A 2010-es évek óta folyamatosan csökken a bölcsészhallgatók, illetve angol szakosok száma – erre hívta fel a figyelmet Beth Ann Fennelly, aki maga is egyetemen tanít. Szerinte ennek többek közt az is lehet az oka, hogy a gazdasági világválság óta a fiatalok arra törekednek, hogy „hasznosabb” szakot válasszanak. Azonban ezzel a folyamattal párhuzamosan egy másik tendenciát is megfigyelhetünk: kutatások szerint 40%-kal kevésbé empatikusak a mai hallgatók, mint korábban, kevésbé próbálják megérteni a másik nézőpontját, ritkábban gondolnak bele mások helyzetébe.
A professzor azt próbálta feltárni, hogy ennek mi lehet az oka. TED-előadásának központi állítása az volt, hogy az olvasás empatikusabbá tesz. Ezt bizonyítja a saját tapasztalata, és ezt igazolják a neurológiai kutatások is. Úgy gondolja, hogy:
- az olvasás fejleszti az érzelmi intelligenciát
- amikor irodalmi főhősökkel azonosulunk, folyamatosan összehasonlítjuk velük magunkat, és hogy mi mit tennénk az ő helyzetükben, közben megtanuljuk, hogy a döntéseknek következményei vannak
- az olvasás során abban szerzünk gyakorlatot, hogy bele tudjunk helyezkedni másnak a nézőpontjába
- a sztereotípia szerint a könyvmolyok magányosak, ugyanakkor az olvasás fejleszti a társadalmi tudatosságot
- az olvasás fejleszt minket emocionálisan, intellektuálisan és spirituálisan
Az előadásában több kutatásra is hivatkozott. Említette például a Reading the Mind in the Eyes tesztet, amely során egy-egy tekintetből kellett kiolvasniuk az alanyoknak az érzelmeket. A rendszeresen olvasók ebben sokkal jobban teljesítettek. De mesélt egy másik olvasási kutatásról is, amelyben diákoknak Jane Austen-könyveket kellett olvasniuk és közben MR-gépekkel vizsgálták, hogy az agyuknak mely területein fokozódik az aktivitás. Azt találták, hogy nemcsak a nyelvi folyamatokért felelős részekbe jut több vér ilyenkor, hanem az agy más területei is aktivizálódnak. Ha például futásról olvasunk, ugyanolyan mértékű az agyban az aktivitás, mintha valóban futnánk.
A professzor szerint az olvasás bizonyítottan fejleszti az empátiát, és éppen ezért igenis hasznos a társadalom számára. Az empatikus emberek például kevésbé rasszisták (ezt egy olasz kutatás bizonyította, amelyben Harry Pottert kellett olvasniuk a gyerekeknek: csökkentek az előítéletek stigmatizált csoportokkal szemben azoknál, akik arról olvastak, hogy Draco sárvérűnek nevezte Hermionét).
A fentiek miatt Beth Ann Fennelly szerint nagyon is szükség van bölcsészekre, humán érdeklődésű emberekre. Az olvasás segíthet ugyanis abban, hogy a világunk harmonikusabb legyen.