modernista és absztrakt szobrászművész volt, a regényben pedig megjelenik egyik leghíresebb szobra, az Anya és gyermek: „a két kő tulajdonképpen anya-gyerek páros, a gyerek kő a kicsi, a nagyobb kő meg az anya. A nagyobb kőben van a lyuk, és egy lapos rész, ahova a kisebb kő ülhet. (…) Jó lenne tele lenni lyukakkal, mondja. Amit az ember nem tud kifejezni, talán egyszerűen kifolyna.” Utóbbi mondat akár a Sophia és Art közötti kapcsolatot is jellemezhetné: anya és fia sokáig nem találja egymással a közös hangot, amiben nagy szerepe lehet annak is, hogy kettejük történetét évekig meghatározta az elfojtás, az elhallgatás, az anyai maszatolás, ködösítés. Sophia tagadja azt is, hogy a gyerek Art egy darabig a nagypapájával és Irisszel élt egy fedél alatt, és abban sem tudnak megegyezni, hogy ki mesélte neki a karácsonyi hóesésben eltévedt fiú történetét. Igazából semmiben sem tudnak közös nevezőre jutni,

emberi és politikai válaszfalak akadályozzák közeledésüket.

A regénybeli karácsony idején az ország már maga mögött tudja a Brexit-szavazást, amelynek utórezgései tönkreteszik, megkeserítik a családi összejöveteleket is:

„Az úgynevezett szavazás, mondja, arról döntött, hogy megszabadítsa országunkat más országok gondjainak megöröklésétől, és attól is, hogy olyan törvényeket kelljen elfogadnia, amiket a magunkfajták nem itt hoztak a magunkfajtáknak.

Attól függ, úgy gondolod-e, hogy van ők és mi, mondja Iris, vagy csak mi. Mivel a DNS alapján tudjuk, hogy nagyrészt egy család vagyunk.

Ó, hát határozottan van ők, mondja Art anyja. Mindenben.

A család sem kivétel.”

Ezt a fura, feszültségekkel teli, dickensi karácsonyt (amelyben Sophia figurája óhatatlanul megidézi Scrooge alakját a regényben is sokat hivatkozott Karácsonyi énekből) végül Lux menti meg. Kívülállása lehetővé teszi, hogy közvetítőként lépjen fel a hármas tagjai között. Eleve képtelen az alakoskodásra, és nagyon hamar felfedi, hogy nem azonos a Charlotte nevű barátnővel, hanem egy Kanadából érkezett horvát egyetemista, akinek elfogyott a tandíjra szánt pénze, így alkalmi munkákat vállal, és ha teheti, az egyik londoni könyvtárban éjszakázik. Lux nevéhez híven tényleg fényt hoz a tél legsötétebb éjszakáján (Smith amúgy is végig játszik a beszélő nevekkel: Art – művészet, Iris/Ire – düh, Sophia – bölcsesség), és egyértelműen ő a regény legösszetettebb karaktere. Látszólag a semmiből jött, mégis járatosabb a brit kultúrában, mint a magát elsősorban természetíróként definiáló Art. Shakespeare-t és Samuel Johnsont idéz, élete legszebb tárgyaként pedig az első fólió lapjain látható rózsalenyomat képét említi: „És semmi, csak egy lenyomat, egy virág lenyomata a betűkön. Ki tudja, kié. Ki tudja, mikori. Olyan, mint a semmi. Talán olyan, mintha valaki összevizezte volna, vagy egy olajfolt lenne. Amíg az ember rendesen meg nem nézi.”

-

Lux nemcsak alkalmi békítőként van jelen ezen a vacsorán, de hozzásegíti Artot ahhoz is, hogy végre valóban lásson. A férfi nem személyes élményeiből írja a blogot, az Art in Nature-nek így például van olyan bejegyzése, amihez csak a Google Mapset nézte meg. A látás kulcsfontosságú témája a regénynek, és nemcsak a szimpla látás (amivel Sophiának például elég komoly gondjai vannak, a testetlenül lebegő fejen kívül is), hanem az a fajta, ahogyan a minket körülvevő világot vagy épp a műalkotásokat szemléljük. A Mona Lisát például mindenki csak a festménynek hátat fordítva fotózza ma már, aminek regénybeli ellenpárja a Hepworth-szobor, amely arra kényszeríti a szemlélődőt, hogy megkerülje és „más-más helyzetből különböző dolgokat” lásson meg benne. Ali Smith tulajdonképpen ugyanerre biztatja olvasóit, és az eléjük szórt kirakós darabkáiból lassan építi fel történetét, amelyet számtalan szögből szemügyre vehetünk. Egy atomjaira hullott, egymással kommunikálni képtelen család karácsonyát idézi meg, amelynek tagjai elérték a gödör alját (ahol a legjobb esetben is csak hazudni tudnak egymásnak), majd innen próbálnak valahogy felállni. Történetük szerves része annak az univerzális narratívának, amelynek fő hívószavai a Brexit-szavazás, a menekültválság, és a mindennapokra is kiható imbecilis politika.

Ali Smith hőse egy olyan cserediák, aki egy másik korból érkezett
Ali Smith hőse egy olyan cserediák, aki egy másik korból érkezett
Tovább olvasok

Ali Smith a shakespeari drámák őskavarodásával von erős párhuzamot: Lux elmeséli, hogy tulajdonképpen azért választotta lakhelyeként épp Angliát, mert óriási hatással volt rá a Cymbeline. Egy olyan királyság története, amelyet a káosz, a hazugság és a megosztottság ural, és semmi jel nem utal arra, hogy a helyzet valaha rendeződhet. Szereplői látszólag ugyanazon a világon élnek, mégis egymástól függetlenül, „mintha a világuk valahogy kizökkent volna, vagy leszakadt volna egymás világáról. De ha ki tudnának lépni önmagukból, vagy ha hallanák és látnák, hogy mi történik a fülük hallatára és a szemük előtt, akkor látnák, hogy mind ugyanabban a darabban játszanak, ugyanazon a világon, és mind ugyanannak a történetnek a részei”. Luxra óriási benyomást tett, hogy Shakespeare egy reménytelen alaphelyzetből is látta a kiutat és egy olyan befejezést volt képes írni, amelyben

„visszatér az egyensúly, és minden hazugság lelepleződik.”

Ali Smith a tél legsötétebb mélyére vezeti szereplőit, de regénye legalább ennyire szól a megújulás lehetőségéről, és arról a ciklikusságról, amely mindvégig életben tartja a reményt. Könyve egyszerre szól a kortárs brit és világpolitikáról, figurázza ki a hétköznapok parttalan és szürreális párbeszédeket (lásd a banki alkalmazottal vagy a céges robottal folytatott kommunikációt), és idézi meg Shakespare-t, Dickenst, Chaplint és Elvist. A Tél simán olvasható az Ősz előzetes ismerete nélkül (bár vicces felfedezni olyan összekötő kapcsokat, mint Daniel/Danny alakja, vagy az SA4A nevű cég újbóli felbukkanása, amely az előző könyvben kerítésépítésbe fogott, most pedig Artot foglalkoztatja a szerzői jogi visszaélések internetes felderítésére). Smith tulajdonképpen a megújulás, az újraéledés képességének reményét villantja fel ebben a regényében („a váltás, a fordulat, a növekvő sötétségből a fény növekedése felé, elárulta, hogy a fény visszatérése éppannyira a télközép szívében van, mint a fény fogyása”), és szereplőinek ezt a sorsot is szánja. Mégis egy elég pesszimista jelenettel zárja könyvét, amelyben Trump akkori elnökként az amerikai cserkésztalálkozón egyebek között arra biztatta a résztvevőket, hogy „fütyüljék ki annak a nevét, aki az ő vetélytársa volt az előző évi választásokon”, majd a júliusi találkozón arról biztosított mindenkit, hogy kormányzása alatt mind boldog karácsonyt fognak kívánni. Az eredetileg 2017-ben megjelent regény utolsó oldalán Ali Smith tehát nem is rejti véka alá a politikával kapcsolatos borúlátását: „A nyár közepén tél van. Fehér karácsony. Isten segítsen rajtunk, mindannyiunkon.”

Hírlevél feliratkozás
Kapcsolódó cikkek
...
Beleolvasó

Ali Smith könyvében karácsonykor régi családi konfliktusok kerülnek a felszínre

Tavaly az év legjobb könyvének választottuk Ali Smith Ősz című regényét, amelyet az első poszt-Brexit regényként szoktak jellemezni. (ITT írtunk róla, interjúnk az íróval pedig ITT olvasható). Most megérkezett az Évszak-kvartet következő része, a Tél. Olvass bele!

...
Hírek

Ali Smith nyerte a 2021-es Orwell-díjat

Politikai fikció kategóriában Ali Smith nyerte idén az Orwell-díjat Summer (Nyár) című regényével. Politikai tényirodalmi kategóriában Joshua Yaffa nyert a putyini Oroszországról szóló művével.

...
Nagy

Ali Smith: Még azelőtt vágtam bele, hogy a Brexit szó létezett volna

Ali Smith Ősz című regénye az első lett az idei 50-es listánkon. A skót szerző írásban válaszolt a kérdéseinkre - szó esett a Brexitről, a brit pop-artról és még Ali Smith macskája is szóba került.

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!

Hírek
...
Így döntöttek ők

Nyáry Krisztián: Eszeveszett szerelem változtatta meg az életét

...
Hírek

Salman Rushdie ezt az álmot látta két nappal a merénylete előtt

...
Szórakozás

Így énekel Timothée Chalamet az új Dylan-életrajzi filmben (videó)

...
Zöld

5 könyv, amit olvass el, ha mindig ugyanúgy végződnek a párkapcsolataid

...
Hírek

Sophie Kinsella a rák egyik legagresszívabb formájával küzd

...
Gyerekirodalom

Tarolt az apa a TikTokon, aki telefon helyett könyvet adott a gyereke kezébe

...
Gyerekirodalom

Hogyan lehet elmagyarázni egy gyereknek, hogy mi a háború?

...
Nagy

5 dolog, amit nem tudtál a Száz év magányról

...
Szórakozás

Neil Gaiman: Vége a sorozatok aranykorának

...

Ezt senki nem mondta – Szabó T. Anna és Dragomán György: Azt terveztük, hogy szabad gyerekeket fogunk nevelni

...

Kemény Lili: Az életemet nem különösebben tartom érdekesnek

...

Ezt senki nem mondta – Dr. Benkovics Júlia: Mi történik a nőgyógyásszal, amikor terhes lesz?

SZÓRAKOZÁS
...
Nagy

6 érdekesség, amit nem tudsz a Netflix Ripley-sorozatáról

Huszonöt évvel azután, hogy Matt Damon, Jude Law és Gwyneth Paltrow főszereplésével filmre vitték Patricia Highsmith thrillerét, Mr. Ripley ismét hódít, ezúttal fekete-fehérben. Összegyűjtöttünk hat érdekességet a vadonatúj Netflix-sorozatról.

...
Szórakozás

7 Oscar-díjas adaptáció, amit most láthatsz a Netflixen

Tuti befutókat néznél az este? Összeszedtük, milyen Oscar-díjas adaptációkat találsz most a Netflixen: lesz közte hard boiled krimi, izgalmas animáció, szórakoztató kaland és egy kakukktojás dráma is.

...
Szórakozás

„Ivy a kedvencem” – A Csengetett, Mylord?-enciklopédia szerzőjével beszélgettünk

Mi lehet a Csengetett, Mylord? titka, amivel ennyire betalált a magyar nézőknél? A sorozatról készült enciklopédia szerzőjét, Boromisza Istvánt kérdeztük.