Így fejleszti az olvasás az empátiát

Az olvasás fejleszti az empátiát és az érzelmi intelligenciát, éppen ezért hasznosabb, mint az sokan hiszik – erről beszélt TED-előadásában Beth Ann Fennelly költő, kreatív írás professzor. Az irodalom szerinte emocionálisan, intellektuálisan és spirituálisan is fejleszt minket.

fk | 2021. március 22. |

A 2010-es évek óta folyamatosan csökken a bölcsészhallgatók, illetve angol szakosok száma – erre hívta fel a figyelmet Beth Ann Fennelly, aki maga is egyetemen tanít. Szerinte ennek többek közt az is lehet az oka, hogy a gazdasági világválság óta a fiatalok arra törekednek, hogy „hasznosabb” szakot válasszanak. Azonban ezzel a folyamattal párhuzamosan egy másik tendenciát is megfigyelhetünk: kutatások szerint 40%-kal kevésbé empatikusak a mai hallgatók, mint korábban, kevésbé próbálják megérteni a másik nézőpontját, ritkábban gondolnak bele mások helyzetébe.

A professzor azt próbálta feltárni, hogy ennek mi lehet az oka. TED-előadásának központi állítása az volt, hogy az olvasás empatikusabbá tesz. Ezt bizonyítja a saját tapasztalata, és ezt igazolják a neurológiai kutatások is. Úgy gondolja, hogy:

  • az olvasás fejleszti az érzelmi intelligenciát
  • amikor irodalmi főhősökkel azonosulunk, folyamatosan összehasonlítjuk velük magunkat, és hogy mi mit tennénk az ő helyzetükben, közben megtanuljuk, hogy a döntéseknek következményei vannak
  • az olvasás során abban szerzünk gyakorlatot, hogy bele tudjunk helyezkedni másnak a nézőpontjába
  • a sztereotípia szerint a könyvmolyok magányosak, ugyanakkor az olvasás fejleszti a társadalmi tudatosságot
  • az olvasás fejleszt minket emocionálisan, intellektuálisan és spirituálisan

Az előadásában több kutatásra is hivatkozott. Említette például a Reading the Mind in the Eyes tesztet, amely során egy-egy tekintetből kellett kiolvasniuk az alanyoknak az érzelmeket. A rendszeresen olvasók ebben sokkal jobban teljesítettek. De mesélt egy másik olvasási kutatásról is, amelyben diákoknak Jane Austen-könyveket kellett olvasniuk és közben MR-gépekkel vizsgálták, hogy az agyuknak mely területein fokozódik az aktivitás. Azt találták, hogy nemcsak a nyelvi folyamatokért felelős részekbe jut több vér ilyenkor, hanem az agy más területei is aktivizálódnak. Ha például futásról olvasunk, ugyanolyan mértékű az agyban az aktivitás, mintha valóban futnánk.

A professzor szerint az olvasás bizonyítottan fejleszti az empátiát, és éppen ezért igenis hasznos a társadalom számára. Az empatikus emberek például kevésbé rasszisták (ezt egy olasz kutatás bizonyította, amelyben Harry Pottert kellett olvasniuk a gyerekeknek: csökkentek az előítéletek stigmatizált csoportokkal szemben azoknál, akik arról olvastak, hogy Draco sárvérűnek nevezte Hermionét).

A fentiek miatt Beth Ann Fennelly szerint nagyon is szükség van bölcsészekre, humán érdeklődésű emberekre. Az olvasás segíthet ugyanis abban, hogy a világunk harmonikusabb legyen. 

Kapcsolódó cikkek
...
Hírek

Szabó T. Anna a költészet varázsáról mesélt TED-előadásában

A kötél és a kő, avagy mire jó a vers? címmel izgalmas TED-előadást tartott a költészet varázsáról Szabó T. Anna. Mutatjuk a videót, és azt is, mik voltak a legfontosabb gondolatok, amik elhangzottak.

...
Hírek

Hallgasd meg Amanda Gorman TED-előadását a politikai költészetről!

A 22 éves Amanda Gorman az elnöki beiktatáson mondta el The Hill We Climb (A hegy, amit megmászunk) című versét, amitől egycsapásra világhírű lett. Három éve éppen a politika és a költészet összefonódásáról tartott izgalmas TED-előadást. Hallgassátok meg!

...
Szívünk rajta

Hogyan lehet meghozni a kamaszok kedvét az olvasáshoz?

Mi a szerepe az illusztrációknak, mi alapján választanak könyvet a kamaszok, és hogyan lehet visszatéríteni őket az olvasáshoz? Mutier Uszámát, a Szívünk rajta új zsűritagját kérdeztük.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Jordán Ferenc: Nem az a lényeg, hogy megjósoljuk a Föld jövőjét, hanem hogy alkalmazkodjunk [Podcast]

Litkai Gergely zöld podcastjének vendége Jordán Ferenc ökológus, akivel tavalyi nagy sikerű, Az ember vége a természet esélye című könyve apropóján beszélgettek.

...
Zöld

Túlélés vagy tanulás? John Holt könyve az iskolai kudarcok meglepő okait mutatja be – Olvass bele!

Miért jelent kudarcélményt sok gyerek számára az iskola? Olvass bele John Holt könyvébe!

...
Zöld

UFO-invázió nem lesz, de arrogáns azt gondolni, hogy egyedül vagyunk – Podcast Rab Árpád jövőkutatóval

Litkai Gergely a Bookline Zöld új podcastjében Rab Árpád jövőkutatóval beszélget Jane McGonigal Elképzelhető című könyvéről. 

...

Péterfi Judit: Kőkemény önismereti tréning kellett a túléléshez [Podcast]

...

drMáriás: Lehet 20 éves az ember, de 100 év történetét hordozza

...

Ezt senki nem mondta: Hallgasd meg a podcast első évadának összes epizódját!

Még több olvasnivaló
...
Nagy

Görcsi Péter: Szerettem volna, hogy a regényem azoknak a szócsöve legyen, akik elhagyják Magyarországot

Ahol most élek, az az otthonom, Magyarország meg a hazám - mondja Görcsi Péter, akivel íróvá válásról, önéletrajziságról, kivándorlásról és irodalomról is beszélgettünk.

...
Nagy

„Az élet abszurditása az idő” – Bemutatták Kertész Imre Lét és írás című művét

A kötetet Kertész Imre állította össze a Sorstalanság 1973-as visszautasítását követően, a mű születéséhez kapcsolódó dokumentumokból.

...
Nagy

Darvasi László alázatos szörnyetegként írta meg monumentális regényét

A 20. század első felét elbeszélő, nagyformában megírt Neandervölgyiek azt bizonyítja, hogy Darvasi László nagy formában van. És a kötetbemutatón úgy fogalmazott, a közel kézezer oldalas trilógia folytatásából is elkészített már néhány részletet.

Hírek
...
Hírek

Orvos-Tóth Noémi, Náray és Frei Tamás az új Libri-díjasok

...
Hírek

Finy Petra Kerti szonátája három női generáció történetén keresztül mesél [Budapesti nők]

...
Beleolvasó

Papp-Zakor Ilka megfejtette, mit szimbolizál Martyna Bunda regényének kék macskája [MARGÓ KÖNYVEK]

...
Zöld

Naomi Klein és V. V. Ganeshananthan nyerte idén a brit Női Irodalmi Díjat

...
Hírek

Indul a foci Eb, a legjobb európai regényt keressük!

...
Hírek

Nádasdy Ádám a Könyvhéten: A gazdagokat nem megítélni kell, hanem megírni