A robot még nem ír könyvet, de segít a könyvkiadásban

A robot még nem ír könyvet, de segít a könyvkiadásban

vl | 2020. szeptember 19. |

Idén online formában rendezték meg a budapesti jövőfesztivált, a Brain Bart. Szabados Ágnes, a Nincs időm olvasni kihívás elindítója, az RTL Klub műsorvezetője beszélgetett Jentetics Kingával, a PublishDrive elindítójával. Jentetics gyerekkora óta olvas, két szerelme volt, a zene és az olvasás, de verseket és novellákat is írt. A Háború és béke, Az átváltozás és József Attila versei voltak számára a legmeghatározóbbak, hegedűlt sokáig, a zeneiparban dolgozott digitális marketing területén, a diplomáját is ebből írta: milyen hatással van az egyes országok megítélésére a zene. Az angol nyelven írt dipolamunkáját meg akarta jelentetni - innen indult a története.

A technológia és a kultúra folyamatos hatással van egymásra. A TV, a VHS, a DVD vagy a streaming nemcsak hordozófelület, hanem hatással van a tartalomra is. A zenében megszűntek az albumok, és nemcsak dalokként, hanem videóként is terjednek. A könyvkiadásban ekkora technológiai változások nem voltak: az elmúlt húsz évben leginkább a könyvekhez való hozzáférés változott az online könyvkereskedők megjelenésével, az algoritmusra épülő ajánlásokkal, illetve az ekönyv megjelenésével.

Technikai tudás nélkül készítette el Jentetics a diplomamunkájából a könyvét a tördeléstől a címlapig. A könyv megjelent, Mexikóból és Brazíliából is vásárolták. Jentetics felismerte a rendszerben a problémát és elindította self-publishing kiadóját.

Nemcsak olvasóként van hozzáférésünk sokkal több könyvhöz az anyanyelvünktől az angolon át bármelyik kisnyelvig, hanem szerzőként is sokkal könnyebb megjelenni a könyvpiacon. Az irodalom kapuőrei a folyóiratok és a könyvkiadók. Az internet megjelenésével, a közösségi média iszonyú elérésével mindenki lehet költő vagy író, ráadásul olyannyira demokratizálódott a könyvkiadás, hogy bárki adhat ki könyvet. Az önálló üzletág lehetőséget biztosít mindazok számára, akik pénzt akarnak keresni, és hisznek annyira a mukájukban, hogy a hivatalos kapuőröket kikerülve megjelenjenek a piacon. Arra a kérdésre, hogy minden könyvet ki kell-e adni, Jentetics azt válaszolta, hogy nekik nem feladatuk erről dönteni, ők abban érdekeltek, hogy mindenkit hozzásegítsenek a megjelenéshez (a gyűlöletkeltő szövegeket automatizálva szűrik).

A Word szövegszerkesztőjét mindenki ismeri, nyilván ebből bonyolultabb szerkesztőszoftverek is vannak. Ez az irány: ha megvan a kézirat, akkor csökkenteni kell a költségeket, ehhez pedig autmatizálni, egyszerűsíteni és felgyorsítani kell a folyamatokat. 

Nem a szerkesztő vagy a kiadó dönti el még a megjelenés előtt, mi a jó könyv, hanem majd az olvasók a megjelenés után.

Cégük print-on-demand szolgáltatást is nyújt, ami a könyvpiac igazi nagy forradalma lehet, főleg COVID idején: a könyvet megrendelem online, majd azt kinyomtatják és leszállítják nekem. Erről a folyamatról nekem userként nem kell tudnom. Ez kiadói és kereskedői nézőpontból iszonyú fontos, mert nem kell óriási raktárakat és készleteket fenntartani. Ez óriási kockázatcsökkenést jelent kiadói szempontból, nem kell azon sakkozni, hogy 500 vagy 5000 példányban adjanak ki könyveket. 

Jentetics az ekönyvpiacról elmondta, hogy a legnagyobb kiadókkal dolgoznak együtt, például a Librivel, és kiemelte, hogy a nyomtatott könyvek 5%-os áfájával szemben az ekönyvekre kivetett 27% miatt teljesen másképp alakult az ekönyvek ismertsége és népszerűsége itthon. Azt látják, hogy a fogyasztók egyre jobban érdeklődnek a digitális tartalomfogyasztás iránt.

A PublishDrive abban tudja segíteni a szerzőket és a kiadókat, hogy minél könnyebben tudják értékesíteni a könyveiket. És ezt rögtön pontosítani kell, mert a könyv lehet ekönyv vagy hangoskönyv is, illetve print is. 

A tartalmaikat több mint 400 ország online könyváruházába és több tízezer digitális könyvtárába juttatják el. Ők onnantól tudnak segíteni, ha megvan a kézirat.

Például nem szerkesztőt használnak, hanem egy robotot, ami elolvassa és kategorizálja a szöveget. A szerzők kezét a könyv megjelenése után sem engedik el, még a könyv marketingstratégiájának megtervezésében is segítenek. Az egyik brit szerzőjük egy hét alatt keresett 15 ezer dollárt, vagyis 4,5 millió forintot romantikus spekulatív fikciójával (shapeshifter). A cégvezető szép sikereket látott nonfictionben is, a járvány miatt felpörögtek a párkapcsolatokra és családi kapcsolatokra fókuszáló könyvekre.

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

Egy robot szerint a nőket a megjelenésük, a férfiakat viszont a belső tulajdonságaik alapján jellemzik az írók

...

Lehet, hogy jövőre már egy robot írja a legjobb sci-fit

...

Robotként kezeli alkalmazottait az Amazon

Hírek
...

Feloszlik a Margaret Island – 2 könyv arról, ami a színpad mögött történik

...

Dan Brown hőse a Netflixre tér vissza, hogy megmentse a világot

...

Kenyérbogár támadta meg az ország egyik legszebb könyvtárát

...

Megvan, ki veszi át Stanley Tucci szerepét az Éhezők viadala-előzményfilmben

...

Az új Frankenstein nem horror Guillermo del Toro szerint

...

Nem kizárt, hogy kém volt a híres angol írónő

Olvass!
...

Egy gyilkos felesége, akinek tekintete minden férfit őrületbe kerget - Olvass bele Ava Reid gótikus fantasyjába!

Ava Reid fogta Shakespeare klasszikus drámáját értelmezte újra. 

...

Egy intergalaktikus CIA ügynökön csak a válás foghat ki - Olvass bele Philip K. Dick sci-fijébe!

A válás nem egyszerű, főleg akkor, ha egy elmegyógyintézetben és egy háború közepén zajlik egy sci-fiben. Olvass bele.

...

Szexizmus és férfiellenesség Shakespeare drámáiban? – Olvass bele Pikli Natália kötetébe!

Shakespeare-kutatás női szemszögből, filmekkel kiegészítve.

A hét könyve
Kritika
A fehér maszkos japán irodalmi szenzáció, aki horrorjával elfüstölte az agyamat
Ezt nem láttuk jönni: Dua Lipa az irodalom új sztárja?!

Ezt nem láttuk jönni: Dua Lipa az irodalom új sztárja?!

Dua Lipa egy igazi könyvmoly és fantasztikus interjúkat készít fontos írókkal. Elájultunk a könyvklubjától, mutatjuk, miért! 

Kiemeltek
...

Nádasdy Ádám: Nagyon rossz volt, amikor megjelentek a verseim

Hány pályakezdése volt pontosan Nádasdy Ádámnak?

...

Mi ez a megosztó könyv, amiért megőrül a TikTok?

Egy új disztópikus romantasy borzolja a kedélyeket a TikTok könyves oldalán, a BookTokon. 

...

Péterfy-Novák Éva: Volt olyan történet, ami nem került be a regénybe, mert nem bírta el a papír

Péterfy-Novák Évával kötetei új kiadásainak apropóján beszélgettünk arról, hogy hol a határ a trauma- és a szépirodalom között?

„Nem minden fás terület erdő, de minden erdő fákból áll” – ezért fontosak az örökerdők

„Nem minden fás terület erdő, de minden erdő fákból áll” – ezért fontosak az örökerdők

Azt gondolod, hogy a vadászat azért rossz, mert Bambi meghal? Pont ellenkezőleg, Bambit túltenyésztik és ez rosszat tesz az erdőknek. Az erdővédelem sokkal árnyaltabb és összetettebb dolog, mint gondolnád. 

Szerzőink

Tasi Annabella
Tasi Annabella

Ezt nem láttuk jönni: Dua Lipa az irodalom új sztárja?!

Borbély Zsuzsa
Borbély Zsuzsa

Péterfy-Novák Éva: Volt olyan történet, ami nem került be a regénybe, mert nem bírta el a papír