„Az emberiségre elviselhetetlen szenvedések várnak” – Olvass bele Tamás Gáspár Miklós életműkiadásának utolsó kötetébe!

„Az emberiségre elviselhetetlen szenvedések várnak” – Olvass bele Tamás Gáspár Miklós életműkiadásának utolsó kötetébe!

Gondolkoztál már azon, hogy miért nem prioritás a környezetvédelem a politikában? Vagy hogy látszólag mindenki nagyon jól el van azzal, hogy tönkremegy a bolygónk? Tamás Gáspár Miklós Világvége IV. című kötetének egyik írásában erre keresi a választ és egy elgondolkodtató folyamatot tár elénk. 

Könyves Magazin | 2025. június 22. |

Milyen politikai és gazdasági oka van annak, hogy a mai napig nincs rendes válaszunk a környezetvédelemre? Miért nem merte bevezetni egyik kormány sem a kötelező oltásokat a Covid-járvány alatt? Mit tehetünk azért, hogy ne pusztuljon el a bolygónk? Milyen elméleti keretek között lehet egyáltalán a gazdaságról, a fogyasztásról és a globális felmelegedésről gondolkodni? Ezekre a kérdésekre keresi Tamás Gáspár Miklós filozófus, esszéíró a Világvége a világhiányban című írásában. Nincs politikai egyetértés, a világ minden lehetséges irányba széthúz, akik reformot akartak pár évtizede, azok már kompromisszumokat kötöttek. Tömör és velős választ ad TGM a kérdésekre. Olvass bele!

Tamás Gáspár Miklós
Világvége IV. - Az új aszkézis
Kalligram, 2025, 392 oldal.

Tamás Gáspár Miklós életműkiadása még 2023-ban indult a Kalligram kiadónál, most tart negyedik és egyben utolsó részénél. Ezekben a könyvekben TGM legfontosabb, 2000 és 2023 között megjelent esszéit, publikációit találjuk. Az író 2023-ban hunyt el, akkor portrécikkben emlékeztünk meg róla, a kortársak visszaemlékezéseiből is válogattunk.

Tamás Gáspár Miklós: Világvége IV. – Az új aszkézis (részlet)

Világvége a világhiányban

A kor biopolitikai kérdéseket helyez a középpontba: környezeti katasztrófa, világjárvány(ok), faji kérdés (a menekültek és a színesbőrű kisebbségek, illetve a fehér többségű társadalmak hozzájuk fűződő válságai), a homo- és transzdzsender populációk helyzete – ezek korunk alapproblémái. Az utóbbi kettővel, amelyek mindenekelőtt társadalmi igazságossági, egyenlőségi dilemmák, kimondott formában nem foglalkozom, bár némely részek rájuk is vonatkoznak, amit az olvasó anélkül is látni fog, hogy külön fölhívnám rá a figyelmét. 

Az iszonyú erdő- és bozóttüzek, áradások, tornádók, szárazságok, tengerszint-emelkedések, növény- és állatfajták ezreinek kihalása stb. mellett az IPCC (a klímaváltozással foglalkozó tudományos vizsgálatot megrendelő, szervező, illetve folytató, kormányközi ENSZ-hatóság) 6. jelentése (amelyet közismertnek tételezek föl)[1] egyetlen rövid pillanatra az alapkérdésekre terelte az érdeklődő hon- és világpolgárok figyelmét. Mire az írásom megjelenik, ez a pillanat már el is múlt, de talán még emlékeznek az olvasók a könnyen ellibbenő riadalomra.

A tűzvészek gócaiból, az árvizekben összeomlott házakból a rögtönzött szükségszállásra menekített károsultak körében bizonyára.

(Mellesleg: az IPCC igen szigorú ajánlásait, amelyekkel összhangban áll az írásom, csak 2022 márciusában kellett volna nyilvánosságra hozni, de a részvevő tudósok már 2021 nyarán kiszivárogtatták őket attól féltükben, hogy a kormányok eltitkolják.[2] Szépen állunk.)

Az IPCC-jelentés szerint a helyzeten már nem lehet javítani, legföljebb a további romlás előzhető meg vagy inkább csak lassítható le.

A jog, az ipar, a kereskedelem, a szállítás, a közlekedés, a testi és szellemi munka, a fogyasztás, a közigazgatás, a gondoskodás/gyógyítás, a rendfönntartás, a kultúra és a „magánélet” (pl. a szexualitás) formáit egyaránt és gyökeresen meg kellene változtatni, különben az emberiségre elviselhetetlen szenvedések várnak, végső soron pedig a pusztulás.

Eziránt semminő kétség nem látszik fönnállani.

Ámde milyen társadalmi rend – és az emberiség mai állapotában (de már hosszú évezredek óta) a természet a társadalmi rend része, alárendelt aspektusa: az emberi szubjektum általi érzékelésén kívül létezése nem hozzáférhető (mert magánvaló), természet nincs, csak ember van – lenne képes ilyen gyökeres változásra?

Mivel a kapitalizmus gyors és teljes meghaladására nem mutatkozik remény – koherens szándékról, politikai tervről, szervezett morális erőről nem is szólva –, nyilvánvaló, hogy az alternatívák száma csekély, és valamennyi a kapitalizmus legtágabb keretei között marad.

Sajnos.

A (történelmileg meghatározó) nem marxista szocializmus – ebből szükségképpen kimaradt Marx kopernikuszi fordulata, amely után nem az osztályuralmat és az elosztási igazságtalanságot tartotta a kapitalizmus lényegének, mint minden más szocialista egészen máig – a kapitalizmus említett tág keretei között cövekelt le, amennyiben a munkának és a munkaidőnek, továbbá a tulajdon intézményének az érintetlenül hagyásával (ami nem zárja ki a tulajdoni arányoknak a rendszer alapkaraktere szemszögéből jelentéktelen módosítását) alapvetően az elosztási viszonyokat tekinti kritériumnak. Vagy piaci, vagy állami elosztás (a fokozati különbségektől itt most eltekintünk, mert ha az államnak alkotmányosan módjában áll az elosztásba, azaz polgárian fogalmazva, „a gazdaságba” való strukturális beavatkozás, akkor a beavatkozás mérve – államosítás, államtalanítás – merő politikai döntés): polgári szemszögből ez a modernség egyik lényegi dilemmája, amely összefügg a többivel, teszem azt, a háború (hódítás) vagy béke, megosztott közhatalom vagy diktatúra stb. dilemmáival. (Hangsúlyozom, hogy az én szószedetemben a „polgári” kifejezés nem lenéző, hanem pusztán történeti. Persze nem is csodálatteljes az elaggott magyarliberális és magyarkonzervatív modorban.)

A környezeti – azaz a morálisból fizikaivá változott, tehát ördögi szintézisbe olvadt – tragédia megmutatta, hogy a piaci elosztás (korábbi civilizációépítő erényeit és embertelen bűneit terjedelmi okokból itt elhanyagoljuk) ilyen problémákat kiküszöbölni nem tudhat. Azért inkább a piaci elosztást választják még legszkeptikusabb, legkritikusabb hívei is, mert a társadalmi rendnek legalább egy csücskében kizárja (ha nem is mindig és teljesen) a racionálisnak beállított fölsőbbségi kontroll elemeit, s ennek révén ott növeli a társadalom szabadságfokát.

„Spontán.” „Szabályozatlan.” „Meg­egye­zéses.”

Számol (de nem tudatosan) a szükségletekkel, mert a kínálatot automatikusan – racionális-morális-esztétikai szempontok kívülről való befecskendezése nélkül – a kereslethez igazítja, és í. t.

Megtalálja a zsák a foltját.

A társadalom, a közhaszon zsákja megtalálja az egyéni élvezet foltját, amely – végső soron – mindig redukálható a testi örömre, vagy valamelyik metaforikus megfelelőjére vagy helyettesítőjére. 

Mármost a szükségletek minéműségét illetően (fogalmilag szükségszerűen) semleges piaci fölfogás összes változata a mandeville-i képlet (magánbűnök: közhaszon) alkalmazása. Minden eladható, ha van rá fizetőképes kereslet, és ebbe a „mindenbe” lényegében közületnek nem nagyon van beleszólása, itt a neutralitás értelmében vett szabadság uralkodik, mert a csere elvont és közvetített (s nem azért, mert a kufár erkölcstelen).

Ez a paradigma érvényesül aztán az értéksemleges tudomány ideájában, a semleges (alkotmányosan pluralista) állam hipotézisében, a l’art pour l’art-ban és egyebütt.

Valaha így nevezték volna: a burzsoázia ideológiáiban.

A kereslet és a kínálat harmóniája itt magát a boldogságot jelenti, a burzsoá hedonizmus a boldogság (vágyteljesülés) keresését, az egyéni jóllétet létrehozó és védelmező társadalmi interakciót indítványozza annak ellentéteként, amit a megigazulás és büntetés terhe melletti üdvözülés elrendelésének, parancsba adásának tart, s amivel jellemezni szokta volt a nyugati polgárságnak az 1933-i leveretéséig tartó győzelméhez képesti múltat. (Arra, hogy ugyanakkor a proletariátust még kegyetlenebbül leverték, nem szokás sok szót vesztegetni.)

Ám a szociáldemokrácia és a szociálliberalizmus mindezen természetesen módosított azáltal, hogy a piaci elosztás paradigmáját vegyítette az állami újraelosztás paradigmájával a társadalmi igazságosság érdekében.

Csakhogy a szükségletek kielégítése a piaci paradigmában föltételezi, hogy a kínálat rábukkan a „valódi” keresletre az ár közbejöttével, amely a „valódi” szükségletek elvont-semleges kifejezője; az állami paradigma viszont éppen azért jön létre, mert hívei másképp („racionálisan”, tehát voltaképp erkölcsileg elkötelezetten) óhajtják megállapítani a szükségletek hierarchiáját (értéksorrendjét). Ez a(z állami) tervgazdaság gondolatának a forrása.

Az állami tervgazdaság különféle modelljeinek a hívei először is gyakran azt hiszik, a piac vagy az árucsere meghamisítja a szükségleteket, hogy a versengő piaci vállalatok bevételhez juthassanak; de még enélkül az (állítólagos) explicit szándékosság nélkül sincs rá garancia, hogy a kelendőség összhangban áll olyan árképzéssel, amely a morálisan kielégítő (elismerhető) szükségleteket vagy a közérdeket preferálja. Másodszor, ha a szükségleteknek nincs nyilvános, racionális (filozófiai) vitában megállapított hierarchiája (értéksorrendje), akkor egyéni vagy részérdekek, illetve a társadalom fölé kerekedett zsarnokság illetéktelen beavatkozása hamisíthatja meg a szükségleteket (s velük az árakat, s így a cserélhető áruk és szolgáltatások „értékét”, s evvel a társadalom morális fölfogását).

Ezért a XIX. századi utópisták, német „államszocialisták” (Kathedersozialisten) és mások egészen ősi képzetekhez nyúlnak vissza – legutóbb Polányi Károly tett így –, és (a maguk szemszögéből következetesen) megtiltanák, hogy bizonyos dolgok, mindenekelőtt a föld és a pénz, áruvá válhassanak.[3]

A föld és a pénz csak mint a közösség közös eszköze használható, és alá kell őket rendelni a nyilvánosság erkölcsi kontrolljának, nem lehetnek az általános forgalom részei.

Magától értetődik, hogy ez teljesen átalakítaná a szokványos hitel- és adórendszert.

A tervgazdasági utópiák is, mint annyi minden, közvetve Platóntól származnak.

Tudni való, hogy a „gazdasági” beavatkozásra és tervezésre alapított államoknak különös tulajdonságaik vannak. Johann Gottlieb Fichte ritka következetes „államszocialista” utópiája (Der geschloßne Handelsstaat, 1800)[4] – radikalizálva Rousseau fölfogását – teljesen lezárná a nemzeti határokat a világkereskedelem elől, mert ahogyan a jog az állam aktív honpolgáraira vonatkozik (külföldiekre csak marginális esetekben), ugyanúgy az államnak a saját honpolgárai által megállapított erkölcsi rendje (amelynek a gazdaság alárendelt része – hiszen erkölcsi döntések és elvek által kormányzott, definiált szükségletek kielégítéséről van szó) is a definiált erkölcsi rend szerzőire (csak és kizárólag a döntést meghozó honpolgárokra) kell hogy vonatkozzék, s csak rájuk vonatkozhatik. Így tudják megtartani azokat a preferenciáikat, amelyeket a szükségletek „demokratikusan” elfogadott (de bölcseletileg meghatározott) hierarchiája juttat érvényre.

Fichte műveinek kritikai kiadása sokáig ismeretlen, rövid kéziratot tartalmaz a hagyatékból,[5] amelyet pár évvel korábban írhatott, de már a természetjogi könyv (1796/97)[6] munkálatai után („Ueber StaatsWirthschaft”). Ez a szöveg, amely szerint az állam a nemzet esze (die Vernunft der Nation), tömören megindokolja a szerzőnek a gépi munkával és a szabad pénzforgalommal kapcsolatos elutasító álláspontját és összefoglalja „a zárt kereskedelmi állam” alapelvét: „Az erkölcsi szükségszerűség birodalmáról szólunk, amelyben a kell [soll] vanná [ist] változik. Az államgazdaság az erkölcsi szükségszerűség területén fekszik.”

Az ilyesfajta „szocialista” államnak kell fölváltania az árucsere, a pénz­for­ga­lom – a piac – társadalmát. Természe­tesen ehhöz Fichte súlyos föltételeket szab (csak a közösség hozhatja létre önkéntesen), ezeket már korábban kifejtette említett természetjogi értekezésében.[7] Itt az alkotmányosság/joguralom különösen szigorú intézményes rendszerét állítja föl, az ephoria spártai eredetű intézményével. Az ephoroszok magukban egyesítenék a fantasztikusan kibővített alkotmánybírói és ombudsmani hatalmat az egyházi tanítóhivatal bizonyos funkcióival (bár ez utóbbi hasonlatot Fichte persze nem használja, az előbbiek meg akkor még nem léteztek kifejlett alakban).

Ez nem végrehajtó hatalom, de az ephoroszok fölfüggeszthetnek bármilyen politikai folyamatot, a döntés lehetőségét a nép (a közösség) elé terjeszthetik, leváltásuk lehetetlen.

A platóni modell jegyében a ráció uralkodik, nem személyek.

Természetesen mint a legtöbb (nem marxi) szocialista utópia (újraelosztó-tervező állam, amely az egalitárius erkölcsöt szolgálja, s a népnek csak az esze, nem ura), mindez csak elszigetelt, apró városállamban (köztársaságban) képzelhető el, ahol a „gazdasági” rend nem annyira kedvez az önzésnek, no meg átlátható és a közösség által változtatható.

Effajta megoldás kínálkozik – csak világméretekben – az ökológiai katasztrófával, a járványokkal és hasonlókkal megbirkózni nem képes piaci modellel szemben, amelyben már így is bőven van állami beavatkozás a gazdaságba (e tekintetben ún. liberális demokráciák és ún. zsarnokságok nem nagyon különböznek egymástól, csak a zsarnokságok inkább szegény országokban bimbóztak ki – néhány jól ismert kivétellel –, az egyelőre még kellemesebb, de gyorsan undokosodó nyugati modellek meg a gazdagabbakban), ami a tőkés karaktermaszk vonásain vajmi keveset szépít.

Mostani állapotában a közvéleménynek (a „demokráciának” tetsző tárgyiasult hatalmi-ellenállási közös rendszernek), úgy tetszik, nem lenne szabad átengedni a följebb fölsorolt alapproblémák megoldását:

ugyan megoldásra mindenki vágyik, még azt is elismeri valamennyire, hogy szerény áldozatot kellene hozni, de az elterjedt irracionalitás (tudományellenesség, politikaellenesség és sok más babona) minden értelmes diszkussziót lehetetlenné tesz, amikor sietni lenne muszáj.

Ámde a kormányzatoknak és közigazgatásoknak ugyanolyan vagy hasonló patológiákat kellene leküzdeniük, mint az utóbbi évtizedekben kulturálisan lezüllött „nagyközönségnek”; erkölcsi és eszélyességi hitelük csekély. Ennek folytán a kapkodás és rémült hazudozás kínos eseteit látjuk. Az egyébként libertárius Peter Singer írja,[8] hogy a koronavírus esetében a közvélemény elutasít olyan gyakorlatokat, amelyeket sokkal enyhébb esetekben elfogad, hiszen pl. a gépkocsikban a biztonsági öv kötelező használata leginkább csak magukat az alanyokat védi, míg a koronavírussal fertőzöttek másokat is megbetegíthetnek, tehát a magától értetődő kiút a kötelező oltás lenne (szigorú, egyéb intézkedésekkel együtt, amelyeket észszerűbben is meg lehetne tervezni, mint ahogy a tiltakozásoktól rettegő kormányok eddigi zavaros és következetlen akciói voltak). Az, hogy a kötelező oltás javaslatát senki nem meri fölvetni, és hogy a legtöbb helyen abszurd (és életveszélyes) könnyítések követnek érthetetlen tilalmakat, azt mutatja, hogy az államok nem tudják (nem merik) bevezetni és gyakorol(tat)ni az egyébként nagyjából egyszerű és nyilvánvalóan helyes rendszabályokat. A tudomány is sok mindenben bizonytalan, de az oltásellenes, koronaszkeptikus Querdenker őrültek vádjai a legtöbb esetben illogikusak és indokolatlanok, és ebben és a környezeti kérdésben a közvélemény és a politikai intézmények (köztük a médiák) irracionális és gyáva álláspontra helyezkednek, pedig nyilván tudják, hogy az emberiség (az ökológiai katasztrófát illetően) éppen öngyilkosságot készül elkövetni, de legalábbis gyermekeink, unokáink tűzhalálát készíti elő.

A radikális ifjúság mindezt (joggal) megveti és utálja,

ahogyan ezt leírtam a Greta Thunberg hatásából kiinduló esszémben a Magyar Narancs 2019. karácsonyi számában.[9]

És különösen megveti azokat a kompromisszumokat, amelyek a kispolgári jólét és kényelem és troglodita „szórakozás” (meg a nálunk valamiért „utazásnak” nevezett értelmetlen turisztika) kedvéért hajlamosak a legbarbárabb igazságtalanságra és a legelmebajosabb önpusztításra.[10] Ugyanakkor a szónak abban az elemi értelmében nem „forradalmi”, hogy elutasítja az erőszakot, a hatalom meghódítását. Jellemző, hogy a minden tekintetben indokolt figyelmeztetéseket hangoztató, tiszta szándékú és tiszta szívű Greta Thunberget sok helyütt (elsősorban persze Magyarországon) a status quo (főleg, de nem kizárólag jobboldali) hívei gyűlölettel és mocskos szidalmakkal köszöntötték.

Mindezeknek a problémáknak a föloldása végett (pontosabban: a helyzet további félelmetes romlásának akadályozása vagy lassítása érdekében) hallatlan gyakorlatok azonnali bevezetéséhez kellene folyamodni, amelyek középpontjában az önkorlátozás állna.

Le kellene mondani előnyösnek tartott rutinokról – a személygépkocsitól és a hétvégi háztól a húsevésig –, teljesen átalakítani az erőforrásokat fölzabáló, klímapusztító ipari, energetikai, szolgáltató, kereskedelmi és szállító tevékenységet s a gépesített, monokulturális, nagybirtokra támaszkodó, környezetromboló mezőgazdaságot és „élelmiszer­ipart”, a tragikus erdő- és vízgazdálkodást, a túlhalászást stb., föl kellene adni az ún. növekedést (beleértve az ún. anyagi jólét „fokozását” meg a masszív városi építkezéseket) és í. t.

Az önkorlátozás és önmegtagadás igen ritka történelmi eseteit szinte ki­vé­tel nélkül nagy vallási mozgalmak in­spirálták. Az ifjú Hegel „frankfurti rend­szertöredéke” (1800) szerint a val­lás része a tulajdon megszüntetése és az „esztelen többlet” (la part mau­dite, másfél évszázaddal Bataille előtt) megsemmisítése, az önföláldozás.[11] Ezek nem egzisztenciális önvédelmi hitek voltak, az ember erkölcsi-szellemi javítását irányozták, nem az emberi nem megmaradása és az elkerülhető szenvedés kiiktatását vagy csökkentését. Az aszketikus rutinok eszközökként szolgáltak a transzcendencia megközelítésére, nem célként, nem az erőforrások kímélésére és semmiképpen nem valami (az ember megjelenése óta elveszett, nem létező) „természetes életforma” megőrzésére; Istenről volt szó, az embernek nem a kellemes, kényelmes vagy akár „szép” életéről, hanem az üdvösségéről, ami minden, csak nem „természetes”.

A szellem állt ott és akkor a középpontban, nem a test, nem a testi kín enyhítése, nem a testi vágyak és harmóniaigények kielégítése.

(Ezért is olyan komikus a vallástörténet ismerőinek a mai egyházak pro és kontra szexuális megszállottsága. Már csak ennyit elleneznek – vagy helyeselnek – a „természetből”.)

Nem lehet a néhai egyházak kultúraalapító (és civilizációromboló) szerepét (amely nem szándékolt, mellékes következmény volt) újjáalkotni a transzcendencia társadalmi-történelmi halála után.

De nem lehetséges a kis köztársasági városállamok mértékére szabott államutópiák – amelyek lelki lényege az erkölcsi okokból gyakorolt, önkéntes engedelmesség, alárendelődés, szebben elnevezve: a kötelességérzet – fölelevenítése sem. Ráadásul az emberiség pusztulását ígérő ökológiai-patológiai katasztrófa enyhítése, elhalasztása despotikus világkormányt követelne az egységes, magántulajdon nélküli világállamban, ami természetesen lehetetlen – és szabadságszerető embereknek nem is lehet rokonszenves.

A közügy előnyben részesítése a ma­gán­ügyekkel szemben (ami minden po­li­tika alapföltétele) kortársaink zö­mé­nek elképzelhetetlen. „Nincs termé­szet és nincs lét, csak az akarat révén; az igazi lét a szabadság produktuma” – mondja államtanában Fichte. („Kei­ne Natur und kein Seyn, ausser durch den Willen; die Freiheitsproducte das rechte Seyn.”)[12] Ezt a „zárt kereskedelmi állam” zsarnoki utópistája írta, és a két gondolat összefügg. A közügy (ha tetszik, a társadalmi szolidaritás) a szabad akarat alkotása. Ez a történelmi szocializmus minden válfajának közös alapeszméje (és nyilván nem a „gazdasági determinizmus” és az „etatizmus”, amelyek már a mozgalom elpolgárosodásának, önmeghamisításának, elposványosodásának a termékei).

A közügy szabadságban konstituáltságának a föltételezése kétségtelenül megengedi az önkorlátozást, az ön­megtartóztatást.

Hiszen a fejlődés „visszavétele” lehet közérdek.

A jólét, a kényelem kiterjesztése – amit Nietz­sche a szokásos technikájával a plebe­jus, az alantas „tömegember”, „az angol” törekvésének tartott (ugyanígy Szókratész, a keresztyénség, a demokrácia és a szocializmus a gyönge lények ressentiment-jának folyománya az erősekkel szemben, az egyenlőségeszme szerinte a kiválóság utálata stb., stb.)[13] – éppen az irigység, az „életharc”, a vetélkedés kiküszöbölését kellett volna hogy jelentse, lehetővé kellett volna tennie a megszelídített emberiség körében, az ösztönös életakarás poklából kiszabadulva (megeszem a gyerekem, az anyám elől a kenyeret, mert éhes vagyok, élni akarok), a szabadságot.

Ez nem – ez sem – sikerült.

Hiszen a jólétet meg kellett oltalmazni a kívülállókkal szemben… A történet köztudomású.

A válságról válságra robogó (mert lényege szerint válságos, robbanékony, forradalmi) kapitalizmus megértését nehezítette a nem marxi szocializmus egyik ágából származó fejlődésmisztika, növekedéskultusz, haladásmítosz (a modern szocializmus föltalálója, Saint-Simon a pozitivizmus védőszentje is); de a radikális – eszkatologikus – kommunisták a középkortól, de talán már az esszénusoktól kezdve sejtették, hogy ez nem lehet igaz; most is világos, hogy a gazdagság helyett a szegénység, a növekedés helyett a csökken(t)és, a diverzifikálódás helyett az egyszerűsödés, a műszaki haladás helyett a technikai szofisztikáció visszavétele, a fogyasztás bővülése helyett a fogyasztás szűkülése, az intenzívebb energiahasználat helyett az erőművek bezárása, a globális érintkezés helyett a helyi gazdasági és kulturális forrásokra támaszkodás, az „életterek” kinyitása helyett a szerény bezárkós segíthet egyedül.

A hedonizmus helyett az aszkézis, az individualizmus korlátozásával a közösségi összetartás és kötelességérzet, az érzékiség, szkepszis és irracionalizmus helyett az intellektuális szigor. A fogyasztói derűlátás helyett a memento mori.

Haha, mondja a kedves olvasó.

És most lett sürgős – megint – mindezeknek a megoldása (mint egykor a világháborúban), amikor a species fizikai túlélése nem biztos, kockázatos.

(Valaha tízmilliók tüntettek a nukleáris fegyverkezés ellen. A nukleáris fegyverek elterjedtsége egyre nő, de mindenki hozzászokott és meg is unta. A végpusztulás lehetősége se fogja gondolattalan szendergéséből fölriasztani az emberiséget, ha ehhöz az ébresztőhöz nincsenek meg a szellemi eszközök, márpedig nincsenek, s az intellektuálisan nem megbízható ébresztőre éppúgy ráunnak, mint az „atombomba” miattira.) A Római Klub híres jelentése (A növekedés határai) elvégre már 1972-ben megjelent.[14] Nemzedékem akkortájt fejezte be az egyetemet. A jelentés – kisebb hibái ellenére – elég pontosan megjósolta, ami bekövetkezett. A könyv hatása pár esztendeig tartott. Hatott az új baloldalra is, bár inkább a közben elfelejtett André Gorz olvasatában,[15] hiszen maga a jelentés polgári forrásból származott – a Római Klub alapítója, Aurelio Peccei, a földalatti antifasiszta szervezet, a nem kommunista Giustizia e Libertà tagja volt (elfogták, kínozták, de túlélte), a háború után a Fiat egyik vezetője, az amerikai és a szovjet kormány meg az akkori technokrácia bizalmasa –, így lett a későbbi, mára szintén elpolgáriasodott (de még így is gyanúba fogott, rágalmazott és „lenyomott”) zöld mozgalom egyik ihletője.

Mióta az új baloldal megszűnt (az 1980-as évek elején), a környezeti probléma utópikus tartalma is szertefoszlott. Pedig nyilvánvaló, hogy a fasizmusok, majd a posztsztálinista rezsimek (féldiktatúrák) és a vallási (főleg iszlám) fundamentalizmusok kudarca után végül a restaurált parlamenti-piaci rendszerek is (és a hibrid félautoritárius féldiktatúrák Keleten meg a „baloldali” féldiktatúrák Latin-Amerikában stb.) bukásra állnak.

Egyedülálló módon nemcsak alternatíva, hanem alternatív gondolatok nélkül.

A mai zöld mozgalmak nem javasolnak másfajta társadalmat, hanem az eddigi (csődbe ment) államalakulatokat próbálják rávenni, hogy hozzák meg „a szükséges intézkedéseket”, de még választási győzelemre se képesek. (Ami viszonylag sajnálatos.)

Kétségtelenül olyan államra lenne szükség – ha egyáltalán államra lenne szükség; de a kapitalizmus fönnmaradása esetén államra láthatólag szükség van –, amely a közügyet úgy alakítja (pontosabban: olyan közüggyé válik), hogy tartós önföláldozást, önmegtartóztatást kérhessen; ilyesmire a vallásokon kívül eddig csak háborúk és polgárháborúk voltak képesek, az embercsoportok közötti különféle gyűlöletfajták fölszításával.

Jelenleg nem létezik a kihívásnak megfelelő állam, és az etnicizmus (amelyet súlyosbít a szexualitással, a társadalmi nemekkel, a betegségekkel, a nemzedékek hivatásával kapcsolatos számtalan mélyreható nézeteltérés) bizonyosan lehetetlenné teszi bárminő esetleges államreform (azaz: ökológiai, egészségügyi, urbanisztikai, demográfiai és kulturális reform) elterjedését. „Többségi” sajtónk már az ENSZ-ről is azt írja, hogy az EU, az Európa Tanács, az EBESZ, az UNESCO, az ILO, az UNHCR stb. elfoglalása után ez is „Soros” ügynökségévé lett.[16] Ehhöz hasonló, bár kevésbé buta, nem ennyire ötlettelenül régimódi legendák egyebütt is általánosak. De a nemzetközi intézményeknek a nemzetállami kormányokéhoz hasonló tekintélyvesztése – semmilyen állam jellegű alakulatnak nincs tekintélye – minden kezdeményezésüket hiábavalóvá teszi. (Ezt az IPCC jelentéstevői maguk is így gondolják, ezért szivárogtatták ki korán az ajánlásaikat. A többi a közvéleménytől és a sajtótól függ…)

A Római Klub első jelentése majdnem 50 éves. Hatása a tőkés politikára (beleértve a kezdetben rokonszenvező szovjet politikát) nem volt. Az új baloldal utolsó hajtása, a zöld mozgalom (amely a Jelentést komolyan vette) kompromisszumról kompromisszumra evickél, ma már konzervatív pártok kedvenc koalíciós partnere. A megsemmisülés szélén álló (és/vagy a végső árulásra készülő) nyugati szociáldemokrata pártok rég lemondtak a „demokratikus tervezésről”.

Tekintettel a menekültválságra meg Európa és Amerika konfliktusára az iszlámmal, továbbá a sok évszázados kínai és oroszkérdésre, Afrika összeomlására és í. t., nemzetközi rendezés, együttműködés nem lehetséges.

Világforradalom a túlélésért? Valószínűtlen. Hiszen politiko-morális értelemben világ nincs.

De ha el is hanyagoljuk a méretek kérdését (a régi Athén vagy Genf vs. a mai Kína, India, Brazília, Egyesült Államok; kevesebben tudják, de Nigériának is 213 millió lakosa van), fölmerül: mi a „politikai közösség” (nemzet) egységes vagy túlnyomó többségnek örvendő véleménye mint a politikai cselekvés autentikus forrása? Mindenki tudja, hogy a döntésre formailag fölhatalmazott populáció csalatkozhat, ahogyan számtalanszor csalatkozott a múltban. A kvalifikálatlan, tévedésnek vagy előítéletek befolyásának kitett kollektív vélemény emiatt éppúgy nem élvez osztatlan tekintélyt, mint a vélemény révén „törvényesen megválasztott” kormányok, még akkor se, ha nem tételezünk föl nagy amplitúdójú manipulációt és csalást. Az a tény, hogy számos államot „törvényesen megválasztott” idióták és csirkefogók kormányoztak és kormányoznak, közvetett bizonyítéka a közvélemény megbízhatatlanságának.

Nem szólva a kizsákmányolás, a társadalmi igazságtalanság, a szociokulturális kirekesztettség, az intolerancia szűnni nem akaró szörnyűségeiről, amelyeket sokan, talán a legtöbben elítélnek, de amelyekbe – úgy látszik – bele kell törődniük.

A társadalmak intellektuális homályban élnek (beleértve az uralkodó osztályt, az ún. művelt eliteket), amelynek az eloszlatására ugyan hatalmas erőfeszítéseket tett az emberiség – e tekintetben mind a vallásnak (megvilágosodásnak), mind a fölvilágosodásnak egy volt a célja: a helyes filozófia kidolgozása (vagy megértése, befogadása kinyilatkoztatásként) és elterjesztése – anélkül, hogy a közvélemény (a doxa) dönthetett volna róla. Erről – a homály eloszlatásáról – az írástudók vitái döntöttek, de mindig ideiglenesen: végleges elmélet még kevésbé alakult ki, mint a matematikai természettudományokban, amelyekben (az újabb tudományfilozófia tanúsága szerint) az intuíció, az esztétikum és a hagyomány szintúgy szerepet játszik, ha nem is annyira, mint a művészetben meg a vallásban, illetve magában a filozófiában.

A homályt oszlató tanítás elég bizonytalan – kritikai (és önkritikai) funkcióinak evidenciája ellenére.

Ebben a tanításban – tudományban, filozófiában – kellene megbízniuk a honpolgároknak a bevezetőben említett dilemmák ügyében, mert a homály (amelynek az eredete az elidegenült munkában, az árufétisben, az eldologiasodott szubjektivitásban rejlik, de ami a homályt oszlató episztémének is részaspektusa) nyilvánvalóan illuzórikussá tesz mindenfajta tőkés „demokráciát”, amely olykor fejlődőképes és reformálható, olykor nem (voltak már, tehát még lehetnek is a mainál igazságosabb népjóléti és adórendszerek, szélesebb bázisú kultúrák, plurálisabb politikák, méltányosabb jövedelemelosztási technikák), de önmaga megkérdőjelezésére csak elméletileg képes, saját dinamikus alapelveinek meghaladására nem,

akkor sem, ha mindannyian belehalunk, méghozzá igen hamar.

Ám nem nagyon javasolhatjuk, hogy a kapitalizmusból kivonják a doxát, azaz a polgári (más néven: liberális) demokráciát (ez a fasizmus-nácizmus képlete), bármennyire reménytelen ez a doxa. Az ettől való rettegés magyaráz­za az olyan kitűnő emberek pánikját a koronavírus-járvány miatti korlá­to­zó intézkedések láttán, mint Gior­gio Agamben, akik a tiltó és parancsoló állam nyílt színre állításában a fasizmus újbóli föllobbanását vagy fölcsobbanását vélték megpillantani.[17]

Agamben téved, de nem véletlenül téved.

Nála is a neokonzervatizmus – szocializmus utáni, ám baloldali – átfogalmazásával találkozunk. Persze nevetséges a „piaci társadalom” vs. „tervező állam” megfeleltetése a „szabadság” vs. „zsarnokság” ellentétpárnak (ebben már az 1980-as években egyetértés, sőt: egység volt a thatcheristák és a kelet-európai „pártállami” reformerek között) ilyen kezdetleges alakban (a fasizmus elvette a politikai hatalmat a polgárságtól, de nem vezetett be – szólamokon túl – tervgazdaságot, megmaradt a szokásos, főleg katonai érdekű beavatkozásoknál és népjóléti intézkedéseknél, amelyek már Bismarck korában is léteztek). Az Agamben által kifogásolt intézkedések a fertőzés ellen többségükben már a reneszánsz idején ismertek voltak (távolságtartás): itt mutatkozik meg az 1989 utáni nyugat-európai (nálunk helytelenül „posztmodernnek” nevezett) balliberalizmus mélyreakciós jellege, amely a racionálisat (a fölvilágosodást, a tudományt stb.) tartja – főleg Foucault nyomán – a modern és kései modern elnyomás forrásának, ami a legélesebb ellentétben áll a történelmi tényekkel; az is történetietlen, hogy a polgári világkorszak (1642–1933) racionalitása más lényegű volna, mint a kapitalizmushoz (közelebbről: a bérmunkához) nélkülözhetetlen személyi függetlenség és formális egyenlőség kivívása. Ez dialektikus folyamat volt, amelyben a személyi függés fölszámolása létrehozta a személytelen függést (az értéktől), és ennek kellett (volna) biztonságba helyeznie a személyi függéstől megszabadult közrendűek és kisnemesek romantikus individualizmusát. A liberális-konzervatív antifasizmus ennek a dialektikának az ellaposítása.

Mellesleg ezért részesíti Fichtét olyan kemény bánásmódban a második világhábo­rú utáni filozófiatörténet-írás egy része. Ez tudattalan utánzata Hegel régi, közkeletű félremagyarázásainak, de még azoknál is sötétebb. Az „én” és a szabadság filozófusa, a kinyi­lat­koztatás kritikusa eltűnik. A sza­bad­ságot vele szemben az ultramontán romantika erotikus és arisztokrati­kus fogalomköltészete jelenítené meg. A németországi XVIII. és XIX. század fordulóján számos írástudó (köztük a restauráció eleve konzervatív vagy csak a későbbiekben megtérő, a forradalomból kiáb­rán­dult hívei a XIX. század első har­ma­dában) egyidejű zsenialitása, gondolkodói nagysága ellenére ez a beállítás hamis.[18] Már csak azért is az, mert Fichte terv­gazdasági és moralizáló terve: utó­pia. A francia forradalom szellemé­ben, amelynek a sik legnagyobb fi­lo­zó­fusa volt. (Egy svájci és egy német.)

Az utópiák karaktere a platóni Politeiától kezdve állandó. Mindegyikük a teoretikus tudásnak a vélekedéstől elhatárolt politikai szerepében bízik, és mindegyikük korlátozza vagy megsemmisíti a magántulajdont mint a hamis szubjektivitás alapját, illetve a honpolgárok deliberatív felelőssége fölé rendeli az erkölcsi rendet érintő deduktív beszélgetést az Őrök vagy későbbi megfelelőik között.

Azt hiszem, joggal idéztem föl, mert a jelenlegi világkatasztrófához – ha nem akarunk gyászdalt, næniát zengeni – csak a legvakmerőbb, a legirreálisabb utópia illik.

 

[1] Ld. az összes jelentést: https://www.ipcc.ch/.

[2] Ld. „Greenhouse gas emissions must peak within 4 years, says leaked UN report”, The Guardian, 2021. augusztus 12.

[3] {„Vitathatatlan, hogy a munkaerő, a föld és a pénzpiacok valóban lényegesek egy piacgazdasághoz. De egyetlen társadalom sem bírná ki a lehető legrövidebb ideig sem e durva fikciórendszer [a piacgazdaság] hatásait, ha emberi és természeti szubsztanciája, valamint üzleti szervezete nem lenne védve ennek az ördögi malomnak a pusztításától. […] Minthogy a gyári rendszer a vásárlás és eladás folyamatának a részeként alakult ki, a munkaerőt, a földet és a pénzt árukká kellett alakítani a termelés fenntartása érdekében. Valójában természetesen nem lehetett árukká alakítani, mivel nem piaci értékesítésre állították elő őket. A társadalom szervezőelvévé azonban az a fikció vált [a XIX. században], hogy erre készültek.” Polányi Károly: A nagy átalakulás, ford. Pap Mária, Budapest: Napvilág, 2004, 107–109.}

[4] {Johann Gottlieb Fichte: A tökéletes állam, ford., előszó Rózsahegyi Zoltán, Budapest: Phőnix, 1943.}

[5] Újraközlése: Johann Gottlieb Fichte: Der geschloßne Handelsstaat, hg. Hans Hirsch, Hamburg: Meiner, Philosophische Bibliothek 316. 1979.

[6] {Johann Gottlieb Fichte: Grundlage des Naturrechts nach Prinzipien der Wissenschaftslehre, 1796; vö. „A természetjog alapja, a tudománytan elvei szerint” (részlet), Válogatott filozófiai írások, ford. Endreffy Zoltán, Budapest: Gondolat, 1981, 147–236.}

[7] Fichte: Grundlage des Naturrechts, kül. §16, ix.

[8] Peter Singer: „Why Vaccination Should be Compulsory”, Project Syndicate, 2021. augusztus 4.

[9] {„Az új aszkézis”, jelen kötetben.}

[10] Vö. Herbert Marcuse: „Zur Kritik des Hedonismus”, Zeitschrift für Sozialforschung, Vol. 7, Issue 1/2, 1938, 55–89.

[11] Hegel azt mondja, „a dolgok szilárd birtoklásával az ember nem teljesíti a vallás – negatívan kifejezett – föltételeit, vagyis azt, hogy fölszabaduljon mindenfajta objektivitás alól, s a véges élet fölébe kerekedjék; ha valamit megtart magának, még az uralkodás tárgya: függő helyzetben van; s ezért áldozatként adja át a tulajdont, amelynek szükségszerűsége a sorsa […], amelynek egy részét föláldozza az istenség színe előtt; a többinek a megsemmisítése közösségben történik barátaival, s ami ennek révén céltalan többlet, s csak a megsemmisítésnek, a megsemmisítés kedvéért elvégzett megsemmisítésnek a céltalansága révén teszi jóvá a célszerű megsemmisítés (a fogyasztás) partikuláris viszonylatát; a tárgyak tárgyiságával (a nem önmagára vonaktkoztatott megsemmisítéssel) a teljes viszonynélküliség, a halál végez […], marad a céltalan megsemmisítés, amely az abszolút tárgyakkal szemben az egyetlen vallási viszony.” (A kritikai kiadásban: G. W. F. Hegel: GW, 2, szerk. Walter Jaeschke, 346; ennek nyomán: Frühe Schriften, Phil. Bibl. 745, szerk. Walter Jaeschke, 2020, 214; vö. Hegel: „Systemfragment von 1800”, GW 1, Frühe Schriften, hg. Eva Moldenhauer, Karl Markus Michel, 424–425.) {Hegel frankfurti töredékeinek (kéziratainak) egy része jelent meg magyarul (a német szakirodalom által leglényegesebbnek tartott ekkori szövege, „A kereszténység szelleme és sorsa”, teljes egészében sosem). Ld. G. W. F. Hegel: „A frankfurti kéziratokból”, Ifjúkori írások, ford. Révai Gábor, szerk. Márkus György, Budapest: Gondolat, 109–147. Az itt fordított „Rendszertöredék” is olvasható: 137–147; az idézett szakasz: 142–143.}

[12] Fichte: Die staatslehre oder über das Verhältniss des Urstaates zum Vernunftreiche in Vorträgen [1813], SW IV, 385.

[13] {Ld. pl. Friedrich Nietzsche: Az Antikrisztus. Átok a kereszténységre [1895], ford. Csejtei Dezső, Budapest: Trubadúr Zsebkönyvek, 2022, §43.}

[14] [Donatella Meadows, Jorgen Randers, Dennis Meadows: A növekedés határai [1972], bőv. kiad., Budapest: Kossuth, 2022. A Római Klub (alapítva: 1968) alapítványi finanszírozásból működik, tagjai világhírű tudósok és üzletemberek, mai székhelye Svájcban van. 1972-es első jelentésüket a Massachusetts Institute of Technology munkacsoportja készítette; a kutatás alapvető kérdése az volt, hogy milyen következményekkel jár a népesség és a fizikai tőke exponenciális növekedése. Prognózisuk szerint ha minden változatlan marad, a növekedés 2030–40 körül megáll, a termelési rendszer pedig összeomlik. Részletes áttekintést nyújt: Rampasek László: „A Római Klub első jelentése”, Greenfo, 2021. január 28.}

[15] {A marxista politikai ökológia francia úttörőjének az 1970-es évektől született környezetvédelmi szövegeit nemrég adták ki gyűjteményes kötetben: André Gorz: Leur écologie et la nôtre. Anthologie d'écologie politique, textes rassemblés et présentés par Françoise Gollain et Willy Gianinazzi, Paris: Seuil, 2020. A program- és címadó írás (1974) elérhető angolul az interneten.}

[16] {Ld. pl. „Hogyan befolyásolja Soros György az ENSZ-t?”, Magyar Nemzet, 2021. augusztus 2.}

[17] {Az olaszul megjelentett cikksorozatot angolul összegyűjtve ld. Giorgio Agamben: Where Are We Now? The Epidemic as Politics, transl. Valeria Dani, Rowman & Littlefield, 2021. A hevesen bírált írások egy higgadtabb értékelése: Benjamin Bratton: „Agamben WTF, or How Philosophy Failed the Pandemic”, Verso Blog, 2021. július 28.}

[18] {Erről bővebben ld. „Dic Cur Hic” [Élet és Irodalom, 2021], A túlsó pólus, 39–49.}

Fotó: Valuska Gábor

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

„A haza nem élt egyik legműveltebb fiának tudásával” – Tamás Gáspár Miklósra emlékezve

Kevés radikálisabb és szabadabb gondolkodó élt ebben az országban, mint Tamás Gáspár Miklós, akit most minden lap, ahová írt, minden politikus és gondolkodó, akivel valaha vitatkozott, és rengeteg magyar ember tekint saját halottjának. Erdélyi és magyarországi írók, újságírók és újságok visszaemlékezéseiből válogattunk.

...

“Azt hiszem egyébként, Bukarestben lettem magyar” – Tamás Gáspár Miklós portréja

Tamás Gáspár Miklós filozófus, közíró megkérdőjelezhetetlen műveltségével és szellemi igényességével egyike volt korunk legradikálisabb és legszabadabb gondolkodóinak. Portrénkban az Arcanum segítségével válogattunk régi (és újabb) interjúiból, esszéiből, cikkeiből.

...

Emléktáblát állítottak Tamás Gáspár Miklós tiszteletére

Tamás Gáspár Miklós író, filozófus, politikai gondolkodó két éve halt meg. 

Könyvhét
...

Miket szereznek be a BookTok-rajongók a Könyvhéten? Kiderítettük!

Hogyan lesz valaki felkapott a BookTokon? És milyen kötetekre figyel fel ez a közösség a Könyvhéten? Utánajártunk.

...

Hamvas Bélától a romantikus könyvekig – könyvheti körkép a Z generáció olvasási szokásairól

Belevetettük magunkat az Ünnepi Könyvhét forgatagába, hogy megtudjuk, mit olvasnak szívesen a Z generációsok. 

...

Varró Dániel elképzelt egy könyv nélküli világot: az íbuk vagina nélküli nő

Mit adnak nekünk a könyvek? 

...

Piroska románca a vérfarkassal: a könyvhéten is tarol a romantikus fantasy

Mágia, sárkányok, sötét románcok a könyvhéten.

...

Mi változott a könyvhéten a kötött árak bevezetésével?

Maximum 10%-os akció lehet az új kiadású könyvekre. De ezzel ki jár jól és ki fizet rá? Kiadókat és vásárlókat kérdeztünk.

...

8 kortárs magyar könyv, amit a Könyvhéten szerintünk be kell szerezni

Összeszedtük azokat a friss megjelenéseket, amiket már olvastunk és nagyon szerettünk.

Olvass!
...

„Az emberiségre elviselhetetlen szenvedések várnak” – Olvass bele Tamás Gáspár Miklós életműkiadásának utolsó kötetébe!

Miért nincs normális válasz a környezetvédelemre a politikában? Tamás Gáspár Miklós szerint ez egy mélyen gyökerező probléma. 

...

Az emberiség jövőjét csak ez a 80 nő mentheti meg - Olvass bele Yume Kitasei sci-fi regényébe!

Vajon sikerül elérniük az új bolygót, vagy az űr sötétje végleg elnyeli őket?

...

Mi van, ha a cinkotai rém mégsem halt meg? Olvass bele Szigeti Kovács Viktor regényébe!

Részlet A cinkotai rém című regényből.

„A húsvét akkor jó, mikor a felespohár összekoccan a pálinkásüveggel” – Olvass bele Tóth Marcsi Erdő van idebenn című könyvébe!

„A húsvét akkor jó, mikor a felespohár összekoccan a pálinkásüveggel” – Olvass bele Tóth Marcsi Erdő van idebenn című könyvébe!

Sejtelmekkel és babonákkal teli teret mutat Tóth Marcsi az első könyvében: olvass bele!

Szerzőink

Bakó Sára
Bakó Sára

Kiss Tibor Noé: Szeretni lehet, de felejteni nem

sza
sza

5 regény a festők kalandos és kusza életéről

A hét könyve
Kritika
Van helye szeretetnek és megbocsátásnak az erőszak tájain? Kiss Tibor Noé új könyvéből kiderül!
Kiss Tibor Noé: Szeretni lehet, de felejteni nem

Kiss Tibor Noé: Szeretni lehet, de felejteni nem

Kiss Tibor Noét kérdeztük honvágyról, személyességről és erőszakról, de nem kerültük ki a transzneműség témáját sem. Interjú.